Kompedium Katechizmu (2005).pdf

(885 KB) Pobierz
KOMPENDIUM KATECHIZMU KOŚCIOŁA KATOLICKIEGO
Do Czcigodnych Braci Kardynałów, Patriarchów, Arcybiskupów,
Biskupów, Kapłanów, Diakonów i wszystkich członków Ludu Bożego
Minęło już dwadzieścia lat od rozpoczęcia prac nad Katechizmem
Kościoła Katolickiego, ktrego domagało się nadzwyczajne
Zgromadzenie Synodu Biskupw, obradujące z okazji dwudziestej
rocznicy zakończenia Soboru Watykańskiego II.
Dziękuję nieskończenie Panu Bogu za to, że dał Kościołowi taki
Katechizm, ogłoszony w 1992 roku przez mojego czcigodnego i
umiłowanego Poprzednika Papieża Jana Pawła II.
Wielka użyteczność i wartość tego daru została potwierdzona przede
wszystkim przez pozytywne i szerokie jego przyjęcie ze strony biskupw,
do ktrych na pierwszym miejscu był adresowany jako tekst odniesienia
pewny i autentyczny dla nauczania doktryny chrześcijańskiej, w
szczeglności dla opracowania katechizmw lokalnych. Lecz została ona
także potwierdzona przez przychylne i wielkoduszne jego przyjęcie przez
wszystkich członkw Ludu Bożego, ktrzy mogli go poznać i ocenić jego
wartość w ponad pięćdziesięciu językach, na jakie dotychczas został
przełożony.
Obecnie z wielką radością zatwierdzam i ogłaszam Kompendium tego
Katechizmu.
Był on żywo oczekiwany przez uczestnikw Międzynarodowego Kongresu
Katechetycznego wpaździerniku 2002 roku, ktrzy w ten sposb dali swj
wyraz bardzo rozpowszechnionemu w Kościele pragnieniu. Mj
nieodżałowanej pamięci Poprzednik, przychylając się do tego życzenia,
podjął w lutym 2003 roku decyzję jego opracowania, powierzając
redakcję wąskiej Komisji Kardynałw, przeze mnie kierowanej i
wspieranej przez kilku ekspertw z nią wspłpracujących. W trakcie prac
projekt Kompendium został poddany do oceny wszystkim
Najprzewielebniejszym Kardynałom i Przewodniczącym Konferencji
Episkopatw, ktrzy w zdecydowanej większości przychylnie go przyjęli i
ocenili.
Kompendium, ktre teraz przedstawiam Kościołowi powszechnemu, jest
wierną i pewną syntezą Katechizmu Kościoła Katolickiego. Obejmuje w
sposb zwięzły wszystkie istotne i podstawowe elementy wiary Kościoła
tak, aby mogło stanowić, jak tego życzył sobie mj Poprzednik, pewien
rodzaj vademecum, ktre pozwoli osobom wierzącym i niewierzącym
objąć jednym rzutem oka całą panoramę wiary katolickiej.
Odzwierciedla ono wiernie w swej strukturze, treści oraz języku
Katechizm Kościoła Katolickiego, ktry znajdzie w tej syntezie pomoc i
zachętę do lepszego jego poznawania i zgłębiania.
Powierzam zatem z nadzieją to Kompendium całemu Kościołowi, a w
sposb szczeglny każdemu chrześcijaninowi, aby dzięki niemu mgł
odnaleźć w tym trzecim tysiącleciu ożywczy zapał w odnowionym
obowiązku ewangelizacji i wychowania do wiary, ktry winien
charakteryzować wszystkie wsplnoty kościelne i każdego wierzącego w
Chrystusa, bez względu na wiek i przynależność narodową.
Kompendium, z uwagi na swoją zwięzłość, jasność i integralność,
adresowane jest także do tych, ktrzy żyjąc w świecie
nieuporządkowanym i pod wpływem rżnorodnych przekazw, pragną
poznać Drogę Życia, Prawdę, powierzoną przez Boga Kościołowi przez
Jego Syna.
Czytając to wiarygodne narzędzie, jakim jest Kompendium, niech każdy,
zwłaszcza dzięki wstawiennictwu Najświętszej Maryi, Matki Chrystusa i
Kościoła, rozpozna i przyjmie niewyczerpane piękno, jedyność i
aktualność najwspanialszego Daru, ktry Bg ofiarował ludzkości: Swego
jedynego Syna, ktry jest „Drogą, Prawdą i Życiem" (J 14,6).
W dniu 28 czerwca 2005 roku, w wigilię Uroczystości Świętych Piotra i
Pawła, w pierwszym roku mego pontyfikatu.
WPROWADZENIE
1 . 11 października 1992 roku, nieodżałowanej pamięci Papież fan Paweł
II przekazał wszystkim wiernym całego świata Katechizm Kościoła
Katolickiego, przedstawiając go jako tekst odniesienia „dla katechezy
odnowionej u żywych źrdeł wiary" 1 . W trzydzieści lat od otwarcia
Soboru Watykańskiego II (1962-1963) /ostało w ten sposb
doprowadzone do szczęśliwego wypełnienia życzenie wyrażone w roku
1985 przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Synodu Biskupw, aby ułożyć
katechizm całej doktryny katolickiej tak odnośnie do wiary, jak i
moralności.
Pięć lat pźniej, 15 sierpnia 1997 roku, ogłaszając typiczne wydanie
Katechizmu Kościoła Katolickiego Papież potwierdził podstawowy cel
tegodzieła: „jako pełnego i integralnego wykładu nauki katolickiej, ktry
920496535.001.png
pozwala wszystkim dowiedzieć się, co Kościł ten wyznaje, jak sprawuje
swoją liturgię, jak żyje i jak się modli w swoim codziennym życiu" 2 .
2 . Dla podniesienia wartości Katechizmu i w celu wyjścia naprzeciw
żądaniu wysuniętym na Międzynarodowym Kongresie Katechetycznym w
2002 roku, fan Paweł II ustanowił w roku
2003 specjalną Komisję, pod przewodnictwem kard. Josepha Ratzingera,
Prefekta Kongregacji Nauki Wiary, z zadaniem opracowania
kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego, zawierającego
sformułowania bardziej syntetyczne tych samych treści wiary. Po dwch
latach pracy przygotowano projekt Kompendium, ktry został wysłany do
konsultacji Kardynałom i Przewodniczącym Konferencji Episkopatw.
Projekt jako całość otrzymał pozytywną ocenę ze strony absolutnej
większości tych, ktrzy odpowiedzieli. Komisja zajęła się więc jego
rewizją i uwzględniając nadesłane propozycje służące ulepszeniu dzieła,
opracowała tekst końcowy kompendium.
1 Jan Paweł II, Konstytucja Fidei depositum, 11października 1992, 2 Jan
Paweł II,List apostolski Laetamur magnopere, 15 sierpnia 1997
3 . Trzy podstawowe cechy charakteryzują Kompendium: ścisła zależność
od Katechizmu Kościoła Katolickiego; formadialogowa; użycie obrazw
w katechezie.
Przede wszystkim Kompendium nie jest dziełem odrębnym i nie zamierza
w żaden sposb zastępować Katechizmu Kościoła Katolickiego: raczej
nieustannie odsyła do niego bądź poprzez dokładne wskazanie numerw
odniesienia, bądź przez ciągłe odwoływanie się do jego struktury,
kontynuacji i jego treści. Kompendium zamierza ponadto rozbudzić
odnowione zainteresowanie i zapał do samego Katechizmu, ktry swą
objaśniającą mądrością i swym duchowym namaszczeniem
pozostajenadal tekstem podstawowym katechezy kościelnej dzisiaj.
Jak Katechizm, tak rwnież Kompendium dzieli się na cztery części,
zgodnie z podstawowymi prawami życia w Chrystusie.
Pierwsza część, zatytułowana „Wyznanie wiary", zawiera konieczną
syntezę lex credendi, to jest wyznawanej wiary Kościoła katolickiego,
zaczerpniętej z Symbolu Nicejsko- Konstantynopolitańskiego, ktrego
stała proklamacja podczas zgromadzeń chrześcijańskich pozwala
zachować w żywej pamięci głwne prawdy wiary.
Część druga, zatytułowana „Celebracja misterium chrześcijań skiego",
przedstawia istotne elementy lex celebrandi. Przepowiadanie Ewangelii
znajduje istotnie swą uprzywilejowaną odpowiedź w życiu
sakramentalnym. W nim wierni doświadczają i dają świadectwo w
każdym momencie swej egzystencji o zbawiennej skuteczności Misterium
Paschalnego, przez ktre Chrystus dokonał dzieła naszego odkupienia.
Część trzecia, zatytułowana „Życie w Chrystusie", przywołuje lex vivendi,
to jest zobowiązanie, jakie ochrzczeni winni ujawniać w swoim
postępowaniu i w swych etycznych wyborach wierność wobec wyznanej i
celebrowanej wiary. Wierni rzeczywiście są wezwani przez Pana Jezusa
do pełnienia dzieł, ktre udzielają im godności dzieci Ojca w miłości
Ducha Świętego.
Czwart a część, zatytułowana „Modlitwa chrześcijańska", ukazuje lex
orandi, to jest życie modlitwy. Na przykładzie Jezusa, doskonałego wzoru
osoby modlącej, także chrześcijanin jest wezwany do dialogu z Bogiem na
modlitwie, ktrej uprzywilejowanym wyrazem jest Ojcze nasz, modlitwa,
ktrej nauczył nas sam Jezus.
4 . Drugą charakterystyką Kompendium jest jego forma dialogowa, ktra
nawiązuje do starego, katechetycznego rodzaju literackiego,
posługującego się pytaniami i odpowiedziami. Chodzi o zaproponowanie
idealnego dialogu między nauczycielem i uczniem za pośred- nictwem
przynaglającej sekwencji pytań, ktre wciągają czytelnika, zapraszając go
do odkrywania ciągle nowych aspektw prawd swojej wiary. Forma
dialogowa sprzyja także znacznemu skrceniu tekstu, redukując go do
rzeczy istotnych. Może sprzyjać przyswojeniu i ewentualnej memoryzacji
treści.
5. Trzecią charakterystykę stwarza obecność niektrych obrazw, ktre
artykułują zawartość treściową Kompendium. Pochodzą one z bogatej
spuścizny chrześcijańskiej ikonografii. Z wiekowej tradycji soborowej
poznajemy, że także obraz jest przepowiadaniem ewangelicznym. Artyści
wszystkich czasw ofiarowali kontemplacji i zamyśleniu wiernych
doniosłe fakty odnoszące się do misterium zbawienia, przedstawiając je w
bogactwie kolorw i w doskonałości piękna. Jest to znak, że dzisiaj
bardziej niż kiedykolwiek, w cywilizacji obrazu, obraz sakralny może
wyrażać dużo więcej niż same słowo. Jego dynamika komunikacji i
przekaz orędzia ewangelicznego są nad wyraz skuteczne.
6. W czterdzieści lat od zakończenia Soboru Watykańskiego II i w Roku
Eucharystii Kompendium może stanowić kolejny środek służący
zaspokojeniu zarwno głodu prawdy wiernych każdego wieku i
środowiska, jak i potrzebie tych, ktrzy chociaż nie są wiernymi, to
jednak odczuwają pragnienie prawdy i sprawiedliwości. Jego publikacja
nastąpi w Uroczystość Świętych Apostołw Piotra i Pawła, filarw
Kościoła powszechnego i przykładnych głosicieli Ewangelii w
starożytnym świecie. Apostołowie ci widzieli to, co głosili i dawali
świadectwo prawdzie Chrystusa aż po męczeństwo. Naśladujmy ich w
zapale misjonarskim i prośmy Pana, aby Kościł podążał zawsze za
nauczaniem Apostołw, od ktrych otrzymał pierwsze radosne
zwiastowanie wiary.
20 marca 2005, Niedziela Palmowa
JOSEPH KARD. RATZINGER Przewodniczący Komisji specjalnej
CZĘŚĆ PIERWSZA: WYZNANIE WIARY
Dział pierwszy: „WIERZĘ" „WIERZYMY" s.625
1. Jaki jest zamysł Boga wobec człowieka? 1-25
Bg, w samym sobie nieskończenie doskonały i szczęśliwy, zamysłem
czystej dobroci, w sposb całkowicie wolny stworzył człowieka, by uczynić
go uczestnikiem swego szczęśliwego życia. Gdynadeszła pełnia czasw,
Bg Ojciec posłał swego Syna jako Odkupiciela i Zbawiciela, aby ludzi
rozproszonych przez grzech zjednoczyć w swoim Kościele, by za sprawą
Ducha Świętego stali się Jego przybranymi dziećmi oraz dziedzicami Jego
wiecznej szczęśliwości.
Rozdział pierwszy: CZŁOWIEK ZDOLNY PRZYJĄĆ BOGA 30
s.625
Jakże wielki jesteś, Panie, i godny, by Cię sławić. (...) Stworzyłeś nas
bowiem dla siebie i niespokojne jest nasze serce, dopóki nie spocznie w
Tobie (św. Augustyn).
2. Dlaczego w człowieku jest pragnienie Boga? 27-30, 44-45
Bg sam, stwarzając człowieka na swj obraz, wpisał w jego serce
pragnienie poznania Go. Jeśli nawet to pragnienie jest często nie
dostrzegane, Bg nie przestaje wzywać każdego człowieka, aby Goszukał i
znalazł w Nim pełnię prawdy i szczęścia, ktrych poszukuje bez
wytchnienia. Ze swej natury i powołania jest więc człowiek istotą
religijną, zdolną do wejścia w komunię z Bogiem. Z tej intymnej i żywej
więzi z Bogiem wyrasta jego fundamentalna godność.
3. Jak można poznać Boga za pomocą samego światła rozumu?
31-36, 46-47 Biorąc za punkt wyjścia rzeczy stworzone, tj. świat
materialny i osobę ludzką, człowiek może za pomocą naturalnego światła
rozumu poznać w sposb pewny Boga jako Przyczynę i Cel wszystkich
rzeczy i jako Najwyższe Dobro, Prawdę i Piękno Nieskończone.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin