M.Bogdanowicz_-_Metoda_Weroniki_Sherborne_w_terapii_i_wspomaganiu_rozwoju_dziecka[1].doc

(2136 KB) Pobierz

 

Marta Bogdanowicz Bożena Kisiel Maria Przasnyska

METODA

WERONIKI SHERBORNE

W TERAPII I WSPOMAGANIU

ROZWOJU DZIECKA

WARSZAWA 1997
WYDAWNICTWA SZKOLNE I PEDAGOGICZNE

Wydanie trzecie


Projekt okładki i karty tytułowej Barbara Aumer

Na okładce wykorzystano fotografię Krzysztofa Wojciechowskiego

Redaktor Anna Andre-Urbańska

Redaktor techniczny Agnieszka Ziemkiewicz

Ryciny 5, 6 i 7 oraz ilustracje do rozdziału IV wykonała Barbara Aumer

© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1992

ISBN 83-02-04789-9

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1997
Dodruk do wydania trzeciego
Arkuszy drukarskich: 10,0
Zakłady Graficzne w Poznaniu
Zam. nr 70175/97


Spis treści

Słowo wstępne                                5

CZĘŚĆ I. METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI
SHERBORNE

I. Ruch jako czynik rozwoju i środek terapii                            7

1.         Znaczenie ruchu w życiu człowieka                            7

2.         Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego                            11

3.         Obserwacja i analiza ruchu                            16

4.         Rola ruchu i kontaktu fizycznego we wspomaganiu rozwoju i terapii
dziecka                                18

II. Geneza metody Ruchu Rozwijającego                            25

1.         Rudolf Laban i jego szkoła                            25

2.         Gimnastyka twórcza (ekspresyjna) Rudolfa Labana                            30

3.         Weronika Sherborne — życie i działalność                            35

4.         Założenia metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne                            37

5.         Stosowanie metody Weroniki- Sherborne w Polsce                            39

III.              Organizacja   zajęć   stymulująco-terapeutycznych   według   metody   Weroniki
Sherborne                            41

1.         Program zajęć i ich planowanie                                          41

2.         Organizacja ćwiczeń i grup zajęciowych                            47

3.         Przygotowanie terapeutów do prowadzenia zajęć                            49

4.. Korzyści wynikające ze stosowania metody Weroniki Sherborne                            53

IV.              Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne                            58

1.         Wprowadzenie                                 58

2.         Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała                            59

3.         Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa

w otoczeniu                            63

4.              Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem

i grupą                            65

5.              Ćwiczenia twórcze                            72

V. Zakres zastosowań metody Weroniki Sherborne                            73

1.         Wprowadzenie                                 73

2.         Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi upośledzo-
nymi umysłowo                               75


3.        Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się                        82

4.        Metoda  Weroniki  Sherborne  w  pracy  z dziećmi  z  nadpobudliwością
ruchową                          84

5.        Zastosowanie metody  Weroniki  Sherborne w psychoterapii grupowej
dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi                        89

6.        Udział młodzieży w pracy z dziećmi z wykorzystaniem metody Weroniki
Sherborne                         100

CZĘŚĆ II   EFEKTYWNOŚĆ METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO
WERONIKI SHERBORNE

I. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Wiel-
kiej Brytanii                    105

1.         Wprowadzenie                        105

2.         Wpływ metody  Weroniki  Sherborne  na  rozwój  poznawczy  uczniów

w młodszym wieku szkolnym (badania P. Sharpe, 1979)                    106

3.         Wartość metody Weroniki Sherborne w opinii studentów i nauczycieli
(badania M. Kirby, 1984)                      107

4.         Wpływ metody Weroniki Sherborne na niektóre aspekty funkcjonowania
w   klasie   szkolnej   dzieci   głębiej   upośledzonych   umysłowo   (badania

C. Hill, 1986)                   108

II. Badania   nad   efektywnością   metody    Weroniki   Sherborne   prowadzone

w Polsce                      121

1.         Efektywność metody Weroniki Sherborne we wspomaganiu rozwoju ma-
łych dzieci z domu dziecka (badania E. Lubianiec, 1991)                   121

2.         Wykorzystanie metody Weroniki Sherborne w terapii dzieci z zespołem
Downa (badania M. Lisieckiej, 1991)                   129

ANEKSY

I. Wykaz filmów  wideo  na  temat  metody  Ruchu  Rozwijającego  Weroniki

Sherborne                         140

II. Wykaz sposobów oceny skuteczności metody Weroniki Sherborne                            142

1.         Weronika Sherborne: Ocena Ruchu                            142

2.         Cyndi Hill: Arkusz Obserwacji Zachowania                               145

3.         Marta  Bogdanowicz,  Ewa  Lubianiec:  Skale  Obserwacji  Zachowania

(SOZ)                            147

Skale Obserwacji Zachowania                               147

Arkusz Zapisu Obserwacji                            153

Profil Zachowania                                157

Bibliografia                       158


Słowo wstępne

Wstęp do tej książki miał być napisany przez Weronikę Sherborne.
Na spotkaniu w sierpniu 1990 r., w jej domu w Bristolu, Weronika
Sherborne z uwagą słuchała relacji o tym, jak wielu w Polsce ma
zwolenników, z jakimi dziećmi, w jakich instytucjach pracuje się jej
metodą. Wnikliwie komentowała film dokumentujący zajęcia prowa-
dzone przez jej uczniów. Annę Leonard i George'a Hilla podczas ich
pobytu w Gdańsku. Chętnie przystała na propozycję napisania wstępu
do naszej książki.

Dopytywała się o szczegóły dotyczące stosowania jej metody
w Polsce, wspominała poprzednie wizyty w naszym kraju; parzyła
angielską herbatę, krzątała się wokół chorego męża. Na prośbę o po-
nowny przyjazd do Polski uśmiechnęła się z rezygnacją, przeprasza-
jąco. Żegnając się, ofiarowała mi swoją, dopiero co wydaną, książkę
Developmental Movement for Chiłdren, która — jak miało się nie-
długo okazać — była jej ostatnią publikacją i testamentem pedagogicz-
nym zarazem. Do książki dołączyła własną kase...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin