Jak st�umi� g�oski wybuchowe - Estrada i Studio Jak st�umi� zg�oski wybuchowe? Test Przy�� swoj� d�o� na kilka centymetr�w od ust. Teraz powiedz zdanie �Pan Pawe� poszed� po pomoc.� Poczujesz uderzenie powietrza na swojej d�oni przy prawie ka�dym s�owie. Je�li to poruszaj�ce si� powietrze uderza membran� mikrofonu z wystarczaj�co du�� si�� i przy odpowiednim k�cie, wynikiem mo�e by� niemi�y d�wi�k, kt�ry zrujnuje znakomite nawet nagranie wokalu. Stuk, puk... Charakterystyczny efekt s�yszalny jako g�uche pukni�cia, zazwyczaj powodowany jest przez sylaby zaczynaj�ce si� od twardych sp�g�osek, takich jak �p� �t� albo �b� (zwanych zg�oskami wybuchowymi). Po nagraniu d�wi�ki takie okazuj� si� silnymi impulsami basowymi, trudnymi, je�li nie niemo�liwymi do usuni�cia. Mo�na wprawdzie spr�bowa� usun�� je przy pomocy kompresora czy korektora, ale jest to ma�o skuteczna metoda. Najlepszym �rodkiem zapobiegaj�cym pojawianiu si� w nagraniu zg�osek wybuchowych jest odpowiednie urz�dzenie umieszczone pomi�dzy wokalist� a mikrofonem, zwane fachowo filtrem t�umi�cym zg�oski wybuchowe lub, czasem, os�on� przeciwwietrzn� (spotyka si� tak�e okre�lenia �po�czocha� oraz, z angielska, pop filter). Ma on za zadanie zatrzymanie podmuch�w powietrza, bez zmiany brzmienia, co w efekcie pozwoli zredukowa� lub ca�kowicie usun�� zg�oski wybuchowe z zapisywanego materia�u d�wi�kowego. Budowa Os�ony zazwyczaj sk�adaj� si� z obr�czy i naci�gni�tego na niej materia�u przypominaj�cego po�czoch�, zas�aniaj�cego przynajmniej jedn� stron�. Os�on� tak� mo�na kupi� za stosunkowo niewielkie pieni�dze, ale mo�na te� wykona� samemu z grubego drutu i pary po�czoch. Wygnij drut tak, by ukszta�towa� obr�cz o �rednicy 15-20 cm z reszt� drutu odchodz�c� z jednej strony. Wepchnij obr�cz do ko�ca w po�czoch� preferuj� najprostsze modele, bez �adnych wzmocnie� i ozd�b przy palcach. Obetnij po�czoch� zaraz za ko�cem obr�czy i zawi�� j� na supe�. W ten spos�b powstanie dwu warstwowy filtr z wystaj�c� ko�c�wk� drutu pozwalaj�c� przymocowa� go do statywu mikrofonu. Wiele popularnych uchwyt�w mikrofonowych mo�na rozmontowa� tak, by przymocowa� obr�cz do statywu mikrofonu. Po zamontowaniu os�ony powt�rz test d�wi�kowy, kt�ry przeprowadzili�my na pocz�tku. Teraz nie powiniene� odczuwa� praktycznie �adnego podmuchu powietrza. Warstwy Wi�kszo�� os�on przeciwwietrznych ma od jednej do czterech warstw materia�u. Z mojego do�wiadczenia wynika, �e najlepiej dzia�aj� te z dwoma warstwami i przerw� 6 mm lub wi�ksz�. T�umi� one zg�oski wybuchowe, kt�re przechodz� przez filtr jednowarstwowy, ale w �aden spos�b nie wp�ywaj� na brzmienie sygna�u. Przy wi�kszej ilo�ci warstw mo�e wyst�pi� zjawisko poch�aniania wysokich cz�stotliwo�ci, co sprawi �e d�wi�k stanie si� matowy. �rednica Wi�kszo�� dost�pnych w sprzeda�y os�on przeciwwietrznych ma �rednic� od 10 do 20 cm. Do nagrywania jednego g�osu najlepiej sprawdzaj� si� filtry o ma�ej �rednicy � 10 lub 15 cm. Mniejsze modele mniej przeszkadza j� wokali�cie. Wi�ksze filtry, o �rednicy 20cm, s� lepsze przy nagrywaniu dw�ch lub wi�cej wokalist�w jednym mikrofonem. Umiejscowienie Zazwyczaj staram si�, by wokalista mia� usta w odleg�o�ci nie wi�kszej ni� 30 cm od mikrofonu. Dok�adna odleg�o�� zale�y od wokalisty, dynamiki partii wokalu i od samego mikrofonu, ale w wi�kszo�ci przypadk�w uzyskasz najlepszy d�wi�k zbli�aj�c si� do mikrofonu. Idealna pozycja os�ony to po�owa dystansu pomi�dzy mikrofonem a wokalist�. Musisz uwa�a�, by og�lny dystans pomi�dzy ustami a mikrofonem nie zwi�kszy� si� z powodu umieszczenia filtra. Wokali�ci nie lubi� tak�e przystawia� ust do materia�u pokrytego �lin� z poprzedniej sesji, zatem musisz to wzi�� pod uwag� przy doborze odleg�o�ci. Os�ony z g�bki Os�ony z g�bki s� bardzo efektywne w przypadku zg�osek wybuchowych, ale potrafi� nieco zmieni� brzmienie g�osu. G�bka poch�ania cz�� wysokich cz�stotliwo�ci, cho� w wielu przypadkach r�nica jest niezauwa�alna. Niekt�re z najbardziej skutecznych os�on maj� dwie warstwy g�bki z przerw� mi�dzy nimi. Przed zastosowaniem tego typu os�on musisz przeprowadzi� jednak szereg eksperyment�w; rozwi�zanie to jednak mo�e by� skuteczne przy nagrywaniu na �ywo albo wtedy, kiedy wokalista chce trzyma� mikrofon podczas nagrywania, jak to robi� niekt�rzy raperzy. Rob McGaughey Estrada i Studio maj 2000 Copyright 2002 DSN.proaudio.prv.pl
Pan_Bartlomiej