ćwiczenia korekc komp.doc

(48 KB) Pobierz

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

                                   PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA

                         ZAJĘĆ KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNYCH

                 DO REALIZACJI NA REWALIDACJI INDYWIDUALNEJ

 

 

 

I  ĆWICZENIA DOSKONALĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ WZROKOWĄ

     ORAZ ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ:

 

          Głównym celem ćwiczeń wzrokowo-przestrzennych jest:

-          nabieranie umiejętności szybkiego rozróżniania obrazów wzrokowych

-          wyrabianie umiejętności ujmowania zależności między całością obrazu i jego elementami składowymi

-          ćwiczenie orientacji w kierunkach

-          ćwiczenie pamięci wzrokowej

-          ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej

-          ćwiczenie umiejętności spostrzegania istotnych cech, form geometrycznych

 

Przykłady ćwiczeń:

  1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym:

-          rozpoznawanie obrazków i ich elementów

-          dobieranie części do całego obrazka

-          składanie obrazków z części

-          odpoznawanie braków na obrazku

-          wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi

-          różnicowanie przedmiotów i figur

-          ćwiczenia w układaniu dowolnych i kompozycji

-          rozpoznawanie kształtów i kolorów

-          układanie figur wg podanego wzoru

-          odnajdywanie schowanego klocka

-          zabawy w domino

-          określanie położenia przestrzennego przedmiotów

-          określanie położenia przedmiotów względem siebie

-          porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości

-          zabawy zapamiętywanie obrazów lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas

-          odwzorowywanie układów wzrokowo-przestrzennych:

a)      odwzorowywanie manipulacyjne figur z gotowych elementów

b)     odwzorowywanie graficzne szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów

-          różnicowanie elementów graficznych i rysunków

-          odtwarzanie kształtów złożonych przez łączenie punktów lub zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól

-          malowanie rysunków konturowych

-          różnicowanie znaków graficznych

  1. Ćwiczenia na materiale literowym:

-          wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie

-          lepienie z plasteliny liter

-          utrwalanie kształtu i położenia liter

-          wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie

-          krzyżówki sylabowe

-          wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście

-          odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych

-          loteryjki wyrazowe

-          wyszukiwanie podobieństw między wyrazami

-          segregowanie wyrazów:

a)      wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą

-          tworzenie nowych wyrazów przez zmianę pierwszej lub ostatniej głoski

-          uzupełnianie wyrazów brakującymi literami lub sylabami

-          wyszukiwanie ukrytych wyrazów

-          zabawy w słowa

 

 

II  ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ SŁUCHOWĄ

      ORAZ KOORDYNACJĘ WZROKOWO-SŁUCHOWĄ:

 

         Głównym celem ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową jest:

-          poznanie sylabowo-głoskowej budowy wyrazu

-          ćwiczenia umiejętności rozdzielania zdania na poszczególne wyrazy, a wyrazów na sylaby i głoski oraz tworzenie całych wyrazów z poszczególnych sylab

-          doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnorodnych dzwięków

-          doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy głosek ich identyfikacji w różnych pozycjach wyrazu i różnicowanie głosek opozycyjnych, bliskich słuchowo i artykulacyjnie

-          usprawnianie słuchu fonematycznego

-          ćwiczenie pamięci słuchowej

 

Przykłady ćwiczeń:

  1. Ćwiczenia na materiale bezliterowym:

-          rozpoznawanie dzwięków i szmerów

-          odtwarzanie przez dzieci rytmu

-          odtwarzanie struktur dzwiękowych na podstawie układów przestrzennych

-          podział na sylaby ze słuchu

-          wysłuchiwanie głosek w wyrazach

  1. Ćwiczenia na materiale literowym:

-          wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach

-          wyodrębnianie sylab w słowach

-          podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie

-          odpoznawanie sylab

-          tworzenie wyrazów z sylab z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab

-          liczenie sylab

-          podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie

-          tworzenie wyrazów z sylab

-          tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanych głosek, sylab

-          rebusy sylabowe

-          układanie zdań z sylab

-          dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską

-          układanie zdań z wyrazów

-          uzupełnianie brakujących liter w wyrazach

-          rozwiązywanie zagadek

-          wydzielanie wyrazów ze zdania – liczenie wyrazów

-          pisanie ze słuchu

 

 

III ĆWICZENIA KSZTAŁCĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ:

 

          Głównym celem ćwiczeń sprawności manualnej jest:

-          rozluznienie napięcia mięśniowego rąk

-          usprawnienie końców palców

-          usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej

-          wyrobienie odpowiedniej szybkości ruchów i udoskonalenie ich precyzji

 

Przykłady ćwiczeń:

-          wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru

-          malowanie dużych konturowych rysunków

-          lepienie z gliny, plasteliny kształtów walcowatych (rogaliki, kiełbaski, węże)

-          „pisanie” na maszynie

-          wycinanki, wyrywanki, naklejanki

-          nawlekanie koralików

-          haftowanie na tekturkach

-          malowanie kredkami

-          kopiowanie rysunków

-          rysowanie szlaczków i wzorków

-          malowanie palcami na dużym formacie

-          układanie ze wstążek, nici i sznurówek różnych kształtów

-          wykonywanie ornamentów piaskiem, grysikiem, ryżem

-          kalkowanie wzorów

-          wykonywanie labiryntów wg własnego pomysłu

-          wycinanie różnych wzorów wcześniej przygotowanych

-          pisanie po śladzie

 

 

IV ĆWICZENIA DOTYCZĄCE SFERY EMOCJONALNEJ:

 

1.  Ćwiczenia dla dzieci nadpobudliwych – głównym celem tych ćwiczeń jest zmniejszenie  

     nieukierunkowanych wyładowań ruchowych, zbędnych odruchów i mimowolnych reakcji

     oraz wyeliminowanie uwagi momowolnej i nietrwałości zainteresowań.

 

      Przykłady ćwiczeń:

-          stemplowanie na papierze

-          kopiowanie rysunków i wypełnianie ich kolorami

-          obrysowywanie wzorów

-          malowanie lub rysowanie na gazecie palcem, patykiem, pędzelkiem, kredka

-          rysowanie kredą na ciemnym papierze

-          wysypywanki z piasku

-          rysowanie nitką

-          kompozycje ze sznurków i kolorowych włóczek

-          kolorowe wydzieranki

-          płaskorzezba z plasteliny

-          modelowanie z plastelinowych wałeczków

-          wszelkie składanki koncentrujące uwagę, układanki klockowe, łamigłówki

 

2.  Ćwiczenia pobudzające do działania dla dzieci zahamowanych psychoruchowo – mają

na celu uaktywnienie układu nerwowego, pobudzenie ich do działania.

 

Przykłady ćwiczeń:

-          układanki mozaikowe

-          malowanie palcami

-          rysowanie świecą

-          lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej

-          wycinanie ze szmatek

-          formowanie różnych kształtów z pasków papieru

-          witraże papierowe

-          formowanie z drutu

 

 

            Literatura:

Czajkowska I., Herda K. „Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole”, Warszaw...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin