styczeń cały.doc

(86 KB) Pobierz
TEMATY KOMPLEKSOWE

TEMATY KOMPLEKSOWE

 

Do pracy wychowawczo – dydaktycznej

z dziećmi 4 – letnimi

na miesiąc Styczeń 2010

 

 

1.                        Nowy rok czterolatka.

2.                        Nasi dziadkowie.

 

 

NOWY ROK CZTEROLATKA

 

Cel główny: Dostrzeganie upływu czasu: pory roku, pory dnia.

 

 

 

Sytuacja edukacyjna

 

Obszar edukacji

 

Przewidywane rezultaty

Data realizacji

 

Uwagi

 

Słuchanie wiersza A. Nosalskiego pt. Noc sylwestrowa:

·        rozmowa na temat treści wiersza, odwoływanie się do wiedzy i doświadczeń dzieci,

·        opisywanie kształtu serpentyn i przedstawienie ich za pomocą rysunku,

·        zabawa ruchowa Bal sylwestrowy.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 według przewodnika doskonalących płynność ruchów w przestrzeni; przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.

 

Dzień i noc – oglądanie obrazków

 

Edukacja językowa

Edukacja plastyczna

 

 

 

 

 

 

Sfera rozwoju ruchowego

 

 

 

 

Edukacja językowa

Dziecko:

·        uważnie słucha wiersza,

·        rozumie, że w noc sylwestrową kończy się stary rok, a rozpoczyna nowy,

·        kształci motorykę dłoni poprzez rysowanie linii ciągłych ruchami kolistymi,

 

 

 

·        kontroluje własne ruchy,

·        przestrzega zasad bezpiecznej zabawy,

 

 

 

·        rozwija umiejętność

 

04.01.

2010

 

 

 

 

 

 

 

 

06.01.

2010

 

 

 

 

05.01.

2010

 

 

przedstawiających różne czynności wykonywane przez dzieci w ciągu dnia i w nocy:

·        wskazywanie charakterystycznych cech dnia i nocy,

·        przyporządkowanie symboli; dnia – słońce, nocy – księżyc,

·        segregowanie obrazków z czynnościami na kartonach z symbolami dnia i nocy,

·        zabawa ruchowa Słońce i księżyc,

·        indywidualna praca z książką – dopasowywanie symboli dnia i nocy do odpowiednich obrazków, ćwiczenia w kolorowaniu i rysowaniu według wzoru.

 

Przygoda Loli – budowanie schodów z klocków drewnianych:

·        oglądanie ilustracji przedstawiających różne schody: wysokie, niskie, ruchome; udzielenie odpowiedzi na pytanie: Do czego służą schody i gdzie można je spotkać?,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja matematyczna

        opowiadania obrazków,

·        wymienia czynności wykonywane w dzień i w nocy,

·        wie, że noc jest okresem odpoczynku i snu dla dzieci,

·        przyporządkowuje symbole dla dnia i nocy,

·        rozwija motorykę małą poprzez rysowanie według wzoru i kolorowanie,

 

 

 

 

 

 

 

 

·        rozwija umiejętność porządkowania i porównywania,

·        rozwija wyobraźnie ruchową oraz wyczucie własnego ciała,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

06.01.

2010

 

·        budowanie schodów z różnej długości papierowych pasków (wg pomysłu G. Dolya).

 

Budzimy Lolę – zabawa:

·        poznanie przyczyn niewyspania biedronki,

·        poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Kto tak hałasował w nocy?

·        wyszukanie sowy wśród obrazków zwierząt; opisywanie wyglądu i zapoznanie ze zwyczajami i trybem życia sowy,

·        segregowanie obrazków ze zwierzętami  na 2 grupy: zwierzęta o dziennym trybie życia, i nocnym trybie życia, 

·        porządkowanie zwierząt od najmniejszego do największego – praca z książką.

 

Czarno – biały obrazek: malowanie farba plakatową białą na czarnym kartonie wyobrażenie nocy, lub czarną farbą na białym kartonie swoje

wyobrażenie dnia.

 

 

 

 

Edukacja językowa

Edukacja matematyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja plastyczna

 

 

 

 

·        poznaje zwierzęta prowadzące nocny tryb życia,

·        liczy w zakresie 5,

·        odwzorowuje liczebność zbioru,

·        porządkuje zwierzęta od najmniejszego do największego,

·        kształci sprawność dłoni poprzez kolorowanie,

 

 

 

 

 

 

 

 

·        rozwija poczucie czasu,

·        kształci wyobraźnie poprzez tworzenie pracy o charakterze symbolicznym,

 

 

 

 

07.01.

2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07.01.

2010

 

 

 

 

 

Cztery pory roku – oglądanie obrazków przedstawiających charakterystyczne krajobrazy w czterech porach roku:

·        odszukiwanie tych obrazków, które przypominają zimę,

·        nazywanie kolorów i przyporządkowywanie ich do różnych pór roku,

·        zabawa: Cykle pór roku,

·        Bawiące się miesiące – naśladowanie ruchem czynności i zabaw charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.

Edukacja językowa

·        łączy zjawiska przyrodnicze z właściwymi porami roku,

·        zna nazwy pór roku,

·        rozumie cykliczność ich występowania,

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin