Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej na miesiąc luty –
4 latki
I TEMAT: „MY SIĘ ZIMY NIE BOIMY – BEZPIECZNIE BAWIĆ SIĘ POTRAFIMY”
1. Rozmowa kierowana przy gazetce tematycznej na temat krajobrazów zimy. Oglądanie ilustracji zimy w górach, nad morzem, nad jeziorem, w lesie. Omówienie charakterystycznych cech zimowej pogody. Wzbogacamy swoje wiadomości o otaczającym nas świecie.
2. Wysłuchanie wierszy Hanny Łochockiej „Ślizgamy się”, „Zjeżdżamy z górki”. (s. 90 H. Kruk: Wybór literatury do zabaw i zajęć...) oraz T. Kubiaka „Łyżwiarka” (s. 153). Rozmowa na temat sportów, które można uprawiać zimą, jak bezpiecznie bawić się zimą?
3. Obserwacja przyrody: zmarznięte drzewa i krzewy, zaśnieżone ulice i parki, uśpione zwierzęta. Swobodne wypowiedzi na temat zaobserwowanych zjawisk.
4. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej: śnieg, mróz, szron, bałwan, sanki, narty itp.
5. Słuchanie baśni opowiadanej przez nauczycielkę pod tytułem. „Królowa Śniegu”. Wypowiedzi dzieci dotyczące zachowania się postaci baśniowych. Próby oceny zachowania bohaterów.
6. Słuchamy wiersza M. Konopnickiej „Zła zima”, w oparciu o wiersz bierzemy udział w zabawie ortofonicznej. Ćwiczymy mięśnie warg przy wymawianiu głosek „hu-hu-ha”.
7. Rozmowa kierowana na temat: „Jakie sporty można uprawiać zimą?” Przybliżenie nazw: saneczkarstwo, łyżwiarstwo, narciarstwo. Wyjaśnienie zasad bezpiecznego uprawiania sportów zimowych.
8. Wycinamy sylwety łyżew, nart i sanek. Uczymy się prawidłowego trzymania nożyczek oraz bezpiecznego ich używania. Wycięte sylwety ozdabiamy wyklejając je papierem kolorowym w dowolnie wybranych kolorach.
9. Wykorzystując sylwety łyżew, nart i sanek utrwalamy umiejętność przeliczania w zakresie 1 – 4. Tworzymy zbiory – klasyfikując przedmioty według jednej lub dwóch cech (np. zbiór białych i dużych sanek, zbiór czerwonych i małych przedmiotów).
10. Słuchanie wierszy o tematyce zimowej czytanych przez nauczycielkę. Wiersze: „Śnieżysko”, D. Wawiłow „Śnieg”, Ludwik Jerzy Kern „Przyszła zima”.
11. Doświadczenie – obserwujemy topnienie lodu i śniegu w temperaturze pokojowej. Wyciągamy odpowiednie wnioski.
12. Praca plastyczna „Zimowe figle i zabawy” – farbami plakatowymi wykonujemy pracę plastyczną wykorzystując 3 barwy i ich odcienie: białą, czarną i dowolnie wybrany kolor. Umiejętnie trzymamy pędzel oraz nabieramy farbę na pędzel. Wody używamy jedynie do płukania pędzla.
13. Bierzemy udział w przedstawieniu teatralnym o tematyce związanej z bezpieczeństwem „Bajka o Rysiu Chronickim, który chronił dzieci”.
14. Wspólnymi siłami tworzymy „Zimowy Kodeks Bezpiecznego Przedszkolaka”.
15. Dowolnie obraną techniką plastyczną tworzymy plakaty zachęcające dzieci z naszego przedszkola do bezpiecznego zachowania podczas zbliżających się ferii zimowych.
16. Uczestniczymy w przedszkolnym konkursie „Śniegowych Rzeźb – Wesołych Bałwanków”.
17. Bierzemy udział w imprezie walentynkowej „Razem i weselej z przedszkolnym przyjacielem”.
18. Bierzemy udział w zimowych zabawach w ogrodzie przedszkolnym, rzucamy do śnieżkami do celu, toczymy kule po wyznaczonym torze, budujemy fantazyjne budowle. Szczególną uwagę zwracamy na to, by nasze zabawy były bezpieczne oraz na koleżeńskie zachowanie wobec kolegów i koleżanek.
19. Zestaw zabaw ruchowych nr 9 wg. I. Salach Plany miesięczne pracy wychowawczo – dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 4 letnimi s.53
II TEMAT: SUPER WIEWIÓRKA PRZYJACIÓŁKA OLI I KUBY – program PCK
Realizujemy kolejne spotkania z Olą i Kubą, przypominamy poprzednie spotkania wprowadzające nas w tematykę programu:
ZAŁĄCZNIKI
Padało, padało puszyste śnieżysko.
Na biało, na biało zasypało wszystko.
Biała są huśtawki, całe białe schody.
Białe w parku ławki, białe samochody.
Wysoko, wysoko nad zielonym płotem.
Leci Biała Zima, białym samolotem.
Wiwat niech nam żyje puszyste śnieżysko!
Ulepimy z niego białego niedźwiedzisko!
Czy Wam nie przeszło nigdy do głowy,
że śnieg powinien być kolorowy?
Albo zielony, albo czerwony, liliowy albo beż.
Śnieg ten lepiłoby się wspaniale.
A bałwan biały nie byłby, ale
albo zielony, albo czerwony, liliowy albo beż.
Śnieżki tak samo w zimowej porze
byłyby wtedy w jakimś kolorze.
Bardzo kolory by się przydały,
a tu tymczasem wciąż pada biały,
biały, bielutki, miękki, mięciutki,
świeży, świeżutki. Śnieg.
Ach, jak dobrze, przyszła zima!
Już śnieg pada i mróz trzyma,
jest też zdrowo i wesoło
bo śmiech dzieci słychać w koło!
Gdy się ziemia śniegiem bieli,
Wszystkim serca rozweseli.
Już niedługo ciemną nocką
bałwana w drodze może spotkasz?
natasheck