modul_I_lekcja_1.pdf

(152 KB) Pobierz
424068886 UNPDF
AKADEMIA PROFESJONALNEGO NAUCZYCIELA
@
Psychologiczne aspekty wspierania rozwoju uczniów
Moduł I
Właściwości rozwoju i ich wpływ na funkcjonowanie dzieci i młodzieży we współczesnym świecie
Spis treści
Wybrane aspekty rozwoju dzieci i młodzieży.....................................................2
Różnice indywidualne................................................................................................5
Uzdolnienia.....................................................................................................5
Style poznawcze i reprezentacje poznawcze......................................7
Różnice osobowościowe............................................................................8
Bibliograia......................................................................................................................9
Rozwój człowieka jest uwarunkowany wieloma czynnikami. Główne to czynniki genetyczne i wrodzone, wychowa-
nie, środowisko wychowawcze i własna aktywność dziecka. Od pierwszych chwil życia dziecko poznaje świat i zdo-
bywa informacje, które będzie przetwarzać i  które pozwolą mu poszerzać wiedzę o  rzeczywistości. W  pierwszych
dwóch latach życia odkrywa swoją odrębność i uczy się wywierać wpływ na otoczenie. Zaczyna przystosowywać się
do otoczenia i prezentować „własne pomysły na życie” w konkretnych zachowaniach. Od momentu wyodrębnienia
siebie jako indywidualności odgrywa określoną rolę w  swoim życiu. Staje się aktorem, ucząc się swojej roli przez
obserwację otoczenia i naśladowanie zachowań osób realizujących podobne role. Uczy się poprzez naśladownictwo
i poprzez własną działalność podlegającą opinii dorosłych, przyswaja sobie system reguł i norm, które z czasem sta-
ną się jego własnym systemem wartości. Dziecko rozwija się na podstawie obowiązujących w najbliższym środowi-
sku zasad i sposobów bycia, aby z czasem wypracować sobie własny system zachowań. Dla harmonijnego rozwoju
dziecka istotna jest spójność zachowań rodziców – później również nauczycieli – z głoszonymi przez nich zasadami
i wartościami.
Przynależność do grupy społecznej, np. rodziny, klasy, zespołu sportowego itp., nakazuje dziecku dostosowanie się
do jej wymogów i odgrywanie w niej określonej roli – oczywiście przy zachowaniu swojej indywidualności. Umiejęt-
ność dostosowania się jest m.in. wskaźnikiem rozwoju społecznego. W rozwoju osobowym umiejętność grania roli
społecznej jest istotnym warunkiem poczucia przynależności i akceptacji, potrzeb występujących u wszystkich ludzi,
niezależnie od wieku. Szczególnie w zespole klasowym, szkolnym ma to duże znaczenie. Uczeń nieumiejący dosto-
sować się do wymagań obowiązujących w szkole może narazić się na krytykę nauczycieli, innych uczniów i w efekcie
poczuć się odrzucony. W takim przypadku u ucznia często spada motywacja do nauki i pojawiają się trudności w re-
alizacji celu, jakim jest dalsza edukacja lub zdobywanie atrakcyjnego zawodu.
Nauczyciel wspierający rozwój ucznia powinien znać charakterystyczne cechy rozwoju danej grupy wiekowej, ze
szczególnym uwzględnieniem cech indywidualnych.
REFLEKSJA: Czy znasz powody/przyczyny nierealizowania przez niektórych uczniów roli wyznaczonej przez szkołę? Czy
wiesz, którzy uczniowie czują się bardziej lub mniej akceptowani przez szkolną społeczność?
1
Moduł I: Właściwości rozwoju…
424068886.003.png
PROPOZYCJA: Poproś pedagoga szkolnego lub osobę z  poradni psychologiczno-pedagogicznej, aby przeprowadziła
w Twojej klasie badanie socjometryczne, np. Moreno. Zapoznaj się z wynikami i zwróć szczególną uwagę na uczniów izo-
lowanych i odrzuconych. Z czego wynika odrzucenie lub izolowanie przez klasową społeczność? Jak możesz im pomóc?
UWAGA! W żadnym wypadku nie ujawniaj tych wyników uczniom ani rodzicom.
INFORMACJA: propozycje zajęć praktycznych z uczniami zostaną przedstawione na zakończenie Modułu I, przy 2. tekście.
Wybrane aspekty rozwoju dzieci i młodzieży
Każdy człowiek jest niepowtarzalną indywidualnością i od początku swojego istnienia różni się od innych ludzi. Każda
osoba ze względu na specyikę swojego rozwoju wymaga odrębnego podejścia. Dotyczy to w tym samym stopniu
ludzi dorosłych i dzieci.
Każdy uczeń wymaga indywidualnego traktowania, bo nie tylko jako człowiek stanowi odrębną jednostkę, również
z domu przynosi inny sposób reagowania, inne wzorce zachowań i określony system wartości.
Szkoła nie może burzyć tego, co zostało wypracowane w domu rodzinnym ucznia, ale powinna w ścisłej współpra-
cy z rodzicami ustawiać drogowskazy, które ukierunkują zainteresowania dzieci, pozwolą odkryć szczególne talenty
i zdolności, wskażą dalszą drogę życia. Będzie to możliwe jedynie w sytuacji indywidualnego podejścia do uczniów
i  przyjrzenia się ich cechom osobistym. Jeśli nie wyodrębni się każdego dziecka jako swoistej indywidualności, to
może nastąpić zagubienie go w masie innych uczniów i zaprzepaszczenie szansy rozwoju tych cech, które stanowią
niepowtarzalny skarb konkretnego człowieka. Każde dziecko, niezależnie od poziomu rozwoju umysłowego, izycz-
nego lub emocjonalnego, jest nośnikiem czegoś niepowtarzalnego, czegoś, co mądrze wykorzystane, może ubo-
gacić innych ludzi. Rola rodziców, nauczycieli, wychowawców sprowadza się do odkrycia - wspólnie z uczniem - ich
potencjału rozwojowego. (E. Kosińska, 1999)
Współczesne badania nad noworodkami (por. Skala Oceny Zachowania Noworodka NBAS Brazeltona; Brazelton,
1995) zwracają uwagę na różnice indywidualne od narodzin i  pokazują, że takie same zachowania wobec różnych
dzieci mają niejednakowe konsekwencje; to, co może być dobre i pomocne dla rozwoju jednego dziecka, dla innego
okaże się przeciążającym nadmiarem stymulacji. Dziecko o słabym systemie nerwowym lub nie w pełni ukształtowa-
nym (np. wcześniaki) wymagają w początkowym okresie życia ograniczenia liczby bodźców. Noworodek jest zdolny
do wchodzenia w  interakcje, a  rolą rodziców czy opiekunów jest zrozumienie języka, jakim potrai komunikować
się ze światem. Równocześnie zachowania noworodka wzmacniają pewne rodzaje reakcji otoczenia. Dziecko, które
samodzielnie dąży do kontaktu, żywo reaguje na osoby w  otoczeniu, często uśmiecha się, powoduje, że dorosły
również częściej nawiązuje kontakt z  dzieckiem i  wysyła pozytywne sygnały. W  ten sposób od samego początku
wytwarza się swoista interakcja wzajemnych wpływów dziecko-dorosły. Podobne zależności kształtują się między
nauczycielem a uczniem w toku nauki szkolnej. Nauczyciel reaguje na wysyłane przez ucznia sygnały i odpowiada na
nie własnym zachowaniem, na które z kolei reaguje uczeń. Wytwarza się wzorzec zachowań nauczyciel-uczeń, który
jest specyiczny dla tych konkretnych osób. Nie oznacza to, że w rozwoju nie obowiązują ogólne prawa. Oba podej-
ścia uzupełniają się, nie wykluczają.
Aby zająć się wydobywaniem i rozwijaniem niepowtarzalnych cech każdego dziecka, należy przyjrzeć się jego roz-
wojowi i  umiejętnie dostosować wymagania i  zadania, których realizacji oczekują od ucznia nauczyciele i  rodzice.
W  każdej klasie znajdują się dzieci o  dużych możliwościach intelektualnych i  dzieci o  słabszym poziomie rozwoju
umysłowego, ale często o dużych możliwościach społecznych i emocjonalnych. Wykorzystując specyikę rozwojową
każdego ucznia, można pomóc w osiąganiu sukcesu dzieciom o bardzo zróżnicowanym tempie i poziomie rozwoju.
Kierując się zasadą, że pewne niedobory czy braki będą spontanicznie uzupełniane przez właściwy kontakt z  ró-
wieśnikami i właściwą stymulację poprzez edukację, można prowokować sytuacje społeczne tak, by każde dziecko
mogło osiągnąć swój potencjał rozwojowy.
Moduł I: Właściwości rozwoju…
2
424068886.004.png
W  obecnych szkołach masowych uczą się dzieci z  deicytami rozwojowymi, dzieci alergiczne, nadpobudliwe,
o  obniżonych możliwościach intelektualnych, zdolne i  przeciętne. Do szkoły uczęszczają uczniowie z  rodzin
o wysokich aspiracjach, z rodzin dysfunkcyjnych, patologicznych, dzieci zaniedbane materialnie i także bardzo
bogate. W ostatnich latach wystąpiło nowe zjawisko – czasowe pozostawienie dzieci przez rodziców pracujących
za granicą. Wtedy najczęściej opiekują się nimi dziadkowie. Są to uczniowie, którzy wymagają szczególnego
zainteresowania nauczycieli.
Dostosowanie wymagań do indywidualnych cech uczniów jest możliwe jedynie wtedy, gdy nauczyciel zna i  rozu-
mie właściwości wieku rozwojowego ucznia oraz indywidualne różnice w rozwoju. Nie można wszystkich obarczać
jednakowymi wymaganiami i odpowiedzialnością. Konieczne jest uwzględnienie poziomu intelektualnego, kultury
osobistej, systemu wartości i motywacji do realizowania ról społecznych konkretnego ucznia.
Niezależnie od różnic indywidualnych psychologia opisuje ogólne właściwości rozwoju dzieci i młodzieży. Uczonym,
który w największym stopniu przyczynił się do zrozumienia prawidłowości rozwojowych, był zmarły w 1980 r. Jean
Piaget. Współczesna psychologia odwołuje się bardzo często do teorii rozwoju poznawczego Piageta. Omówienie jej
wykracza znacznie poza ramy tego opracowania, zasygnalizujemy jedynie kilka praktycznie ważnych kwestii.
Piaget, traktując inteligencję jako złożoną formę adaptacji biologicznej, zwrócił uwagę, że poznanie dokonuje się
w najwcześniejszych stadiach rozwoju poprzez działanie, w toku wykonywania czynności, manipulowania, a później
przekształcania otoczenia. (J. Piaget, 2006). Dziecko, działając, zdobywa koordynację, uczy się stałości przedmiotu,
intencjonalności i przyczynowości (swoim działaniem wywołuje określone efekty), tworzy reprezentację umysłową
zdarzeń, czyli coraz bardziej złożone wyobrażenia. W  okresie przedszkolnym rozwija funkcję symboliczną, której
przejawem jest m.in. mowa. Warto w  tym miejscu zwrócić uwagę również na rolę ciekawości poznawczej będącej
jednym z motorów prawidłowego rozwoju dziecka, którego potrzeby emocjonalne zostały zaspokojone. Ciekawość,
eksploracja otoczenia nie są właściwe jedynie człowiekowi, nie musimy ich uczyć. Niestety, brak wystarczającej sty-
mulacji w  środowisku oraz sztywność i  rutyna działań zabijają tę niezbędną na każdym poziomie rozwoju właści-
wość. Ważnym zadaniem szkoły i nauczyciela jest podsycanie tej ciekawości. Prowadzi ona do kreatywnych postaw,
sprzyja wszelkiej twórczości. D. Lewis podkreśla, że wszystkie dzieci przejawiają naturalną potrzebę dokonywania
odkryć i poszukiwań oraz poznają świat przez rozwiązywanie problemów. Autor pokazuje, jakie metody i sposoby
postępowania wychowawczego pozwolą dziecku osiągnąć posiadany potencjał. (D. Lewis, 1988). Pamiętajmy, że jeśli
dziecko czy nastolatek (prawidłowość ta jest uniwersalna) zostaną przytłoczeni nadmiarem niezrozumiałych dla nich
wymagań, niepowiązanej wiedzy – stracą z oczu cel i problem (oczywiście sformułowany na miarę możliwości), tracąc
zarazem najlepszą z możliwych motywacji do nauki i rozwoju. Niestety, sytuacja ta często zdarza się w rzeczywistości
szkolnej.
J. Piaget (1960) pokazał stadialność rozwoju umysłowego i zmiany jakościowe dokonujące się w jego toku poprzez
interakcje ze środowiskiem. Dziecko w okresie szkolnym przechodzi od myślenia opartego na konkretnych wyobra-
żeniach do poziomu słowno-pojęciowego, posługuje się odwracalnymi operacjami konkretnymi. Operacje konkretne
dokonują się w umyśle, ale ciągle jeszcze zależą od treści, na których są dokonywane (konkret). Dzięki opanowaniu
tej umiejętności dziecko potrai wykonać operację szeregowania, klasyikowania, tworzy pojęcie liczby. Dochodzenie
do tych zdobyczy rozwojowych nie odbywa się u wszystkich dzieci dokładnie w tym samym wieku. Jeżeli u dziecka
z jakiegoś powodu ukształtowanie poziomu operacji konkretnych jest opóźnione, nie będzie możliwe realizowanie
przez niego zadań, które zakładają osiągnięcie tego poziomu. Nie będą też przynosić efektów ćwiczenia podobnych
zadań. Niezbędna jest wówczas pogłębiona diagnoza, której dokonać może częściowo nauczyciel przy współpracy
w psychologiem. Można wtedy zaplanować stymulowanie rozwoju funkcji. Problemy dziecka mogą nie być jasne dla
rodzica. Rodzice uważają na przykład, że dziecko umie liczyć, podczas gdy powtarzanie kolejnych liczb nie jest dowo-
dem ukształtowanego pojęcia liczby.
Podobne trudności mogą wystąpić, gdy dziecko przechodzi z  poziomu rozwoju operacji konkretnych do operacji
formalnych. Te ostatnie polegają na myśleniu abstrakcyjnym, rozumowaniu na bazie sądu, oderwanym od konkretu,
pozwalającym weryikować hipotezy, formułować prawa, myśleć w pełni logicznie. Okres ten rozpoczyna się u dzieci
powyżej 12. roku życia, przy czym podobnie jak poprzednio nie obowiązują ścisłe granice wiekowe. U  wielu osób
sprawne posługiwanie się myśleniem na tym poziomie dokonuje się o wiele później, niektórzy tego poziomu w ogóle
nie osiągają. Dziecko, którego myślenie opiera się na odwołaniu do konkretów, natraia na trudności, gdy w zadaniach
3
Moduł I: Właściwości rozwoju…
424068886.005.png
konieczne jest rozumowanie w pełni abstrakcyjne. Należy zauważyć, że wiele ulubionych zajęć młodzieży nie wymaga
wysokiego poziomu myślenia i  rozumowania. Dominuje bierna konsumpcja i  odtwórcza aktywność. Żyjemy w  tzw.
cywilizacji obrazkowej, gdzie słowo odgrywa coraz bardziej ograniczoną rolę, preferowane są krótkie i uproszczone
teksty. Wszystko to nie sprzyja rozwojowi myślenia. W nadziei na poprawę sytuacji wraca matura z matematyki. Nie
jest jednak tak, że tylko lekcje matematyki mogą uczyć myślenia. Praktycznie na każdym przedmiocie można zapytać:
„A co byłoby, gdyby... nie wygrano bitwy / nie wyginąłby ten gatunek / pisarz nie udałby się na emigrację?”. Formuło-
wanie hipotez, przypuszczeń pobudza ciekawość, skłania do myślenia. Największym wrogiem rozwoju jest nuda!
Z rozważań nad inteligencją i zdolnością uczenia się jako poszerzania wiedzy o świecie i nabywania szkolnych,
książkowych wiadomości wynika, że i rodzice, i nauczyciel mogą wydajnie wpływać na poszerzanie możliwości
umysłowych dziecka. Nauczyciel może kształtować pamięć, niezbędny czynnik uczenia się, przez liczne zadania
wymagające opanowania pamięciowego pewnych treści. Kilkanaście lat temu nieodzownym zadaniem domo-
wym z języka polskiego było uczenie się wierszy krótszych i dłuższych oraz zapamiętywanie cytatów z lektur.
Te ćwiczenia nie tylko pozwalały lepiej zapamiętać autorów lektur, ale zwiększały też pojemność pamięci i szyb-
kość uczenia się. Kształtowały zdolność utrwalania, przechowywania i odtwarzania informacji.
Na wszystkich lekcjach, szczególnie zaś matematyki i języków, nauczyciel kształtuje różnicowanie bodźców słucho-
wych i  wzrokowych, co jest przydatne w  szybkim rozpoznawaniu treści do zapamiętania i  wyciąganiu wniosków.
Przez zadania wymagające różnicowania, porównywania, identyikowania różnych kształtów, dźwięków, głosek, igur
dzieci uczą się wyciągać wnioski, odnajdywać zależności między obrazami i dźwiękami oraz tworzyć nowe struktury.
Uczą się giętkości myślenia i posługiwania się różnymi pojęciami, korzystając z nowej zdolności umysłowej, jaką jest
myślenie pojęciowe. Pozwala ono uczniowi uniezależnić się od konkretnych, jednostkowych doświadczeń. Jego my-
ślenie staje się bardziej twórcze, poszerzające spojrzenie na rzeczywistość i ułatwiające stawianie sobie celów i zadań
dających satysfakcję.
REFLEKSJA: Czy wykorzystałaś/-eś ostatnio do pracy z uczniami ciekawe łamigłówki, rebusy, anagramy itp.? „Łamanie gło-
wy” na początku lekcji może zwiększyć dyscyplinę umysłową i rozwijać zdolność do lepszej koncentracji na przekazywanych
treściach (niezależnie od przedmiotu). Te kilka minut ćwiczeń umysłowych również może pomóc w większym zdyscyplino-
waniu uczniów na lekcji. Zamiast tracić minuty na uspokajanie dzieci i  zachęcanie do wypełniania poleceń nauczyciela,
korzystniej ten czas przeznaczyć na zwiększanie sprawności umysłowej uczniów.
PROPOZYCJA: przygotuj w  wolnym czasie zestaw anagramów, rebusów, krzyżówek, zagadek z  materiału związanego
z Twoim przedmiotem. Postaraj się przynajmniej jeden wykorzystać na swojej lekcji jako wprowadzenie do lekcji lub prze-
rywnik relaksujący.
Teoria Piageta wyjaśnia również kształtowanie sądów moralnych. Jego koncepcje były rozwijane przez innych ba-
daczy, np. L. Kolberga. Ukazują, w jaki sposób dziecko przechodzi od sztywnych ocen opartych na nagrodzie i karze,
zorientowanych na własną korzyść (moralność heteronomiczna), przez stopniowe uwzględnianie potrzeb innych, do
moralności autonomicznej. W pierwszej fazie swojego rozwoju (do 3. roku życia) dziecko jest amoralne, jego działa-
nia, wybory są przypadkowe, podyktowane ciekawością lub aktualną potrzebą. Później dziecko zaczyna podpatry-
wać dorosłych i wzorować się na ich postępowaniu. Wchodzi w fazę heteronomii i realizmu moralnego, postępuje
według zasad: „czynię dobrze, bo tak chcą dorośli” lub „czynię dobrze, aby uniknąć kary”. Wreszcie dorastający nasto-
latek zaczyna dostrzegać obowiązujące w społeczeństwie normy i dostosowywać swoje zachowanie do preferowa-
nych zachowań grupy społecznej, do której należy. Wchodzi w etap socjonomii moralnej: chce postępować zgodnie
z obowiązującymi zasadami, aby zyskać przyjaciół i akceptację grupy. Gdy proces rozwoju moralnego dochodzi do
poziomu dorosłości, następuje interioryzacja norm społecznych, młodzież uznaje przyjęte zasady postępowania za
swoje i wchodzi w etap autonomii moralnej. Na tym poziomie potrai rozróżniać dobro od zła i podejmować odpo-
wiedzialne decyzje. Są to jednak zawsze decyzje zdeterminowane przyjętymi zasadami zachowania się. Jeśli proces
socjalizacji i  rozwoju moralnego był właściwie ukierunkowany przez zachowania i  postawy moralne dorosłych, ist-
nieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości dziecko będzie umiało w pełnej wolności dokonywać wyborów
i podejmować decyzje.
Moduł I: Właściwości rozwoju…
4
424068886.006.png 424068886.001.png
Początkowo dziecko uczy się odróżniać intencje od konsekwencji zachowań, a na dalszym etapie kierować się
określonymi zasadami i ideałami. Nie należy przedwcześnie oczekiwać od dziecka myślenia kategoriami doro-
słych. Zarówno rozwój myślenia, jak i rozwój społeczny wymagają tzw. decentracji, czyli uwalniania się od wi-
dzenia wszystkiego z  własnej perspektywy. Czynniki osobowościowe odgrywają tu istotną rolę. Zagrożeniem
rozwoju jest z jednej strony niskie poczucie własnej wartości, z drugiej postawy narcystyczne, gdzie „ja” stanowi
najistotniejszy układ odniesienia.
W  rozwoju społecznym dziecka zauważa się istotne zmiany jakościowe w  relacjach interpersonalnych i  współdzia-
łaniu w grupie. W początkowych klasach szkoły podstawowej dziecko kieruje się głównie własnymi potrzebami, np.
gdy chce pograć w piłkę, szuka chętnego kolegi. Realizacja tej potrzeby wymaga od rówieśnika również chęci pogra-
nia w piłkę, bo nie kieruje się on racjami społecznymi, lecz indywidualnymi. W opiniowaniu zachowania się dziecka
w pierwszym etapie edukacyjnym nauczyciel powinien uwzględniać ten poziom rozwoju społecznego i nie karać na-
ganą niechęci ucznia do współdziałania w jakimś mało atrakcyjnym dla niego zadaniu. Warto znaleźć wtedy element
wzbudzający u ucznia ciekawość, która może działać motywująco na współpracę z innymi uczniami.
Uczeń starszy, w szkole gimnazjalnej, zaczyna kierować się w reakcjach społecznych socjonomią moralną, czyli podej-
muje działania w grupie, nawiązuje relacje interpersonalne, których głównym celem jest bycie akceptowanym przez
innych.
Kolejne lata edukacji (szkoła ponadgimnazjalna) będą skłaniać uczniów do współpracy z innymi dla realizacji ważnych
celów życiowych, zorientowanych także na dalszą przyszłość. Na tym etapie życia zaczyna pojawiać się niepokój
intelektualny, poszukiwanie celu i sensu życia, kształtowanie tożsamości i światopoglądu. Problemami wpływu grup
rówieśniczych na zachowania młodzieży szerzej zajęła się J. Słomińska (1986), która zwraca uwagę na potrzebę nasto-
latków do zrzeszania się i szukania oparcia w innych, często silniejszych.
Na szczególne problemy wychowawcze natraiają zarówno rodzice, jak i  nauczyciele dzieci w  okresie dorastania.
U części nastolatków występuje okres buntu, który w skrajnych przypadkach może przerodzić się w zaburzenia za-
chowania. Charakterystyczne cechy tego okresu to kwestionowanie autorytetów, krytycyzm wobec innych, szczegól-
nie dorosłych, poszukiwanie własnej tożsamości, zmiany nastroju. W rozwoju poznawczym ponownie dochodzi do
głosu egocentryzm. Z jednej strony myślenie osiąga poziom posługiwania się abstrakcją i prawdopodobieństwem,
oderwania od konkretu i obiektywnej analizy, z drugiej jednak w odniesieniu do samego siebie nastolatek spostrzega
siebie w centrum świata, przywiązuje wielką wagę do tego, jak jest spostrzegany i oceniany przez rówieśników (N.
Ribner, 2005). Kształtowanie tożsamości jest niekiedy procesem długotrwałym, część młodzieży pozostaje na pozio-
mie powierzchownych celów i pragnień i unika głębszego angażowania się w poszukiwanie celów i wartości. Pomoc
dorosłych wymaga umiejętności i taktu. Wielu wskazówek dostarcza N. Ribner we wspomnianej wyżej pozycji.
Nie można nie wspomnieć o emocjonalności uczniów, zwłaszcza że ta sfera stwarza najwięcej problemów w zacho-
waniu się uczniów. Szerzej omówimy to zagadnienie w Module II poświęconym inteligencji emocjonalnej.
Różnice indywidualne
Uzdolnienia
„Zdolność (do) – możliwość poprawnego wykonania jakiegoś zadania lub osiągnięcia powodzenia w jakimś przedsię-
wzięciu” (Słownik psychologiczny, 1989). Każdy uczeń posiada zatem pewne zdolności. T. Lewowicki (1980) zajął się
charakterystyką dzieci pod względem ich umiejętności uczenia się oraz zdolności związanych nie tylko z zapamięty-
waniem, przechowywaniem i  odtwarzaniem. Jego wnioski wskazują, że obserwując zachowania i  zainteresowania
dzieci i młodzieży, można wyodrębnić różne zdolności, które umożliwiają wykonywanie pewnych czynności na od-
powiednim poziomie. I tak, zauważa się uczniów, którzy mają szczególną umiejętność do przyswajania wiedzy. Uczą
się bardzo dobrze, wykonują zadania na poziomie wyższym niż większość ich rówieśników, biorą udział w konkursach
przedmiotowych. Czasem ich poziom inteligencji jest tylko nieco powyżej przeciętnej. Są lubiani przez nauczycieli,
bo uważają na lekcjach, na ogół nie sprawiają trudności wychowawczych. Wśród tej grupy znajdują się uczniowie,
którzy realizują program nauczania ze wszystkich przedmiotów na wysokim poziomie i uzyskują wysokie notowania.
5
Moduł I: Właściwości rozwoju…
424068886.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin