Augustyn Józef - Integracja seksualna.pdf

(591 KB) Pobierz
Józef Augustyn
Józef Augustyn
INTEGRACJA SEKSUALNA
Wydanie drugie uzupełnione
Kraków
Współpraca redakcyjna
Henryk Machoń
Konsultacja
Władysław Gryzło, Antoni Jarnuszkiewicz, Ewa Pohorecka, Adam Żak
Korekta:
Mirosława Plaskacz
WPROWADZENIE
Istotą wychowania seksualnego jest włączenie, zintegrowanie
energii seksualnych z całą osobowością człowieka, zarówno ze światem
jego uczuć jak też z doświadczeniem religijnym i duchowym. Tak
ukształtowana seksualności staje się istotnym elementem wszystkich
więzi międzyosobowych, także więzi z Bogiem. Dzięki integracji
seksualnej płciowość zostaje wprzęgnięta w służbę miłości i życia w
każdym stanie: zarówno w życiu małżeńskim jak również w życiu
samotnym. Stąd też pierwszą zasadniczą odpowiedzialnością młodego
człowieka jest zapanowanie nad własną sferą seksualną oraz
integrowanie jej ze stopniowo narastającym doświadczeniem różnych
rodzajów miłości i odpowiedzialności.
Integracja seksualna jest koniecznym elementem dojrzałej
ludzkiej miłości. Jeżeli bowiem energie seksualne nie zostają
opanowane i włączone w służbę miłości i życia, wówczas - w sposób
niezauważalny - obracają się przeciwko człowiekowi. Seksualność
oddzielona od miłości łączy się niemal automatycznie z przeciwnymi
uczuciami: z lękiem, gniewem, agresją i nienawiścią. Staje się
wówczas siłą destrukcyjną; zamiast budować i jednoczyć ludzi, dzieli
ich i wzajemnie rani.
Skoro seksualność człowieka jest integralną częścią ludzkiej
osoby, nie można rozwiązywać problemów seksualnych w izolacji od
całokształtu osobowego rozwoju człowieka w ciągu całej jego historii
życia. Podobnie jak wszelkie ludzkie zachowania seksualne mają
charakter symboliczny, tak również problemy seksualne są znakiem
innych, zwykle głębszych, problemów osobowościowych. Korzystanie ze
skutecznej pomocy w rozwiązywaniu problemów seksualnych musi więc iść
w kierunku łączenia problemów seksualnych z odkrywaniem,
rozeznawaniem i rozwiązywaniem głębszych problemów osobowych: zarówno
w sferze emocjonalnej jak i duchowej.
Pierwszą inspiracją napisania tej książki były setki
indywidualnych spotkań z młodymi ludźmi, nierzadko udręczonymi
własnymi problemami seksualnymi, najczęściej z powodu braku
wychowania seksualnego. Okazją do takich rozmów były różne spotkania
z młodzieżą oraz - może najczęściej - ośmiodniowe rekolekcje
prowadzone indywidualnie wg metody Ćwiczeń duchownych św. Ignacego
Loyoli. Prosta konferencja, podawana zwykle w trzecim dniu, na temat
potrzeby wychowania do miłości, stawała się zachętą dla wielu
uczestników rekolekcji do poruszenia problemów własnej seksualności,
o których często jeszcze z nikim szczerze nie rozmawiali. Wiele osób
spontanicznie sięgało do całej historii życia, która dla każdego jest
zasadniczym kontekstem wszystkich ludzkich problemów, także problemów
seksualnych. W uważnej analizie własnej historii można odnaleźć nie
tylko genezę problemów, ale również drogę do ich rozwiązania.
Istotnym owocem takich rozmów było zwykle pierwsze uspokojenie
i oddramatyzowanie problemu seksualnego, który - jak się często
okazywało - wcale nie był pierwszym i najważniejszym problemem życia.
Częściej był nim brak fundamentalnej zgody na własne życie wraz ze
wszystkimi jego pozytywnymi i negatywnymi stronami.
Bardzo ważną inspiracją dla tej książki, szczególnie dla stylu
omawiania problemów seksualnych, było kilka wykładów prof. Federico
ArvesÓ, kubańskiego jezuity - lekarza i teologa, wygłoszonych w
ramach kursu: "Pychologia doświadczenia religijnego" na Papieskim
Uniwersytecie Gregoriańskim w Rzymie w latach 1981/82. Włączenie
problematyki seksualnej w całe życie człowieka oraz wskazanie, w jaki
sposób wpisany jest w nią także wymiar duchowy i religijny, były dla
mnie w owym czasie dużym światłem w lepszym zrozumieniu siebie i
innych.
Takie właśnie podejście do seksualności było także ogromną
pomocą we właściwym odczytywaniu i interpretacji dokumentów Stolicy
Apostolskiej odnoszących się do problemów seksualnch oraz wychowania
do miłości, do których często odwołuję się w niniejszej książce. W
sposób szczególny wykorzystane zostały dwa z nich: Wytyczne
wychowawcze Kongregacji do spraw wychowania katolickiego w
odniesieniu do ludzkiej miłości oraz List do Rodzin Jana Pawła II
wydany z okazji Międzynarodowego Roku Rodziny (1994) ogłoszonego
przez ONZ.
Pewną inspirację dla książki była również anonimowa ankieta na
temat problematyki seksualnej przeprowadzona w środowiskach młodzieży
licealnej i szkół zawodowych. W niniejszej pracy stosunkowo często
cytuję charakterystyczne wypowiedzi respondentów ankiety, które są
zwykle dobrą syntezą innych wypowiedzi, może nie zawsze precyzyjnych.
Chociaż z prezentowanej książki z pewnością mogą korzystać
również osoby dorosłe z problemami seksualnymi, to jednak jest ona
skierowana przede wszystkim do młodzieży będącej w okresie wyboru
stanu życia. Mogą z niej także korzystać rodzice, duszpasterze i
wychowawcy, którzy mają być zasadniczym punktem oparcia dla dzieci
i młodzieży na ich drodze do dojrzałej ludzkiej miłości. Z jednej
strony jest rzeczą dobrą, kiedy nastolatki wiedzą, czego powinni
spodziewać się od swoich rodziców i wychowawców w zakresie wychowania
seksualnego; z drugiej zaś osoby pomagające młodzieży w integracji
seksualnej powinny dobrze wiedzieć nie tylko, jakiej informacji
młodzi potrzebują, ale także w jakim stylu i w jakiej atmosferze
winna być ona podawana.
Są takie dziedziny ludzkiego życia, w których nie można uczyć
się żyć "metodą prób i błędów". Z pewnością należy do nich ludzka
seksualność. Pewne, nawet jednorazowe błędy w tej dziedzinie, często
nie dają się już naprawić, ale zostają jako dotkliwe poranienie na
całe życie. Można je leczyć, ale nawet po leczeniu blizna pozostaje.
Podobnie jak uczenie się prowadzenia samochodu bez pomocy instruktora
na ruchliwych szosach czy ulicach miasta szybko mogłoby zakończyć się
tragicznie, podobnie również uczenie się korzystania z ludzkiej
płciowości tą samą metodą kończy się zwykle w sposób bardzo bolesny
dla siebie i innych. Jednym z ważnych celów wychowania seksualnego
jest uniknięcie takich właśnie błędów.
Pierwsze wydanie Integracji seksualnej (1994) oraz jej
poszerzone wydanie Wychowanie do integracji seksualnej (1995)
spotkało się z żywym zainteresowaniem Czytelników. Stąd też
Wydawnictwo M podjęło się kolejnego wydanie tej książki.
Problem integracji seksualnej jest zagadnieniem zbyt szerokim,
aby mogł zostać omówiony w sposób wyczerpujący w jednej pracy i przez
człowieka, który zajmuje się tą dziedziną przede wszystkim z racji
duszpasterskich. Niniejsza książka nie chce zastępować innych pozycji
na ten temat. Jej autor nie rości sobie bynajmniej prawa do
wyłączności w spojrzeniu na problem wychowania seksualnego. Książka
jest jedynie zebraniem konkretnego doświadczenie (nierzadko bardzo
bolesnego) wielu młodych ludzi i pragnie być "ich świadectwem".
Napisanie jej było możliwe dzięki ich wielkiej szczerości i zaufaniu.
Książa ta jest również owocem współpracy wielu moich przyjaciół.
Wszystkim z serca dziękuję.
Józef Augustyn
Zgłoś jeśli naruszono regulamin