lekcja 6 beautifulmind-kurs.eu.pdf

(170 KB) Pobierz
Lekcja nr 6.
Wieszaki fonetyczne
W tej metodzie należy zacząć od przyswojenia sobie odpowiadających kolejnym
cyfrom spółgłosek. Metoda ta stosowana była z powodzeniem u pacjentów z
uszkodzonym mózgiem i niewątpliwie jest skuteczna. Wieszaki fonetyczne
wykorzystuje się do zapamiętywania ciągu cyfr, a więc dat, numerów telefonu,
danych liczbowych itp.
Naucz się teraz dokładnie spółgłosek przyporządkowanych poszczególnym
cyfrom. Zwróć uwagę, że pogrupowano spółgłoski podobnie brzmiące. Jeden,
dwa dni przeznacz tylko na opanowanie wieszaków fonetycznych.
1 – t, d (t ma jedną laseczkę)
2 – n (dwie laseczki)
3 – m, (trzy laseczki)
4 – r, l (występuje w słowie cztery)
5 – s, z (s drukowane przypomina 5)
6 – j (pisane wygląda jak odwrócone 6)
7 – h, k, g, (drukowane H to cztery połączone 7)
8 – f , w (f pisane przypomina odwrócone 8)
9 – p, b (p to odwrócone 9)
0 – c (c to niemal 0)
1
Ćwiczenie nr 1.
Podaj literki do cyfry:
4 –
7 –
9 –
Jeśli masz z tym zadaniem kłopot powtórz jeszcze raz wieszaki fonetyczne.
Z zapamiętanych liter będziemy tworzyć wyrazy lub zwroty uzupełniając je o
samogłoski. Pracujemy na literach odpowiadających interesującym nam cyfrom.
Ćwiczenie nr 2.
Zapamiętaj godziny w podanym rozkładzie dnia.
8.00 – pobudka,
8.57 – autobus do pracy,
13.20 – obiad,
16.40 – stomatolog
19.00 – kino
22.00 - sen
2
O ósmej mamy pobudkę. 8 to litery f i w. Możemy skojarzyć pobudkę z
porannym myciem mydełkiem fa (tym z piosenki ) albo z fu nawiązując do
nieprzyjemnego zapachu z ust po przebudzeniu
O 8.57 jest autobus do pracy.
8 - f ,w
5 - s, z,
7 - k, g, h.
Teraz z wybranych liter (po jednej na każdą cyfrę) układamy wyraz dodając
samogłoski, powstaje np. w ó z e k .
Kolejnym krokiem jest skojarzenie wózka z autobusem do pracy, zatem
wyobraźmy sobie jak wsiadamy do dziecięcego wózka i mkniemy na przystanek
aby się nie spóźnić.
Kiedy będziemy musieli przypomnieć sobie o której mamy autobus do pracy
odkodujemy słowo wózek „rozpracowując” spółgłoski – w, z i k, czyli 8, 5 i 7
(8.57)
O 13.20 mamy obiad.
1 – t, d,
3 – m
2 – n,
0 – c
Możliwe wyrazy to np. tam nic (w sensie nie mam nic w brzuchu, jestem
głodny), a jeśli „tam nic” to muszę pędzić na obiad Dokonaj wizualizacji tego
3
skojarzenia kodując słowa „tam nic”. Kidy zechcesz przypomnieć sobie o której
jest obiad, wystarczy odszyfrować słowa „tam nic” – t, m, n, c, czyli 13.20
Samodzielnie zapamiętaj pozostałe pozycje rozkładu dnia.
Ćwiczenie nr 2.
Zapamiętaj za pomocą wieszaków fonetycznych daty rozbiorów Polski.
1772 – I rozbiór Polski
1793 – II rozbiór Polski
1795 – III rozbiór Polski
1772
1 – t, d,
7 – h, k, g,
7 – h, k, g,
2 – n
Jeśli masz ochotę nadal można tworzyć z liter wyraz lub wyrażenie z dwóch,
trzech słów, jeśli natomiast jest to trudne można tworzyć wyrażenia ze słów
rozpoczynających się od podanych liter np. d om g ościnny, k iedyś n asz lub
t rzech g oni, k oniec n as, wówczas odszyfrowując bierzemy pod uwagę tylko
pierwsze litery wyrazów.
Jeśli stworzymy wyrażenie dom gościnny, kiedyś nasz, wówczas kojarzymy
sobie, że rozbiorcy wchodzą do naszego domu i tam się goszczą wbrew naszej
woli a my patrzymy ze smutkiem rozmawiając między sobą że pierwszy (I
rozbiór) i ostatni raz pozwalamy im na to (wyobrażenie powinno przynajmniej
4
w pewnym stopniu nawiązywać do odpowiednika w historii ). W czasie
wizualizacji należy stale kodować wieszak fonetyczny – dom gościnny, kiedyś
nasz.
Samodzielnie zapamiętaj pozostałe dwie daty.
Ćwiczenie nr 3.
Za pomocą wieszaków fonetycznych zapamiętaj 10 numerów telefonów swoich
znajomych.
Ćwiczenie nr 4.
Wykorzystaj omawianą technikę w swojej praktyce naukowej.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin