Ćwiczenia 2.doc

(37 KB) Pobierz
5

5.03.2009

 

Ćwiczenia 2

 

 

Osiągnięcia rozwojowe – im mniejsze dziecko tym bardziej szczegółowa psychologia rozwojowa.

 

Rehabilitacja przez całe życie:

·         Wczesna interwencja

·         Wczesne wspomaganie (przygotowanie do edukacji)

·         Edukacja (rehabilitacja edukacyjna)

·         Wspieranie (praca z dorosłymi, bazujemy na pewnych umiejętnościach osoby niepełnosprawnej i nauka wykorzystywania wiedzy, praca jako asystent)

 

Kierunki rehabilitacji:

1.      Medyczna

2.      Edukacyjna

3.      Społeczno zawodowa

 

Placówki:

·         Ośrodki wczesnej interwencji (poradnie) – wczesne wspomaganie

·         Przedszkola

·         Szkoły

·         Warsztaty terapii zajęciowej, kluby, środowiskowe domy samopomocy

·         Domy mieszkaniowe, centra pracy

 

Funkcje wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania (dziecko-rodzina):

·         Profilaktyczna - zapobieganie pogłębieniu lub pojawieniu się niepełnosprawności intelektualnej

·         Terapeutyczna – usprawnienie

·         Wspierająca – wsparcie dla rodziny, wyjaśnia specyfikę choroby dziecka, patrzy nie przez pryzmat choroby (diagnoza pozytywna)

·         Informacyjna – informacje o dziecku, informacje o formach wsparcia

 

Sposób realizacji:

1.      Rozpoznawanie (ocena)

2.      Ocena dziecka

3.      Ocena rodziny (ocena relacji w rodzinie)

4.      Organizacja (charakter konsultacyjny czy system terapeutyczny – jest to związane z dostępem do placówki)

 

Proces rehabilitacji:

1.      Poznanie osoby

2.      Diagnoza

a.       Nozologiczna – rozpoznanie kliniczne, wystawia lekarz

-          wskazuje na rozpoznanie i na cechy charakterystyczne dla zespołu

-          określa warunki wstępne terapii

b.      Funkcjonalna - ocena funkcjonowania dziecka

-          wskazuje na poziom dziecka (jak jest?)

-          wskazuje na kolejny etap rozwojowy (jak może być?)

-          cechy: pozytywna, profilowa (dokonana we wszystkich strefach życia), wspierająca (ma motywować rodziców i terapeutów do pracy)

3.      Konstruowanie planu i programu rehabilitacji (jest jej głównym celem)

4.      Osiągnięcia

 

1,2,3,4,1,2,3,4..... – ciągłość procesu rehabilitacji!

 

Kompleksowość:

·         Łączenie diagnoz lekarskiej i psychologiczno-pedagogicznej

·         Realizacja programu z osiągnięciami

 

Przygotowanie mózgu do uczenia się:

1.      Mózg rozwija się po urodzeniu

·         3-4 r. ż. – centra pamięci w mózgu, podział komórek, nowe połączenia nie są jeszcze kompletne

·         7-8 r. ż. – części mózgu, które są odpowiedzialne za kontrolę popędów, kontrolę emocjonalną i kontrolę precyzyjnych ruchów nie są jeszcze dojrzałe

·         Części mózgu rządzące krytycznym myśleniem oraz sądzeniem nie są dojrzałe aż do 35 r. ż.

·         Mózg jest zdolny do tworzenia nowych połączeń                                                                                               

2.      Mózg rozwija się w rezultacie zmysłowych doznań

·         Doznania z 5 zmysłów plus doznania pozycji w przestrzeni oraz doznania ze stawów, mięśni, ścięgien są konieczne do normalnego rozwoju mózgu

·         Najbardziej potrzebne są wrażenia z odczuwania własnej pozycji w przestrzeni oraz ze ścięgien, receptorów mięśni i dotyku

·         Najbardziej potrzebne wrażenia osiągane sa z aktywności fizycznej: biegania, skakania, wspinania, huśtania się itd 

3.      „Gotowy mózg” rozwija podstawy do uczenia się

 

Rozwój układu nerwowego:

·         18 tydzień po zapłodnieniu – powstanie płytki nerwowej z ektodermy

·         Życie płodowe wpływa na to jak będzie ukształtowany mózg

·         Narodziny: duży mózg sprawia najwięcej kłopotów, chociaż jego masa to zaledwie ¼ mózgu dorosłego

-          gwałtownie wzrasta gęstość synaptyczna połączeń między neuronami

-          aktywność mózgu wzrasta

·         1 rok po urodzeniu – musi wygasnąć odruch Babińskiego

·         2 lata – masowa reorganizacja kory mózgu, amnezja dziecięca

·         12 lat – stabilizacja płatów czołowych, następuje lateralizacja

·         20 lat – koniec reorganizacji, niewielkie zmiany

 

Przebieg rozwoju sprawności umysłowej:

·         Jest związany z rozwojem układu nerwowego

·         6 r. ż. – proces wzrostu mózgu i rozwoju jego funkcji jest ukończony w 90%

·         Zjawisko istnienia w rozwoju dziecka szczególnie wrażliwych okresów warunkujących przejście na wyższe piętro rozwoju

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin