diagnoza 01.PDF

(1724 KB) Pobierz
299183640 UNPDF
i
y
<
Diagnoza logopedyczna: oyslalia funkcjonalna, jednoraka
Rotacyzm welarny
Przetrwałe połykanie niemowlęce
Cele ogólne zaieć:
Cel ćwiczeń artykulacyjnych:
• Ćwiczenie artykulacji głoski [r] metodą mechaniczną i fonetyczną- w
nagłosie sylabowym i wyrazowym
Cel ćwiczeń oddechowych:
• Różnicowanie torów oddechowych :
• Wydłużenie fazy wydechowej
• Różnicowanie długości i siły wydechu
Cel ćwiczeń aparatu artykulacyjnego:
• Wzmocnienie mięśnia okrężnego warg
• Usprawnienie języka
299183640.001.png
Ogniwa zajęć
jj Rodzaje
f ćwiczeń
| Przebieg ćwiczeń
j Pomoce
K
1 Czas
j trwania
| Uwagi |
1
Ogniwo wstępne
Nawiązanie
kontaktu z
dzieckiem
Krótka rozmowa z dzieckiem
Ok.5 min
Zabawa ćwicząca
percepcję
wzrokową
Dziecko otrzymuje pocięty
obrazek przedstawiający
ptaka. Zadaniem dziecka jest
złożenie obrazka w całość
Pocięty na
części obrazek
przedstawiający
ptaka- tukana
Ogniwo zasadnicze
Ćwiczenia
aparatu
oddechowego
(dodatkowo ćw.
zwierającego
pierścienia
gardłowego)
Dziecko wdycha powietrze
nosem, wydech ustami.
Dziecko dmucha na zapaloną
świeczkę powoli i delikatnie,
płomień „ tańczy".
Dziecko zdmuchuje płomień.
Świeczka
Zapałki
Ok.25min.
Dziecko wciąga powietrze
przez słomkę, jednocześnie
przyciąga łatki i umieszcza je
na rysunku przedstawiającym
żyrafę.
Rysunek żyrafy
Łatki wycięte z
papieru,
słomka.
Ćwiczenia
aparatu
artykulacyjnego
-mięsień okrężny
-usprawnianie
języka
Dziecko losuje karty. Na
każdej karcie jest umieszczony
rysunek przedstawiający
ćwiczenia aparatu
artykulacyjnego:
*Baloniki- nadymanie
policzków, przesuwanie
powietrza z jednego policzka
do drugiego, gwałtowne
uwalnianie powietrza
nagromadzonego w
policzkach.
*Osiołek- ryjki i uśmiechy,
łącznie z naprzemienną
artykulacją głosek [i], [o].
Naśladowanie odgłosu
idącego osiołka- kląskanie.
*kotek- oblizywanie warg,
próba dostania językiem do
nosa
Karty z
rysunkami
zwierząt
299183640.002.png
*ptaszek- dzióbek z warg
* pędzel- malowanie czubkiem
języka podniebienia i
policzków
*rybka- wargi wysunięte do
przodu, powolne otwieranie i
zamykanie warg
Ćwiczenia
artykulacyjne
* ćwiczenie
artykulacji głoski
[r] metodą
mechaniczną
*ćwiczenie
artykulacji głoski
[r] metodą
fonetyczną w
nagłosie
sylabowym i
wyrazowym
1. Uwrażliwienie miejsca
artykulacji- za górnymi
siekaczami) wałek dziąsłowy)
- dziecko „przykleja" czubek
języka w to miejsce
- naprzemienne otwieranie i
zamykanie zębów (język cały
czas na wałku dziąsłowym)
2.Wymawianie głosek [t], [d]
na górnych dziąsłach, z
szeroko otwartą buzią.
3. Metoda mechaniczna:
Podczas gdy dziecko wymawia
ciąg*głosek [ddddddd],
prowadzący porusza
wędzidełko podjęzykowe
patyczkiem kosmetycznym.
4. Metoda fonetyczna:
Dziecko powtarza sylaby: [tda,
tdo, tde, tdu, tdy] i [dda, ddo,
dde/ddu, ddy].
5. Gra planszowa. 20 pól z
Patyczki
kosmetyczne,
kubek z wodą
rysunkami. Dziecko nazywa
obrazek, na którym stanie.
Grupy spółgłoskowe [tr], [dr],
są artykułowane jako [td],
[dd] w tych wyrazach.
«*
Gra planszowa z
obrazkami
Ogniwo końcowe
"Zagadka
*Nagrodzenie
dziecka
Dziecko ma za zadanie
odgadnąć zagadki
przygotowane przez
prowadzącego
Zagadki
Ok.Smin
Nagrodzenie dziecka żelkami. j_Żelki
299183640.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin