Wykład 1- Psychologia zaburzeń SWPS 2008.pdf

(76 KB) Pobierz
Psychologia zaburzeń SWPS 2006 [1] [tryb zgodności]
2008-12-14
Co to jest zaburzenie
psychiczne?
Modele konceptualizacji i badań
empirycznych nad zaburzeniami
życia psychicznego
Medyczny -poszukiwanie sposobów
identyfikowania i szczegółowy opis
symptomów konstytuujących poszczególne
typy zaburzeń i kryteriach ich wyodrębniania.
Psychologiczny (psychologia osobowości
i kliniczna)-w kontekście koncepcji zdrowia
psychicznego i jego genezy-wyjaśnia
i ustala zarówno przyczyny i patomechanizm
powstawania zespołów klinicznych, jak
i kryteria ich diagnozy.
„Zwariował, pomyślała większość owiec, lecz
żadna nie śmiała powiedzieć tego na głos. Jego
język był dziwaczny jak beczenie kozy, ale nie,
chyba nic mu się nie pomieszało. Jego
ekscentryczne uwagi omijały po prostu sedno
sprawy. Były rozwlekłe i nużące, ale nie szalone.
Tylko Cordelia utrzymywała, że Wędrowiec wyraża
się dokładniej niż jakakolwiek inna owca.
- On nie opisuje rzeczy takimi, jakimi je widzi, on
opisuje je takimi, jakimi są …”
Leonie Swann,
Sprawiedliwość owiec
Zaburzenie psychiczne wg DSM IV
Diagnostyczny i Statystyczny Podręcznik
Zaburzeń Psychicznych (APA, 1994)
§ Klinicznie znaczący syndrom bądź wzorzec
behawioralny lub psychologiczny (...), który ma
związek z odczuwanym w danym momencie
cierpieniem (bolesnym symptomem) lub
upośledzeniem (zakłócenie w jednej lub więcej niż
jednej sferze funkcjonowania), lub ze znacznie
zwiększonym ryzykiem poniesienia śmierci,
odczuwania bólu, upośledzenia czy poważnego
ograniczenia swobody działania.
§ (…) ów syndrom lub wzorzec musi być czymś więcej
niż ogólnie akceptowaną i usankcjonowaną rekcją na
konkretne wydarzenie (…) musi on być w danym
momencie przejawem behawioralnej,
psychologicznej lub biologicznej dysfunkcji
występującej u danej osoby.
Zaburzenie psychiczne wg ICD 10
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja
Chorób i Problemów Zdrowotnych, 2000
§ Zaburzenie -termin używany celem
wskazania na istnienie klinicznie
stwierdzanych objawów lub zachowań
połączonych w większości przypadków z
cierpieniem (ang. distress) i z zaburzeniem
funkcjonowania indywidualnego (ang.
personal).
§ Sama dewiacja społeczna lub społeczny
konflikt bez zaburzenia indywidualnego
funkcjonowania nie powinny być, w myśl
przyjętych tu definicji, zaliczane do zaburzeń
psychicznych.
Lista kategorii zaburzeń wg ICD 10
Organiczne zaburzenia psychiczne w łącznie z
zespołami objawowymi
Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania
spowodowane u ż ywaniem substancji
psychoaktywnych
Schizofrenia, zaburzenia typu schizofrenii
(schizotypowe) i urojeniowe
Zaburzenia nastroju (afektywne)
Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod
postacią somatyczną
Zespoły behawioralne związane z zaburzeniami
fizjologicznymi i czynnikami fizycznymi
Zaburzenia osobowości i zachowania dorosłych
Upośledzenie umysłowe
Zaburzenie zachowania i emocji rozpoczynające się
zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym
Nieokreślone zaburzenia psychiczne
Kryteria kwalifikowania zachowania
jako nienormalnego
Cierpienie
Trudności w przystosowaniu
Nieracjonalność i dziwaczność
Nieprzewidywalność i utrata kontroli
Wyrazistość i niekonwencjonalność
Dyskomfort obserwatora
Naruszenie ideałów i norm moralnych
(Rosenham D.L., Seligman M.E.P)
1
174230851.001.png
2008-12-14
Zaburzenie psychiczne jako
zachowanie nieprzystosowane
Jak powstają zaburzenia życia
psychicznego?
Nienormalne (zaburzone) zachowanie
jest przejawem zaburzenia
psychicznego, jeżeli jest:
uporczywe,
zagraża dobru jednostki i/lub dobru
społeczności ludzkiej,
do której owa jednostka należy.
Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S.( 2003)
Czynniki współdziałające w genezie
zaburzeń życia psychicznego:
struktury biologiczne organizmu
(w szczególności oun)
struktury i funkcje osobowości
właściwości sytuacji
Sytuacyjne czynniki zaburzeń
życia psychicznego
Osobowościowe czynniki
zaburzeń życia psychicznego
§ Sytuacje trudne-niedostosowanie
możliwości do wymogów:
Deprywacja
Frustracja
Zagrożenie
Strata
Konflikt
§ Sytuacje traumatyczne
§ Konflikt intrapsychiczny (vs interpersonalny)
wypieranie
nieokreślony lęk mechanizmy obronne
symptomy
§ Deficyt-brak struktur biologicznych lub dojrzałych funkcji
i właściwości psychicznych warunkujących zaspokajanie
potrzeb, realizację celów i możliwości
§ Defekt-genetyczne, organizmu, psychiczne
(Sęk, 2005)
Po co ludziom psychologia?
Czym zajmuje się psychologia
naukowa?
Umiejętności zapewniające przetrwanie:
rozumienie zachowań ludzkich,
przewidywanie własnych i cudzych
postępków,
rozumienie powodów własnych
zachowań,
zdolność do adaptacyjnej zmiany
zachowania własnego czy cudzego,
zdolność odróżniania tego, co jest
wartościowe i ważne.
opis
wyjaśnianie
przewidywanie
zachowań ludzi
2
174230851.002.png
2008-12-14
Historyczne początki…
1879, Instytut Psychologiczny, Wilhelm Wundt,
wyuczona introspekcja, Lipsk
1883, Compendium , podstawy systemu
klasyfikowania zaburzeń psychicznych, nurt badań
empirycznych, Emil Kraepelin, Lipsk
1886, praktyka psychoanalityczna, Zygmunt Freud,
Wiedeń
1892, American Psychological Association (APA)
1896, Klinika Psychologiczna, Uniwersytet
Pensylwanii w Filadelfii,Lightner Witmer, metoda
kliniczna (studium przypadku)
1900, Objaśnianie marzeń sennych , Z. Freud
1906, Journal of Abnormal Psychology , Morton
Prince
1917, American Association of Clinical Psychology
(w ramach APA)
Kierunki rozwoju praktyki
klinicznej
a zapotrzebowanie społeczne…
Psychologia
przemocy
Psychopatologia
Psychologia zdrowia
Psychologia
uzależnień
Interwencja
kryzysowa
Koncepcje psychodynamiczne
Nieświadoma dynamika sił psychicznych
w umyśle.
Rzeczywistość intrapsychiczna g ł ówną
motywacją zachowań.
Znaczenie doświadczeń wczesno-dziecięcych dla
późniejszego rozwoju.
Rozwój psychiczny i zdrowie są funkcją
rozwiązywania nieświadomych problemów.
Znaczenie doświadczeń wczesno-dziecięcych dla
późniejszego rozwoju.
Symboliczne znaczenie nieświadomych treści.
Analiza subiektywnej rzeczywistości (sny, wolne
skojarzenia, symbole) jako narzędzie terapii.
Behawioryzm
§ Zdrowy jest człowiek reagujący na bodźce
zachowaniami zwiększającymi jego
przystosowanie do środowiska zewnętrznego.
§ Patologia to:
brak pożądanych reakcji
wykształcenie się wadliwych reakcji
(np. fobie, nałogi).
§ Diagnoza koncentruje się na analizie zachowań
i czynników oraz praw uczestniczących w
powstawaniu patologii analiza behawioralna
§ Terapia polega na różnych formach zmiany
zachowania (na podst. Sęk, 2001).
Koncepcje poznawcze
Koncepcje humanistyczno-
egzystencjalne
§ Człowiek, realizując naturalna potrzebę
samorozwoju , kieruje się przede wszystkim
własnymi doświadczeniami. Potrzeba
samoakceptacji może w relacjach z
najbliższymi prowadzić do podejmowania
zachowań przez nich nagradzanych. Prowadzi
to do uwarunkowanego poczucia wartości .
Zaprzecza w łasnym organizmicznym
doświadczeniom.
„rozszczepienie” osobowości
§ W terapii klient poszerza i przebudowuje świadomość
siebie , odzyskuje możliwości pokierowania się
organizmicznymi doświadczeniami w wyborze celów
i sposobów działania (Rogers, 1959).
§ Istotą zaburzenia psychicznego są
dysfunkcjonalne schematy poznawcze,
np. w depresji skrajne, sztywne i
destruktywne przekonania dotyczące:
samego siebie („jestem bezwartościowy”, „nic mi się nie
udaje”),
świata i własnych z nim doświadczeń
(„nikt mnie nie kocha”, „ludzie mnie źle traktują”),
przyszłości („ nie ma żadnej nadziei”)(Beck, 1970).
§ Przekonania te uwarunkowane są
zaburzeniami myślenia: „wszystko albo
nic”, selektywna uwaga, arbitralne
wnioskowanie, nadmierne uogólnianie.
3
174230851.003.png
2008-12-14
Model bio-psycho-społeczny
Wieloczynnikowy model
schizofrenii
Choroba jest naruszeniem systemu
równowagi jaki tworzy potencjalny pacjent z
całym jego biologicznym i
psychologicznym wyposażeniem oraz
środowisko społeczne (w tym rodzina)(Sęk,
2001).
Całościowo opisuje zaburzenia, bez
konieczności rozstrzygania o ich
biologicznych vs. psychospołecznych
przyczynach.
Czynniki
biologiczne
Czynniki
psychologiczne
Czynniki
społeczne
H O M E O S T A Z A
krytyczne wydarzenia życiowe wybuch psychozy
napięcie psychofizjologiczne przebieg psychozy
dysfunkcje poznawcze obraz symptomów
umiejętności społeczne funkcjonowanie chorego
wsparcie społeczne (konflikty) remisje
brak farmakoterapii
Libermann, 1984
Podejście ewolucyjne
Dysfunkcja
Postuluje opisanie mechanizmu
psychicznego i jego właściwego
działania jako kryterium diagnozowania
zaburzenia.
Dany mechanizm w normalnych dla niego
okolicznościach nie funkcjonuje, tak jak
powinien
nie uruchamia się
mimo problemu
adaptacyjnego
zaczyna działać
w niewłaściwych
okolicznościach
odmawia
współdziałania
z innymi
mechanizmami
4
174230851.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin