4
Kształcenie
zawodowe
.
W tej części ro.zważań najwięcej miejsca zajmie problematyka dy.. daktyczna dotycz8('a celów; treści, form organizacyjnych procesu i wy-, ników kształcenia zawodowego. Podjęte także zostaną sprawy ogólniej-' sze, związane z polskim systemem kształcenia zawoQ'Owego, jak również, problemy dotyczące szeroko rozumianego wychowania 'zawodowego.
4.1. Pojęcie kształcenia zawodowego i jego właściwości ogólIie
Sam termin: k s z t a ł c e n i e, z a w d d o we, rozpatrywać można, ~
w dwóch zakresach i zarazem w dwóch znaczeniach: jako określPIlY staI1' f~L:II. _
wiedzy i jako proces. W znaczeniu pierwszym chodzi o układ pojęć, twier- 'i~ jł:.
, dzeń i prawJdłowości,dotyczących organizacji procesu i Wyników ~ształ-. i~
cenia zawodowego, realizowanego w różnych warunkach społeczno~histo- --,. .. - -t'
rycznych oraz przy różnych rozwiązaniach organizacyjn<;>-,progremawych." ~
W takim właśnie rozuj11ięniu m6wi się o kształceniu zawodowym jako.
o jednym z działów pedagogiki pracy. ' '. r' ,.,
Kształcenie zawodowe. rozpatrywane w drugim znaczenJ.u to ogół ce.
~
. ,
l
auo:t
,
low~ organizowanych czynności ~ ~roces6w umo.~liwiających przygoto:, '~
..
.':
Wanie do zawodu, a.w szczególnoscl przygotowanie d'O pracy zawodowey r' . - -"
w określonej gałęzi gospodarki narodowej i na określonym sta wisku, ':
pracy. o podstawowych czynności w t m zakresie zali c '*
- czynności nauczania, w których dominująca rola przypada nauczy
cielowi; . ' ,
- czynności uczenia'się"wykonywane przez uczniów.
śr6d różnych proces6w istotne znaczenie ma
.- proces lekcyjny, w toku którego realizowane jest kształcenie teore
tyczne - ogólne i zawodowe;
g.
131
r
- proces działaniowy, realizowany w pracowniach, w warsztatach szkolnych czy też w zakładach pracy i obejmujący kształcenie praktycz
ne. :
Tak więc w\:łobrze zorganizowanym procesie kształcenia zawodowego
J
:
V;f sDosób naturalny realizowana jest zasada wiązania teorii i praktyki. :
, "ł- Współcześnie rozumiane ksztakenie zawOdowe prowadzone jest w róż- .
_ ,;rIy) nych formach organizacyjno-programowych i na różnych poziomach.
!, ~~~,:: / Podstawową formą organizacyjno-programową jest szkoła zawodowa. Ale
I ,
kształcenie zawodowe prwadzą leż zakłady pracy, warsztaty rzemieślni
o cze i różne ośrodki kursowe. Dawniej kształceniu zawodowemu przypi
sywano jedynie charakter praktyczny, instrumentalny.
. ' Współcześnie realizowane kształcenie zawodowe, szczególnie w kra
jach socjalistycznych, jest ksztalceniem wszechstronnym, a więc uwzględniającym zadania kształcenia umysłowego, politechnicznego, moralnego, estetycznego i fizycznego. T. Nowacki w związku z tym twierdzi, że
11
współczesne kształcenie zawodowe jest w istocie swojej wszechsfronne, bowiem, obejmuje i kształcenie ogól~e, i kształcenh;' .:awodowe W. węż
/: szym znaczeniu, przy czym integruje przygotowanie teoretyczne i prak
. tyczne oraz umożliwia wychowanie przez pracę [83].
~ '#łRezultatem kształcenia zawodowego jest wykształcenie zawo'dowe,'
"Q) [;J 'którego znaczącymi składnikami są: wiedza zawodowa, umiejętności za
,*" O; .' wodowe, na.wyki i sprawności zawodowe, postawa zawodowa, Wreszci~,
(V - osobowość zawodowa. '. .
,~ t er ~ . W praktyce utrwalll się także termin: s z k o l e n i e z a w o d o w e,
; ,~uł ~V ,przy czym niektórzy przypisują temu terminowi treści charakterystyczne
~"" # dla kształcenia zaw~dowego., Jest to stanowisko niewłaściwe; bdwiem .
i ~ :szkolenie zawodowe dotyczy głównie przygotowAnia w toku praktYl'zm~
: nrt~\
\J
2 nauczania zawodu do wykon\'wania określonych czynności motorycz
'~~ :nych, charakterystycznych dla konkretnego stanowiska pracy. .
,. . s;- Zatem szkolenie zawodowe to proces rozwijania, u jednostki lub qruDY
· umiejętności n-a ków i sprawności warunku 'ących skuteczną real'
.cJQ onkretnych, małozmiennych zadań. Tak rozumiane szkolenie jest r lizowane w różnych formach organizacyjno-programow ch w szczególności ako szko enie kursowe i wewną rzza adowe, 'ale truk.żo alto 'sz olenie Indywidualne. zespołowe oraz prowa zone w wyodrebnjonych
I .' .zespołach nauki zawodu, n1,) 'U{ warsztatach rzemieślniczych.
W szkoleniu zawodowym szczególne znaczenie mają cWlczenia i tre
i" . ning, warunku'ące kształtowanie i utrwalanie umie' tnO'Ści w ż
< szanie sprawności wykonywania danych czynności m in pr7.AZ ich auto
~ . ~y matyzowanie.. . .
1
1 ,0. - Wracając do pojęcia podstawowego, tj. do .kształcenia zawodowego,
~.,. ~ dodać należy, że wyróżnia się najczęściej (trzy poziomy kształcenia za-=
;' wodowego: -'
;/1 _ ~"",;ooł zasadniczy, odpowiadający zasadniczej szkole zawodowej
132
i prowudzący do. zdobycia kwalifikacji robotniczych oraz równorząd-. nych;
-poziom średni, realizowany w'technlkach i lice~ch zawodowych i prowadzący do zdobycia wyk5ztałc
enia średniego; '. 7
-poziom wyższy, realizowany.w szk<?łach wyższy91..J
Oprócz tego wyróżnić można poziomy pośrednie. w .postaci tzw W\'.
kształcenia policealneqo (studla- Dolicealne) lub półwyższeao (stllr1illm
. nauczycielskie). . . . ',.
Ze względu na stopień oqólności wYkształcenia. wyróżnia sie kształ
Q
cenie zawodowe podstawowe i Kształcenie zawodowe specjalistyczne. Q.
Z kolei ze względu na charakter kształcenia, róznia si kształcenie za wo owe eore yczne l' zta ceme zawodowe praktyc ne. Warto jedna
zaznaczyć, że w konkretnych sytuacjach kształcenia zawodowego 'mamy do czynienia nie tyle z wyżej ~mienionymi rodzajami kształcenia, traktowanymi w sposób dosłowny, Ile z przewagą któregoś z nich. Wynika to z okoliczności, że każde kształcenie zawodowe obejmuje zarówno kształcenie og61nozawodow~ (podstawowe) i specjalistyczne, jak i kształcenie teoretyczne oraz praktyczne.
Będzie o tym mowa w dalszej części rozdziału. W tym zaś miejscu dodamy, że współcześnie organizowane i realizowane. kształcenie żawodowe zawsze nawiązuje do głównych działów gospodarki narodowej, uwidocznionych w postaci grup wielkich klasyfikacji zawodów i specjalności.
W rzeczywistości mamy do czynienia z różnymi kierunkami kształce- 1/ " v~
nia zawodowego. W praktyce polskiego szkolnictwa zawodowego wy - ": ~ A 11IA(~
różnia się następujące kierunki: budowlan:v. chemiczny. górniczy. hutl!!.- ~'_.
cz , mechaniczny, odzieżo ,rolniczy, ekonomiczn elektr czn'
troniczny, drzewny, gastronomiczny i hotelarski. SDOŻYWCZY, włókiennl,niczy, medyczny, artystyczny. pedagogiczny i'inne, przy czym do kierun
~ów tzw. masowych należą: mechaniczny. .rolniczyelektrycżny i' elektr0':..J
niezny,. budowian ekonomiczny, medyczn, 6rnicz odzieżo włó
le DlCZY i pedagogiczny. Określoną specyfikę uzyskały już: kształcenie techniczne, kształcenie rolnicze, kształcenie ekonomiczne, kształcenie me. dyczne, kształcenie pt:!dagogiczne i kształcenie artystyczne. I clo tych spraw wrócimy w dalszej części rozważań.
4.2. Historyczne. formy kształcenia zawodówego
tZac:zątkLkształcenia 'zawod.p~'8i~młją~kręsW'W\SPól~W7pfeiwotIieJ'J
- M n. '? ._'~_'.""" ' ;'IM I ' J ~..-""
. (kiedy' to p~zygdtoW~n~eoo~fE~3!~tZ?rl~i~?~~riędzi i)a,ł
. ,poznawanIe .1U~~<i;:~O~~"'1'c3.Y\~t!niPi~or~SłY~::ł.(l'l1k~W . grupii
.(budow.!1nie mieszkai1;;Sporzą;ara,pf$~OZ!e~o~anł.~przygot~
I
wanie
P
ożvwtenia
)
traktówanO.:1ąko:camiw~ą~!łkł~'ll1~:całą ówcze~
ną młodzi~;.!';.1 .-- -. . . _.,,...,
1 qq
~i ',rangi oppowiadających .potrzepom q.w.cieS;[~go~S!~~Q~@.:(;lI!,!:~gM
w wielu krajach, prżede wszystkiII). w Niemczech. szkolnictwo() zawodo. we stało się główną...
purpura