Metoda Tomatisa czyli stymulacja audio – psycho - lingwistyczna
jako terapia wspierająca dzieci (i nie tylko) z różnymi zaburzeniami
Anna Banaszak - logopeda SOSW nr 8
Pod koniec roku 2005 r. (przełom listopada i grudnia ) nasza szkoła, jako jedna z czterech we Wrocławiu, została wytypowana do wzięcia udziału w projekcie mającym wspierać osoby z wielorakimi zaburzeniami. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Za jego wdrożenie odpowiada Ministerstwo Edukacji i Kuratoria. Akcję rozpoczęło specjalistyczne szkolenie w Warszawie na temat Metody Tomatisa, które prowadzone było pod patronatem Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu. Wzięło w nim udział ok. 200 osób - logopedów i pedagogów specjalnych z placówek specjalnych i integracyjnych z całej Polski, w tym ja - Anna Banaszak - logopeda naszej szkoły.
Dogłębnie przedstawiono nam podstawy metody, fizjologię i patologię narządu słuchu w odniesieniu do niej i zasady działania elektronicznego ucha – podstawowego urządzenia w terapii. Wprowadzono nas w pierwsze tajniki programowania oddziaływań w tejże metodzie, a także uczono nas sposobów diagnostyki oraz prowadzenia samej terapii. Było to wiele godzin wykładów i ćwiczeń przygotowujących nas do pracy metodą Tomatisa z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu, którym szkoła została niedługo obdarowana.
Na nowo uświadamialiśmy sobie, że ucho ludzkie jest „oknem” na świat dźwięków pozwalającym komunikować się z otoczeniem , ale również dowiadywaliśmy się, że to co słyszymy wpływa na sposób naszego funkcjonowania, kształtowanie się naszego głosu, mowy i języka, nawet na postawę ciała, koordynację ruchów oraz stany emocjonalne. Ponadto ucho spełnia tzw. funkcję energetyczną, gdyż dostarcza mózgowi poprzez dźwięki nowej energii pobudzającej go do innego rodzaju aktywności.
Bardzo ciekawym aspektem terapii jest „budzenie” uwagi słuchowej czyli słuchania jako aktywnego procesu odbierania bodźców dźwiękowych i wyławiania z nich informacji. Jest to inne zjawisko niż słyszenie, które zależy od sprawności i stanu narządu słuchu. Często osoby mające bardzo dobry słuch zachowują się tak, jakby nie słyszały tego co się do nich mówi i wymagają kilkakrotnych powtórzeń, co budzi niepokój otoczenia. Są to właśnie objawy zaburzonej uwagi słuchowej.
Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być bardzo różne. Okoliczności sprzyjające powstawaniu takiej dysfunkcji to np. częste nawracające/przewlekłe zapalenia uszu, silne traumatyczne przeżycia emocjonalne (śmierć osoby ważnej, adopcja, pobyt w szpitalu itp.). Zdaniem Tomatisa uwaga słuchowa jest w pewnym sensie chęcią do komunikowania się ze światem zewnętrznym, nastawieniem na to.
Osoby mające z tym problem mogą mieć
· zaburzenia koncentracji uwagi,
· być nadwrażliwe na dźwięki,
· mylić słowa podobne,
...
kocica393