Ćwiczenia 6.doc

(27 KB) Pobierz
2

2.04.2009

 

Ćwiczenia 6

 

 

Percepcja (zmysły)

Ø      Sprawność autonomiczna zmysłów (wady medyczne)

Ø      Sprawność funkcjonalna zmysłów (umiejętność korzystania ze zmysłów w sposób świadomy)

-          Prawidłowe

-          Nadwrażliwość

-          Niedowrażliwość

 

Biały szum – zmienność wrażliwości, pierwsza reakcja – obronna (zachowania trudne)

 

1.      Zainteresowanie sensoryczne (Co wzbudza zainteresowanie dziecka?)

2.      Kontrola sensoryczna (w jaki sposób dziecko reaguje na bodźce – podążanie za przedmiotem)

3.      Analiza i synteza sensoryczna (zdolność wyodrębnienia pewnych przedmiotów z tła, zdolność porównywania)

4.      Pamięć sensoryczna (zdolność zapamiętywania – układu, obrazu, tego co się zobaczyło)

 

Frostic – ćwiczenia percepcji wzrokowej np. znajdź taki sam przedmiot w szeregu

„Frostic – wzory i obrazki” (poziom podstawowy, poziom średni, poziom wyższy)

 

Zmienność percepcyjna:

Ø      Położenia (wyżej, niżej – wykorzystanie regału z półkami)

Ø      Wielkości

Ø      Rotacji (odwrócenie – lustrzane odbicie)

 

Pamięć:

Ø      Pamięć wzrokowo-ruchowa (jednoelementowa) – warunkuje funkcjonowanie, na co dzień

Ø      Pamięć wzrokowo-sekwencyjna – czytanie sekwencyjne

 

Motoryka duża + motoryka mała + percepcja = somatognozja (poczucie własnego ciała)

 

Somatognozja warunkuje:

Ø      Schemat ciała

Ø      Orientację w przestrzeni

 

Schemat ciała – etapy:

1.      Odbieranie wrażeń na własnym ciele

2.      Lokalizacja miejsca dotyku (im większy problem z lokalizacją, tym mniejsze odczuwanie bólu – brak lokalizacji bólu)

3.      Identyfikacja części ciała z funkcją

4.      Identyfikacja części ciała z nazwą

Ø      Metoda Affolter („Affolter – spostrzeganie, rzeczywistość, język”)

Ø      Wykonywanie czynności rękoma dziecka

Ø      Wspomaganie fizyczne (cały schemat czynności ruchowych)

-          Krilla

-          Weroniki Sherbourne

 

Orientacja w przestrzeni – etapy:

1.      Ja, a otoczenie (ja – przedmiot, przedmiot, a ja)

2.      Przedmiot, a przedmiot (określenie interakcji dwóch przedmiotów)

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin