terapia_ukryta_w_słowach[1].doc

(429 KB) Pobierz
Historia Guziolka czyli Jak tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii

BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA

W CHEŁMIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TERAPIA UKRYTA

W SŁOWACH

 

Propozycje ciekawych książek,

artykułów z czasopism

 

 

 

 

 

 

 

Wybór i opracowanie:

Jolanta Miącz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chełm, luty 2006

 


Bajki które leczą część 1
1. Bajki, które leczą. Część 1 / Doris Brett; przeł. [z ang.] Małgorzata Trzebiatowska. - Wyd.2. - Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. - 234, [1] s.; 21 cm. - (Czytajmy dzieciom!). - ISBN 83-87957-65-8

Książka jest skierowana do rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w rozwiązywaniu nurtujących je problemów. Opowiadania dotyczą jedenastu zagadnień, między i innymi stosunków pomiędzy rodzeństwem, rozwodu, nowej rodziny, nieśmiałości. Autorka tworzy bajki, które same w sobie stanowią domową technikę terapii dzieci.

 



2. Bajki, które leczą. Część 2 / Doris Brett; przeł. [z ang.] Hanna Dankiewicz. - Wyd.2. - Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002. - 218, [1] s.; 21 cm. - (Czytajmy dzieciom!). - Bibliogr. s. 218-[219]. - ISBN 83-87957-67-4



"Bajki, które leczą. Część 2" jest skierowana do rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom w rozwiązywaniu nurtujących je problemów. Doriss Brett tworzy opowiadania dotyczące m.in. lęku przed ciemnością, moczenia nocnego, nieśmiałości, które same w sobie stanowią prostą, skuteczną, a co najważniejsze, domową technikę terapii dzieci. Terapeutami są w tym wypadku rodzice, którzy mogą nie tylko przeczytać swoim pociechom przykładowe opowiadanie o Ani, lecz również na podstawie książki nauczyć się zasad tej techniki terapeutycznej, dostosowywania jej do potrzeb własnego dziecka, a wreszcie samodzielnego opowiadania historii.

 

3. Bajki terapeutyczne : prace uczestników warsztatów prowadzonych przez Genowefę Surniak w dniach 8 i 15 listopada 2004 roku w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu / [oprac. Genowefa Surniak ; il. Edyta Ćwiek]. - Poznań : Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, 2004. - 104 s. : il. kolor. ; 30 cm. - ISBN 83-87816-61-2

W książce zamieszczono 21 prac napisanych przez bibliotekarzy z województwa wielkopolskiego. Zbiór może służyć bibliotekarzom i nauczycielom pracującym z dziećmi, pomoże także rodzicom.



4. Bajki terapeutyczne dla dzieci / Maria Molicka. - Wyd.2 popr. - Poznań: "Media Rodzina", [cop.1999]. - 137, [1] s.: il.; 21 cm. - ISBN 83-85594-89-2

Oprócz tekstów bajek, zawiera także zagadnienia teoretyczne związane z lękiem, rolą bajki w

obniżaniu poziomu lęku, charakterystykę bajek terapeutycznych, ich specyfikę.

Zbiór bajek adresowanych do dzieci i rodziców, służących pomocą w usuwaniu lęków i przygotowujących dziecko do trudnych emocjonalnie sytuacji.



5. Bajki terapeutyczne cz.2 / Maria Molicka. – Poznań: „Media Rodzina”, 2002. - 166 s. - ISBN: 83-7278-099-4

Kontynuacja książki "Opowiadania dla Twojego dziecka". Adresowana do rodziców, terapeutów i wychowawców, którzy chcą pomóc dzieciom, stosując opowiadania – metafory.

 



6. Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii / Maria Molicka. - Poznań: "Media Rodzina", cop. 2002. - 222 s.; 21 cm. - ISBN 83-7278-041-2

Sukces Bajek terapeutycznych utwierdził autorkę w przekonaniu, że preferowana przez nią metoda terapeutyczna znajduje coraz więcej zwolenników. W bajkoterapii podbudowuje ją od strony naukowej i osadza w kontekście kulturowym, a także daje przykłady nowych bajek terapeutycznych, które uczą, jak radzić sobie z rozmaitymi problemami osaczającymi dziecko w dzisiejszym świecie.

 


Zobacz opis szczegółowy
7. Biblioterapia formą terapii pedagogicznej: skrypt dla studentów pedagogiki / Irena Borecka. - Wałbrzych: Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2001. - 96, [1] s.: il.; 24 cm. - Bibliogr. - ISBN 83-88425-35-8

Skrypt ten został przygotowany z myślą o studentach pedagogiki, którzy w przyszłości będą pracować w różnych placówkach oświatowych. Ma on za zadanie zasygnalizować, w jaki sposób można pomóc dzieciom i młodzieży, stosując środki czytelnicze i biblioterapeutyczne. Omówiona została biblioterapia, jej cele i zadania oraz metodyka biblioterapii. W aneksach zamieszczone są ciekawe scenariusze zajęć biblioterapeutycznych, modele postępowania biblioterapeutycznego, podręczny księgozbiór biblioterapeutyczne.

 


Biblioterapia w pra...
8. Biblioterapia w praktyce : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów / pod red. Eweliny J. Koniecznej. - Kraków : "Impuls", 2005. - 263, [3] s. ; 24 cm. - ISBN 83-7308-602-1

W książce przedstawiono wyjątkowe scenariusze, przeznaczone do pracy z grupą. Głównym celem zamieszczonych tekstów jest profilaktyka oraz praca z emocjami. Scenariusze mogą znaleźć zastosowanie zarówno na zajęciach dydaktycznych, jak i socjoterapeutycznych, czy spotkaniach z grupą wsparcia.
Książka jest nie tylko źródłem pomysłów do pracy z grupą, ale również poradnikiem, w jaki sposób pisać własne, autorskie scenariusze bibliterapeutyczne.
Realizatorami przedstawionych tekstów mogą być nauczyciele szkół szczebli podstawowych, gimnazjalnych, zawodowych oraz licealnych. Mogą być one proponowane uczniom w ramach zajęć dydaktycznych i pozalekcyjnych (np. w świetlicach terapeutycznych).

 



9. Biblioterapia w edukacji czytelniczej i medialnej w szkole podstawowej i gimnazjum: materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy / Irena Borecka; [Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne we Wrocławiu]. - Wałbrzych: "Unus", 2002. - 165, [3] s.; 21 cm. - Tyt. okł., grzbiet. i na s. przedtyt.: Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. - ISBN 83-916555-5-5

W części pierwszej autorka wyjaśnia pojęcie "biblioterapia". Zwraca uwagę na jej cele i zadania. Wymienia metody, formy i środki stosowane w biblioterapii, warsztat biblioterapeuty i narzędzia diagnostyczne.
Część druga poświęcona jest pracy biblioterapeutycznej w szkole podstawowej z dziećmi: niepełnosprawnymi fizycznie, niedostosowanymi społecznie, leczonymi ambulatoryjnie, niesłyszącymi i niedosłyszącymi, niedowidzącymi. Na koniec części drugiej autorka przedstawiła szczegółowe programy zajęć biblioterapeutycznych, z uwzględnieniem podziału na klasy I-III, klasę IV, klasę V i klasę VI. W części trzeciej Irena Borecka skupiła się na szczegółowych programach zajęć biblioterapeutycznych dla klas I-III gimnazjum.
Te trzy części dopełniła autorka rozdziałami poświęconymi stosowaniu dramy w biblioterapii i zajęciom inspirowanym utworem Marii Borowej "Ogrody". Całość została uzupełniona obszernymi "Dodatkami", w których znalazły się spisy bibliograficzne książek przydatnych w biblioterapii, narzędzia diagnostyczne oraz scenariusze i konspekty zajęć biblioterapeutycznych przeznaczonych dla różnego rodzaju odbiorców, np. dzieci niepełnosprawnych, chorych i tych, które mają kłopoty z czytaniem, młodzieży w okresie dojrzewania.

 

10. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie: materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy / Irena Borecka, Sylwia Wontorowska-Roter. - Wałbrzych: "Unus", 2003. - 243 s. : il.; 21 cm. - Bibliogr. - ISBN 83-89520-02-8



Opracowanie składa się z dwóch części. Pierwsza z nich ma charakter teoretyczny. Jej celem jest uporządkowanie wiedzy o dziecku niepełnosprawnym umysłowo, o jego potrzebach i możliwościach ich realizacji. Przedstawiamy w niej także podstawowe informacje o biblioterapii jako metodzie psychicznego wsparcia, którą mogą stosować zarówno nauczyciele i bibliotekarze, jak i rodzice.
W części drugiej zaprezentowano wybrane formy pracy z dziećmi mającymi kłopoty z zachowaniem i uczeniem się. Proponowane zajęcia można stosować zarówno w szkole specjalnej, jak i w klasach integracyjnych szkoły powszechnej oraz w domu rodzinnym dziecka. W 9 Aneksach autorki zamieściły scenariusze zajęć i zabaw, które mogą przyczynić się do poprawienia wyników w nauce oraz zwiększyć efektywność indywidualnej pracy dzieci nad samym sobą. Proponowane zajęcia są tak pomyślane, że każdy nauczyciel lub rodzic może je stosować w całości lub tylko wybierać pewne ich elementy.    

 


CZARODZIEJSKIE BAJKI
11. Czarodziejskie bajki : scenariusze zajęć do programu profilaktyczno-wychowawczego o charakterze biblioterapeutycznym dla klas I-III szkoły podstawowej / Ewa Wilamowska, Joanna Walczak. - Lublin : "Klanza", 2005. - 78, [2] s. ; 24 cm. - ISBN 83-88644-27-0

Zaproponowany przez autorki program profilaktyczno-wychowawczy powstał przede wszystkim z myślą o dzieciach, które mają trudności z przezwyciężaniem sytuacji lękowych. Głównym celem programu jest przygotowanie uczniów klas młodszych szkoły podstawowej do tego, by lepiej rozumieli siebie i swoje uczucia, a poprzez zabawę nauczyli się współpracy oraz dostrzegania i szanowania odmienności innych osób. Podczas zajęć dzieci uczą sie rozpoznawania, wyrażania i akceptowania uczuć własnych i cudzych. Uczą się też tolerancji i otwartości wobec innych ludzi. Podnoszą swoją wartość odkrywając swoje mocne strony. Ćwiczenia skonstruowane są tak, aby dzieci kształciły umiejętność mówienia o sobie, o przeżywanych emocjach oraz potrafiły szukać wsparcia w sytuacjach kryzysowych.

 


Historia Guziolka czyli j
12. Historia Guziolka czyli Jak tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka w wieku przedszkolnym : poradnik dla dzieci, rodziców i nauczycieli / Katarzyna   Szeliga. - Kraków : "Impuls", 2005. - 123, [1] s. ; 24 cm + CD-ROM. - Bibliogr. - ISBN 83-7308-315-4

Prezentowana publikacja porusza bardzo popularne ostatnio zagadnienia z zakresu arteterapii (biblioterapii) oraz rozwijania aktywności twórczej. Jej celem jest zachęcenie do wspólnych rozmów dzieci i rodziców i wyciąganie z tychy rozmów wniosków. Książka zawiera również porady wychowawcze. Celem związanym z aktywnością twórczą dzieci jest zachęcenie do twórczego działania (scenariusze) oraz własnej twórczości poprzez układanie przez dzieci bajek i opowiadań. Książka adresowana jest do dzieci, rodziców i nauczycieli. Dzieciom pozwala zrozumieć punkt widzenia dorosłych, zachęca do dziecięcej twórczości i rozmów z rodzicami. Rodzicom wskazuje tematy do dyskusji z dzieckiem oraz daje wskazówki wychowawcze. Nauczycielom podsuwa różne możliwości wykorzystania bajek i zachęca do aktywności twórczej. Do książki dołączono płytę CD zawierającą prace plastyczne dzieci z ich zdjęciami, scenariusze zabaw i zajęć wraz z pomocami.

 



13. Opowieści dla duszy dziecięcej / Linde von Keyserlingk. - Kielce: "Jedność", 2000. - 121, [1] s.; 21 cm. - ISBN 83-7224-125-2Ważna i pięknie napisana książka, która uczy (również dorosłych), jak okazywać uczucia oraz jak je rozumieć. Opowieści zaczerpnięte ze świata milusińskich dodadzą im odwagi, pocieszą  i rozbawią. To klucz do dziecięcej duszy przekazywany przez autorkę innym rodzicom, a także wychowawcom i nauczycielom.



14. Opowieści o przyjaźni / Linde von Keyserlingk; przeł. z niem. Magdalena Jałowiec. - Kielce: "Jedność", 2001. - 123, [5] s.; 21 cm. - ISBN 83-7224-381-6

Zawieranie przyjaźni pozwala poznać nieznane i uczy społecznych zachowań. Pomaganie dzieciom w tworzeniu bliskich więzi z innymi jest wychowywaniem do pokoju. Historie Linde von Keyserlingk opowiadają wzruszająco o przyjaźniach między dziećmi w różnym wieku. Wzruszające opowiadania o przyjaźni miedzy dziećmi, o przyjaźniach ze zwierzętami i wśród zwierząt, o przyjaźniach między dorosłymi, jak również dorosłymi i dziećmi.

 



15. Opowieści przeciwko lękom / Linde von Keyserlingk; przeł. z niem. Magdalena Jałowiec. - Kielce: "Jedność", 2000. - 130 s.; 21 cm. - ISBN 83-7224-046-9

Opowiadania są tak zbudowane, aby słuchacz mógł się identyfikować z bohaterami oraz uczył się od nich radzenia sobie ze strachem. Dodają dziecku pewności siebie, budują poczucie bezpieczeństwa.

 

16. Opowieści terapeutów / komentuje Hanna Olechnowicz. - Warszawa: Wydawnictwa Szk. i Pedag., 1997. - 199, [2] s.; 22 cm. - ISBN 83-02-06355-X



Książka składa się z zapisków 10 osób – psychologów praktyków – dokonanych podczas pracy z dziećmi w różnych placówkach pedagogicznych lub psychologicznych w całej Polsce. Autorzy dzielą się swoimi doświadczeniami – dobrymi i złymi, ale zawsze autentycznymi.
Poszczególne rozdziały opatrzone są komentarzami doc. Hanny Olechnowicz, która równocześnie jest inspiratorką działań terapeutów – pod jej kierunkiem powstały programy terapeutyczne omawiane w książce. Praca jest świetną pomocą dla osób zajmujących się profesjonalnie dziećmi z zaburzeniami w rozwoju.
 

 


Młynarska, Małgorzata Przygody Misia Mokrej Łapki. Bajki Rozwijające Sprawność Językową Dzieci
17. Przygody misia Mokrej Łapki: bajki rozwijające sprawność językową dzieci / Małgorzata Młynarska. - Kraków: "Impuls", 2002. - 111, [1] s.: il. kolor.; 21 cm. - Bibliogr. s. [112]. - ISBN 83-7308-169-0

Zbiór ośmiu bajek o misiu Mokrej Łapce został opracowany na podstawie doświadczeń terapeutycznych Autorki. Celem książki jest stymulacja rozwoju językowego dzieci w wieku przedszkolnym, rozwój ich wrażliwości na cechy formalne przekazu słownego, poszerzenie ich świadomości językowej oraz rozwinięcie umiejętności opowiadania i wypowiadania się. Bajki opatrzone są komentarzami, które pomogą rodzicom, terapeutom oraz nauczycielom wykorzystać ich treść w rozmowach z dziećmi. Proponowane ćwiczenia służą rozwojowi umiejętności językowych, które bardzo przydadzą się dziecku w życiu codziennym i nauce szkolnej.


Skarbiec nauczyciela-terapeuty + CD Franczyk Anna, Krajewska Katarzyna

18. Skarbiec nauczyciela-terapeuty : (na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), czyli Od programu do realizacji - propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych i specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. - Kraków : "Impuls", 2005. - 254, [2] s. ; 24 cm +  płyta CD-ROM ze scenariuszami zajęć. - ISBN 83-7308-417-7

W pierwszej części książki znajdują się materiały, przy pomocy których można przeprowadzić wstępną diagnozę dziecka. Druga część opracowania zawiera przykładowe opisy przypadków oraz programy terapeutyczne dostosowane do określonego przez terapeutę poziomu. W trzeciej części zawarte są wskazówki dla nauczyciela dotyczące planowania pracy dydaktyczno-terapeutycznej oraz przykładowe indywidualne plany pracy terapeutycznej. Proponowane ćwiczenia i zabawy w poszczególnych planach okresowych mogą zarówno być wykorzystane w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak i stanowić część zajęć z niezbyt licznymi grupami dzieci. Część czwarta książki zawiera podsumowanie pracy terapeutycznej. Znajdują się tu przykładowe opinie wydawane o dziecku i opisy jego postępów. W piątej i szóstej części autorki umieściły przykładowe scenariusze zajęć dydaktyczno-terapeutycznych, przyporządkowane do danego poziomu, oraz zestawy pomocy dydaktycznych i karty pracy, opracowane i wykorzystywane przez autorki w codziennej pracy z dziećmi. Dwie ostatnie części książki stanowią zawartość płyty CD.

 


Spacer po tęczy Odprężające opowiadania dla chorych dzieci
19. Spacer po tęczy: odprężające opowiadania dla chorych dzieci / Elke Fuhrmann-Wönkhaus. - Kielce: "Jedność", 2003. - 111 s.; 20 cm. - ISBN 83-7224-468-5

Odra, grypa, świnka, a może coś jeszcze gorszego? Każde dziecko od czasu do czasu choruje. W książce przedstawiono odprężające opowiadania - pełne spokoju oraz siły umożliwią dzieciom dostęp do ich wewnętrznej energii samowyleczenia i dzięki temu staną się małymi oazami w pokoju chorego.

 


Symbole duszy
20. Symbole duszy / Birgitte Brun, Ernst W. Pedersen, Marianne Runberg; przekł. Anna Hunca-Bednarska. - Warszawa: Jacek Santorski & CO. Agencja Wydawnicza, cop. 1995. - 220 s.: il.; 21 cm. - Psychologia i Medycyna. - Tyt. oryg.: "Symbols of the soul : therapy and guidance through fairy tales" 1993. - 83-85386-92-0

Odkryta przez Junga, Bettelheima i terapeutów Ericksonowskich siła lecznicza metafory i bajki ukazana w działaniu. Książka zawiera opisy zastosowań metafory i bajki w psychoterapii dzieci, pacjentów psychotycznych i neurotycznych.

 



21. Szybko wyzdrowiej!: rady i wskazówki dla rodziców oraz opowiadania dla chorych dzieci / Nicole Zijnen; [przekł. z jęz. niem. Magdalena Jałowiec]. - Kielce: "Jedność", 2002. - 126, [2] s.: il. (w tym kolor.); 23 cm
Tyt. oryg.: "Das Gesundwerde-buch : Kinder liebevoll durch Karnkheiten begleiten, Tipps und Geschichten zum Vorlesen" 2001. Na okł. błędne imię aut.: Nikole. - 83-7224-577-0

Kiedy dzieci chorują, potrzebują nie tylko fizycznego, lecz również emocjonalnego wsparcia. Książka ta oferuje praktyczne porady i wskazówki, aby mali pacjenci wkrótce znowu lepiej się czuli. Poza tym autorka zachęca do tego, by ufać w energie samowyleczenia u dzieci oraz we własne zdolności jako rodziców. Szesnaście bajkowych opowiadań, towarzyszących procesowi dochodzenia do zdrowia w drugiej części tej przepięknie ilustrowanej książki, aktywnie wspiera dzieci w wieku od pięciu lat w wyzdrowieniu. Sprawiają one przyjemność, a jednocześnie pomagają w zrozumieniu przeżyć: typowych symptomów, jak gorączka, czy swędzenie, ale również lęków i zmian związanych z chorobą. Pozytywne sugestie z zakresu treningu autogenicznego dodają sił, także dzieci mogą łatwiej wyzdrowieć.

 


King, Gail Umiejętności Terapeutyczne Nauczyciela
22. Umiejętności terapeutyczne nauczyciela / Gail King; przeł. Jolanta Bartosik. - Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003. - 120 s.; 21 cm. - (Kompetentny Nauczyciel). - Bibliogr. s. [113]-116. - ISBN 83-89120-58-5

Wprowadza czytelnika w zagadnienia terapeutyczne, które powinny stanowić bazę do prowadzenia oddziaływań wychowawczych, pedagogicznych i profilaktycznych każdego nauczyciela. Wskazuje nauczycielom liczne problemy, z jakimi mogą spotkać się w pracy pedagogi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin