PYTANIA NA EGZAMIN DYPLOMOWY, STUDIA I STOPNIA INŻYNIERSKIE, KIERUNEK INFORMATYKA, SPECJALNOŚĆ INŻYNIERIA SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH oraz INFORMATYKA OGÓLNA
(obowiązuje na egzaminie inżynierskim od lutego 2011)
22. Podstawowe pojęcia baz danych. Baza Danych. Funkcje bazy danych. Właściwości bazy danych. Modele baz danych.
23. System zarządzania bazami danych. Funkcje systemu. Przykłady SZDB.
24. Model relacyjny baz danych. Relacje, klucze główne i obce, integralność referencyjna.
25. Modelowanie baz danych. Diagram związków encji.
26. Język baz danych SQL. Podjęzyki DDL, DML, DCL.
27. Instrukcja SELECT.
28. Instrukcje DDL i DCL.
29. Indeksy w bazach danych, podział indeksów , B+-drzewo.
30. Normalizacja., cel normalizacji, postać normalna Boyce'a-Codda.
31. Transakcje, własności transakcji.
32. Diody półprzewodnikowe. Tranzystory.
33. Układy scalone.
34. Układy impulsowe.
35. Układy cyfrowe.
36. Pamięci półprzewodnikowe, magnetyczne, optyczne.
37. Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe.
38. Metody pomiarów wielkości elektrycznych.
40. Generatory kwarcowe – czas i częstotliwość w komputerze
108. Zdefiniuj przekształcenie 3-punktowe. Do czego ono służy?.
UWAGI.
1) Zakresy pytań: 1 – 9 algorytmy i struktury danych; 10 uniwersalne; 11 – 15 architektura i organizacja komputerów; 16 – 21 sieci komputerowe; 22 – 31 bazy danych; 32 – 40 podstawy elektroniki i miernictwo elektroniczne; 41 – 45 matematyka dyskretna; 46 – 50 programowanie strukturalne; 51 – 55 programowanie obiektowe; 56 – 61 systemy operacyjne; 62 – 66 inżynieria oprogramowania; 67 – 75 projektowanie systemów informatycznych; 76 – 83 podstawy logiki i teorii mnogości, algebra liniowa, analiza matematyczna, metody probabilistyczne; 84 – 88 programowanie deklaratywne – paradygmaty programowania; 89 – 93 technika cyfrowa; 94 – 98 systemy wbudowane; 99 – 103 sztuczna inteligencja; 104 – 110 wprowadzenie do grafiki maszynowej; 111 – 114 problemy społeczne i zawodowe informatyki.
2) Przykładowe szkice odpowiedzi podane przez Pana Doktora inż. Andrzeja Skorupskiego:
Ad. 89: Systemem funkcjonalnie pełnym nazywa się taki zbiór operatorów (funkcji), którymi można przedstawić dowolne wyrażenie logiczne (dowolną funkcję).
Przykłady: 1. Suma, iloczyn, negacja, 2. NAND, 3. NOR, 4. iloczyn, XOR, 1
Ad. 90: Układy synchroniczne i asynchroniczne. Różnice projektowania polegają na konieczności eliminacji zjawisk szkodliwych w układach asynchronicznych, tj. wyścigów i hazardów.
Ad. 91: Układy synchroniczne projektuje się z przerzutników typu D, T i JK. Układy asynchroniczne projektuje się z przerzutników RS lub bez przerzutników (bramki ze sprzężeniem zwrotnym).
Ad. 92: Układ mikroprogramowany to jedno z możliwych rozwiązań stosowanych w technice cyfrowej dla projektów o dużej złożoności. Projekt dekomponowany jest na dwie części: układ operacyjny (wykonawczy) i układ sterujący. Układ sterujący można zaprojektować jako układ mikroprogramowany. Bity sterujące, wraz z innymi odpowiednimi bitami służącymi do napisania mikroprogramu, umieszcza się w pamięci ROM.
Ad. 93: Zapisy można podzielić na stałopozycyjne (liczby całkowite) i zmiennopozycyjne (liczby rzeczywiste). Stałopozycyjne to: ZNAK-MODUŁ, U1 i U2. Najpowszechniejszy jest U2 ze względu na najprostsze algorytmy operacji arytmetycznych. Zmiennopozycyjny zapis polega na reprezentowaniu liczby za pomocą trzech grup bitów: jednobitowej grupy znaku, np. 63-bitowej mantysy i np. 16-bitowego wykładnika.
Ad. 94: Mikrokontrolery są to systemy mikroprocesorowe (mikroprocesor, pamięć ROM i RAM, sterowniki urządzeń zewnętrznych itp.) wykonane w jednej obudowie jako układ scalony. Z nietypowych dla komputerów urządzeń są wyposażane w konwertery A/C i C/A, sterowniki silnika krokowego, liczniki itp.
Ad. 95: Oprócz parametrów typowych jak np. pojemność, czas cyklu (dostępu), pobór mocy, koszt itp. pamięć dynamiczna posiada charakterystyczne dla niej parametry, tj. wymagany czas odświeżania (8-64 ms) i wymaganą liczbę cykli odświeżania (pierwiastek z liczby bitów).
Ad. 96: Cztery proste tryby: rejestrowy (1 cykl maszynowy), natychmiastowy (2 cykle), pośredni rejestrowy (2 cykle) i bezpośredni (4 cykle). Złożonym trybem jest np. tryb indeksowy.
Ad. 97: Transmisja asynchroniczna (w nadajniku i odbiorniku zegary nastawione na tą samą częstotliwość) pozwalająca na transmisję 1 bajtu z parametrami (bit staru, bit stopu, bit parzystości itp.). Transmisja synchroniczna, gdzie zegar przesyłany jest oddzielnym przewodem (to niemożliwe w istniejących sieciach) lub jest zakodowany razem z ciągiem bitów stanowiących informację (np. kod Manchester).
Ad. 98: Mnożenie w układzie kombinacyjnym (układ iteracyjny gdzie wynik pojawia się po czasie opóźnienia wnoszonym przez bramki) jest najszybsze. Mnożenie w układzie sekwencyjnym (tyle kroków ile jest bitów, a każdy krok to dodawanie warunkowe i przesunięcie) jest wolniejsze. Mnożenie programowe (bez żadnego sprzętu) jest najwolniejsze.
Wujek_Misiek