Paluszkowe zabawy.doc

(68 KB) Pobierz
Wszyscy (klaśnięcie we własne dłonie)

 

PALUSZKOWE ZABAWY I MASARZYKI

 

 

 

 

Wszyscy są

Wszyscy (klaśnięcie we własne dłonie)
. (klaśnięcie prawą dłonią w prawą dłoń partnera)
Witam (klaśnięcie we własne dłonie)
was. (klaśnięcie lewą dłonią w lewą dłoń partnera)
Zaczynamy, już czas. (klaśnięcie we własne dłonie)
Jestem ja, (wskazujemy ręką na siebie)
jesteś ty. (wskazujemy na partner)
Raz, dwa, trzy! (uderzamy swoimi dłońmi w dłonie partnera)

 

Na powitanie

Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Wszyscy się witamy. (ukłon)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Dobry humor mamy. ( palcami wskazującymi rysujemy uśmiech na twarzy)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Słońce jasno świeci. (poruszanie palcami obu rąk uniesionymi do góry)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Pani wita dzieci. (wskazywanie na panią i na siebie)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Jest bardzo wesoło. (robimy młynek)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Zróbmy wszyscy koło. (ustawianie się w kole)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Podaj prawą rękę. (podawanie rąk)
Dzień dobry, dzień dobry. (machanie rączką)
Zaśpiewaj piosenkę. ( przed ustami trzymamy dłoń złożoną w pięść – mikrofon

 

 

Leniwy paluszek

Stuk, stuk, stuk...
Kto tam?
Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj drugi paluszku,
wstawaj, wstawaj leniuszku.
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam?
Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj paluszku największy
zaraz słońce dzień upiększy. Stuk, stuk, stuk...
Kto tam?
Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj paluszku serdeczny
patrz, już widać blask słoneczny
Stuk, stuk, stuk...
Kto tam?
Kciuk.
A kuku kochany kciuku.
Wstawaj paluszku mały,
już na świecie dzień biały.
Ja jestem mały paluszek i najdłużej spać muszę.
Wstawaj mały paluszku, już dosyć leżenia w łóżku.
(Po kolei wszystkimi palcami dotykamy kciuka.)

 

 

Szeke szeke

- szeke, szeke. (robimy rękami "młynka" na górze)
Na dole - szeke, szeke. (robimy rękami "młynka" na dole)
Na prawo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynka" z prawej strony)
Na lewo - szeke, szeke. (robimy rękami "młynka" z lewej strony

 

 

Gimnastyka

(Dzieci stoją w dwóch kołach twarzami do siebie.)
Ręka lewa, ręka prawa, tutaj głowę mamy.
Prawa noga, lewa noga, kolan dotykamy.
Oko lewe, oko prawe między nimi nosek.
Lewe ucho, prawe ucho, a tu mamy włosy.
Prawą rękę ci podaję i do tańca proszę.
Lewą rękę ci podaję, pokręćmy

Lewa rączka, prawa rączka,
5 paluszków ma, 5 paluszków ma,
paluszki składamy,
wszystkimi klaskamy,
raz i dwa, raz i dwa,
Już koniec zabawy,
wszystkich pożegnamy,
pa, pa, pa, pa

 

Rzeczka

Płynie, wije się rzeczka, (na plecach rysujemy falistą linię)
jak błyszcząca wstążeczka.
Tu się srebrzy, tam ginie, (delikatnie łaskoczemy, wsuwamy palce za kołnierz)
A tam znowu wypłynie. (przenosimy dłoń pod pachę i szybko ją wyjmujemy

 

 

Gotowe rączki

Kciuki gotowe? - Tak!
Wskazujące gotowe? - Tak!
Środkowe gotowe? - Tak!
Serdeczne gotowe? - Tak!
Małe gotowe? - Tak!
Rączki klaszczą właśnie tak.

 

 

 

  Słoń

Idzie, idzie, idzie słoń.

Bardzo, bardzo wielki słoń.

Wielka głowa, wielkie uszy,

Ziemia drży, gdy się poruszy,

Słoń, słoń, słoń,

Słoń, słoń, słoń.

Idzie, idzie, idzie słoń.

Śmiało doń wyciągam dłoń.

Teraz czule go pogłaskam,

Bo ten słoń, to słoń z obrazka.

Słoń, słoń, słoń,

  Słoń, słoń, słoń

 

Przebojowe paluszki

(Zaciskamy piąstki i kolejno odchylamy palce.)
Kciuk mówi - Jestem ważny i bogaty.
Palec wskazujący mówi - Jestem wielkim królem.
Palec środkowy mówi - Jestem Mikołajem.
Palec serdeczny mówi - A ja jestem wróżką.
Mały palec mówi - Ach, zmyślacie! Wiecie przecież sami,
że wszyscy jesteśmy tylko paluszkami. (poruszamy wszystkimi palcami)

 

 

 

 

Kąpiel

(Dzieci siedzą w kole jedno za drugim, tak aby mogły wykonywać ruchy na plecach kolegi.)
Mama córkę myła, żeby czysta była. (głaszczemy plecy)
Myła długie włosy, (palcami kreślimy wzdłuż pleców)
plecy szorowała. (przesuwamy palcami od lewej do prawej wzdłuż całych pleców,
 zaczynając od góry i opuszczając coraz bardziej w dół)
Gdy wszystko umyła, (przesuwamy otwartymi dłońmi po plecach)
brzuszek masowała. (od tyłu obejmujemy dziecko i masujemy brzuch)
Chociaż piana szczypie (lekko szczypiemy całe plecy)
trochę w małe oczy, (na plecach rysujemy małe kółeczka)
dziewczynka nie płacze, (delikatnie opukujemy plecy opuszkami palców)
tylko rączki moczy (opukujemy plecy otwartymi dłońmi)
żeby były czyste prania się nie bały, (przesuwamy otwartymi dłońmi po plecach)
mamusi w sprzątaniu zawsze pomagały. (bierzemy za ręce i klaszczemy dłońmi

 

 

Masarzyk

Masujemy nasze czoło, aby było nam wesoło.
Masujemy nasze skronie przykładając obie dłonie.
Masujemy i podbródek, żeby śmiał się krasnoludek.
Potem dzióbek też zrobimy, wyczyniając śmieszne miny.

 

Kotek

Patrzcie dzieci, jak kotek myje:
łapki (pokazujemy)
buzię, uszy, szyję,... (możemy dodawać inne części ciała)
Aby dzieci czyste były, (grozimy paluszkiem)
tak jak kotek, się umyły. (pokazujemy czyste rączki)

 

Myszki

Tam na stryszku, (robimy z rąk daszek)
małych myszek (zaciskamy piąstki i poruszamy nimi)
chrobotanie ciągle słyszę. (drapiemy palcami o stół)
wciąż biegają, dokazują. (biegamy palcami)
podkradają, (zagarniamy rękami do siebie zamykając dłonie)
łasuchują. (udajemy, że jemy)
Lecz je złapać trudna sztuka, (grozimy paluszkiem)
bo do norki dają nurka. (chowamy ręce za siebie)

Wspinał się pajączek po rynnie. (kroczymy palcami po plecach od dołu ku górze)
Spadł wielki deszcz (przebieramy palcami)
i pajączka zmył. (przykładamy do nich obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Zaświeciło słoneczko,
wysuszyło pajączka, rynnę i znów ... (masujemy plecy ruchem okrężnym, aż poczujemy ciepło)
Wspinał się pajączek po rynnie... (zaczynamy od początku)

 

 

 

Serdelek

Pięć małych serdelków w rondlu smaży się. (poruszamy paluszkami)
Nagle, co ja widzę? Jeden serdel pękł! (klaszczemy)

Cztery małe serdelki w rondlu smażą się. (poruszamy paluszkami)
Nagle, co ja widzę? Drugi serdel pękł! (klaszczemy)

Trzy małe serdelki w rondlu smażą się. (poruszamy paluszkami)
Nagle, co ja widzę? Trzeci serdel pękł! (klaszczemy)

Dwa małe serdelki w rondlu smażą się. (poruszamy paluszkami)
Nagle, co ja widzę? Czwarty serdel pękł! (klaszczemy)

Jeden mały serdel w rondlu smaży się. (poruszamy paluszkiem)

Nagle, co ja widzę? I ten także pękł! (klaszczemy)

Ile ich zostało? (Dzieci pokazują zaciśniętą pieści mówią - Ani jeden.)
A ile ich było? (Dzieci pokazują pięć palców i po przeliczeniu ich mówią)

 

 

Pieski

Wszystkie pieski spały.
Pierwszy obudził się ten mały.
(Ile piesków jeszcze śpi?)
Mały obudził średniego,
który spał obok niego.
(Ile piesków jeszcze śpi?)
Gdy średni już nie spał,
to duży też przestał.
(Ile piesków jeszcze śpi?)
Trzy pieski się bawiły,
czwartego obudziły.
(Ile piesków jeszcze śpi?)
Cztery pieski szczekały,
piątemu spać nie dały.
(Ile piesków jeszcze śpi)

 

Słoneczko

Dla grzecznych dzieci słoneczko świeci. (rączki w górze)
a dla niegrzecznych?... wcale nie świeci. (grozimy palcem)
Rybki pływają, (złożone rączki naśladują płynącą rybkę)
ptaszki fruwają, (machamy "skrzydełkami")
motylek leci w daleeeki świat. (bieg w dowolnym kierunku) 

 

Magiczna siódemka

Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Tak jest 2. (podskakujemy)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Tak jest 2. (podskakujemy)
Tak jest 3. (uderzamy w uda)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Tak jest 2. (podskakujemy)
Tak jest 3. (uderzamy w uda)
Tak jest 4. (klaszczemy w ręce)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Tak jest 2. (podskakujemy)
Tak jest 3. (uderzamy w uda)
Tak jest 4. (klaszczemy w ręce)
Tak jest 5. (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Tak jest 2. (podskakujemy)
Tak jest 3. (uderzamy w uda)
Tak jest 4. (klaszczemy w ręce)
Tak jest 5. (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)
Tak jest 6. (chwytamy się za nos)
Czy znasz, czy znasz magiczną liczbę 7?
Tak jest 1. (tupiemy prawą nogą)
Tak jest 2. (podskakujemy)
Tak jest 3. (uderzamy w uda)
Tak jest 4. (klaszczemy w ręce)
Tak jest 5. (poruszamy rękami zgiętymi w łokciach)
Tak jest 6. (chwytamy się za nos)
Tak jest 7. (chwytamy się za głowę i ruszmy nią w prawo i w lewo)

 

 

Paluszki

Mam dwie rączki małe, (pokazujemy obie ręce)
do zabawy doskonałe. (klaszczemy)
Pięć paluszków lewej, (pokazujemy lewą rękę)
pięć paluszków prawej (pokazujemy prawą rękę)
wita się i razem bawi. (stykamy palce obu rąk )
Wszystko umiem zrobić tymi paluszkami malutkimi!
(szybko poruszamy kolejno wszystkimi palcami)
Mogę zamknąć je w piąsteczki (zaciskamy piąstki)
lub rozłożyć jak chusteczki, (rozprostowujemy dłonie)
mogę w słonko je zamienić, (składamy dłonie w nadgarstkach, szeroko rozsuwamy palce)
albo schować do kieszeni. (wkładamy do kieszeni)
Mogę podnieść je wysoko (unosimy ręce do góry)
lub rozłożyć tak szeroko. (rozkładamy szeroko ramiona)
Mogą w koszyk się zaplatać, (splatamy dłonie w koszyczek)
albo jak motylek latać. (machamy rękami)
Mogą chodzić po drabinie (splatamy palce jak w "Idzie kominiarz...")
i figlować gdzieś w kominie. ( jak w "Idzie kominiarz...")
Mogą klaskać, figę zrobić, (klaszczemy, robimy figę)
albo w rządku się ustawić. (składamy dłonie jedna obok drugiej)

 

List do babci

Napiszemy list do babci. (wkręcamy papier w maszynę)
Kochana babciu. (piszemy palcami)
Szu ... (przestawiamy maszynę wykonując ruch prawą ręką w lewą stronę)
Piszę Ci, że mamy w domu kotka. ( piszemy)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Kotek chodzi. (kroczymy palcami)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Kotek miauczy. (miauczymy)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Kotek liże. (wystawiamy język)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Kotek skacze. („skaczemy” opierając dłoń na przegubie i na palcach)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Kotek drapie. (delikatnie drapiemy dziecko po plecach)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Kotek chrapie. (opieramy głowę na plecach i udajemy chrapanie)
Szu ... (przestawiamy maszynę)
Bardzo lubię mego kotka. (głaszczemy ręką druga rękę)
Kropka. (stawiamy kropkę i wykręcamy papier z maszyny)

 

Tomcio Paluch

Tomcio Paluch, (wszystkie palce zwinięte w pięść)
Tomcio Paluch tańczy sam! - (wyprostowanie kciuka)
Ram, pam, pam, ram, pam, pam! (zginanie i prostowanie kciuka)
Teraz przyszedł tancerz inny, (wyprostowanie palca wskazującego)
też w tańczeniu bardzo zwinny. (wymachiwanie palcem wskazującym)
I środkowy (wyprostowanie palca środkowego)
już do tańca jest gotowy. (wymachiwanie palcem środkowym)
Teraz serdeczny chce tańczyć troszeczkę. (wymachiwanie palcem serdecznym)
Ja też, ja też! - mały palec woła, (wymachiwanie małym palcem)
i tańczą leciutko raz dokoła, dwa dokoła. (krążenie całą dłonią)

 

 

 

Ence pence

Ence - pence, w której ręce?
W lewej ręce, w prawej ręce.
Ence - roga, ence - roga,
która noga, która noga?
Lewa noga, prawa noga.
Ence - moko, ence - moko
które oko, które oko?
Lewe oko, prawe oko. 
Ence - puszko, ence - puszko
które uszko, które uszko?
Lewe uszko, prawe uszko.

 

Twarzyczka

Tu paluszek, tu paluszek. (pokazujemy raz prawy, a raz lewy palec wskazujący)

Kolorowy mam fartuszek. (rączkami głaszczemy po brzuchu)

Tutaj rączka, a tu druga, (pokazujemy raz jedną, a raz drugą rękę)

a tu oczko do mnie mruga. (z palca wskazującego i kciuka robimy przy oku „dzióbek” ptaszka)

Tutaj buzia, (robimy kółeczko dłonią wokół ust)

tu ząbeczki. (pokazujemy szorowanie zębów)

Tu wpadają cukiereczki. (pokazujemy paluszkiem w głąb buzi)

Tu jest nóżka i tu nóżka. (pokazujemy raz jedną a raz drugą nogę)

Chodź zatańczyć jak kaczuszka! (tańczymy)

 

 

Ebure

Ebure ta ta, je!
Ebure ta ta, je!
Ebure ta ta.
Ebure tuki tuki.
Ebure tuki tuki, je!
Ebure ta ta.
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin