TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – letnimi
na miesiąc Styczeń 2010
1. Nowy rok czterolatka.
2. Nasi dziadkowie.
NOWY ROK CZTEROLATKA
Cel główny: Dostrzeganie upływu czasu: pory roku, pory dnia.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Data realizacji
Uwagi
Słuchanie wiersza A. Nosalskiego pt. Noc sylwestrowa:
· rozmowa na temat treści wiersza, odwoływanie się do wiedzy i doświadczeń dzieci,
· opisywanie kształtu serpentyn i przedstawienie ich za pomocą rysunku,
· zabawa ruchowa Bal sylwestrowy.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 według przewodnika doskonalących płynność ruchów w przestrzeni; przestrzeganie zasad bezpiecznej zabawy.
Dzień i noc – oglądanie obrazków
Edukacja językowa
Edukacja plastyczna
Sfera rozwoju ruchowego
Dziecko:
· uważnie słucha wiersza,
· rozumie, że w noc sylwestrową kończy się stary rok, a rozpoczyna nowy,
· kształci motorykę dłoni poprzez rysowanie linii ciągłych ruchami kolistymi,
· kontroluje własne ruchy,
· przestrzega zasad bezpiecznej zabawy,
· rozwija umiejętność
04.01.
2010
06.01.
05.01.
przedstawiających różne czynności wykonywane przez dzieci w ciągu dnia i w nocy:
· wskazywanie charakterystycznych cech dnia i nocy,
· przyporządkowanie symboli; dnia – słońce, nocy – księżyc,
· segregowanie obrazków z czynnościami na kartonach z symbolami dnia i nocy,
· zabawa ruchowa Słońce i księżyc,
· indywidualna praca z książką – dopasowywanie symboli dnia i nocy do odpowiednich obrazków, ćwiczenia w kolorowaniu i rysowaniu według wzoru.
Przygoda Loli – budowanie schodów z klocków drewnianych:
· oglądanie ilustracji przedstawiających różne schody: wysokie, niskie, ruchome; udzielenie odpowiedzi na pytanie: Do czego służą schody i gdzie można je spotkać?,
Edukacja matematyczna
opowiadania obrazków,
· wymienia czynności wykonywane w dzień i w nocy,
· wie, że noc jest okresem odpoczynku i snu dla dzieci,
· przyporządkowuje symbole dla dnia i nocy,
· rozwija motorykę małą poprzez rysowanie według wzoru i kolorowanie,
· rozwija umiejętność porządkowania i porównywania,
· rozwija wyobraźnie ruchową oraz wyczucie własnego ciała,
· budowanie schodów z różnej długości papierowych pasków (wg pomysłu G. Dolya).
Budzimy Lolę – zabawa:
· poznanie przyczyn niewyspania biedronki,
· poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Kto tak hałasował w nocy?
· wyszukanie sowy wśród obrazków zwierząt; opisywanie wyglądu i zapoznanie ze zwyczajami i trybem życia sowy,
· segregowanie obrazków ze zwierzętami na 2 grupy: zwierzęta o dziennym trybie życia, i nocnym trybie życia,
· porządkowanie zwierząt od najmniejszego do największego – praca z książką.
Czarno – biały obrazek: malowanie farba plakatową białą na czarnym kartonie wyobrażenie nocy, lub czarną farbą na białym kartonie swoje
wyobrażenie dnia.
· poznaje zwierzęta prowadzące nocny tryb życia,
· liczy w zakresie 5,
· odwzorowuje liczebność zbioru,
· porządkuje zwierzęta od najmniejszego do największego,
· kształci sprawność dłoni poprzez kolorowanie,
· rozwija poczucie czasu,
· kształci wyobraźnie poprzez tworzenie pracy o charakterze symbolicznym,
07.01.
Cztery pory roku – oglądanie obrazków przedstawiających charakterystyczne krajobrazy w czterech porach roku:
· odszukiwanie tych obrazków, które przypominają zimę,
· nazywanie kolorów i przyporządkowywanie ich do różnych pór roku,
· zabawa: Cykle pór roku,
· Bawiące się miesiące – naśladowanie ruchem czynności i zabaw charakterystycznych dla poszczególnych pór roku.
· łączy zjawiska przyrodnicze z właściwymi porami roku,
· zna nazwy pór roku,
· rozumie cykliczność ich występowania,
flek