Człowiek, możliwości i ograniczenia - baza pytań kursu PPL (A)
Q: 0797 Działanie kanałów półkolistych wynika z:
A) Odchylania rzęsek komórek sensorycznych przez bezwładnościowy ruch endolimfy. B) Oddziaływania przyspieszeń liniowych na komórki nerwu przedsionkowego. C) Odchylania rzęsek komórek sensorycznych przez kryształy węglanu wapnia /otoconia/. D) Odbiorze wibracji przez wyspecjalizowane zakończenia nerwowe.ANSWER: A
Q: 0798 Adaptacją nazywamy:
A) Zdolność przystosowania się oka do danego oświetlenia. B) Zdolność oka w rozpoznawaniu barw. C) Zdolność przechodzenia promieni przez soczewkę.D) Zdolność przejścia promieni przez ciało szkliste.ANSWER: A
Q: 0799 Akomodacja jest spowodowana:
A) Zmianą kształtu soczewki.B) Zmianami w rogówce. C) Zmianami w ciele szklistym.D) Zmianami w dnie oka. ANSWER: A
Q: 0800 Aktywne słuchanie to:
A) Utrzymywanie odpowiedniego kontaktu wzrokowego i koncentracji uwagi, świadomość postawy ciała oraz gestykulacji,okazywanie empatycznego zrozumienia, przyjęcie akceptującej postawy wobec rozmówcy. B) Budowanie takiego nastawienia w rozmowie, które jest istotne dla mojej sytuacji. C) Dobre przygotowanie merytoryczne i wysłuchiwanie rozmówcy w skupieniu. D) Pełne nastawienie kontaktu na odbiorcę pozbawione elementów mojej aktywności, która mogłaby go zakłócić.ANSWER: A
Q: 0801 Alkohol jest substancją uzależniającą i psychoaktywną:
A) Oba stwierdzenia są prawdziwe. B) Jest substancją psychoaktywną, ale nie uzależniającą. C) Jest substancją uzależniającą, ale nie psychoaktywną. D) Oba stwierdzenia są fałszywe.ANSWER: A
Q: 0802 Alkohol jest szybciej wydalany po tłustych posiłkach:
A) Zdanie powyższe jest fałszywe, a tłusty posiłek jedynie spowalnia wchłanianie alkoholu do krwi. B) Zdanie jest prawdziwe, aby szybciej pozbyć się alkoholu z krwi należy tłusto zjeść. C) Zdanie jest fałszywe,a tłusty posiłek nie ma wpływu na wchłanianie alkoholu do krwi. D) Zdanie jest prawdziwe, ale wydalanie alkoholu zależy od ilości jedzenia.ANSWER: A
Q: 0803 Alkohol powoduje obniżoną zdolność wykorzystania tlenu przez komórki mózgu: A) Teza jest prawdziwa. B) Teza jest fałszywa. C) Teza jest prawdziwa jedynie podczas lotów z użyciem aparatury tlenowej. D) Teza jest fałszywa podczas lotów powyżej 4000 m. ANSWER: A
Q: 0804 Alkohol spożywany bezpośrednio przed lotem w ilości 100 ml:
A) Jest zabroniony ze względu na upośledzenie wykonywania czynności złożonych. B) Poprawia jakość pilotażu. C) Powoduje lepsze kojarzenie faktów. D) Polepsza krążenie i powoduje lepsze wykorzystanie tlenu przez mózg. ANSWER: A
Q: 0805 Alkohol spożywany przed lotem: A) Nawet w małej ilości upośledza zdolność wykonywania czynności złożonych i jakość wykonywania czynności pilota. B) Nie upośledza zdolności wykonywania czynności złożonych i jakości wykonywania czynności pilota. C) Nawet w małej ilości powoduje halucynacje. D) W małej ilości jest dopuszczalny bezpośrednio i w czasie lotu.ANSWER: A
Q: 0806 Alkohol wpływa negatywnie na narząd równowagi oraz zaburza pracę narządu wzroku: A) Oba zdania są prawdziwe. B) Pierwsze zdanie jest prawdziwe, a drugie fałszywe. C) Pierwsze zdanie jest fałszywe, a drugie prawdziwe. D) Oba zdania są fałszywe. ANSWER: A
Q: 0807 Asertywność w relacjach międzyludzkich to: A) Zachowanie, w którym potrafimy wyrazić siebie z pełną wiarą we własne możliwości, nie zachowując się biernie, ulegle, czy manipulująco. B) Nastawienie na unikanie konfliktów i postawy uległe. C) Stanowcza i władcza postawa w kontaktach z ludźmi. D) Umiejętność instrumentalnego manipulowania ludźmi.ANSWER: A
Q: 0808 Automatyzm czynności to:
A) Wyćwiczone czynności poznawcze i ruchowe odbywające się z niewielkim udziałem uwagi i nie podlegające zakłóceniom w czasie wypełniania innych równoczesnych zadań. B) Czynności wykonywane w czasie transu somnambulicznego. C) Najprostszy sposób wykonywania rutynowych czynności. D) Wyćwiczone czynności poznawcze i ruchowe odbywające się z udziałem woli człowieka w sytuacji stresowej lecz objęte niepamięcią wsteczną. ANSWER: A
Q: 0809 Automatyzmy to:
A) Dobrze wyćwiczone czynności poznawcze i ruchowe wykonywane bez aktywnego udziału świadomej uwagi. B) Stereotypie ruchowe. C) Ruchy ciała nieświadomie wykonywane w czasie głębokiej fazy snu. D) Koordynacja reakcji i działań w procesie uczenia się nowych czynności.ANSWER: A
Q: 0810 Błąd orientacji w czynnościach pilota to: A) Niewłaściwy, niepełny lub zdeformowany odbiór informacji związanych z analizą warunków przebiegu lotu. B) Brak angażowania możliwości analitycznych centralnego systemu nerwowego. C) Zaniechanie analizy trasy lotu. D) Nieuważna obserwacja przyrządów pokładowych. ANSWER: A
Q: 0811 Ból ucha przy zmniejszaniu wysokości może być spowodowany: A) Niedrożnością trąbki słuchowej po stronie bólu. B) Niedrożnością trąbki słuchowej po stronie przeciwnej do bólu. C) Obustronnie niedrożnymi trąbkami słuchowymi. D) Ciśnienie parcjalne tlenu O2 w przybliżeniu wynosi ok. 20% całkowitego ciśnienia atmosferycznego. ANSWER: A
Q: 0812 Ból zatok obocznych nosa z powodu uwięzienia w nich powietrza może zdarzyć się u pilotów podczas:
A) Zmniejszania wysokości oraz znacznie rzadziej podczas zwiększania wysokości. B) Zwiększania wysokości oraz znacznie rzadziej podczas zmniejszania wysokości.C) Lotu poziomego.D) Tak samo często podczas zwiększania i zmniejszania wysokości.ANSWER: A
Q: 0813 Centralny układ nerwowy składa się z:
A) Mózgowia i rdzenia kręgowego. B) Tylko mózgu. C) Tylko rdzenia kręgowego. D) Narządów zmysłów. ANSWER: A
Q: 0814 Choroba dekompresyjna jest:
A) Chorobą związaną z formowaniem się pęcherzyków gazu we krwi i innych tkankach organizmu z powodu zbyt szybkiej zmiany ciśnienia otaczającego (nagłej dekompresji). B) Związana z dekompresją długo tłumionych emocji. C) Bezpośrednim następstwem zbyt szybkiego oddychania 100% tlenem. D) Stanem nie występującym w lotnictwie, a jedynie podczas nurkowania na znacznej głębokości. ANSWER: A
Q: 0815 Choroba dekompresyjna jest powodowana przez:
A) Obniżenie ciśnienia otaczającego. B) Wzrost ciśnienia otaczającego. C) Niedobór azotu w powietrzu pęcherzykowym. D) Spadek ciśnienia parcjalnego tlenu. ANSWER: A
Q: 0816 Choroba powietrzna : A) Jest synonimem choroby lokomocyjnej w samolocie. B) Jest wywołana brakiem powietrza. C) Jest wywołana nadmiarem powietrza. D) Jest spowodowana spadkiem ciśnienia atmosferycznego. ANSWER: A
Q: 0817 Choroba powietrzna :
A) Występuje częściej u pasażerów niż u pilotów. B) Występuje częściej u pilotów niż u pasażerów. C) Występuje równie często u pilotów jak i u pasażerów. D) Nie ma znaczenia ani dla pilota ani dla pasażera. ANSWER: A
Q: 0818 Choroba powietrzna jest to :
A) Choroba spowodowana bodźcami płynącymi z błędników jako wyraz ich nadmiernego pobudzenia. B) Choroba spowodowana niedoborem tlenu w otaczającej atmosferze. C) Choroba wywołana obniżeniem ciśnienia w otaczającej atmosferze. D) Choroba spowodowana przez powstające w ustroju /przy zmianie ciśnienia/ pęcherzyki azotu. ANSWER: A
Q: 0819 Choroba powietrzną jest reakcją organizmu na niewielkie zmienne przyspieszenie podczas lotu i jest zależna od :
A) Podrażnienie błędnika /narządu przedsionkowego/. B) Podrażnienie ślimaka /narządu słuchu /. C) Narządu wzroku. D) Niedotlenienie mózgu. ANSWER: A
Q: 0820 Choroba wysokościowa jest:
A) Związana z niedoborem tlenu. B) Związana z powstaniemw ustroju pęcherzyków azotu / zmiany ciśnienia /. C) Związana z zaburzeniami błędnika. D) Synonimem choroby dekompresyjnej. ANSWER: A
Q: 0821 Chorobą laryngologiczną występującą najczęściej u pilotów i stanowiącą problem lekarski jest:
A) Osłabienie słuchu. B) Przewlekłe zaburzenie barofunkcji. C) Przewlekłe zapalenie zatok przynosowych. D) Zapalenie ucha środkowego. ANSWER: A
Q: 0822 Chwilowe osłabienie słuchu spowodowane jest przez:
A) Wpływ różnicy ciśnień. B) Wpływ przyśpieszenia. C) Wpływ drgań statku powietrznego. D) Wpływ różnicy temperatur. ANSWER: A
Q: 0823 Chwilowy, niedostateczny przepływ krwi przez mózg powoduje:
A) Omdlenie. B) Długotrwałą utratę przytomności. C) Śmierć. D) Mdłości. ANSWER: A
Q: 0824 Ciśnienie parcjalne tlenu O2 w przybliżeniu wynosi:
A) Ok. 20% całkowitego ciśnienia atmosferycznego. B) Ok. 80% całkowitego ciśnienia atmosferycznego. C) Ok. 4 % całkowitego ciśnienia atmosferycznego. D) Ok.1% całkowitego ciśnienia atmosferycznego. ...
maikpuk