KONSPEKT NR 1
MIEJSCE: sala gimnastyczna rzetelnego wykonywania zadania, współpraca w grupie,
LICZBA ĆWICZĄCYCH: 12 dziewcząt (klasa I) kształtowanie inwencji.
PRZRZĄDY, PRZYBORY: ławeczki, drabinki, Wiadomości: Podstawowe przepisy gry, sędziowanie.
materace, kółka ringo, szarfy, piłki do siatkówki, Umiejętności: Nauka i doskonalenie odbicia piłki siatka
wzdłuż sali gimnastycznej (13.5m x 20.0m) sposobem górnym i dolnym. Koordynacja ruchu kończyn.
górnych i dolnych w odbiciu piłki
Sprawność: Kształtowanie sprawności ogólnej siatkarza
skoczność, szybkość, zwinność, gibkość orientacja
ruchowo - przestrzenna
TEMAT: Doskonalenie techniki indywidualnej, odbicia oburącz górą i dołem.
LEKCJI
ORGANIZACYJNO-METODYCZNE
Czynności org.-porządk.
Zabawa ożywiająca
Rozgrzewka:
Ćwiczenia kształtujące
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności i gotowości do zajęć.
Podanie tematu głównych zadań lekcji. Motywacja ćwiczących do aktywnego udziału w lekcji.
Powódź- dzieci biegają. Na sygnał prowadzącego uciekają z podłogi (na ławeczkę, materace, drabinkę, itp.). Kroki powinny być stawiane stopa za stopą, stopę stawiamy od palców po piętę, głowa do góry, brzuch wciągnięty, "rośniemy" do góry, łopatki ściągnięte, aby utrzymać równowagę w czasie i po obrocie należy spinać szczególnie mięśnie pośladkowe, przywodziciele ud, łopatki powinny być ściągnięte, głowa do góry, obrót powinien być robiony na palcach, płynnie bez zejścia na całe stopy.
- poruszanie się krokiem odstawno- dostawnym po linii boiska do siatkówki na jednej jego części
- krążenia RR w przód i bieg po obwodzie koła w przód
- krążenia RR w tył i bieg po obwodzie koła w tył
- starty w różnych pozycjach wyjściowych na sygnał
- indywidualne ćwiczenia rozciągające
2 min
4 min
Ustawienia w szeregu, kontrola stroju.
Prowadzący obserwuje zabawę, zwraca uwagę na bezpieczeństwo oraz przedstawia dozwolone przedmioty do ucieczki.
Prowadzący pokazuje jak wykonać ćwiczenia oraz koryguje złe jego wykonanie.
Pozycja końcowa taka sama jak pozycja wyjściowa
Ćwiczenia z piłką:
- podania i chwyty oburącz, jednorącz, prawa i lewa ręka
- odbicia oburącz górne
- odbicia oburącz górne w klęku prostym
- odbicia oburącz górne w siadzie
- w postawie wysokiej przyjęcia oburącz, podanie oburącz górne w wyskoku, dojście do ringo, odwrócenie go o 180°, powrót na swoje miejsce
- przyjęcie piłki sposobem oburącz dolnym i podanie piłki sposobem oburącz dolnym, po podaniu siad prosty (jako ćwiczenie dodatkowe)
- przyjęcie piłki sposobem oburącz dolnym i odbicie piłki sposobem oburącz górnym, po podaniu leżenie przodem (jako ćwiczenie dodatkowe)
- przyjęcie piłki sposobem oburącz dolnym, odbicie piłki sposobem oburącz górnym nad głową, podanie piłki sposobem oburącz górnym w wyskoku, po podaniu leżenie tyłem (jako ćwiczenie dodatkowe)
- wystawienie piłki oburącz górą do przodu, partner wykonuje lekkie zbicie w kierunku wystawiającego, który odbiera piłkę oburącz dołem, jednocześnie nagrywając piłkę partnerowi, itd.
7 min
Ustawienie w dwójkach.
Prowadzący pokazuje jak wykonywać ćwiczenia. Przypomina o bezpieczeństwie podczas zajęć.
Każde ćwiczenie uczniowie wykonują po ok. pół minuty.
Zmiana ćwiczenia następuje po sygnale prowadzącego.
Każdy zauważony błąd podczas wykonywanego ćwiczenia
przez uczniów zostaje przez niego poprawiany i
jednocześnie prowadzący pokazuje wszystkim uczniom jak
nie należy postępować. W ten sposób mniej uczniów
będzie wykonywało te same błędy.
Gra szkolna uproszczona
Ustawieni: 1 2 3
Środkowa (2) odbija sposobem oburącz górnym
w wyskoku, natomiast 1 i 3 ze środkową odbijają sposobem oburącz górnym, a piłkę tzw. całą (1– 3 i 3- 1) przyjmują sposobem dolnym oburącz.
Zmiana ustawienia: w zespołach 3- osobowych po odbiciu piłki sposobem oburącz górnym przebiegamy na drugą stronę.
Przebieg ćwiczenia jak wyżej, jako element dodatkowy wprowadzamy ringo, które to po odbiciu piłki przekazywane jest między odbijającymi (początkowo przekazywane z ręki do ręki, następnie podrzucane z ręki do ręki)
2 à B
- 1 i 2 odbijają piłkę po prostej, po odbiciu zamieniają się miejscami. To samo A i B.
- 1 i 2 odbijają piłkę po przekątnej, po odbiciu zamieniają się miejscami. To samo A i B.
- A i 1 wystawiają piłkę sposobem oburącz górnym do B i 2, przebijają piłkę w wyskoku oburącz- jednorącz górą lub delikatnie zbijając raz na C i 3, raz na D i 4.
Po kilku odbiciach następuje przejście o jedno miejsce.
Ustawienie: w dwójkach przez siatkę.
- z własnego podrzutu markowania ataku i zbijania z próbą odbioru piłki przez współćwiczącego
- zagrywka po prostej
Podział na dwie drużyny. Gra na trzy odbicia (przejście, wystawienie, przebicie piłki przez siatkę). Piłkę przebijamy jednorącz w wyskoku. Przejście piłki sposobem oburącz dolnym. Po upływie 1 min przejście o jedno miejsce.
5 min
Podział na 3- osobowe zespoły.
Prowadzący tworzy zespoły 4- osobowe
Podziału na zespoły dokonuje prowadzący i j.w. na przykładzie jednego z zespołów pokazuje jak wykonać ćwiczenie.
Uczniowie dobierają się w dwójki i stają po przeciwnych stronach siatki. Prowadzący na przykładzie jednej z dwójek pokazuje jak wykonać ćwiczenie.
Prowadzący obserwuje ćwiczących i poprawia błędnie wykonywane ćwiczenia.
Czynności porządkowe
Zabawa uspokajająca
Podsumowanie lekcji
Zbieranie sprzętu.
Impuls- Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie skrzyżnym na obwodzie koła, mając ręce złączone (PR trzymają za nadgarstek prawego sąsiada w kole, zaś LR trzyma za nadgarstek sąsiad z lewej strony).Ręce skierowane są do środka koła. W środku koła znajduje się jedno dziecko. Na sygnał prowadzącego wskazane przez niego dziecko wykonuje widoczny uścisk za nadgarstek kolegi, ten z kolei czując uścisk w LR wykonuje to samo ręką przeciwną. W ten sposób powstaje „impuls prądu”, który płynie przez ręce wszystkich uczestników siedzących w kole. Zadaniem środkowego jest odnalezienie miejsca, w którym znajduje się w danej chwili „impuls prądu”- uścisk dłoni. Po odnalezieniu impulsu następuje zmiana ról środkowego z uczestnikiem, który wykonał impuls w czasie odgadnięcia.
Zbiórka, przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji.
flek