2007_DN_07(26)2007_website_2z2.pdf

(4106 KB) Pobierz
DN7(26)2007_ready_A.indd
PROGRAMY
Kierunki rozwoju systemów CAD:
KBE (cz. III)
Kontynuując rozpoczęty w poprzednich odcinkach tego
cyklu temat budowy inteligentnego środowiska projektowego
w systemach CAD, chciałbym zwrócić uwagę Czytelnika na
aspekt związany bezpośrednio z konstruktorem jako tym,
który nie tylko korzysta z zasobów tego środowiska,
ale także współuczestniczy w jego definicji i rozbudowie
TEKST I RYSUNKI:
ANDRZEJ WEŁYCZKO
Rezultat pracy konstruktora jest nieroze-
rwalnie związany z jego wiedzą konstruk-
cyjną, a ta z kolei jest pochodną kilku lat
nauki w szkole oraz wieloletniej praktyki
konstrukcyjnej. Każdy konstruktor uczy
się na swoich błędach i jeśli poważnie
traktuje swój zawód, to pamięta lub zapi-
suje wnioski ze swoich niepowodzeń.
Dzięki temu kolejna konstrukcja powstaje
nieco inaczej, bo nie można oczekiwać,
że powtarzanie tej samej (błędnej lub
nieoptymalnej) procedury konstrukcyjnej
przyniesie inne rezultaty. Każdy z nas (nie
tylko konstruktor) posługuje się wiedzą
zdobytą w wyniku doświadczenia. Na przy-
kład, znając prognozę pogody na kolejny
dzień, zabieramy ze sobą parasol – mimo,
że nie widać jeszcze żadnych symptomów
nadciągającego deszczu. Konstruktor
wie, kiedy trzeba zastosować dwa żebra
usztywniające zamiast jednego albo kiedy
liczba otworów mocujących może być zbyt
mała. Jeśli nie jest pewien, to zagląda do
swoich notatek, zaleceń konstrukcyjnych,
norm, poradników itd. Czas potrzebny na
odnalezienie potrzebnej informacji jest
oczywiście czasem straconym, bowiem
w trakcie „poszukiwań” konstruktor nie
posunął się ani o krok w realizacji swojego
zadania projektowego. Dlatego dla każdego
członka zespołu konstrukcyjnego powinno
być oczywiste dążenie do gromadzenia
wiedzy konstrukcyjnej w jednym, łatwo
dostępnym dla innych miejscu. Nie trzeba
chyba dodawać, że jeśli konstruktor pracuje
w systemie CAD, to ta wiedza powinna być
dostępna w tym właśnie systemie.
W tym kontekście można powiedzieć, że
wiedza konstruktora wynika z odpowiedzi
na dwa pytania:
z tych obiektów może być zdefiniowany
tylko przez tego, kto posiada odpowiednią
wiedzę konstrukcyjną – potrafi prze-
widzieć różne sytuacje konstrukcyjne
i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego
trzeba zareagować w określony sposób.
Tym kimś jest oczywiście konstruktor,
który definiuje nie tylko geometrię pro-
jektowanej części lub zespołu części, ale
także zakres „inteligencji” projektowanego
wyrobu. Wracając do cech środowiska
projektowania trzeba zauważyć, że obiekty
konstrukcyjne dostępne w tym środowisku
(katalogi elementów typowych) powin-
ny umożliwiać nie tylko automatyzację
pewnych rutynowych zadań konstruktora,
ale także pomagać lub wręcz wyręczać go
w podejmowaniu poprawnych decyzji.
Jak i dlaczego?
Słowo JAK kojarzy się zazwyczaj z wybo-
rem metody i poleceń systemu CAD, które
trzeba zastosować, aby uzyskać zakładany
model geometryczny. Odpowiedź na pyta-
nie DLACZEGO jest związana bardziej
z technicznymi, a nie geometrycznymi
aspektami konstruowania, bo wynika
na przykład z uwzględnienia aspektów
technologiczności lub sztywności projek-
towanego wyrobu. I tu dochodzimy do
sedna systemów klasy KBE ( Knowledge-
Based Engineering ) – przestrzenna defi-
nicja wyrobu (modelu części lub zespołu
części) powinna
obejmować model
geometryczny oraz
obiekty decydujące
o jego inteligencji.
Takimi obiektami
mogą być: formuły
obliczeniowe, zasa-
dy konstrukcyjne,
warunki sprawdza-
jące czy reakcje
modelu na zdefi-
niowane zdarzenia
konstrukcyjne
(zmiana materia-
łu, zwiększenie
długości części
czy zmiana typu
silnika). Każdy
RYS. 1
[www.designnews.pl] DESIGN NEWS Polska 35
641580516.017.png 641580516.018.png
PROGRAMY
RYS. 2
RYS. 3
W tym aspekcie, omówione w poprzed-
nim odcinku szablony konstrukcyjne
zapewniają nie tylko powtórzenie znanej
procedury konstrukcyjnej (metody kon-
strukcji modeli geometrycznych w systemie
CAD), ale także dostosowanie zastoso-
wanego komponentu standardowego do
aktualnego środowiska geometrycznego
oraz poprawną reakcję na zmiany wartości
parametrów lub podstawowych elementów
geometrycznych. Zanim jednak możliwa
będzie definicja szablonu, trzeba zdefinio-
wać, co może być szablonem i ustalić struk-
turę modelu wzorcowego takiego szablonu.
Na przykład: gdyby zadaniem kon-
struktora było zdefiniowanie modelu
standardowej płyty mocującej, której
kształt określają nie tylko typowe wymiary
lub materiał, ale także rodzaj wykonania
(LEWE lub PRAWE), to problem może
rozwiązać prosta zasada konstrukcyjna
WariantWykonania (rys. 1.). Istotą działa-
nia tej zasady jest sterowanie aktywnością
operacji Symmetry.1 w zależności od war-
tości parametru Wykonanie.
Taki model ma jednak pewne wady,
bo jest ograniczony do takich części,
które są lustrzanym odbiciem. Bardziej
uniwersalne wydaje się w związku z tym
rozwiązanie pokazane na rys. 2., w któ-
rym zasada Wariant Wykonania steruje
aktywnością kilku cech konstrukcyjnych.
Niestety struktura modelu staje się bardziej
skomplikowana, a wszystkie elementy
wyłączone (XXX\Activity = false) stano-
wią niepotrzebny „balast”.
Oczywiście nie można oczekiwać, że
możliwe jest zdefiniowanie modelu inte-
ligentnej płyty mocującej bez elementów
dodatkowych, ale trzeba poszukiwać moż-
liwie prostego rozwiązania. Na przykład
(rys. 3.) parametr KonturWybrania (typu
Curve) może być konturem Sketch.2 lub
Sketch.3 w zależności od wartości parame-
tru Wykonanie. Wszystkie obiekty modelu
są aktywne, choć trzeba przyznać, że tylko
jeden z konturów Sketch.2 i Sketch.3 jest
aktywnie zastosowany w definicji modelu
bryłowego płyty mocującej.
Inteligentne modele wzorcowe mogą
być także zdefiniowane dla zespołów czę-
ści. W takim przypadku analiza wstępna
prowadzi zazwyczaj do ustalenia elemen-
tów podstawowych, które mogą (powinny)
być zdefiniowane w modelu szkieletowym
wyrobu. Na przykład dla projektu przenoś-
nika rolkowego (rys. 4.) takimi globalnymi
elementami podstawowymi mogą być
wymiary gabarytowe oraz zestaw płasz-
czyzn głównych.
Zmiana jakiegokolwiek elementu mode-
lu szkieletowego powinna powodować
stosowne zmiany w strukturze i geome-
trycznej reprezentacji modelu przenośnika
jako całości. Jaka powinna być struktura
przenośnika, jakie zmiany są możliwe
i w jakim zakresie oraz w jaki sposób te
zmiany powinny być zrealizowane – zale-
ży od inwencji konstruktora, który przewi-
RYS. 4
RYS. 5
36 DESIGN NEWS Polska [www.designnews.pl] lipiec/sierpień 2007
641580516.019.png 641580516.020.png 641580516.001.png 641580516.002.png 641580516.003.png 641580516.004.png 641580516.005.png
PROGRAMY
RYS. 6
RYS. 7
dując różne sytuacje konstrukcyjne, defi-
niuje: odpowiednie elementy podstawowe,
parametry, relacje pomiędzy modelami
części oraz sposób zapewnienia zgodności
projektu z jego własną Wiedzą Konstruk-
cyjną. Inteligentny model przenośnika
(rys. 5.) to nie tylko jego struktura (Belki,
Wsporniki, Rolki, Silniki itp.), ale także
zasady konstrukcyjne (Rozmieszczenie
wsporników, Długości segmentów, Poło-
żenie rolki końcowej) i warunki spraw-
dzające (Minimalna długość, Minimalna
szerokość, Minimalna wysokość).
Inteligentny model przenośnika musi
przecież „wiedzieć”, ile i jakich segmen-
tów należy użyć, aby uzyskać przenośnik
o zadanej długości (rys. 6.) albo jak
zareagować na zbyt dużą szerokość prze-
nośnika.
Model przenośnika może być co najwy-
żej tak „inteligentny”, jak inteligentny jest
konstruktor, który zdefiniował ten model,
bo wszystkie obiekty decydujące o jego
„inteligencji”, na przykład zasada kon-
strukcyjna Długości segmentów (rys. 7.)
są jedynie formalnym zapisem Wiedzy
konstruktora.
Model przenośnika można uznać za
„inteligentny” dopiero wtedy, gdy zde-
finiowane w nim zasady konstrukcyjne
zapewnią poprawną reakcję na dowol-
ne wartości parametrów wejściowych
(podstawowych). Na przykład zmiana
parametru Wysokość przenośnika może
zmniejszyć na tyle przestrzeń zarezer-
wowaną dla silnika, że konieczna będzie
automatyczna zmiana wielkości lub typu
silnika (rys. 8.).
Definicja inteligentnych modeli wzor-
cowych szablonów konstrukcyjnych nie
wymaga bardzo zaawansowanej wiedzy
z zakresu programowania. Jedyne, co jest
potrzebne to rzetelna analiza problemu
konstrukcyjnego, definicja schematów
blokowych, uwzględniających odpowied-
nią reakcję na zadane wartości parametrów
podstawowych i zapisanie tych reakcji
w postaci zasad konstrukcyjnych i warun-
ków sprawdzających (rys. 9.).
Dopiero tak zdefiniowany model wzor-
cowy części (płyta mocująca) lub zespołu
(przenośnik) może być podstawą definicji
inteligentnego szablonu konstrukcyjnego.
System klasy KBE to jednak nie tylko kata-
log mniej lub bardziej inteligentnych ele-
mentów typowych. Możliwa jest bowiem
taka definicja środowiska projektowego,
w którym system CAD będzie prowadził
konstruktora przez kolejne kroki procesu
projektowego. Ale o tym w kolejnym
odcinku.
R
Cdn.
andrzej.welyczko@pl.ibm.com
RYS. 8
RYS. 9
[www.designnews.pl] DESIGN NEWS Polska 37
641580516.006.png 641580516.007.png 641580516.008.png 641580516.009.png
PROGRAMY
CAD
dla wyrobów kompozytowych
TEKST:
MICHAŁ MURAWSKI
Konstrukcje kompozytowe od lat zajmują ważne miejsce
w wielu gałęziach przemysłu – elementy samolotów,
jachtów, samochodów, zbiorniki... Długo można wymieniać
zastosowania laminatów. O wiele krótsza jest lista
wyspecjalizowanych aplikacji wspomagających pracę
inżynierów-projektantów, zajmujących się wyrobami
z laminatów. Jednym z rozwiązań, które uwzględniają tę
specyficzną branżę, jest system CATIA produkowany przez
Dassault Systemes
Sprostowanie:
W czerwcowym wydaniu Design News,
autorem artykułu „Co ja wiem o PLN” był
Sławomir Jędrasiak, a nie – jak omyłkowo
wydrukowaliśmy – Michał Murawski.
Autorów i czytelników przepraszamy.
Specyfika projektowania wyrobów
kompozytowych obejmuje kilka zagad-
nień. Zaprojektowanie bryły przedmiotu
i umieszczenie na rysunkach opisów
dotyczących laminowania to najczęściej
obecnie spotykana metodologia pracy
– warstwy nakładane są do osiągnięcia
zadanej grubości w odpowiednich miej-
scach, z uwzględnieniem kierunku włókien
– jednak najczęściej po prostu respektuje
się zasadę, że (pomijając wyroby o „kie-
runkowym” charakterze) włókna mają się
w kolejnych warstwach krzyżować.
Filozofia przygotowania projektu
i dokumentacji wyrobu kompozytowego
zakłada podział procesu na dwa etapy: pro-
jektowanie ( Engineering ) i przygotowanie
produkcji ( Manufacturing ).
strefami, a także ich wpływ na kształt
poszczególnych arkuszy.
System wykrywa granice stref, któ-
rych przenikania nie określono, i zwraca
uwagę na możliwość wystąpienia zjawiska
delaminacji. Informacje te pozwalają na
automatyczne stworzenie dokumenta-
cji procesu, obejmującej wykaz i opis
poszczególnych arkuszy, przypisanie
ich do odpowiedniej warstwy (poziomu)
w produkcie i określenie kolejności ukła-
dania arkuszy w formie. System na tym
etapie tworzy kompletną dokumentację
arkuszy, uwzględniającą tzw. pełne płaty
(te, które nie wychodzą poza granicę stre-
fy), linie przenikania, kształty wykrojów
(z uwzględnieniem stopniowania arkuszy
w miejscach przenikania stref).
Warto zaznaczyć, że projekt jest aso-
cjatywny z makietą 3D, w kontekście
której powstał – modyfikacja pierwotnej
powierzchni pociąga za sobą zmianę doku-
mentacji arkuszy. Możliwa jest wizualiza-
cja poszczególnych elementów zbrojenia
w środowisku 3D, jak i wykonanie, które
opiera się na dokumentacji rysunko-
wej. System pozwala też na wykonanie
raportu i zestawienia wszystkich arkuszy
w produkcie, a także uwzględnić instalację
różnego rodzaju wkładek.
Przygotowanie produkcji – CPM
( Composites Design for
Manufacturing )
Oczywiście, podstawą dla dokumentacji
produkcyjnej jest model przygotowany
w modułach CPE i CPD. Rozróżnienie
dwóch środowisk wynika ze specyfiki
produktów laminatowych – efekt skurczu,
częsta konieczność używania naddatków.
Zjawiska te każą rozdzielić proces projek-
towy od produkcyjnego – o ile pierwszy
skupia się na wyrobie gotowym, finalnym,
o tyle drugi analizuje proces „wstecz”
Przygotowanie projektu – CPE,
CPD ( Composites Engineering,
Composites Design )
Etap ten obejmuje definicję tzw. stref,
czyli obszarów, które między sobą różnią
się sposobem zbrojenia. Obejmuje ona
ilość warstw, rodzaj zbrojenia i kierunek
układania. Strefy oparte są na powierzchni,
która odpowiada powierzchni projektowa-
nego przedmiotu – np. kadłubowi łodzi.
Użytkownik ma możliwość ustalenia tzw.
reguł składania (definicja stref pozwala na
różne układy arkuszy zbrojenia), z których
wynikają kształty, liczba arkuszy i układ
warstw. Ustalane są przenikania między
DEFINICJA stref
(liczba warstw),
możliwe kształty
arkuszy i układy
– definicje reguł
składania
38 DESIGN NEWS Polska [www.designnews.pl] lipiec/sierpień 2007
641580516.010.png 641580516.011.png
– pozwalajac określić parametry począt-
kowe. W efekcie mamy do czynienia z po-
wierzchniami i krawędziami dwojakiego
rodzaju: projektowymi (które odpowiadają
produktowi gotowemu) i produkcyjny-
mi (reprezentującymi stan wyjściowy,
a więc krawędzie wycinanych arkuszy
i powierzchnię rzeczywistą formy).
Ważnym krokiem w procesie jest kon-
trola wykonalności. Trzeba zwrócić uwagę
na możliwość ułożenia maty lub tkaniny na
powierzchniach innych niż płaskie – mate-
riały zbrojenia mają pewną odkształcal-
ność, ma ona jednak swoje granice. Dzięki
analizie można przed rozpoczęciem fizycz-
nej realizacji projektu wskazać miejsca,
którym należy poświęcić więcej uwagi
bądź wręcz je zmodyfikować, w celu unik-
nięcia lokalnych „zakładek”.
Kolejny krok to wykonanie ostatecz-
nych rozkrojów arkuszy poszycia. Dodat-
kowe możliwości w tym względzie to np.
transfer geometrii (linii, punktów) z 2D
na 3D i odwrotnie, dzięki czemu można
umieścić na arkuszu, np.: linie połączeń,
punkty kontrolne itp.
Cały czas funkcjonuje synchronizacja
między danymi projektowymi ( Enginee-
ring ) a wykonawczymi ( Manufacturing ).
Gotowe kształty arkuszy można ekspor-
tować do formatów zewnętrznych (DXF,
IGES 2D lub 3D) oraz wykonać z nich
dokumentację rysunkową.
WSKAZANIE obszarów zagrożonych
występowaniem zakładek
możliwością wykonania siatki do analiz
wytrzymałościowych (MES). Pozwala to
na analizę i optymalizację projektowanych
wyrobów, np. pod kątem oszczędności
materiałowych, przy zachowaniu odpo-
wiednich parametrów mechanicznych.
Rozwiązanie to jest w praktyce stoso-
wane np. przy projektowaniu jachtów
regatowych, w których nie można sobie
pozwolić na kompromis w kwestii wytrzy-
małości i bezpieczeństwa, a z drugiej
strony – każdy kilogram mniej to istotna
oszczędność. O ile jednak w jachcie chodzi
o dopłynięcie do mety w jak najkrótszym
czasie, o tyle w przeciętnym przedsiębior-
stwie istotną kwestią będą oszczędności
materiałowe. Poza kosztami istnieje aspekt
zdrowotny i ekologiczny – warto zwrócić
uwagę na każdy niepotrzebnie emitowany
do atmosfery i wdychany przez pracowni-
ków kilogram styrenu.
Nie należy zapominać, że z reguły
wyroby kompozytowe produkowane są
z wykorzystaniem form. Przy wyrobach
o wysokim stopniu komplikacji konstruk-
cja formy to wyzwanie samo w sobie. Opi-
sywane rozwiązanie oparte zostało na wy-
sokiej jakości systemie CAD/CAM, dzięki
czemu w jednym środowisku możliwe jest
określenie zarówno kształtu przedmiotu,
jak i struktury kompozytu, wykonanie
analiz MES wyrobu oraz przygotowanie
konstrukcji i dokumentacji formy – łącznie
z przygotowaniem np. frezowania formy
na obrabiarce numerycznej. R
Analiza struktur kompozytowych
(MES) i prace towarzyszące
Dzięki precyzyjnemu określeniu struktury
kompozytu – obejmującemu: ilość warstw,
kierunek ich układania, właściwości
włókien i żywicy – CATIA dysponuje
WIZUALIZACJA arkuszy poszycia
układanych w formie
Michał Murawski
IPL Solutions
Murawski@iplsolutions.pl
641580516.012.png 641580516.013.png 641580516.014.png 641580516.015.png 641580516.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin