Konspekt zajęcia z rodzicami.doc

(95 KB) Pobierz


Konspekt zajęcia z rodzicami

Prowadząca: mgr Wiesława Rausch


doskonalenie wzajemnych kontaktów,
pokonywanie barier, a zwłaszcza nieśmiałości i lęku,
pobudzanie aktywności poznawczej,
tworzenie dobrego klimatu w grupie,
rozwijanie aktywności twórczej poprzez ekspresję plastyczną i generowanie pomysłów.

Materiały:
małe kartony, papier pakowy, paski papieru, klej, mazaki, kredki świecowe, "mapa pogody", symbole: słońce, chmura, deszcz, piorun.

Czas trwania: ok.1,5 godziny

Ćwiczenia wprowadzające:

 

Lista obecności.
Na podłodze leżą połączone ze sobą duże arkusze szarego papieru, wchodzące do klasy pary (dziecko - rodzic) wzajemnie obrysowują swoje stopy i wpisują swoje imię.

 

Mapa pogody.
Uczestnicy zajęcia wybierają symbol odpowiadający ich aktualnemu nastrojowi: słońce, chmura, deszcz czy piorun i przyczepiają go do "mapy pogody" (niebieska plansza)


 

Przypomnienie imion.
W kręgu każdy uczestnik mówi swoje imię wraz z informacją co potrafi robić dobrze. Np. "Jestem Adaś i dobrze rysuję". Wypowiedzi nagradzamy oklaskami.

 

Zabawa ruchowa - "Statek"
Uczestnicy stoją "gęsiego" na środku sali - jest to pokład. Prowadzący, który jest kapitanem, wydaje komendy:


"Na prawą burtę" - uczestnicy biegną na prawa stronę sali.
"Na lewą burtę" - uczestnicy biegną na lewo.
"Na pokład!" - wracają na środek i naśladują szorowanie pokładu.
Prowadzący wydaje polecenia coraz szybciej i zmienia ich kolejność, kto się pomyli, ten odpada z gry.

Rozmowy wprowadzające w problematykę:
oglądanie globusa, map, definicja pojęcia "wyspa", wiersz "Na wyspach Bergamutach", piosenka pod tym samym tytułem.

 

Trening zadaniowy

 

Rysowanie wysp.
Pary otrzymują małe kartony, kolorowe grube flamastry.


Instrukcja:
Narysuj swoją wyspę, pełną dziwów, czarów i tajemnic. Może będzie to wyspa twoich marzeń, a może śmiesznych rzeczy lub atrakcji i niespodzianek dla dzieci. Wyznacz jej granice pamiętając, że woda i wiatr sprawiły, iż nie są one tak równe jak boki kartonu. Następnie umieść tam wszystko to, co ci przychodzi do głowy. Jeżeli wymyślisz coś nadzwyczajnego, to inne dzieci będą chciały przyjechać do ciebie na wakacje. Będzie świetna zabawa!

"Nazwij swoją wyspę"
Po narysowaniu wysp, uczestnicy nadają im wymyślone przez siebie nazwy np. "Gwiezdna", "Szczęścia", "Egzotyczna" itp.

 

Kampania reklamowa.
Każdy prezentuje swoją wyspę i informuje o tym, co ciekawego się na nie znajduje.

 

Tworzenie wspólnoty.
Na 3-4 arkuszach papieru w dowolnym miejscu, uczestnicy przyklejają swoje wyspy i zagospodarowują swoją przestrzeń

wokół nich. Tło, wyobrażające wodę, kolorują na niebiesko.
Następnie szukają różnych sposobów uzyskania połączeń z innymi wyspami, np. rysują lub modelują z doklejanych pasków papieru: łodzie, tratwy, mosty, kładki itp.
Następuje prezentacja prac.

Podsumowanie:
Rozmowa z dziećmi:

 

Jak się czuje ktoś, gdy jest samotny?

 

Co przeżywaliście, kiedy łączyliście się z innymi wyspami?

 

Pożegnanie.
Zabawa:
Zajęcia skończone. Tworzymy dwa kręgi: wewnętrzny i

zewnętrzny, w których uczestniczy stoją do siebie twarzami. Po wykonaniu każdego polecenia krąg wewnętrzny przesuwa się o jedno miejsce w prawo, zaś zewnętrzny stoi w miejscu.
Dzieci śpiewają piosenkę ilustrując ruchem jej treść.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin