Presented by:
WiecznyStudent1987
Rocco Siffredi
Turban Company
BIBLIOTEKARSTWO
Zagadnienia na
pierdolony egzamin.
1. terminologia: -nauka o książce -bibliotekoznawstwo -biblioteka -bibliotekarz 2. typologia bibliotek (publiczne, narodowe, uczelniane, szkolne) 3. podstawy prawne 4. budownictwo 5. wyposażenie 6. rodzaje zbiorów 7. polityka gromadzenia zbiorów 8. strategie doboru i ubytkowania i nabywania 9. ewidencja 10. opracowanie zbiorów (np KHW, marck 21) 11. przechowywanie zbiorów 12. ochrona zbiorów bibliotecznych przed zniszczeniem i kradzieżą 13. udostępnianie zbiorów 14. regulamin i ewidencja udostępniania 15. działalność propagandowa i informacyjna
…jadymy z koksem
à
1. Terminologia:
BIBLIOTEKARSTWO – całość wszystkich działań biblioteki oraz zespół umiejętności teoretycznych i praktycznych potrzebnych do wykonania zawodowych czynności bibliotekarza (czynności te uległy specjalizacji i obecnie praca bibliotekarza przechodzi z funkcji technicznej do informacyjnej). Jest to też najstarszy sposób opracowywania i udostępniania informacji.
BIBLIOTEKARZ – pracownik biblioteczny, zatrudniony zawodowo w bibliotekarstwie. To też tytuł i stanowisko w hierarchii zawodowej. Dawniej był to też kierownik biblioteki. Dawniej bibliotekarz był uczonym, dopiero w XIX w. zaczęto domagać się fachowców i wprowadzono egzaminy bibliotekarskie. Tym sposobem w I poł. XX w. pojawili się pierwsi bibliotekarze zawodowi.
BIBLIOLOGIA – nauka o książce, księgoznawstwo. Zespół dyscyplin teoretycznych mających za przedmiot książkę oraz jej funkcjonowanie w społeczeństwie. (produkcja, upowszechnianie, czytelnictwo).
BIBLIOTEKOZNAWSTWO – jeden z działów nauki o książce, poświęcony bibliotece, jako instytucji naukowej i oświatowo-wychowawczej. Bada się ją w aspekcie historycznym i organizacyjnym. W skład bibliotekoznawstwa wchodzą:
a) Dzieje bibliotek
b) Organizacja bibliotek
c) Bibliotekoznawstwo
DEF. ANGLOSASKA – to teoretyczna i praktyczna wiedza dotycząca bibliotek, ich organizacji i organizacji zbiorów
DEF. ROSYJSKA – dziedzina rozpatrująca metody pracy, organizację bibliotek pod kątem potrzeb oświatowych, gospodarczych i politycznych.
W Polsce à lata ’60 XIX w., Włodzimierz Górski, jego pojęcie równoznaczne z bibliotekarstwem. Po II WŚ powstały w PL pierwsze katedry bibliotekoznawstwa (Ł).
BIBLIOTEKA – (gr. Biblios – książka, teke – składnica). Od III w. p.n.e. (Egipt, Chiny). Wczesne średniowiecze – b. klasztorne i kościelne. Od XIII w. b. uniwersyteckie. Początkowo do ich funkcji prócz gromadzenia i przechowywania należało też wytwarzanie (po średniowieczu znikła ta funkcja). Od XV w. nastąpił rozwój kultury i co za tym idzie zwiększyła się liczba książek i bibliotek (humanistów, mieszczańskie). W XIX w. zaczęto powszechnie udostępniać książki, rozpoczęła się też specjalizacja bibliotek.
Słowo to ma wiele zastosowań:
a) Pomieszczenie dla książek
b) Księgozbiór gromadzony przez os. Fizyczną lub prawną
c) Instytucja gromadząca i udostępniająca książki
d) Zbiór programów komputerowych dla danego komputera
e) Seria wydawnicza
PODST. FUNKCJE - gromadzenie (kompletowanie, wzbogacanie zbiorów – przez zakup, wymianę, dary, egz. obow.)
- przechowywanie
- opracowywanie (katalogowanie, przydział i klasyfikacja – by przysposobić odbiorców do udostępniania)
- udostępnianie (usługi biblioteczne, praca z czytelnikiem)
- informowanie
Biblioteka to także system komunikacji społeczne, do którego wchodzą: przygotowani zawodowo ludzie, określone materiały biblioteczne, lokal, księgozbiór, organizacja pracy, użytkownicy.
2. Typologia bibliotek:
PRZYCZYNY:
- zmieniały się sposoby obiegu książek
- różnorodne formy materiałów bibliotecznych
- różne potrzeby czytelników
KRYTERIA PODZIAŁU:
- charakter środowiska czytelniczego i wykonywanych usług: FACHOWE, NAUKOWE, SZKOLNE, PUBLICZNE, DZIECIĘCO-MŁODZIEŻOWE
- zakres tematyczny: OGÓLNE, SPECJALNE
- zasięg terytorialny: MIĘDZYNARODOWE, NARODOWE, REGIONALNE, LOKALNE
- podstawy formalno-prawne dot. istnienia biblioteki: SAMOISTNE, NIESAMOISTNE
- osoby utrzymujące bibliotekę: PAŃSTWOWE, SAMORZĄDOWE, SPOŁECZNE, PRYWATNE
-sposób udostępniania: PREZENCYJNE, WYPOŻYCZAJĄCE, ZAMKNIĘTE, PUBLICZNE
ZADANIA:
B. PUBLICZNE:
- dostarczanie wiedzy ogólnej przy pomocy zbiorów
- upowszechnianie czytelnictwa
- wspomaganie dokształcania się ludzi
- popularyzowanie kultury
B. NARODOWE:
- gromadzenie wszystkich materiałów ukazujących się na terenie państwa i poza jego granicami (dot. państwa)
- archiwizacja
- rejestrowanie piśmiennictwa narodowego
- koordynowanie prac b. krajowych
- gromadzenie, opracowanie, informowanie, itp.
B. UCZELNIANE:
- dostarczanie materiałów do studiów
- dokumentowanie dorobku naukowego pracowników
B. SZKOLNE:
a) zad. kształcąco-wychowawcze:
- dostarczanie niezbędnych mat. bibliotecznych niezbędnych w procesie dydaktycznycm i wychowawczym
- działalność informacyjna
- przysposobienie uczniów do czytelnictwa i wyszukiwania źródeł bibliotecznych
- umożliwianie wykorzystania biblioteki w zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
b) zad. opiekuńczo-wychowawcze:
- współdziałanie z nauczycielami
- niwelowanie różnic między uczniami
- pobudzanie zainteresowań
c) zad. kulturalno-rekreacyjne:
- rozwijanie zainteresowań życiem kulturalnym
3. Podstawy prawne działanie bibliotek:
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁANIA BIBLIOTEK:
- ustawa z 7.11.1996 r. (o obowiązkowym egzemplarzu bibliotecznym). Określała obowiązki wydawców w zakresie przekazywania dzieł i obowiązki bibliotek w zakresie gromadzenia dorobku wydawniczego. Wg niej każdy wydawca jest zobowiązany przesyłać najważniejszym bibliotekom nieodpłatnie wszystkie dokumenty [piśmiennicze, graficzne, piśm.-graf., audiowizualne, elektroniczne]. BN i BJ otrzymują, po 2 egz., inne – 1.
- ustawa z 27.06.1997 r. (o bibliotekach).
a) Biblioteki stanowią dobro narodowe.
b) Powszechne prawo do korzystania z bibliotek. Usługi bibliotek są ogólno dostępne i bezpłatne
c) Określała zasady działania bibliotek, poszczególne typy bibliotek i ich zadania (patrz str. 1 + obsługa użytkowników, prowadzenie dział. Bibliograficznej i naukowo-badawczej). Określała czym są materiały biblioteczne (utrwalony wyraz myśli ludzkiej).
d) Powołuje KRB [Kraj. Rada Bibl.] à organizowanie aktów prawnych bibliotek, koordynowanie przedsięwzięć bibliot., opiniowanie działań i inicjatyw istotnych dla bibliotek, okresowa ocena działalności bibliotek. W skład wchodzą: dyr. BN i BJ, przedst. różnych bibliotek, środowisk naukowych, twórczych, bibliotekarze.
e) Organizacja bibliotek (os. fizyczne, prawne i inne) – organizator ma zapewnić lokal i środki potrzebne do funkcj. biblioteki. Biblioteki samoistne działają na podst. AKTU o utworzeniu biblioteki (nazwa, siedziba, zakres dział., źródła finansowania) i STATUTU (cele i zadania biblioteki, jej organizacje <filie>). Biblioteki niesamoistne działają na podstawie regulaminu, określonego przez kierowników)
f) powołanie ogólnokrajowej sieci bibliotecznej (prowadzenie dział. bibliotecznej i informacyjnej, w skład wchodzą b. publiczne a nadzór sprawuje BN)
g) ustalenie hierarchii pracowników bibliotek (młodszy bibliotekarz à bibliotekarz à starszy bibliotekarz à kustosz à starszy kustosz à bibliotekarz dyplomowany. Pojawiają się też kustosze dyplomowani i starsi kustosze dyplomowani. Mogą być też zatrudnieni specjaliści innych zawodów. Biblioteki tworzą własne zasady awansu.
- rozporządzenia Min. Kult. i Szt. z 1997 r. (dot. egzemplarza obowiązkowego). Zasady i tryb przekazywania, wykaz bibliotek mających otrzymywać egz. (większość bibl. uniwersyteckich, duże książnice publ., publiczne bibl. wojewódzkie <egz. o charakt. regionalnym>). Jeden egz w BN i BJ do archiwizacji wieczystej – inne co najmniej 50 lat.
- rozporządzenia Min. Kult. i Szt. z 1998 r. (dot. narodowego zasobu bibliotecznego, określało sposoby i zasady ochrony [zabezpieczenia, ograniczanie udostępniania, utrwalenie zasobu na nośnikach]
4. Budownictwo bibliotek:
„Przy budowaniu biblioteki muszą współpracować ze sobą
2 kategorie ekspertów: architekt i bibliotekarz”
HISTORIA BUDOWNICTWA BIBLIOTEK:
Starożytność:
Pergamon à Biblioteka zajmowała cztery duże pomieszczenia. Obecnie wydaje się najbardziej prawdopodobne, że izba największa była rodzajem sali reprezentacyjnej, gdzie odbywały się przyjęcia i posiedzenia naukowe pracowników. Trzy nieco mniejsze izby służyły jako magazyny na książki, w których umieszczono drewniane regały do przechowywania zwojów. Stąd były one wydawane czytelnikom, którzy ze zwojami w ręku mogli udać się do przylegającego od południa portyku, gdzie zagłębiali się w lekturze. Pergamon posiadał też własne skryptoria, w których przepisywano nabyte albo wypożyczone teksty.
Rzym à Do najbardziej znanych należała Biblioteka Celsusa. Sam budynek posadowiono na podwyższeniu otoczonym schodami. Sposób rozplanowania biblioteki różnił się od dotychczas stosowanego - greckiego - z oddzielnymi magazynami na książki. Rzymianie budowali jedną salę główną o rozmiarach, gdzie w niszach przechowywano szafy ze zwojami. Budowano też podwójne mury, które miały chronić zbiory przed wilgocią. W centrum znajdował się prawdopodobnie posąg Ateny, bogini mądrości i nauki.
Średniowiecze:
Średniowieczna biblioteka umieszczona była zazwyczaj w zakrystii kościelnej, w klasztorze lub specjalnej przybudówce przy kościele. Izba taka, zaopatrzona była w rzeźbione pulpity, na których spoczywały księgi. Była to jednocześnie czytelnia i miejsce przechowywania książek, gdzie większe dzieła przymocowywano do pulpitów za pomocą łańcuchów a mniejsze umieszczano w szafach. Nie chroniło ich to jednak przed kradzieżami lub wandalizmem czytelników. Łupem padały często pozłacane ilustracje bądź bogate oprawy. Ściany pomieszczeń czytelni ozdabiane były alegorycznymi malowidłami przedstawiającymi, m.in. mądrość, filozofię i naukę oraz różnymi sentencjami opiewającymi miłość do ksiąg i wiedzy, np. Klasztor bez biblioteki jest jak twierdza bez zbrojowni. Na pulpitach i szafach umieszczano spisy dzieł i sygnatury książek, identyczne ze znajdującymi się na ich grzbietach.
Renesans i barok: (biblioteka salowa, szafy z książkami ustawiano prostopadle do ścian, czasem przytwierdzane łańcuchami, przechowywane w dolnej części pulpitów służących do ich rozkładania. Barokowe sale nabrały charakteru reprezentacyjnego (prócz książek eksponaty muzealne, dzieła sztuki, globusy). Wysokie regały, sufity ozdabiano freskami.
XVIII w.: zwiększenie dostępności bibliotek, tworzenie wypożyczalni, zaczęto myśleć o specjalnie projektowanych budynkach bibliotek.
XIX w.: Leopoldo Della Santa wydaje dzieło traktujące o budowie bibliotek (po raz pierwszy sformułował zasadę trójdzielności: wyodrębnienie pomieszczeń dla książki, dla czytelnika i dla bibliotekarza)
4 PODSTAWOWE PRAWA BUDOWNICTWA BIBLIOT.:
- prawo niekrzyżujących się dróg
- potrójna dostępność do magazynu (z czytelni, z wypożyczalni i z pracowni)
- prawo jednego poziomu
- organicznej rozbudowy
10 ZASAD PRAWIDŁOWEGO PROJEKTOWANIA BUDYNKU BIBLIOTEKI wg Browna:
Budynek biblioteki powinien być:
- elastyczny (oparty na 1 module konstrukcyjnym)
- zwarty (dogodne drogi komunikacji, łatwe przemieszczanie się personelu, czytelnika i książki)
- dostępny (łatwe poruszanie się)
- rozszerzalny (organiczna rozbudowa)
- zróżnicowany (pod względem warunków pracy)
- zorganizowany (łatwy dostęp czytelnika do książki i usług biblioteki)
- wygodny (dla wszystkich)
- zapewniający stałe warunki środowiskowe i mikroklimatyczne
- bezpieczny (dla wszystkich)
- ekonomiczny (w eksploatacji)
AKTUALNE TENDENCJE W BUDOWNICTWIE:
- funkcjonalność budynku
- ekonomiczność (koszty inwestycji, kwestie eksploatacji)
- zapewnienie możliwości dalszej rozbudowy
Od lat ’60 tendencja budowania w głąb (ZALETY – oszczędność energii cieplnej i powierzchni, WADY – efekty psychologiczne, zapewnienie dopływu powietrza, koszty urządzeń)
Przed przystąpieniem do budowy należy wziąć pod uwagę:
- aspekty ekonomiczne (teren)
- kształt budynku (L T U)
- lokalizacja
- metody konstrukcyjne
- drogi dojścia czytelnika (nie więcej niż 1 km)
- zadrzewienie
- bardziej wskazane budynki poziome niż pionowe
- małe biblioteki nie powinny być samodzielnymi budynkami
Lata ’90 dobre dla budownictwa (Książnica Pomorska, Bibl. Śląska, Biblioteka UW (słynny rogal i ogrody na dachu), BN (60 tys. m2)
5. Wyposażenie:
Na wyposażenie składa się:
- sprzęt (meble, pomoce biblioteczne, aparatura techniczna)
- zespół urządzeń towarzyszących (umożliwiające korzystanie z budynku)
MEBLE:
a) Służące do realizacji właściwych funkcji bibliotecznych (meble biblioteczne właściwe, których powstanie wyniknęło z potrzeb biblioteki à regały, lady, skrzynki katalogowe, oraz meble używane do celów ogólnych à stoły, krzesła, biurka, szafy, gabloty)
b) Pomagające realizować funkcje pomocnicze (meble potrzebne administracji bibliotecznej)
POMOCE BIBLIOTECZNE – to drobne sprzętyàpulpity czytelnicze, zastawki i podstawki do książek (oznaczające miejsce wyjęcia książki i mające utrzymać pozostałe), przegródki działowe, pudła kartonowe, teczki i skoroszyty (np. na niekompletne czasopisma, pojemniki (np. na mikrofilmy)
APARATURA TECHNICZNA – czytniki, odtwarzacze, rzutniki, kopiarki, sprzęt informatyczny, komora próżniowa, urządzenia do odkwaszania papieru, etc
URZĄDZENIA TRANSPORTU: pionowego (windy, schody) i poziomego (przenośniki taśmowe, łańcuchowe i linowe)
REGAŁY:
- XIX w. à typowe regały
- 2 poł. XIX w. (Robert Lipman) – regał metalowy z ruchomymi półkami
- regały do magazynowania zwartego (kompaktowe, przesuwne) à wmontowana w podłogę instalacja szynowa. Przesuwne ręcznie, mechanicznie, automatycznie.
WSPÓŁCZESNY PODZIAŁ:
- regały magazynowe i poza magazynowe
- jednostronne i dwustronne
- wolnostojące i przyścienne
- drewniane, metalowe i z tworzyw sztucznych
- na książki, czasopisma i inne zbiory
POJEMNIKI NA KARTY KATALOGOWE - mogą mieć postać skrzynek, większe szafy czy duże bloki. Karty są zabezpieczane z reguły przez pręty.
LADY BIBLIOTECZNE – różny kształt (prosty, zaokrąglony). Obecnie lady segmentowe (dają możliwość rozbudowania)
ZASADY KONSTRUKCJI:
- funkcjonalność (dostosowanie do celów)
- estetyka wykonania (kształt, proporcje)
- unifikacja, standaryzacja (aby łatwiej je było uzupełniać, produkować i powiązywać z modułem budowlanym)
ZABEZPIECZENIA – kamery, bramki, zwierciadła, czujniki magnetyczne...
Iwa.4