PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ
W GRUPIE V DZIECI 5 – LETNICH
NA MIESIĄC – WRZESIEŃ – 2007 r.
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - To ja - jestem pięciolatkiem.
II TYDZIEŃ - Znowu w przedszkolu.
III TYDZIEŃ - Uliczne sygnały.
IV TYDZIEŃ - Powitanie Pani Jesieni.
Opracowała :
Anna Szeremeta.
I TEMAT KOMPLEKSOWY – To ja - jestem już pięciolatkiem.
EDUKACJA UMYSŁOWA :
§ Rozmowa z wykorzystaniem wiersza L. Ignaszewskiego „Z jednego pudełka” – dziecko rozpoznaje i nazywa większość kolorów, liczy w zakresie pięciu.
§ Słuchanie opowiadania M. Kownackiej pt. „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach” – wymienia kilka form zachowania, które świadczą, że ktoś jest grzeczny; używa zwrotów grzecznościowych. Właściwie interpretuje poznane pojęcie: osobisty znaczek.
§ Zabawy integracyjne „ Taki jestem”, „Gest powitania”, „Imię i ruch” - autoprezentacja, przełamanie onieśmielenia, integracja grupy, umiejętności komunikacyjne.
§ Słuchanie wiersza D. Gellner „Nasz dom” - słucha ze zrozumieniem nowego wiersza. Wie, jak wygląda jego dom.
§ Zabawa ćwicząca słuch fonematyczny „Moje imię brzmi....” – wyodrębnia
pierwszą głoskę z własnego imienia i nazwiska. Wyklaskuje swoje imię dzieląc na sylaby, dokonuje analizy i syntezy słów.
§ Opowieść matematyczna „Co jest wyższe, a co niższe” - porównuje swój wzrost z innymi kolegami lub koleżankami. Próby przechodzenia od porównania do twórczego działania .
EDUKACJA RUCHOWA:
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 - kształcenie zwinności i ogólnej sprawności ruchowej.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr I (wł.) P: szarfy. Szybka reakcja na sygnały dźwiękowe i wzrokowe.
§ Zabawy ruchowe:
- ruchowo - naśladowcza „Rób tak jak ja” – dziecko doskonali orientację w schemacie ciała i przestrzeni.
- z elem. biegu „Hop - bęc” – dziecko doskonali szybką reakcję i orientację.
- zabawa integracyjna „Podaj dłonie” - wzbudzanie pozytywnych emocji, bliższe poznanie siebie nawzajem.
§ Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym - bezpiecznie korzysta ze sprzętu ogrodowego.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność muzyczna)
§ Osłuchanie z nową piosenką do nauki „Kolorowe światła” – dziecko rozumie treść piosenki, pamięta melodię oraz słowa I zwrotki i refrenu nowej piosenki.
§ Słuchanie piosenki „Podajmy sobie ręce” – rozpoznaje nastrój piosenki, stara się wyklaskać podany przez nauczyciela rytm.
§ Zabawa „Ile dźwięków słyszysz?” – doskonali percepcję słuchową – liczy dźwięki. Gra na instrumentach perkusyjnych.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Jesteśmy razem” – wspólna zabawa przy muzyce w celu bliższego, wzajemnego poznania się z nowymi dziećmi.
§ Taniec integracyjny do piosenki „Czy chudzi, czy grubi” wg B. Wapińskiej – radosny i rozumny odbiór utworu, zapamiętuje układ choreograficzny do nowego tańca.
EDUKACJA ESTETYCZNA: (aktywność plastyczna)
§ „Balon wizytówka” – wykonywanie wizytówki. Koncentrowanie uwagi na wykonywanej czynności – szybkie przykładanie kartki do bąbelkowej mieszanki kolorowej.
§ Zabawy konstrukcyjne w kąciku klocków „Budujemy domy” – używanie pojęć określających położenie przedmiotów : „na górze”, „na dole”, „z prawej”, „z lewej”.
§ Praca przestrzenna wg Doroty Dziamskiej „Mój rodzinny dom” – dziecko potrafi złożyć kartkę na poszczególne etapy: książka, szafa, koperta. Rysuje w środku postaci, dorysowuje brakujące elementy.
§ Rysowanie swojej postaci – praca z książką „Pięciolatek – bawię się i uczę” str. 3. potrafi określić wybrane cechy swojego wyglądu, potrafi narysować postać ludzką.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne – praca dziecka z książką str. 4, 5, 6, - niwelowanie napięcia mięśniowego – wykonywanie prac w pozycji siedzącej z uniesionym i opartym przedramieniem.
Wyrazy do globalnego czytania: imiona dzieci.
II TEMAT KOMPLEKSOWY – Znowu w przedszkolu.
§ Układanie kontraktu grupowego – potrafi przestrzegać ustalonych reguł.
§ Wesołe zabawy w przedszkolu – dziecko potrafi nazwać emocje na twarzach przedstawionych na obrazkach.
§ Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Kolorowe przedszkole – bajka nie tylko dla dzieci”. Dziecko potrafi być tolerancyjne.
§ Zabawa dydaktyczna „Czy znasz tę baśń” – potrafi zilustrować fragment wybranej baśni. Rozumie kierowane do niego polecenia: proste i coraz bardziej złożone.
§ Słuchanie fragmentów książki Z. Siewak – Sojka „Ania na wakacjach” – uważnie słucha tekstu literackiego.
§ Zabawa dydaktyczna „Pamiątka z wakacji” – wyodrębnia podzbiory danego zbioru. Przelicza je i porównuje ich liczebność.
§ Zestaw ćwiczeń porannych nr 2 – doskonalenie umiejętności współpracy w zespole.
§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr I (wł.) (powt.) P: szarfy. Dziecko ćwiczy zwinnie, zręcznie z przyborem.
- orientacyjno – porządkowa „Dotknij” – dziecko słucha i rozumie polecenia.
- z elem. czworakowania „Koty i myszki” – zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i emocjonalnego w zabawie.
- z elem. toczenia „Czy trafisz” - uzyskuje umiejętność płynnego ruchu.
§ Zagadki słuchowe i zabawy ruchowe – określa odgłosy, np. koncert żab, szum morza, odgłosy lasu; określa środowiska (ląd, woda, powietrze) i przyporządkowuje do nich zwierzęta. Wyklaskuje rytm piosenki „Wracamy z wakacji”.
§ Zabawy w rymowanki – tworzy rymowanki, improwizuje za pomocą tworzonych dźwięków.
§ Nauka piosenki „Kolorowe światła” c. d – omówienie i graficzne przedstawienie budowy piosenki. Dz. potrafi spostrzec i nazwać niektóre elementy budowy piosenki.
§ Zabawa naśladowcza „Echo” – rozróżnia trzy rodzaje tempa: wolne, średnie, szybkie i potrafi je nazwać.
§ Ćwiczenie ortofoniczne „Strumyk” – wypowiada sylabę „szu” na znak dotykowy.
§ „Mój obrazek z figur geometrycznych” – dziecko pracuje z klockami Denisa; doskonali umiejętność stosowania określeń dotyczących nazw figur geometrycznych.
§ Wycinanie obrysowywanych konturów dłoni – potrafi wycinać.
§ Praca z książką – str. 10 - 13 – dostrzega różnice i podobieństwa, starannie wykonuje ćwiczenia.
§ Ćwiczenia grafomotoryczne – dziecko kalkuje proste rysunki przygotowane przez nauczyciela.
§ „Wakacyjne wspomnienia” – malowanie farbą akwarelową. Prawidłowo rozplanowuje pracę na całej powierzchni, dostrzega piękno krajobrazu ziemi polskiej.
Wyrazy do globalnego czytania: w dalszym ciągu imiona swoje i kolegów.
III TEMAT KOMPLEKSOWY – Uliczne sygnały.
§ Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie – wie, do czego służy sygnalizacja świetlna, potrafi chodzić prawą stroną chodnika, przechodzi przez ulicę w wyznaczonym miejscu; utrwala określenia: „chodnik”, „jezdnia”, „zebra” i „sygnalizator”.
...
bib9