pomoc_dziecku1.pdf

(146 KB) Pobierz
za³¹cznik nr 1
Zał cznik nr 1
Standard interdyscyplinarnej placówki udzielaj cej
wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej pomocy dla dzieci
zagro onych niepełnosprawno ci lub niepełnosprawnych w wieku 0-7 lat* 1
I.
Model opieki w placówkach udzielaj cych wczesnej, wielospecjalistycznej,
kompleksowej pomocy dzieciom niepełnosprawnym w wieku 0-7 lat:
1.
Skierowania:
· Dzieci przyjmowane s na podstawie skierowania od lekarza podstawowej
opieki zdrowotnej lub specjalisty lub/i opinii wydanej przez zespół orzekaj cy
publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, lub/i orzeczenia
o niepełnosprawno ci.
· Placówk udzielaj c wiadczenia wybieraj rodzice (opiekunowie)
niepełnosprawnego dziecka spo ród placówek akredytowanych, to jest
figuruj cych w rejestrze starosty (wojewody).
2.
Diagnoza:
· Ka de dziecko, przyjmowane w placówce po raz pierwszy konsultowane jest
przez zespół specjalistów tj.
- lekarza odpowiedniej specjalno ci np. neurologa, lub/i psychiatr , lub/i
lekarza specjalist rehabilitacji lub/i konsultanta-pediatr , lub/i konsultanta-
ortoped , lub/i audiologa, lub/i okulist ,
- psychologa,
- fizjoterapeut ,
- logoped .
Wizyta u ka dego ze specjalistów w czasie, której przeprowadzany jest
wywiad, obserwacja kliniczna, badania specjalistyczne skutkuje diagnoz
wst pn tzn. diagnoz lekarsk , psychologiczn , logopedyczn i ocen stanu
ruchowego oraz wdro eniem odpowiedniego typu terapii.
· W uzasadnionych przypadkach proces diagnostyczny wymaga dłu szej
obserwacji i wykonania szeregu bada . Wówczas niezb dna jest seria wizyt
zmierzaj cych do postawienia pełnej diagnozy.
· Kolejne wizyty konsultacyjno-kontrolne odbywaj si tylko u tych
specjalistów, których pomocy wymaga dane dziecko. Najcz ciej jednak s to
wizyty u wszystkich wymienionych specjalistów (ze wzgl du na specyfik
problemów rozwojowych dzieci niepełnosprawnych)
· Cz stotliwo wizyt konsultacyjno-kontrolnych zale y od specyfiki problemów
rozwojowych dziecka oraz przebiegu terapii. Dziecko zgłasza si najcz ciej
2 razy w miesi cu, najrzadziej 1 raz na trzy miesi ce do ka dego z
wymienionych specjalistów.
1 Dla dzieci z uszkodzonym narz dem słuchu opracowano aneks do poni szego standardu
1
 
3.
Terapia, rehabilitacja, edukacja dzieci:
· Zarówno z dzie mi jak ich rodzicami przeprowadzana jest terapia wg
indywidualnie opracowanego programu, uwzgl dniaj cego wszystkie
problemy rozwojowe dziecka.
· Terapia dziecka mo e by prowadzona indywidualnie, w diadzie rodzic-
dziecko lub/i w małych (4-8 os.) grupach. Ze wzgl du na gł boko zaburze
(cz sto ze sprz eniami) wyst puj cych u naszych podopiecznych, taka
liczebno grup jest optymalna. Wskazane jest, aby mała grupa była
prowadzona przez 2 terapeutów. Ze wzgl du na specjalne potrzeby dziecka
niepełnosprawnego, preferowany jest model terapii indywidualnej (1x1).
· W placówce prowadzone s ne rodzaje i typy terapii m.in.:
- psychologiczna,
- pedagogiczna,
- logopedyczna,
- surdologopedyczna,
- kinezyterapia,
- fizykoterapia,
- terapia widzenia,
- muzykoterapia (w tym logorytmika),
- terapia integracji sensorycznej,
- terapia zaj ciowa,
- socjoterapia,
- inne,
- oraz ró ne formy wspierania rodzin.
· Najcz ciej terapia odbywa si 5 x w tygodniu, najrzadziej 1 x w tygodniu.
· Wykorzystuje si ne metody i zró nicowane techniki dobieraj c je
indywidualnie do potrzeb psychofizycznych pacjenta. Czas trwania terapii, jak
i cz stotliwo jej stosowania s zró nicowane, dostosowane do stanu
mo liwo ci i potrzeb dziecka.
· W placówkach dla dzieci z niepełnosprawno ci mog by równie oddziały
dziennego pobytu – wówczas pacjent uczestniczy w programie
terapeutycznym codziennie 4-6 godzin.
4.
Wspieranie rodzin:
· Wszyscy rodzice i opiekunowie otrzymuj w ramach poradni szczegółowy
instrukta dotycz cy:
- stymulacji rozwoju dziecka,
- prawidłowej piel gnacji,
- rozwi zywania problemów wychowawczych.
· Prowadzenie instrukta u ma najcz ciej charakter warsztatowy, zakłada
aktywny udział rodziców w sytuacjach modelowych.
· We wskazanych przypadkach stosowane s ne formy wspierania rodzin –
w zale no ci od indywidualnych potrzeb rodziny – psychoedukacja, terapia
psychologiczna indywidualna, mał e ska, rodzinna, grupowa i terapia
interakcji rodzic-dziecko, treningi umiej tno ci wychowawczych.
· Współpraca profesjonalistów z rodzicami jest podstawowym warunkiem
prawidłowego przebiegu terapii, a wspieranie psychologiczne rodziców
2
wpływa na rozumienie przez nich potrzeb dziecka niepełnosprawnego i ich
realizacj .
5. Zespołowy model pracy:
· Dzi ki codziennej współpracy zespołu ró nych specjalistów post powanie
diagnostyczno-terapeutyczno-rehabilitacyjne realizowane w odniesieniu do
danego dziecka jest zintegrowane. Ka dego dnia odbywa si omówienie
problematyki zwi zanej z rozwojem dzieci zarówno tych diagnozowanych po
raz pierwszy jak i uczestnicz cych w programie terapeutycznym.
W omawianiu bior udział specjali ci ró nych dziedzin. Skutkuje to
interdyscyplinarn diagnoz obejmuj c wszystkie aspekty rozwoju dziecka
oraz wdro eniem wielospecjalistycznego, kompleksowego post powania
terapeutycznego dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Pozwala równie
na szybkie weryfikowanie diagnozy lub/i modyfikowanie metod terapii.
6. Miejsce udzielania wiadcze :
wiadczenia mog by realizowane w pełnym zakresie na terenie placówki
spełniaj cej wszystkie wymagania okre lone standardem oraz cz ciowo
(elementy programu terapeutycznego), na jej zlecenie, na terenie innej placówki
(np. przedszkole, poradnie psychologiczno-pedagogiczne) i w domu rodzinnym
dziecka.
7. Wykaz procedur i bada diagnostycznych realizowanych w placówkach
udzielaj cych wczesnej, wielospecjalistycznej, kompleksowej pomocy (wg ICD-9)
zgodnych z profilem wiadczonych usług, w szczególno ci:
3
Badanie i porada lekarska /89.0/- obejmuje diagnostyk psychiatryczn lub/i neurologiczn lub/i w zakresie rehabilitacji narz dów ruchu lub/i
okulistyczn , lub/i audiologiczn oraz konsultacje pediatryczne, badanie i porad psychologiczn /89.04, 94.0/, badanie i porad logopedyczn /89.04/,
badanie i porad w zakresie kinezyterapii psychomotorycznej /89.04/, psychoterapia (formy grupowe /94.4/ i indywidualne /94.3/, terapia rodzin /94.42,
94.44, 93.82/ - obejmuje równie psychoedukacj , socjoterapia /94.44, 94.33, 93.89/, kinezyterapia /93.1/, fizykoterapia /93.2/, rehabilitacja mowy
/93.7/, terapia edukacyjna /93.82/, terapia zaj ciowa /93.83/, terapia przez zabaw /93.81/, terapia muzyczna /93.84/, terapia behawioralna, interwencje
socjalne /93.89/, prowadzenie dokumentacji, opracowywanie programów terapeutycznych
Dost pne wiadczenia
Pracownicy realizuj cy
Przeci tny czas realizacji (w min.)
wiadczenia wst pne:
Badanie lekarskie (89.0)*
90-120
60
60
60
psychiatra
neurolog
lekarz rehabilitacji medycznej
lub/i lekarze innych specjalno ci:
audiolog, okulista, ortopeda-konsultant
Badanie psychologiczne (89.04, 94.0)
psycholog
90-120
90-120
60
60
Diagnostyczna sesja rodziny (94.49; 94.09)
psycholog
Badanie i porada logopedy (89.04)
logopeda
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
mgr fizjoterapii, mgr pedagogiki specjalnej lub
psycholog – z odpowiednim przygotowaniem
wiadczenia wielokrotne * :
Badanie lekarskie (89.0)*
psychiatra
45
neurolog
lekarz rehabilitacji medycznej
pediatra – konsultant
lub/i audiolog – konsultant,
lub/i okulista – konsultant,
lub/i ortopeda - konsultant
30-45
45
30
30
30
30
Badanie i porada psychologiczna (89.4,94.0)
psycholog
60
Badanie i porada logopedy (89.04)
logopeda
45
45-60
Badanie i porada w zakresie kinezyterapii
psychomotorycznej (89.04)
mgr fizjoterapii, psycholog lub mgr pedagogiki
specjalnej z odpowiednim przygotowaniem
Psychoterapia indywidualna (94.3)
w tym psychoterapia w formie zabawy (94.36),
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
45-60
terapia behawioralna (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
psychoterapia grupowa (94.4)
psycholog z odpowiednim przygotowaniem
60-90
terapia rodzin (94.42)
psychoterapeuta z odpowiednim certyfikatem
90-120
psychoedukacja rodzin (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60-90
treningi behawioralne (treningi kompetencji,
umiej tno ci wychowawczych (94.33)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
60
socjoterapia (94.44, 94.33, 93.89)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(psycholog, pedagog)
60-90
Terapia zaj ciowa (93.83)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
30-60
4
77639010.004.png 77639010.005.png 77639010.006.png 77639010.001.png
Terapia edukacyjna (93.82)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia przez zabaw (93.81)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
(pedagog, psycholog)
30-60
Terapia muzyczna (93.84)
terapeuta z odpowiednim przygotowaniem
45-60
Rehabilitacja mowy (93.7, 93,8)
logopeda z odpowiednim przygotowaniem
30-60
Kinezyterapia (93.1)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
30-60
Fizykoterapia (93.2)
mgr fizjoterapii, technik fizjoterapii
dostosowany do rodzajów zabiegów, r. 20 min.
dostosowany do indywidualnych potrzeb
Wywiady i interwencje socjalne (93.89)
pracownik socjalny
wiadczenia okresowe:
90
Wizyty domowe (94.49)
wg. potrzeb
Dost p do:
Bada laboratoryjnych: diagnostycznych i
kontrolnych
Niezb dnych konsultacji specjalistycznych
* w zale no ci od potrzeb dziecka
8. Kwalifikacje personelu udzielaj cego wiadcze w zakresie diagnozy,
rehabilitacji, terapii i edukacji dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego w
wieku od 0 do wieku rozpocz cia edukacji szkolnej:
Stanowisko
Kwalifikacje
Lekarz
psychiatra dzieci cy
neurolog dzieci cy
lekarz rehabilitacji medycznej
pediatra – konsultant
lub/i audiolog, okulista
Psycholog
psycholog z odpowiednim przygotowaniem 2 do pracy z małym (0-6) dzieckiem
niepełnosprawnym, wskazana specjalizacja z psychologii klinicznej i przygotowanie do pracy
z rodzin .
Psychoterapeuta
certyfikat psychoterapeuty
Terapeuta
dyplom odpowiedniej uczelni – magister pedagogiki specjalnej lub magister psychologii z
odpowiednim przygotowaniem 2 do pracy z małym (0-6) dzieckiem niepełnosprawnym. W
przypadku licencjatu z pedagogiki specjalnej wskazane uzupełnieniem kwalifikacji na studiach
magisterskich.
dyplom uko czenia odpowiedniego studium, uczelni, oraz przygotowanie 2 do pracy z małym
(0-6) dzieckiem niepełnosprawnym
Instruktor terapii zaj ciowej
2 Poprzez odpowiednie przygotowanie do pracy z małym (0-6) dzieckiem niepełnosprawnym rozumie si
do wiadczenia zawodowe lub odbycie sta u w specjalistycznej placówce. Wskazane jest uko czenie kursów
podnosz cych kwalifikacje w pracy z dzie mi niepełnosprawnymi.
5
77639010.002.png 77639010.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin