Marzec -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M. Żmuda (gr.VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „Tyle kobiet dookoła”
1.„ Tyle kobiet dookoła”
-porządkowanie wiadomości dotyczących pracy kobiet domowej i zawodowej;
-wykorzystanie tych wiadomości w zabawie;
-rozróżnianie głosów kobiecych, męskich i chóralnych;
-rozwijanie wyobraźni muzycznej –samodzielne tworzenie muzycznych życzeń (tekstu i melodii);
-kształtowanie postawy czynnej wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);
I. Zabawa tematyczna „Śniadanie dla lalek”;
II. Słuchanie wiersza pt. „Tyle kobiet dookoła” – omówienie treści wiersza;
-rozmowa przy ilustracjach na temat pracy kobiet ( domowej i zawodowej);
-„Komu i w jaki sposób należy złożyć życzenia w dniu 8 marca?” – układanie życzeń przez dzieci (inwencja twórcza);
-rozwiązywanie i układanie zagadek słownych związanych z praca kobiet;
-zagadki pantomimiczne „Jaki to zawód?”;
-osłuchanie z piosenką „Słoneczne życzenia” – słuchanie muzyki wokalnej – rozpoznawanie głosów kobiecych, męskich i zespołu chóralnego;
– układanie życzeń muzycznych dla mamy, śpiewanie ich na dowolną melodię;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą K. Orffa;
społeczna
językowa
ruchowa
muzyczna
-potrafi opowiedzieć o pracy domowej i zawodowej swojej mamy;
-potrafi wymienić różne zawody, w których pracują kobiety;
-samodzielnie układa życzenia dla pań i koleżanek z grupy;
-podaje rozwiązania zagadek;
-samodzielnie tworzy zagadki ruchowe;
-potrafi opowiedzieć treść piosenki;
-prawidłowo rozpoznaje głosy kobiece, męskie oraz chór;
-układa życzenia dla mamy i śpiewa je na dowolną melodię;
-dostrzega korzyści związane z aktywnym wypoczynkiem;
2.„Dzień ósmy marca”
-poznawanie literatury dziecięcej;
-kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat;
-rozwijanie umiejętności plastycznych, a także ruchowych;
-wykonywanie laurki z okazji MDK;
-wprowadzenie litery „z”;
-zapoznanie z graficznym obrazem litery „z”;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;
-wyrabianie poczucia rytmu;
-wdrażanie do samokontroli i samooceny;
-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);
I. „Sałatka owocowa” – zabawa integracyjna;
II. Zapoznanie dzieci z wierszem E. Zechenter-Spławińskiej pt. „Dzień ósmy marca” -omówienie treści wiersza, wdrażanie do wypowiedzi wielozdaniowych, nauka wiersza na pamięć;
- zabawa przy piosence „Marcowy kwiatek” ;
Wprowadzenie litery „z” metodą dobrego startu;
-zabawy wprowadzające przy wierszyku pt. „Zegar”, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;
-poznawanie wierszyka pt. „Zegar”, ćwiczenia językowe w aspekcie fonologicznym, syntaktycznym i semantycznym;
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „z”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s.56-57 –ćwiczenia utrwalające znajomość litery „z”;
-zabawy ruchowe z piłką, zabawy relaksacyjne;
plastyczna
-prawidłowo rozpoznaje i nazywa kolory oraz wybrane owoce;
-opowiada treść wiersza, próbuje recytować go z pamięci;
-projektuje laurkę z okazji Dnia Kobiet, sprawnie wycina elementy i łączy je w całość;
-relaksuje się przy muzyce;
-potrafi wysłuchać głoskę „z” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;
-rozpoznaje literę „z” i identyfikuje ją z głoską „z”;
-intuicyjnie rozpoznaje głoskę „z” jako spółgłoskę;
-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;
-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);
-rytmicznie recytuje wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;
-pisze literę po śladzie;
-potrafi dokonać samooceny – wyszukuje najładniej napisane litery;
3.„Marcowy kwiatek”
-rozwijanie matematycznego myślenia;
-kształtowanie pojęcia liczby 9;
-kojarzenie liczby z cyfrą w zakresie 9;
-doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym w zakresie 9,
-porządkowanie zbiorów przedmiotów wg wielkości;
-rozwijanie twórczej aktywności muzycznej dzieci;
-rozwój słuchu muzycznego -rozpoznawanie zmian dynamicznych
I. „Gwiazda”- zabawa ruchowa;
-„Domino” – gra w parach;
II. „Kolorowe kwiaty” –wprowadzenie liczby i cyfry 9;
-porządkowanie zbioru kwiatów wg ich charakterystycznego wyglądu;
-ćwiczenie spostrzegawczości – zabawy dydaktyczne „Który kwiatek ukryłam, który zamieniłam z innym na miejsca?”,
-wprowadzenie liczby i cyfry 9, omówienie jej wyglądu;
-posługiwanie się liczbami w aspekcie głównym i porządkowym,
-rozkład liczby 9 na składniki;
-porządkowanie zbioru wg wielkości;
-praca z książką „ABC” s. 66 – 67-uzupełnianie ćwiczeń związanych z wprowadzaną liczbą;
-nauka piosenki pt. „Słoneczne życzenia” – śpiew zbiorowy, indywidualny i w małych zespołach , nucenie melodii ze zmianami dynamicznymi, życzenia od chłopców dla dziewczynek z grupy – rozwój aktywności twórczej;
matematyczna
-porządkuje zbiory przedmiotów według podanych cech;
-posługuje się liczebnikami w aspekcie głównym i porządkowym w zakresie 9;
-przelicza zbiory według liczebności wzrastającej i malejącej;
- zna miejsce danej liczby w zbiorze dziewięcioelementowym;
-zachowuje kolejność pracy wg wzoru;
-rozpoznaje cyfrę 9 wśród innych i kojarzy ją z liczbą 9;
-nuci melodię ze zmianami dynamicznymi;
-śpiewa piosenkę, układa życzenia;
4.„Praca pań w mieście”
-bogacenie zasobu słownictwa;
-poznawanie zawodów kobiet w mieście;
-obserwowanie pracy fryzjerki i zegarmistrzyni;
-rozwiązywanie i układanie zagadki słowne i ruchowe dotyczące pracy zawodowej i domowej kobiet;
-rozwijanie umiejętności muzycznych dzieci;
I. „Teatr żywych kukiełek”- zabawa integracyjna;
II. Wycieczka ulicami miasta – wyszukiwanie miejsc, w których pracują kobiety –oglądanie przy pracy pani fryzjerki i zegarmistrzyni – poznawanie charakteru pracy w tych zawodach;
-zagadki słowne i ruchowe dotyczące prac kobiet zawodowych i domowych – rozwiązywanie zagadek, próby układania swoich;
-utrwalenie piosenki „Słoneczne życzenia” – śpiew zbiorowy i indywidualny;
- próba instrumentacji piosenki;
-„U fryzjerki” - zabawa tematyczna w kąciku fryzjerskim;
-„Kwiatek” – wykonywanie laurek z okazji Dnia Kobiet – wycinanka;
teatralna
-potrafi wyszukać w mieście miejsca, w których pracują kobiety;
-wypowiada się na temat pracy fryzjerki i zegarmistrzyni;
-rozwiązuje i układa zagadki dotyczące prac kobiet zawodowych i domowych;
-śpiewa piosenkę „Słoneczne życzenia”;
-gra na instrumentach perkusyjnych, tworzy podkład muzyczny do piosenki;
-wykorzystuje swoje wiadomości w zabawie tematycznej;
5.„Praca pań w przedszkolu”
-dowiadywanie się o pracy pań w przedszkolu;
-poznawanie zawodów kobiet;
-obserwowanie pań przy pracy;
-rozwiązywanie zagadek ruchowych na temat pracy kobiet;
-utrwalanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała;
-wprowadzenie litery „Z”;
-zapoznanie z graficznym obrazem litery „Z”;
-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);
I. „Witam cię”- zabawa integracyjna”;
-zabawa ruchowa „Co potrafią nasze nogi?”;
II. Wycieczka po przedszkolu – obserwacja prac pań pracujących w przedszkolu – poznawanie charakteru pracy pani dyrektor, nauczycielki, księgowej, kucharki, woźnej, pań z administracji – obserwacja pań przy pracy, rozmowa na temat ich pracy;
-zagadki ruchowe „Zgadnij, kim jestem?” – rozpoznawanie przedstawionych ruchem zawodów wykonywanych przez kobiety;
-poznawanie wierszyka „Zamek Zuzanki”, ćwiczenia językowe
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „Z”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;
-praca w książce „ABC” s. 58 –ćwiczenia utrwalające;
-wie, jakie panie pracują w przedszkolu;
-uważnie obserwuje panie przy pracy;
-potrafi wypowiedzieć się na temat pracy pań w przedszkolu;
-rozpoznaje przedstawione ruchem zawody;
-odróżnia kwadrat od prostokąta;
-aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych;
-potrafi wysłuchać głoskę „Z” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;
-rozpoznaje literę „Z” i identyfikuje ją z głoską „r”;
-rytmicznie wypowiada wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;
Cykl tematyczny: „W krainie melodii”
1.„Gdzie mieszka muzyka?”
-rozwijanie słuchu muzycznego poprzez słuchanie różnego rodzaju muzyki, rozpoznawanie głosów instrumentów, ptaków, zwierząt, pojazdów z nagrań dźwiękowych; -kształcenie umiejętności muzycznych, wrażliwości muzycznej i orientacji w przestrzeni; -tworzenie dźwięków z wykorzystaniem niekonwencjonalnych przedmiotów; -koncentracja na zadaniu, ćwiczenia poczucia rytmu i koordynacji ruchów; -poznawanie języka muzyki – nuty i wartości rytmicznych poszczególnych dźwięków;
I. Zabawy relaksacyjne przy muzyce;
-swobodne zabawy według zainteresowań dzieci;
II. Rozmowa z dziećmi na temat: co możemy nazwać muzyką? jak powstaje muzyka? rozpoznawanie na ilustracjach różnorodnych instrumentów muzycznych; nazywanie i czytanie nazw instrumentów; wprowadzenie nowych słów – kompozytor, muzyk, dyrygent; słuchanie fragmentów muzyki klasycznej, tanecznej, jazzowej oraz różnych odgłosów przyrody i najbliższego otoczenia; w...
analuba