1.Socjologia wychowania jako jeden z
najlepiej i najbardziej rozwiniętych działów socjologii ogólnej
2.
Zakres socjologii wychowania
SOCJOLOGIA WYCHOWANIA, jedna z
dziedzin socjologii ściśle związana z pedagogiką
społeczną, zajmująca się wychowaniem jako procesem społecznym. Socjologia
wychowawcza bada m.in. środowiskowe uwarunkowania szkoły, rodziny, grup
rówieśniczych, funkcjonowanie różnych środowisk wychowawczych, zmiany celów i
treści wychowania społecznego.
Przedmiotem badań społeczna rzeczywistość wychowawcza,
którą tworzą:
Czynności
społeczne teorie
działania społecznego
Stosunki
stosunków społecznych
Indywidua
społeczne (osoby i grupy społeczne) teorie
osobowości
Przedmiot badań socjologii
wychowania:
- zbiorowości
społeczne, zjawiska i procesy wychowawcze;
- instytucje
wychowawcze;
- społeczno-kulturowy
przebieg procesu wychowania i zachowania;
- ich efektywność i
jakość
3. Związek socjologii z pedagogiką
PEDAGOGIKA, nauka o wychowaniu, teoria działalności wychowawczej. Na jej
gruncie formułuje się cele, treści, metody, środki i formy organizacyjne
procesu wychowawczego. Pedagogika odnosi się głównie do młodego pokolenia, które
dzięki oddziaływaniom wychowawczym winno osiągnąć optymalny rozwój osobowości,
ukształtować wiedzę o rzeczywistości, przygotować się do funkcjonowania w życiu
społecznym.
Do głównych instytucji takiego wychowania zalicza się: rodzinę, przedszkole i szkołę. Obecnie
zakres zainteresowań pedagogiki jest o wiele szerszy i obejmuje: samowychowanie
i samokształcenie
młodzieży i dorosłych, oddziaływanie wychowawcze instytucji wychowania
pozaszkolnego, głównie: środków masowej komunikacji, organizacji młodzieżowych,
placówek kulturalnych (teatrów, klubów, muzeów i in.), instytucji wychowania
religijnego itp.
Do najważniejszych teorii pedagogicznych zalicza się:
1)
NATURALIZM PEDAGOGICZNY - opartą na
przesłankach atawistycznych koncepcję swobodnego, naturalnego wychowania,
polegającą na dostosowaniu się wychowawcy do naturalnego, spontanicznego
rozwoju wychowanka. Najdalej idącym kierunkiem naturalistycznym jest pajdocentryzm
przyznający dziecku centralną pozycję w procesie wychowania ze względu na
doskonałość jego wrodzonych predyspozycji.
2) SOCJOLOGIZM
PEDAGOGICZNY - kierunek przeciwstawny teoriom naturalistycznym,
traktujący zjawiska pedagogiczne wyłącznie w relacjach oddziaływania środowiska
społecznego i uwzględniający także wrodzone zadatki jednostki.
SOCJOLOGIZM PEDAGOGICZNY, kierunek
pedagogiczny ujmujący proces wychowawczy wyłącznie jako skutek oddziaływania społeczeństwa
na jednostki i grupy społeczne. Skrajny socjologizm pedagogiczny zalicza pedagogikę
do nauk socjologicznych, wychowanie zaś traktuje jako metodyczne uspołecznianie
dzieci i młodzieży. Do najwybitniejszych przedstawicieli tego kierunku należą E.
Durkheim i F. Znaniecki.
DURKHEIM EMILE (1858-1917), socjolog i pedagog francuski. Od 1887 profesor
uniwersytetu w Bordeaux (pierwszej we Francji katedry socjologii). Od 1902
profesor pedagogiki i socjologii Sorbony
i innych uczelni.
Durkheim
był twórcą francuskiej szkoły socjologicznej i przedstawicielem socjologizmu
pedagogicznego. Uważał wychowanie za ogół wpływów skierowanych przez
społeczeństwo na jednostki celem rozwinięcia takich cech, które są przez
społeczeństwo pożądane. Główne prace: De
la division du travail social (1893), Zasady
metody socjologicznej (1895, wydanie polskie 1970), Education et socjologie (1922).
ZNANIECKI FLORIAN WITOLD (1882-1958), filozof i socjolog. Jeden z głównych przedstawicieli
tzw, socjologii humanistycznej. W 1902 rozpoczął studia na UW, skąd w 1903
został relegowany za udział w studenckich protestach przeciwko ograniczaniu
swobód akademickich. 1904-1909 przebywał poza krajem, w Szwajcarii, Francji,
Algerii. Studiował filozofię i socjologię w Genewie, Zurychu i Paryżu, stykając
się tam m.in. z H. Bergsonem i E.
Durkheimem. W 1910 uzyskał stopień doktora na UJ.
W
1914 wyjechał do USA, 1917-1919 wykładał na uniwersytecie w Chicago. 1920-1939
profesor uniwersytetu w Poznaniu, 1940-1950 - University of Illinois w Urbana.
1953-1954 przewodniczący Amerykańskiego Towarzystwa Socjologicznego. Założyciel
Instytutu Socjologicznego w Poznaniu (1921) oraz czasopisma Przegląd Socjologiczny (1930). Swój pogląd na świat Znaniecki określał
mianem "kulturalizmu". Podkreślał, iż rzeczywistość składa się z
wielu porządków, nie tylko fizyczno-przyrodniczego, ale i psychicznego,
społecznego, idealnego. Sformułował zasadę tzw. współczynnika humanistycznego,
która głosiła, że zjawiska społeczne należy traktować jako przedmiot
czyichś
czynności. Wymagał, by badacz spoglądał na penetrowaną przez siebie rzeczywistość
oczami jej uczestników, a nie z jakiegoś absolutnego punktu widzenia.
Stworzył i jako pierwszy zastosował w socjologii metodę dokumentów
osobistych (gromadzenie danych o życiu społecznym zawartych w autobiografiach,
pamiętnikach, listach itp.). Interesował się przyczynami upadku cywilizacji
zachodniej.
Niektóre
prace: Zagadnienia wartości w filozofii (1910),
Chłop polski w Europie i Ameryce
(wspólnie z W.I. Thomasem. Tom 1-5 1918-1920, wydanie polskie 1976), Rzeczywistość kulturowa (1919, wydanie
polskie 1991), Upadek cywilizacji
zachodniej. Szkice z pogranicza filozofii kultury i socjologii (1921), Wstęp do socjologii (1922), Socjologia wychowania (tom 1-2
1928-1930), Miasto w świadomości jego
obywateli (1931), Ludzie teraźniejsi
a cywilizacja przyszłości (1935), Społeczne
role uczonych (1940, wydanie polskie w wyborze 1984), Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój (1952, wydanie polskie 1971), Współczesne narody (1952, wydanie
polskie 1990).
3)
TEORIĘ KONWERGENCJI (DWÓCH CZYNNIKÓW),
zmierzającą do usunięcia krańcowości z poglądów naturalistycznych i
socjologicznych oraz opierającą działalność pedagogiczną zarówno na
oddziaływaniu środowiska społecznego, jak i wrodzonych zadatkach jednostki.
4)
PEDAGOGIKĘ KULTURY - kierunek, który
opiera proces wychowawczy na przeżywaniu i przyswajaniu przez jednostkę
wartości kulturowych stworzonych przez cywilizację.
Przy
formułowaniu dyrektyw wychowawczych pedagogika korzysta z dorobku wielu nauk,
m.in.: filozofii, psychologii, socjologii, etyki, biologii, antropologii,
informatyki, ekonomii. Pedagogika wyodrębniła szereg dyscyplin pedagogicznych:
pedagogikę ogólną, teorię wychowania, dydaktykę, pedagogikę specjalną,
pedagogikę społeczną, andragogikę, pedagogikę porównawczą (nauka o systemach
oświatowych), pedagogikę kształcenia zawodowego, pedeutologię (nauka dotycząca
nauczyciela), historię oświaty i wychowania.
Procesy
socjalizacyjne a działy pedagogiki:
Socjalizacja pierwotna - adolescencja - socjalizacja wtórna
Uspołecznienie dzieci Uspołecznienie dorosłych
PAJDOCENTRYZM, w pedagogice pogląd przyznający dziecku centralne miejsce w
procesie wychowawczym. Wynika z przekonania o decydującym wpływie na rozwój
człowieka cech i zdolności wrodzonych. Zgodnie z nim wychowanie powinno
sprowadzać się do opieki nad naturalnym (nie krępowanym) rozwojem dziecka.
Pajdocentryzm
nie docenia znaczenia i wpływu rzeczywistości politycznej, społecznej i
kulturalnej ani też dominującej roli wychowawcy.
ANDRAGOGIKA, teoria oświaty dorosłych, pedagogika dorosłych. Dział pedagogiki
zajmujący się zagadnieniami związanymi z procesem wychowywania ludzi dorosłych.
4. Społeczne aspekty wychowania
WYCHOWANIE, całokształt wpływów i oddziaływań środowiska społecznego
oraz przyrodniczego na człowieka, kształtujących jego
rozwój i osobowość oraz przygotowujących go do życia w społeczeństwie.
We
współczesnej pedagogice używa się terminu wychowanie w
węższym znaczeniu tego słowa - jako świadome, zamierzone i specyficzne
działania osób (wychowawców), których celem jest osiągnięcie względnie trwałych
zmian w osobowości jednostki (wychowanka). Zmiany te obejmują zarówno sferę
poznawczo-instrumentalną, pozwalającą na poznanie i przekształcanie
rzeczywistości, jak i stronę aksjologiczną, kształtującą stosunek człowieka do
świata i ludzi, jego przekonania, system wartości itp. W pedagogice używa się
pojęcia wychowanie w trzech znaczeniach:
jako proces - rodzaj działalności ludzkiej, polegającej na wywoływaniu zmian w
osobowości człowieka,
2)
jako stan - ogół zjawisk określających przebieg, cele, metody, środki i warunki
wychowania,
jako wynik - suma następstw wyrażająca się w zmianie osobowości człowieka i w
stopniu przygotowania go do życia społecznego.
Rozróżnia
się wychowanie: umysłowe, moralne, społeczne, estetyczne i fizyczne, a także samowychowanie
Podstawowe dziedziny badań socjologii
edukacji:
1. wychowanie jako zjawisko społeczne;
2. wychowanie a społeczeństwo;
3. wychowanie a demografia;
4. struktura społeczna szkoły;
5. ekologia wychowania;
6. stratyfikacja społeczna a szkoła;
7. wychowanie a procesy społeczne ( rywalizacji, kooperacji,
konflikty, akomodacji);
8. uspołecznienie jako element socjalizacji;
9. zachowania dewiacyjne w szkole;
10. dynamika grup w
wychowaniu;
11. czynniki
determinujące programy nauczania;
12. społeczność
lokalna a szkoła;
13. wychowanie a
odpowiedzialność;
14. dylematy i
kontrowersje wychowania;
15. wychowanie
zdrowotne;
16. edukacja a
demokracja i polityka;
17. wychowania do i
dla przyszłości.
5.
Elementy procesu wychowania
Środowisko
i podmioty wychowania: wychowawcy i wychowankowie
ŚRODOWISKO SPOŁECZNE, względnie
trwały układ jednostek, grup społecznych i innych zbiorowości ludzkich
oddziałujących na rozwój, zachowanie się i aktywność człowieka. Szczególne
znaczenie dla funkcjonowania jednostki mają takie składniki środowiska
społecznego, jak:
rozmieszczenie zbiorowości decydujące o częstotliwości i różnorodności
kontaktów międzyludzkich.
poziom wykształcenia jednostek i grup najsilniej powiązanych z osobnikiem.
pozycja społeczna jednostek i grup, które mają wpływ na ekonomiczny i
kulturalny poziom życia jednostki
SYSTEM OŚWIATOWY, ogół
powiązanych ze sobą placówek i instytucji wychowania bezpośredniego i
pośredniego umożliwiających zdobycie przez obywateli wykształcenia ogólnego i
zawodowego oraz zapewniających im wszechstronny rozwój osobowości.
EDUKACJA, pojęcie szerokie - oznacza wychowanie
- jako kształcenie człowieka (przede wszystkim dziecka do osiągnięcia dorosłości).
obejmuje aspekty: intelektualny, psychologiczny, moralny.
Celami
edukacji są: uczenie przystosowywania do życia w społeczeństwie, kształtowania
wolnego i osobistego sądu.
KSZTAŁCENIE, ogół czynności i procesów umożliwiających ludziom poznanie przyrody,
społeczeństwa i kultury, osiąganie wszechstronnego rozwoju fizycznego i
umysłowego a także zdobycie pożądanych kwalifikacji zawodowych. Proces
kształcenia jest organizowany przez określone instytucje i wówczas jego cele
wyznaczane są zgodnie z obowiązującą w danym społeczeństwie koncepcją
wykształcenia. Kształcenie może być podejmowane przez jednostkę samorzutnie,
zgodnie z indywidualnymi potrzebami i przybiera wtedy formę samokształcenia.
Rezultatem kształcenia jest wykształcenie
SAMOWYCHOWANIE, samorzutne kształtowanie i doskonalenie własnych postaw, charakteru,
poglądu na świat, zdolności, zazwyczaj zgodne z przyjętymi wzorcami osobowości
(np. postaciami historycznymi, bohaterami literackimi, ludźmi wyróżniającymi
się w środowisku społecznym).
SAMOKSZTAŁCENIE, samodzielna praca nad sobą w zdobywaniu lub pogłębianiu wiedzy,
samodzielne kształtowanie cech osobowości.
Podstawowym warunkiem samokształcenia jest dojrzałość osobowości osiągana wraz
z rozwojem oraz pod wpływem oddziaływań wychowawczych.
GRUPY RÓWIEŚNICZE, pojawiają się w procesie rozwoju dziecka i wywierają istotny
wpływ na jego rozwój i wychowanie. Dzieci w wieku przedszkolnym - od 3 roku
życia łączą się w małe grupy dla wspólnej zabawy a od 4-5 roku zdolne są już do
współżycia i współdziałania. W wieku 7-8 lat dzieci są zdolne uczestniczyć w
innej grupie niż rodzina, tworzą w tym okresie zespoły, które mają charakter
krótkotrwały.
Grupy
rówieśnicze zaczynają tworzyć dzieci w wieku ok. 10 lat, zwykle jednopłciowe, w
których stopień identyfikacji z innymi członkami grupy jest
stosunkowo wysoki w związku z czym ich oddziaływanie na członków jest duże i
grupa rówieśnicza pełni niezastąpioną funkcję w procesie socjalizacji
a także zaspokaja potrzeby społeczne swoich członków.
Organizacja
małych grup rówieśniczych jest przeważnie dość słaba, oparta na zasadzie
równorzędności ich członków. Grupy rówieśnicze tracą na znaczeniu w wieku 13-14
lat.
SOCJALIZACJA, 1) uspołecznienie człowieka poprzez:
a)
celowe, zamierzone oddziaływania wychowawcze społeczeństwa, szczególnie rodziny
i instytucji wychowawczych.
b)
nie kierowany i nie uświadamiany wpływ środowiska społecznego.
proces stawania się pełnowartościowym członkiem społeczeństwa w wyniku uczenia
się i przestrzegania obowiązujących norm i zasad współżycia z innymi ludźmi.
ROLA SPOŁECZNA,
system oczekiwań dotyczących przewidywanych zachowań człowieka wobec grupy, w
której zajmuje on określoną pozycję. Rola społeczna wyznacza wówczas zespół reguł,
norm i wzorów postępowania.
system stałych zachowań osobnika, zgodnych z systemem oczekiwań i wzorów
społecznych. W różnych grupach istnieje wiele rozmaitych ról (np. w rodzinie
rola ojca, matki, brata itp.). Pełnienie ich jest ważnym czynnikiem regulującym
zachowanie jednostki i kształtującym jej postawy.
OSOBOWOŚĆ SPOŁECZNA, zespół trwałych cech jednostki, wpływających na jej
postępowanie, a wyrastających na podbudowie cech biologicznych i psychicznych
pochodzących z wpływu kultury i struktury zbiorowości ludzkich, w których
jednostka została wychowana i w których uczestniczy.
Największe
znaczenie ma proces socjalizacji jako proces przekształcenia biologicznego
organizmu noworodka w aktywnego uczestnika życia społecznego i kulturalnego.
tym procesie grupy wychowujące (rodzina, szkoła, grupy rówieśników) przekazują
człowiekowi wiele wartości i systemów wartości. Innym składnikiem socjogennym
są role społeczne wykonywane w różnych zbiorowościach oraz wyobrażenia o osobie
własnej wytworzone pod wpływem oddziaływania innych (jaźń subiektywna), a także
zespół wyobrażeń o sobie odtworzonych z wyobrażeń innych ludzi o nas (jaźń
odzwierciedlona).
ROZWÓJ SPOŁECZNY JEDNOSTKI, proces kształtowania się
zachowań, postaw i potrzeb człowieka w życiu społecznym. Jednostka uczy się
pełnienia różnych ról społecznych, podejmowania obowiązków,
współdziałania z innymi ludźmi. Na rozwój społeczny jednostki największy wpływ
wywierają grupy społeczne, do których jednostka przynależy - przede wszystkim
tzw. grupy odniesienia. Do innych czynników zalicza się: stawiane przed nią
cele, zadania, oczekiwania społeczne, system kar i nagród, a także poziom
aktywności własnej i stopień jej orientacji w środowisku.
KONWERGENCJA ROZWOJU, teoria współdziałania czynników wrodzonych i środowiskowych w
rozwoju i kształtowaniu się psychiki
dziecka.
PSYCHIKA, całokształt wrodzonych i nabytych dyspozycji i właściwości
intelektualnych, uczuciowych, wolicjonalnych obejmujących życie jednostki lub
grupy społecznej, zbiorowości.
Psychika społeczna - postawy, opinie, przekonania ludzi wspól...
m.wisniowska1