I ĆWICZENIA DOSKONALĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ WZROKOWĄ
ORAZ ORIENTACJĘ PRZESTRZENNĄ:
Głównym celem ćwiczeń wzrokowo-przestrzennych jest:
- nabieranie umiejętności szybkiego rozróżniania obrazów wzrokowych
- wyrabianie umiejętności ujmowania zależności między całością obrazu i jego elementami składowymi
- ćwiczenie orientacji w kierunkach
- ćwiczenie pamięci wzrokowej
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- ćwiczenie umiejętności spostrzegania istotnych cech, form geometrycznych
Przykłady ćwiczeń:
- rozpoznawanie obrazków i ich elementów
- dobieranie części do całego obrazka
- składanie obrazków z części
- odpoznawanie braków na obrazku
- wyodrębnianie różnic między obrazkami pozornie identycznymi
- różnicowanie przedmiotów i figur
- ćwiczenia w układaniu dowolnych i kompozycji
- rozpoznawanie kształtów i kolorów
- układanie figur wg podanego wzoru
- odnajdywanie schowanego klocka
- zabawy w domino
- określanie położenia przestrzennego przedmiotów
- określanie położenia przedmiotów względem siebie
- porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości
- zabawy zapamiętywanie obrazów lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas
- odwzorowywanie układów wzrokowo-przestrzennych:
a) odwzorowywanie manipulacyjne figur z gotowych elementów
b) odwzorowywanie graficzne szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów
- różnicowanie elementów graficznych i rysunków
- odtwarzanie kształtów złożonych przez łączenie punktów lub zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól
- malowanie rysunków konturowych
- różnicowanie znaków graficznych
- wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie
- lepienie z plasteliny liter
- utrwalanie kształtu i położenia liter
- krzyżówki sylabowe
- wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście
- odpoznawanie wyrazów uprzednio eksponowanych
- loteryjki wyrazowe
- wyszukiwanie podobieństw między wyrazami
- segregowanie wyrazów:
a) wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą
- tworzenie nowych wyrazów przez zmianę pierwszej lub ostatniej głoski
- uzupełnianie wyrazów brakującymi literami lub sylabami
- wyszukiwanie ukrytych wyrazów
- zabawy w słowa
II ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE ANALIZĘ I SYNTEZĘ SŁUCHOWĄ
ORAZ KOORDYNACJĘ WZROKOWO-SŁUCHOWĄ:
Głównym celem ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową jest:
- poznanie sylabowo-głoskowej budowy wyrazu
- ćwiczenia umiejętności rozdzielania zdania na poszczególne wyrazy, a wyrazów na sylaby i głoski oraz tworzenie całych wyrazów z poszczególnych sylab
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania różnorodnych dzwięków
- doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy głosek ich identyfikacji w różnych pozycjach wyrazu i różnicowanie głosek opozycyjnych, bliskich słuchowo i artykulacyjnie
- usprawnianie słuchu fonematycznego
- ćwiczenie pamięci słuchowej
- rozpoznawanie dzwięków i szmerów
- odtwarzanie przez dzieci rytmu
- odtwarzanie struktur dzwiękowych na podstawie układów przestrzennych
- podział na sylaby ze słuchu
- wysłuchiwanie głosek w wyrazach
- wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach
- wyodrębnianie sylab w słowach
- podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie
- odpoznawanie sylab
- tworzenie wyrazów z sylab z jednoczesnym stukaniem w rytm wypowiadanych sylab
- liczenie sylab
- tworzenie wyrazów z sylab
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanych głosek, sylab
- rebusy sylabowe
- układanie zdań z sylab
- dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się tą samą głoską
- układanie zdań z wyrazów
- uzupełnianie brakujących liter w wyrazach
- rozwiązywanie zagadek
- wydzielanie wyrazów ze zdania – liczenie wyrazów
- pisanie ze słuchu
III ĆWICZENIA KSZTAŁCĄCE SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ:
Głównym celem ćwiczeń sprawności manualnej jest:
- rozluznienie napięcia mięśniowego rąk
- usprawnienie końców palców
- usprawnienie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wyrobienie odpowiedniej szybkości ruchów i udoskonalenie ich precyzji
- wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru
- malowanie dużych konturowych rysunków
- lepienie z gliny, plasteliny kształtów walcowatych (rogaliki, kiełbaski, węże)
- „pisanie” na maszynie
- wycinanki, wyrywanki, naklejanki
- nawlekanie koralików
- haftowanie na tekturkach
- malowanie kredkami
- kopiowanie rysunków
- rysowanie szlaczków i wzorków
- malowanie palcami na dużym formacie
- układanie ze wstążek, nici i sznurówek różnych kształtów
- wykonywanie ornamentów piaskiem, grysikiem, ryżem
- kalkowanie wzorów
- wykonywanie labiryntów wg własnego pomysłu
- wycinanie różnych wzorów wcześniej przygotowanych
- pisanie po śladzie
IV ĆWICZENIA DOTYCZĄCE SFERY EMOCJONALNEJ:
1. Ćwiczenia dla dzieci nadpobudliwych – głównym celem tych ćwiczeń jest zmniejszenie
nieukierunkowanych wyładowań ruchowych, zbędnych odruchów i mimowolnych reakcji
oraz wyeliminowanie uwagi momowolnej i nietrwałości zainteresowań.
- stemplowanie na papierze
- kopiowanie rysunków i wypełnianie ich kolorami
- obrysowywanie wzorów
- malowanie lub rysowanie na gazecie palcem, patykiem, pędzelkiem, kredka
- rysowanie kredą na ciemnym papierze
- wysypywanki z piasku
- rysowanie nitką
- kompozycje ze sznurków i kolorowych włóczek
- kolorowe wydzieranki
- płaskorzezba z plasteliny
- modelowanie z plastelinowych wałeczków
- wszelkie składanki koncentrujące uwagę, układanki klockowe, łamigłówki
2. Ćwiczenia pobudzające do działania dla dzieci zahamowanych psychoruchowo – mają
na celu uaktywnienie układu nerwowego, pobudzenie ich do działania.
- układanki mozaikowe
- malowanie palcami
- rysowanie świecą
- lepienie z plasteliny, modeliny, masy solnej
- wycinanie ze szmatek
- formowanie różnych kształtów z pasków papieru
- witraże papierowe
- formowanie z drutu
Literatura:
Czajkowska I., Herda K. „Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne w szkole”, Warszaw...
analuba