PARPA - Rekomendacje do realizowania i finansowania gminnych programow profilaktyki i rozwia…zywania problemow alkoholowych 2009 roku (2008).pdf

(385 KB) Pobierz
PARPA Rekomend2009 v3.2
do realizowania
i finansowania
gminnych
programów
profilaktyki
i rozwiàzywania
problemów
alkoholowych
w 2009 roku
Paƒstwowa
Agencja
Rozwiàzywania
Problemów
Alkoholowych
36885280.001.png
Zespó∏ redaktorów i recenzentów:
Paƒstwowa Agencja Rozwiàzywania Problemów Alkoholowych,
Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA
Projekt ok∏adki:
Ewa Cwalina, Carta Blanca
Projekt graficzny wn´trza:
Joanna Goriaczko, Pro-Forma Sp. z o.o.
Sk∏ad, ∏amanie i korekta:
Tomasz Stasiak, Joanna Komorowska, Pro-Forma Sp. z o.o.
Copyright © Paƒstwowa Agencja Rozwiàzywania Problemów Alkoholowych
Copyright © Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA
ISBN 978-83-89566-83-6
Wydanie I
Warszawa 2008
Druk i oprawa: OPOLGRAF SA
Paƒstwowa Agencja Rozwiàzywania Problemów Alkoholowych
01-458 Warszawa, ul. Szaƒcowa 25
tel. 022 532 03 25, fax: 022 836 81 66
www.parpa.pl
Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA
Dzia∏ Dystrybucji
ul. Szczotkarska 48a
tel./fax: (22) 666 09 79
www.wydawnictwo.parpamedia.pl
SPIS TREÂCI
I. Zasady konstruowania gminnego programu profilaktyki i rozwiàzywania
problemów alkoholowych Katarzyna Okulicz-Kozaryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
II. Monitoring problemów alkoholowych i polityki wobec alkoholu w skali
lokalnej Janusz Sieros∏awski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
III. Zwi´kszanie dost´pnoÊci pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej
dla osób uzale˝nionych od alkoholu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
IV. Inne dzia∏ania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
V Punkty konsultacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
VI. Udzielanie rodzinom, w których wyst´pujà problemy alkoholowe pomocy
psychospo∏ecznej i prawnej, a w szczególnoÊci ochrony przed przemocà
w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
VII. Przeciwdzia∏anie przemocy w rodzinie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
VIII. Prawne aspekty pracy w zespo∏ach interdyscyplinarnych
ds. przeciwdzia∏ania przemocy w rodzinie Jaros∏aw Polanowski . . . . . . . . . . 48
IX. Prowadzenie profilaktycznej dzia∏alnoÊci informacyjnej i edukacyjnej
w zakresie rozwiàzywania problemów alkoholowych i przeciwdzia∏ania
narkomanii, w szczególnoÊci dla dzieci i m∏odzie˝y, w tym prowadzenie
pozalekcyjnych zaj´ç sportowych, a tak˝e dzia∏aƒ na rzecz do˝ywiania dzieci
uczestniczàcych w pozalekcyjnych programach opiekuƒczo-wychowawczych
i socjoterapeutycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Za∏o˝enia do wdra˝ania skutecznych strategii profilaktycznych
Katarzyna Okulicz-Kozaryn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
X. Wspomaganie dzia∏alnoÊci instytucji, stowarzyszeƒ i osób fizycznych,
s∏u˝àcej rozwiàzywaniu problemów alkoholowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
XI. Podejmowanie interwencji w zwiàzku z naruszeniem przepisów okreÊlonych
w art. 13 1 i 15 ustawy oraz wyst´powanie przed sàdem w charakterze
oskar˝yciela publicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
XII. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie
Centrów Integracji Spo∏ecznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
XIII. Instytucja zobowiàzania do leczenia odwykowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
XIV. Kompetencje cz∏onków gminnych komisji rozwiàzywania problemów
alkoholowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
XV. Porozumienia gminne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
XVI. Dodatkowe informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
I. Zasady konstruowania
gminnego programu profilaktyki
i rozwiàzywania problemów alkoholowych
Katarzyna Okulicz-Kozaryn
Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa
W myÊl ustawy z dnia 26 paêdziernika 1982 r. o wychowaniu w trzeêwoÊci i prze-
ciwdzia∏aniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z póên. zm.) zwanej da-
lej ustawà „prowadzenie dzia∏aƒ zwiàzanych z profilaktykà i rozwiàzywaniem pro-
blemów alkoholowych oraz integracji spo∏ecznej osób uzale˝nionych od alkoholu
nale˝y do zadaƒ w∏asnych gmin”. Zadanie to, ma byç realizowane w postaci gmin-
nego programu profilaktyki i rozwiàzywania problemów alkoholowych, stanowià-
cego cz´Êç strategii rozwiàzywania problemów spo∏ecznych. I tu pojawia si´ pro-
blem: Jak powinien byç skonstruowany i jakie treÊci powinien zawieraç gminny
program profilaktyki i rozwiàzywania problemów alkoholowych?
Ustawa o wychowaniu w trzeêwoÊci funkcjonuje ju˝ od wielu lat i wszystkie gmi-
ny majà wieloletnie doÊwiadczenia w pisaniu takich programów. Jednak z roku na
rok wzrastajà wymagania instytucji centralnych i mi´dzynarodowych wobec samo-
rzàdów opracowujàcych lokalne programy i strategie dzia∏ania. Przede wszystkim
oczekuje si´ informacji na temat przebiegu realizacji i efektów gminnego progra-
mu. Takie dzia∏anie ma na celu uzasadnienie gospodarowania publicznymi pie-
ni´dzmi w okreÊlony sposób. Ârodków finansowych na dzia∏ania w obszarze zdro-
wia, edukacji i rozwiàzywania problemów spo∏ecznych jest zawsze zbyt ma∏o
w stosunku do potrzeb. Dlatego te˝ pytanie o to, czy dost´pne w Êrodowisku lokal-
nym fundusze zosta∏y spo˝ytkowane w najbardziej racjonalny, najbardziej efektyw-
ny sposób, ma podstawowe znaczenie równie˝ dla mieszkaƒców gminy.
Aby odpowiedzieç na te kluczowe pytania, konieczna jest ocena sposobu realiza-
cji gminnego programu i jego poszczególnych elementów oraz ocena efektów pod-
j´tych dzia∏aƒ. Czyli monitoring i ewaluacja – zadania trudne nie tylko z perspek-
tywy spo∏ecznoÊci lokalnych, ale równie˝ oÊrodków naukowo-badawczych. Poni˝ej
przedstawiamy krótki przewodnik opracowywania i ewaluacji gminnego programu
profilaktyki i rozwiàzywania problemów alkoholowych.
1. Monitorowanie problemów zwiàzanych z piciem alkoholu
w spo∏ecznoÊci lokalnej
Jest to najlepszy sposób zebrania informacji o tym, z jakimi problemami aktual-
nie musi si´ zmierzyç dana gmina. Na ich podstawie mo˝na precyzyjnie okreÊliç
cele i zadania gminnego programu na najbli˝sze lata. Systematycznie prowadzony
monitoring (powtarzanie tych samych badaƒ, zbieranie tych samych informacji
w okreÊlonych odst´pach czasu (np. co dwa lata), pozwala sprawdziç, czy coÊ si´
w spo∏ecznoÊci lokalnej zmienia – czy problemów jest mniej, czy wi´cej? Jest to
sposób odpowiedzi na pytanie, czy lokalny program profilaktyczny przynosi ocze-
kiwane efekty.
2009 Rekomendacje PARPA 5
Istnieje wiele sposobów monitorowania problemów lokalnych: od wywiadów
z przedstawicielami instytucji dzia∏ajàcych na terenie gminy (oÊrodków pomocy
spo∏ecznej, barów, szkó∏, placówek medycznych itd.), poprzez zbieranie danych
liczbowych z tego typu instytucji (np. o liczbie zatrzymaƒ nietrzeêwych kierow-
ców), do badaƒ ankietowych w populacji ogólnej – wÊród mieszkaƒców gminy lub
wÊród uczniów w szko∏ach. Zakres i rodzaj danych pozyskiwanych w ramach mo-
nitoringu ka˝da gmina mo˝e dostosowaç do swoich potrzeb i mo˝liwoÊci. Wiele
informacji praktycznych, które mogà u∏atwiç planowanie i prowadzenie monito-
ringu lokalnych problemów alkoholowych mo˝na znaleêç w publikacji „Monitoro-
wanie narkotyków i narkomanii na poziomie lokalnym” wydanej przez Krajowe
Biuro ds. Przeciwdzia∏ania Narkomanii (Warszawa, 2007).
2. Konstrukcja gminnego programu profilaktyki i rozwiàzywania
problemów alkoholowych
Aby gminny program mo˝na by∏o objàç sensownà ewaluacjà, musi byç opracowany
i zapisany w okreÊlony sposób. Jednym z wymogów jest jasne sformu∏owanie: ce-
lu ogólnego (g∏ównego), celów szczegó∏owych (operacyjnych), dzia∏aƒ (zadaƒ),
wskaêników realizacji dzia∏aƒ i wskaêników osiàgni´cia celów. Ponadto program
musi byç wewn´trznie spójny. Wszystkie wymienione powy˝ej elementy muszà
byç ze sobà logicznie powiàzane:
t Cele programu powinny w sposób logiczny wynikaç z diagnozy sytuacji lokal-
nej i rozpoznanych w gminie problemów.
t Cele szczegó∏owe powinny wskazywaç sposoby osiàgni´cia celu g∏ównego.
t Planowane dzia∏ania powinny byç adekwatne do celów (realizacja ka˝dego
z zadaƒ powinna u∏atwiaç osiàgni´cie celu szczegó∏owego).
t Wskaêniki realizacji zadaƒ powinny jednoznacznie okreÊlaç, czy dane dzia∏a-
nie zosta∏o zrealizowane zgodnie z planem.
t Wskaêniki osiàgni´cia celów powinny jasno okreÊlaç, czy dany cel zosta∏ osiàgni´ty.
Dobre przygotowanie gminnego programu jest ∏atwiejsze, gdy jasno zdefiniuje-
my wszystkie wymienione tu terminy. Lektura ró˝nego rodzaju programów profi-
laktycznych wskazuje, ˝e ich autorzy cz´sto mylà, np. cele z dzia∏aniami, a dzia∏a-
nia ze wskaênikami. Sprecyzujmy:
t Cele powinny jasno wskazywaç, w jaki sposób sytuacja lokalna lub odbiorcy
programu majà si´ zmieniç w wyniku jego realizacji.
Cel g∏ówny „Ograniczenie picia alkoholu przez osoby niepe∏noletnie” jasno poka-
zuje, ˝e oczekujemy, i˝ w wyniku realizacji gminnego programu zmniejszy si´ licz-
ba nastolatków si´gajàcych po napoje alkoholowe. Natomiast, gdyby w programie
znalaz∏o si´ sformu∏owanie „Ograniczanie picia alkoholu przez osoby niepe∏nolet-
nie”, nie mielibyÊmy takiej pewnoÊci, jaki ma byç efekt koƒcowy (zastosowanie
trybu ciàg∏ego sugeruje prowadzenie dzia∏aƒ, a nie wykonanie dzie∏a). Równie˝ cel
programu sformu∏owany jako „Wdra˝anie programów profilaktyczno-interwencyj-
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin