Ćwiczenia 7.doc

(30 KB) Pobierz
16

16.04.2009

 

Ćwiczenia 7

 

 

Czynności poznawcze (warunkują rozwój umysłowy)

 

Wiadomości (pojęcia) – zdobywanie wiedzy o świecie

1.      Prezentacja – to, co dziecko namacalnie widzi np. piłka – przedmiot (pierwsze 2 lata)

Ø      Kojarzenie przedmiotu ze zdjęciem (zastąpienie przedmiotu zdjęciem) –2-3 lata

Ø      Zastąpienie przedmiotu obrazkiem – 3-4 lata

Ø      Zastąpienie przedmiotu symbolem (obrazek konturowy – piktograficzny) – 4-5- lat

Ø      Zastąpienie przedmiotu symbolem abstrakcyjnym np. wyrazem– 5-6 lat

2.      Uczenie danego pojęcia – wskazuje na to, żeby dziecko wiedziało, czym naprawdę dana rzecz jest

Ø      Zapamiętywanie (powtarzanie nazw przedmiotów, oswajanie z nazwą przedmiotu, dziecko powiązuje nazwę z konkretnym przedmiotem)

Ø      Rozumienie (czy dziecko dobrze przyporządkowuje nazwę do przedmiotu np. wybieranie piłki mając do wyboru misia i piłkę)

Ø      Stosowanie:

·         W sytuacji typowej – przywiązanie dziecka do stałości ( ta sama osoba, to samo miejsce, typowy konkretny przedmiot)

·           W sytuacji problemowej – zmienność sytuacji (uogólnienie pojęcia)

3.      Zakres (słownik):

Ø      Etap „ja” – jeden, mój, konkretny przedmiot, pierwsze 2 lata

Ø      Etap „ja, a najbliższe otoczenie” – na bazie doświadczeń wzrokowych dziecko zauważa, że są przedmioty bardzo podobne, ale wszystkie służą do tego samego, wiek przedszkolny

Ø      Etap „ja, a świat” – myślenie abstrakcyjne

 

Umiejętności (operacje)

Ø      Identyfikacja (identyfikacja nazwy z przedmiotem)

Ø      Przyporządkowane (dobieranie w pary, ale dwóch identycznych przedmiotów)

Ø      Dobieranie (pary różnych rzeczy np. dwóch różniących się między sobą piłek)

Ø      Grupowanie (szeregowanie w zbiory, ale zawsze z instrukcją, według jakiej cechy szeregować)

Ø      Klasyfikacja (bez podania kryterium segregacji, dziecko samo musi zdefiniować, co pasuje do siebie) – dziecko potrafi klasyfikować tylko te rzeczy, które zna i wie, do czego służą

1.      Różnicowanie obiektów – rzeczy do siebie pasują, ale dziecko nie potrafi powiedzieć, w jaki sposób (2-3 lata)

2.      Klasyfikacja na poziomie pary – nie ma innego połączenia, zawsze dwie rzeczy, które są połączone (3-4 lata)

3.      Klasyfikacja na poziomie łańcuszkowym – tworzenie logicznego ciągu połączeń (4-5 lat)

Ø      Warunkuje układanie ciągu zdarzeń (historyjki, bajki), co wpływa na łączenie faktów w przeczytanym tekście

Ø      Dzieci, które mają problemy z tym stopniem często mają problemy z pisaniem wypracowań

4.      Poziom kolekcji – dziecko podsumowuje, uogólnia (6 lat)

 

Nie wolno przeskoczyć żadnego etapu.

 

Wiadomości + umiejętności = myślenie

 

Myślenie:

1.      Zmysłowo – ruchowe:

Ø      0-2 lata

Ø      Dziecko poznaje zmysły poprzez zmysły i poprzez ruch

Ø      Przedmioty

2.      Konkretno – obrazowe:

Ø      Wiek przedszkolny

Ø      Konkretne, realne rzeczy

Ø      Materiał obrazkowy (zdjęcia, obrazki)

3.      Abstrakcyjne

Ø      Wiek szkolny (dorośli też)

Ø      Opiera się na symbolach

 

Celem jest przejście z jednego poziomu na drugi.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin