Indianie.doc

(143 KB) Pobierz
Program pracy kolonii

Program pracy kolonii

…….. Warszawskich Gromad Zuchowych

„Kolonia to zapowiedź długich, tygodnie trwających zabaw w Indian, kiedy to włosy przystraja się piórami jastrzębi, a w rękach trzyma się giętki, jałowcowy łuk...”

/Aleksander Kamiński/

Dane o kolonii:

Czas:

Miejsce:

Organizator:

Dane o kadrze kolonii:

Komenda kolonii:

Komendant:

z-ca. Komendanta:

oboźny:

Kadra kolonii:

Opiekun gromady, szóstki, zastępu:

Podział kompetencji kadry:

Komendant i zastępca komendanta kolonii:

-          Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci i kadry oraz nad prawidłową pracą młodszej kadry.

-          Wypełnianie obowiązków związanych z prowadzeniem dokumentacji finansowej kolonii.

-          Czuwanie nad prawidłową realizacją założonego programu.

-          Czuwanie nad rozwojem dzieci i kadry.

-          Organizowanie dokształcania kadry

-          Udzielanie pochwał i nagan (włącznie z wydaleniem z kolonii).

-          Kontakty z rodzicami w czasie odwiedzin, wydawanie zezwoleń na opuszczenie przez dziecko terenu kolonii pod opieka rodziców.

-          Rozliczanie kadru kolonijnej z realizacji zadań programowych i wychowawczych na kolonii.

-          Wyznaczanie czasu wolnego kadry.

Instruktor programowy - oboźny:

-          Czuwanie nad prawidłowym tokiem realizacji programu dnia.

-          Dbanie o bezpieczeństwo wszystkich uczestników kolonii.

-          Pilnowanie porządku na terenie kolonii, czasu zajęć i posiłków, itp. wg. ustalonej ramówki dnia.

-          Wypełnianie książki pracy kolonii.

-          Pilnowanie punktacji i  współzawodnictwa.

-          Pomaganie opiekunom szóstek w przygotowywaniu zajęć, służenie radą i pomocą w każdej sytuacji.

-          Zbieranie materiałów do kroniki kolonii i prowadzenie jej.

-          Prowadzenie apeli.

Opiekunowie szóstek i zastępowi:

-          Bycie przez 24 godziny  z zuchami ze swojej szóstki;

-          Dbanie o bezpieczeństwo zuchów;

-          Dbanie o prawidłowy rozwój, zachowanie i ubiór zuchów;

-          Dbanie o komfort psychiczny dzieci,  (listy do domów, itp.)

-          Przeprowadzanie zajęć wynikających z programu kolonii;

-          Przeprowadzanie zajęć swoich szóstek i branie w nich udziału;

-          Umożliwianie zdobywania zuchom sprawności indywidualnych, gwiazdek i sprawności zespołowych;

-          Dbanie o czystość i higienę powierzonych mu zuchów;

-          Meldowanie o wszystkich problemach wychowawczych z zuchami;

-          wykonywanie zadań i poleceń zleconych przez komendę kolonii.

Dane o zuchach:

Na kolonię zuchową pojadą dziewczynki i chłopcy z klas 1-4 z Warszawskich Szkół Podstawowych będące zuchami ……… Warszawskich Gromad Zuchowych ………………… oraz dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr. …….. (nie będące zuchami).

Część zuchów na kolonię wyjeżdża nie po raz pierwszy lecz będą w kolonii brały udział dzieci wyjeżdżające pierwszy raz.

Wszystkie zuchy wyjeżdżające na kolonię są po obietnicy.

Zuchy ochocze:

Zuchy sprawne:

Zuchy gospodarne:

Założenia wychowawcze:

1.       umiejętne zorganizowanie wypoczynku dzieciom – różne formy: zabawy, gry, zajęcia rekreacyjne, zajęcia sportowe dostosowane do obrzędowości kolonii.

2.       Zapewnienie warunków do prawidłowego rozwoju psychomotorycznego dzieci w wieku zuchowym (właściwe warunki psychiczne i materialne oraz zajęcia fizyczne umożliwiający optymalny rozwój dzieci w wieku 7-10 lat).

3.       Zapewnienie zuchom poczucia bezpieczeństwa i optymalnych warunków dla zachowania zdrowia, rozumienie higienicznego trybu życia, znaczenie czystości ciała i bielizny oraz właściwych nawyków higieniczno-zdrowotnych szczególnie u dzieci wyjeżdżających po raz pierwszy.

4.       Rozwijanie umiejętności współżycia w grupie; przestrzegania zwyczajów zgodnego współdziałania, kulturalnego zwracania się do siebie, poszanowanie prac innych, opiekowanie się młodszymi koleżankami i kolegami, dbałość o życzliwą i koleżeńską atmosferę w grupie, rozstrzyganie sporów w Kręgu Rady, Lista Spraw, wspólne inicjatywy i działania dzieci, zdobywanie sprawności i gwiazdek.

5.       Kształtowanie umiejętności rezygnowania z własnych przyjemności na rzecz drugiego, nauka dawania i brania – przyjaźni i nie tylko tak aby nikogo nie urazić.

6.       Rozwój świadomości moralnej i skali ocen: Krąg Rady, Lista Spraw, kominki, gawędy sprawności indywidualne i zespołowe, gwiazdki oraz pożyteczne umiejętności, prace i zabawy tematyczne.

7.       Rozwój samodzielności i zaradności w życiu codziennym i trudnych sytuacjach, dbanie o swoje rzeczy, pranie bielizny, itp.

8.       Kształtowanie postaw społeczno-moralnych poprzez wdrażanie do poszanowania i ochrony otaczającej przyrody, zapoznanie z miejscem pobytu, środowiskiem przyrodniczym; las, rzeka, łąki, itp., poszukiwanie ciekawych i nieznanych roślin i zwierząt, uczenie się obserwacji i wyciągania wniosków.

9.       Ćwiczenie postaw estetycznych, dbanie o estetykę pomieszczeń, własny wygląd i otoczenie; - mycie, służby, współzawodnictwo, itp.

10.   Rozwijanie wyobraźni dzieci i zdolności do jej wykorzystywania w każdej sytuacji zabawowej i życiu codziennym; obrzędowość kolonii, sprawności indywidualne, itp.

11.   Rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci oraz pogłębianie wiedzy poprzez zdobywanie praktycznych umiejętności, ciekawych i sprawdzonych informacji oraz nowych doświadczeń.

12.   Zapoznanie z życiem, zwyczajami Indian.

13.   Kształtowanie celów wychowawczych wypływających z programu zuchowego zdobywania sprawności zespołowych i indywidualnych realizowanych w czasie kolonii.

Tematyka kolonii:  -     Indiańskie lato

W trakcie zdobywania sprawności zespołowej Indianin chcemy przybliżyć zuchom takie wartości jak: prawdomówność, dotrzymywanie danego słowa, nie odmawianie pomocy, dzielność oraz zaradność i zręczność. Wszystkie te cechy przewijają się w prawie zucha i są warte naśladowania na co dzień.

.....Siwy Mustang rzekł:

-Spójrz! Ten wigwam jest zrobiony według starej mody!

Na pokrycie go swą skórę oddały bizony,

Malowidła co je zdobią od dymu sczerniały,

Bo tam w środku jest ognisko mój ty uti mały!

......Panami byli przodkowie nasi na tej ziemi,

dumni, prawi i odważni

......dziś w Krainie Cieni!

-Przeminęło wszystko, co o naszej stanowiło wspaniałej przeszłości,

o sile, męstwie, władzy i naszej wolności!

Wykończyli nas najeźdźcy, przyjacielu młody!

Dziś jesteśmy pod ochroną tak jak ...... bizony!

Tak kiedyś żyli Indianie, a teraz pozostały im rezerwaty lub życie współczesnego, cywilizowanego człowieka.

Głównym motywem kolonii będzie zapoznanie zuchów z życiem dawnych Indian, ich tradycjami, warunkami życia i przedmiotami potrzebnymi do przeżycia.

Realizacja tej sprawności da zuchom możliwość poszerzenia wiedzy o Indianach, zapozna zuchy z życiem w lesie i  nauczy jak poruszać się nie pozostawiając śladów, będzie wymagała sprytu w podglądaniu zwierząt, trudnej sztuki budowania wigwamów, zdobywania jedzenia. Zuchy będą poznawały trudy życia codziennego, będą musiały wykazać się odwagą i sprytem, opanowaniem i cierpliwością. Poznają dawne wierzenia i święta. Czeka je wiele niebezpiecznych ale ciekawych przygód aby osiągnąć wyznaczony cel i zdobyć sprawność Indianina.

Sprawność Indianina odpowiada założonym przez nas celom wychowawczym.

Sprawność zespołowa Indianin: umożliwia realizację niżej wymienionych sprawności indywidualnych trudnych do realizacji w pracy śródrocznej:

-          Zielarz /sprawność uczy co można bezpiecznie zjeść w lesie, itp./

-          Meteorolog /sprawność uczy przewidywania pogody, itp./

-          Hodowca kwiatów /sprawność daje możliwość założenia własnego pola upraw roślin od momentu zasiania do../

-          Sobieradek /sprawność uczy samodzielności i zaradności/

-          Złota rączka  /sprawność uczy samodzielności i zaradności/

-          Dama /sprawność daje wiele możliwości pokazania jak należy się zachowywać w każdej sytuacji i nie tylko/

-          Dżentelmen /sprawność daje wiele możliwości pokazania jak należy się zachowywać w każdej sytuacji i nie tylko/

-          Higienista /sprawność nie tylko dla dziewczynek/

-          Pływak /sprawność dla wszystkich którzy się wody nie boją, ale ją szanują/

-          Porządnicki /sprawność dla wszystkich/

Sprawności indywidualne będą zdobywane przez zuchy wedle ich potrzeb oraz będą motywacją dla niektórych zuchów do zmiany złych nawyków oraz dadzą możliwości wykazania się na co dzień swoimi umiejętnościami i nie tylko.

Sprawność zespołowa Olimpijczyk: umożliwia wykazanie się zdobytą w trakcie kolonii sprawnością i kondycją sportową.

Sprawność zespołowa Leśnik: : umożliwia wykazanie się zdobytą w trakcie kolonii wiedzą o przyrodzie, zwierzynie leśnej, itp.

Zuchowe gwiazdki:

W czasie kolonii zuchy będą realizowały wymagania umożliwiające indywidualny rozwój. Każdy z zuchów otrzyma książeczkę z indywidualnymi wymaganiami na zdobywaną gwiazdkę z zadaniami jakie ma zrealizować. Każdy zrealizowany punkt będzie zaznaczany, by zuch zawsze wiedział co i jak. Opiekę nad realizacją zadań gwiazdkowych zuchów będą pełnić opiekunowie szóstek.

Sprawności harcerskie:

Jako, że w kolonii biorą udział zuchy, które ukończyły trzecią klasę i posiadają już trzecią gwiazdkę będą pracowały jako zastępy harcerskie podejmując „Próbę ZHP”, oraz zdobywały wybrane przez siebie sprawności harcerskie oznaczone jedną gwiazdką:

-          Higienistka – Higienista

-          Przyrodniczka – Przyrodnik

-          Robinson

-          Kuchcik

-          Obserwatorka – Obserwator

-          Sobieradek

-          Igiełka

Realizacja w trakcie kolonii zuchowej „Próby ZHP” zuchom posiadającym trzecią gwiazdkę umożliwi poznanie komend harcerskich, podstaw zachowań i nawyków, które powinni przyswoić, aby kształtować osobowość zgodnie z Prawem i Przyrzeczeniem. Zuchy realizujące ten program będą starały się zasłużyć na miano harcerki lub harcerza.

 

Obrzędowość szóstek i zastępów:

W związku ze zdobywaną sprawnością szóstki i zastępy przybierają obrzędowość związaną z Indianami.

-          Nazwy szóstek zostaną wybrane przez zuchy pierwszego dnia kolonii.

-          Totemy szóstek zostaną wykonane przez zuchy w pierwszych dniach kolonii.

-          Nazwy zastępów zostaną wybrane przez zuchy realizujące „Próbę ZHP” pierwszego dnia kolonii.

-          Totemy zastępów zostaną wykonane w pierwszych dniach kolonii.

 

Kronika kolonii:

Kronika kolonii będzie prowadzona przez instruktora programowego – oboźnego na podstawie materiałów otrzymywanych od opiekunów szóstek i zastępowych.

Szyfr:

Wzorowany na symbolach indiańskich, w których to odpowiednie znaki oznaczają różne pojęcia. /na podstawie książki Stefana Wojtkiewicza Indiańskie lato/.

Słownictwo:

Na początku kolonii zostanie wprowadzony słowniczek indiańskich zwrotów i pojęć . /na podstawie książki Stefana Wojtkiewicza Indiańskie lato/.

Stroje obrzędowe:

Każdy zuch i harcerz będzie posiadał przygotowany wcześniej materiał do stworzenia stroju indiańskiego. Zadaniem każdej szóstki i zastępu będzie ozdobienie swoich stroi przez narysowanie na nich wzorów jednakowych dla wszystkich a opartych na wzorach poszczególnych plemion indiańskich.

Realizacja programu:

Program sprawności Indianin

1.       Wyrażamy się w sposób prosty i zrozumiały. Jesteśmy prawdomówni, sprawiedliwi i wierni przyjaciołom, odważni i opanowani. Oznaczamy się cierpliwością i wytrwałością.

2.       Dbamy o swoje zdrowie i sprawność fizyczną jak przystało na Indianina. Spieszymy na pomoc każdemu, kto jest w potrzebie. Szanujemy naszych przeciwników.

3.       Znamy opowiadanie o szlachetnym wodzu Winnetou, Małym Bizonie i innych indiańskich bohaterach. Wiemy, gdzie dawniej żyli Indianie, jak mieszkali, czym się trudzili i jak się ubierali. Wiemy, o co walczyły plemiona Indian z białymi.

4.       Bawiliśmy się w Indian. Zbudowaliśmy indiańską wioskę. Urządziliśmy uroczystość nadania indiańskich imion. Zorganizowaliśmy polowanie na bizony, urządziliśmy ucztę przyjaźni, na która zaprosiliśmy wodzów i wojowników z sąsiednich plemion. Wypaliliśmy z nimi fajkę pokoju i zakopaliśmy topór wojenny. Urządziliśmy zawody, podczas których sprawdzaliśmy nasze indiański umiejętności.

5.       Każdy z nas wykonał strój indiański, pas i pióropusz. Zbudowaliśmy wigwamy. Zrobiliśmy totem dla naszego indiańskiego plemienia. Tak jak Indianie umiemy cicho chodzić, celnie rzucać do celu,  polować na zwierzynę, budować wigwamy. Potrafimy znaleźć w lesie pożywienie i przygotować z niego posiłek. Potrafimy rozpoznawać ślady ludzi i zwierząt. Umiemy wskazać strony świata i określić czas według Słońca.

6.       Posługiwaliśmy się nam tylko znanymi znakami i sygnałami. Nosiliśmy amulety i pióropusze. Śpiewaliśmy pieśni i tańczyliśmy indiańskie tańce.

Służby:

Na kolonii będą funkcjonowały następujące służby:

-          Kronikarska – zadaniem służby będzie zebranie na koniec dnia materiałów do kroniki od szóstkowych i przekazanie do instruktora programowego oraz pomoc w wprowadzeniu ich do kroniki.

-          Porządkowa – zadaniem służby będzie utrzymanie porządku na terenie kolonii np. czystość wokół budynków, itp.

-          Stołówkowa – zadaniem służby będzie przygotowanie stołówki przed każdym posiłkiem i posprzątanie jej po posiłku.

-          Wartownicza – zadaniem służby harcerskiej będzie kontrola obcych osób na terenie kolonii z skierowaniem ich do komendy, itp.

Współzawodnictwo zespołowe – szóstki, zastępy :

Współzawodnictwo będzie obejmowało porządek w poszczególnych budynkach, działalność służb, alarmy i dotyczyć będzie wszystkich uczestników kolonii.

Punktacja:

Porządek w siedzibach, czystość      – od 0 do 5 punktów

Ocena służb                                     -  od 0 do 5 punktów

Alarmy                                            - od 1 do 3 punktów

Zbiórki na apel, kominek, posiłki   – od 0 do 5 punktów

Punkty specjalne – Komendanckie - od 4 do 9 punktów

Współzawodnictwo indywidualne:

-          Współzawodnictwo indywidualne będzie obejmowało wszystkie zuchy, harcerzy i młodszą kadrę i dotyczyć będzie:

-          Inicjatywy własnej kadry młodszej  – oceniają zuchy

-          Inicjatywy własnej zuchów i harcerzy – oceniają wszyscy

-          Zachowania poszczególnych zuchów i harcerzy wobec siebie – ocena własna i pozostałych uczestników

-          Zdobywanie sprawności indywidualnych

-          Pochwał i kar.

Punktacja:

Porządek we własnych rzeczach       - od 0 do 5 punktów

Czystość własna                                - od 0 do 5 punktów

Inicjatywa własna                             - od 1 do 5 punktów

Sprawności indywidualne                 - 5 punktów

Punkty specjalne – Komendanckie   - od 4 do 9 punktów

Motywowanie zuchów i harcerzy:

Będziemy się starali, by zuchy i harcerze byli motywowani nagrodami. Będą to:

-          Dodatkowe punkty przyznawane przez kadrę.

-          Pochwały w kręgu rady.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin