Diagnostyka skóry.doc

(28 KB) Pobierz
Diagnostyka skóry, wywiad z klientem oraz wypełnienie karty klienta

Diagnostyka skóry, wywiad z klientem oraz wypełnienie karty klienta

 

1.      Aby dobrze wykonać jakikolwiek zabieg kosmetyczny należy właściwie określić rodzaj skory.

Zdiagnozować i określić rodzaj cery możemy na kilka sposobów począwszy od analizy za pomocą wzroku, a także dotyku, a skończywszy na specjalistycznej aparaturze diagnostycznej.

Wyróżniamy podstawowe rodzaje skóry:

-          sucha,

-          tłusta,

-          normalna,

-          mieszana.

Dodatkowo wyróżniamy stan cery (kondycje):

-          podrażniona,

-          wrażliwa,

-          zniszczona,

-          odwodniona.

-          przesuszona,

-          starcza,

-          zmęczona,

-          trądzikowa,

-          zanieczyszczona,

-          naczyniowa.

 

2.      Ocena wizualna to obserwacja powierzchni skóry, pozwala ona ocenić stan skóry, a także pozwala rozróżnić poszczególne typy skóry.

Do tego celu stosujemy:

·         lampa bezcieniowa z lupą, badamy nią koloryt, gładkość naskórka, wszelkie defekty, a także ogólny stan skóry,

·         lampa Wooda, ta lampa wykorzystuje zjawisko fluorescencji, badania przeprowadza się w zaciemnionym pomieszczeniu w zależności od rodzaju cery i jej właściwości, występują rożne barwne odbicia. Lampę przed badaniem rozgrzewamy przez około 3 minuty, w trakcie padania odległość od skory to ~ 20cm. Skóra normalna daje odbicie w kolorze niebiesko-fioletowym, skóra sucha to słaba fluorescencja (blado - różowe), skóra tłusta daje odbicie w kolorze prawie czarnym, skóra prawidłowo nawilżona daje odbicie ciemnofioletowe,

·         dermatoskop – jest to lampa dermatologiczna, która wykorzystuje połączenie lupy z odpowiednim bocznym oświetleniem,

·         pehametr – daje pomiar odczynu pH naskórka,

·         kutometr – bada elastyczność skóry,

·         korneometr – zajmuje się mierzeniem stanu nawilżenia,

·         sebumetr – bada stopień natłuszczenia skóry,

·         meksametr – mierzy poziom melaniny.

 

3.      Badanie za pomocą dotyku.

W trakcie tego badania oceniamy gładkość, napięcie i elastyczność:

a)      aby zbadać elastyczność chwytamy skórę 1., 3. i 4. palcem ściskając ją lekko i puszczając fałd skóry, czynność te wykonujemy w kilku miejscach i w zależności od czasu w jakim skóra powraca do normalnego położenia określa się jej sprężystość,

b)     aby zbadać reakcje skory stosujemy tzw. desmografizm, zaokrągloną krawędzią szpatułki rysujemy wzór na skórze dekoltu, w zależności od tego jak szybko się zaczerwieni uzyskujemy informacje o reakcji skóry.

 

4.      Wywiad z klientem.

To rozmowa kosmetyczki z klientem. To odpowiedzi na konkretne pytania dotyczące ważnych informacji, które mogą potwierdzić lub uzupełnić nasza diagnozę skóry.

Pytania z reguły dotyczą tego jak klienta ocenia własną skórę:

-          co dzieje się ze skórą w ciągu dnia?

-          Jak reaguje na kontakt z wodą, kosmetykami?

-          Czy dokuczają jej jakieś problemy?

-          Pytania dotyczące stanu zdrowia i trybu życia.

Ważne jest także ustalenie w trakcie wywiadu kondycji skóry w jakim się znajduje. Poznania specyfiki skóry danej klientki, pozwala dokonać odpowiedniego wyboru zabiegu oraz kosmetyków, które przedłuża efekty. Stan skóry może zmieniać się w trakcie życia, dobrze wiec badania skóry wykonywać co kilka lat, szczególnie po jakiś dużych zmianach (klimat, diety).

 

Pytania pomocnicze:

-          leczenie dermatologiczne w ostatnim czasie,

-          sposób odżywiania i dieta,

-          rodzaj pracy,

-          ciąża, karmienie piersią,

-          alergie,

-          papierosy, alkohol,

-          solarium,

-          leki,

-          czy jest cukrzykiem,

-          czy posiada metalowe inplanty w ciele itp.

 

Podczas 1. wizyty klienta musimy zarezerwować troszkę więcej czasu, aby moc zaznajomić klienta z gabinetem, a także by przeprowadzić szczegółowy wywiad i wypełnić kartotekę.

Najważniejszą zasadą w kosmetyce to taka by „ nie zaszkodzić” klientce, dlatego niezwykle ważny jest wywiad.

 

5.      Kartoteka klienta to dokument w którym powinny znaleźć się dane klienta takie jak: imię i nazwisko, adres, data urodzenia, numer telefonu, wszelkie uwagi dotyczące stanu zdrowia lub występujących zmian, a także typu skóry, stanu, rodzaju wykonywanych zabiegów, a także pielęgnacji domowej. Skrupulatne prowadzenie daje wgląd w sytuacji w przypadku zmiany osoby wykonującej zabieg, dostarcza także wielu cennych informacji.

Poza tym kartoteka jest prawnym zabezpieczeniem na wypadek gdyby klienta wystąpiła o odszkodowanie. Do kartoteki możemy dołączyć kwestionariusz wypełniony przez klienta podczas pierwszej wizyty.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin