Renesans @.docx

(23 KB) Pobierz

RENESANS

 

1. Jaki wizerunek Boga przedstawił Jan Kochanowski w swojej poezji?

 

- wiele miejsca w twórczości Kochanowskiego poświęcone jest rozważaniom na temat relacji Bóg - człowiek

- wizerunek Boga podlegał w twórczości K. wielu zmianom (zależało to od okresu życia K., doświadczeń)

- „Fraszki”

              nawiązanie do koncepcji Platona człowieka - marionetki, kukiełki dostarczającej uciechy i rozrywki Bogom

              - „O żywocie ludzkim” - porównał ludzi do marionetek. Bóg śmiejący się z wysoka z ludzkich poczynań. K. prosi boga o

                miejsce godne Stwórcy : na widowni - „niech drudzy za łby chodzą, a ja się dziwuję”

              - „Człowiek boże igrzysko” - ludziom się zdaje od wielu pokoleń, że do czegoś dążą, że są panami własnego losu, co

                dostarcza Bogu radości. Człowiek jest tylko bożym igrzyskiem.

- „Pieśni”

              - IX, ks.I - Bóg obserwujący ludzkie działania i śmiejący się w niebie, Bóg zrównany z kapryśną Fortuną

              - IX, ks. II - obok zmiennej, szydzącej z nas Fortuny pojawia się Bóg, któremu można i należy zaufać, bo jest on w stanie

                wyrównać człowiekowi krzywdy wyrządzone przez los.

              - XII, ks.II - Bóg wynagradza wszystkie krzywdy, jakie zazdrość uczyniła człowiekowi cnotliwemu, ceni cnotę służby

                ojczyźnie : „A jeśli komu droga otwarta do nieba, tym, co służą ojczyźnie”

              - XXV - „Czego chcesz od nas panie, za twe hojne dary” - Bóg jako dokonały twórca, konstruktor

- „Treny”

              kryzys światopoglądowy

              - X - zwątpienie w istnienie Boga! „gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest”

              - XI - Bóg nazwany „nieznajomym wrogiem”, nie kierującym się wobec ludzi żadnymi jasnymi kryteriami

              - XVII - Bóg jako ten, który może człowieka ciężko doświadczyć

              - XVIII - przyznanie się do winy, Bóg surowy, karzący ale sprawiedliwy ojciec. K. stwierdza, że każde cierpienie ma swój

                sens, bo wtedy ludzie zwracają się do Boga („ w szczęśliwe czasy rzadko cię wspominamy”

- „Psałterz Dawidów”

              tłumaczenie 150 psalmów, częste parafrazy przekładów tekstu Biblijnego

              - Bóg potężny, wszechmocny, surowy, ale sprawiedliwy i opiekuńczy, rozumie słabość natury ludzkiej i nie odwróci się od

                ludzi oczekujących przebaczenia

- Podsumowanie : Bóg : silne oparcie, dzięki któremu człowiek może odnaleźć drogę w chaotycznym świecie

 

2. Wyjaśnij pojęcia: humanizm, reformacja, antropocentryzm

 

- humanizm

              - prąd filozoficzny, kierujący uwagę myśli ludzkiej na osobę i sprawy człowieka

              - człowiek w centrum, strój, pieniądze, sława, myśl o życiu doczesnym

              - dlaczego: potrzeba nowej ideologii, która pozwoli korzystać z życia, myśl przenosi się z Boga na człowieka

              - od końca XV w. zaczyna ogarniać całą Europę

              - „Człowiekiem jestem, i nic co ludzkie nie jest mi obce” - Terencjusz (poeta rzymski)             

- antropocentryzm

              - poglądy stawiające w centrum zainteresowania człowieka, w pewnym sensie odwrotność średniowiecznego teocentryzmu

- reformacja

              - wielki ruch religijny skierowany przeciw Kościołowi Katolickiemu

              - osłabienie władzy kościoła, wzrost silnych państw, rozwój języków narodowych, wojny religijne

              - wielcy reformatorzy : Marcin Luter, Kalwin, Jan Hus

              - pierwszy reformator : Marcin Luter (wybrał się do Rzymu, by zobaczyć centrum chrześcijaństwa, zobaczył              

                rozpustę, znienawidził kościół -> powiesił na drzwiach kościoła w Wittenberdze 95 tez, m.in. odrzucenie kultu

                  świętych i Matki Boskiej, z sakramentów tylko chrzest i komunię świętą, msza w języku macierzystym )             

              - Luter: zbawia nas wiara, nie dobre uczynki, odpusty, udział w ceremoniach kościelnych

              - Kalwin: uczynki człowieka nie decyduje o zbawieniu, o losie rozstrzyga tajemnicza łaska Boża (predestynacja)

              - 1517 - pierwsze wystąpienie Lutra, 1520 - Luter pali papieską bullę, 1533 - Kalwin w Genewie - własny kościół

              - w jej efekcie powstały nowe odłamy religijne, a także ruch kontrreformacji

 

3. Jakie wydarzenia historyczne i społeczne ukształtowały epokę renesansu?

 

- odkrycia geograficzne

              - w 1492 r. Krzysztof Kolumb - Ameryka (można opowiedzieć, jak to było)

              - kształtujące nową Europę, zmieniające sposób myślenia ludzi

              - obalenie mitu przepaści-płaskości - Ziemia jest kulista!

              - rozszerzenie horyzontów ludzkiego myślenia, napływ pieniądza do Europy

              - mniej ascetyczny, a bardziej wystawny styl życia

              - bogacenie się miast, możliwość inwestycji, rozwój architektury i sztuki

- powstawanie silnych państw

              - koniec uniwersalizmu. konsekwencja odkryć geograficznych             

              - wykształcenie się języków narodowych, silnych dynastii postępujących w myśl interesów państw

- upadek Konstantynopola (1453) kończy średniowiecze, tak jak upadek cesarstwa Zachodniorzymskiego kończy Antyk

- wynalezienie druku

              - w 1450 Gutenberg

              - szybki przepływ informacji, wielki wpływ na literaturę, powszechność

- reformacja

              - powstanie nowych nurtów wyznaniowych

              - Jan Kalwin, Marcin Luter (1517 - wystąpienie)

 

4. Jakich znasz myślicieli europejskich, którzy inspirowali renesans? Omów ich poglądy.

 

- Erazm z Rotterdamu

              - humanistyczny twórca, bardzo ważny w dziele kształtowania epoki

              - „człowiek jest z natury dobry, zło zaś pochodzi z niewiedzy”

              - propagował ideę irenizmu (pochwały pokoju, przeciwstawienia się waśniom, wojnom i kłótniom)

              - znane dzieło - „Pochwała głupoty”

- Nicollo Machiavelli

              - ciekawy i kontrowersyjny myśliciel, autor dzieła pt. „Książę”

              - doktryna polityczna zalecająca fałsz, podstęp, przemoc, brak skrupułów, jeśli tylko potrzebne są interesom kraju

              - dobro publiczne i państwo to ideały, które pozwalają by „cel uświęcał środki”

              - władca musi być lwem i lisem (prócz siły i odwagi potrzebna mu chytrość i przebiegłość)

              - od jego nazwiska pochodzi doktryna zwana „makiawelizmem”

- Tomasz Morus

              - autor „Utopii”, opowiadającej o idealnym państwie, idealny ustrój na wyspie Utopia, gdzie panuje życie zgodne z naturą,

                nie jest potrzebny pieniądz, istnieje równość między ludźmi

              - od niego pochodzi termin : „utopijny” - nierealny, niemożliwy do spełnienia, istniejący tylko w wyobraźni


5. Jaki gatunek literacki ukształtował Boccaccio? O czym opowiada „Sokół” i co oznacza „teoria sokoła”?

 

- Giovanni Boccaccio (1313-1375), twórca klasycznej noweli

- jego dzieło - „Dekameron”

              - zbiór 100 nowel (10 dni po 10 nowel )

              - Akcja w roku "czarnej śmierci" (1348 epidemii dżumy )

              - kroniką 10 dni spędzonych przez 10 młodych Florentczyków (7 kobiet, 3 mężczyzn) w podmiejskiej willi. Każdego

                dnia każdy z nich opowiada jakąś historyjkę.

- Nowela

              - (*) tutaj jeszcze o noweli

              - tematy: miłość duchowa i zmysłowa, ekscesy duchownych, pieniądze, fortele, dzięki którym wygrywają sprytniejsi, o

                ludzkich wadach (skąpstwie, fałszu, głupocie )

              - opowieść „ramowa”

- Streszczenie noweli "sokół":

                Federigo  de  Alberighi  miłuje  bez wzajemności. Po stracie całego mienia pozostaje mu jedynie sokół, którego, nic

              innego nie mając, poświęca na potrawę dla umiłowanej białogłowy, gdy ta doń w gościnę przybywa. Uznawszy o tym

              dama zmienia postępowanie, wychodzi za niego za mąż i bogatym człowiekiem go czyni.

- teoria sokoła

              - przewodni motyw „Sokoła” (krótka, jednowątkowa opowieść) powtarzający się w różnych zakrętach akcji, występujący

                w tytule i odgrywający kluczową rolę : tu akurat sokół

              - ten typ noweli : obowiązujący wzór na wiele lat

              - nowele : „Katarynka”, „Kamizelka” Prusa

 

6. Wskaż cechy dramatu szekspirowskiego na przykładzie „Makbeta”

 

- Szekspir - twórca nowożytnego teatru, wprowadził innowacje, odstępujące od zasad tragedii antycznej

- złamanie zasady trzech jedności (czasu, miejsca i akcji)

              - akcja „Makbeta” rozgrywa się w komnatach pałacowych, na leśnej polanie, na polu bitwy

              - czas trwania znacznie przekracza dopuszczalne 48 godzin

              - wielowątkowość : walka dobra ze złem, polityka (walka o władzę), psychologia (przemiana psychiki postaci)

- wprowadzenie większej ilości aktorów

              - pokazywanie scen batalistycznych, „tłumne ujęcia” - uczta na zamku („Makbet”)

- odstąpienie od zasady decorum ( odpowiednia forma w zależności od treści)

              - dobór osób i stylu nie musiał odpowiadać gatunkowi sztuki

              - np. Tragedia była gatunkiem wysokim, nie dopuszczała osób komediowych, pochodzących z ludu, czy farsowego stylu

              - scena III (akt II) - z Odźwiernym - wykorzystywana przez reżyserów dla wprowadzenia komizmu

- zmienność charakteru postaci

              - przykład : Makbet. Psychika na początku utworu, łagodność, uległość wobec Lady Makbet, narastające uczucia ambicji,

                żądzy władzy, strachu. Lady Makbet : na początku silna, motor działań, później popada w obłąkanie

              - w dramacie antycznym postacie raczej były niezłomne w swoich poglądach

 

7. Jaki wzorzec prezentuje Rej w „Żywocie człowieka poćciwego”?

 

- utwór parenetyczny (cecha średniowieczna) - propagujący typ osobowości będący wzorem cnót dla czytelników

  współczesnych autorowi. W tym przypadku to „poczciwy ziemianin”

- poczciwy ziemianin

              - szlachcic, właściciel dóbr ziemskich, wiodący prawy i spokojny żywot na swoich włościach

              - twórca tego portretu : Rej, dobry gospodarz, człowiek bogaty, obdarzony głową do interesów

- dzieło

              - zamiłowanie do magii liczb (szczególnie 4). Cztery są płyny w człowieku i cztery typy ludzi:sangwinik (krew),

                flegmatyk (flegma), choleryk (żółć) i melancholik (żółć czarna), cztery wiatry, strony świata, żywioły pory roku

              - obserwując każdy z czterech etapów życia człowieka (dzieciństwo, młodość, wiek dojrzały, starość) poucza, jak

                wychowywać młodego człowieka -  co robić, gdy nadchodzi wiosna, lato, jesień, zima. Szczególny nacisk kładzie na

                wiek dojrzały

              - wyjaśnia odbiorcom czym jest szlachectwo : nie tylko wyróżnienie i powód do dumy, ale obowiązek, powinność wobec

                ojczyzny i szereg cnót, które należy spełniać

              - pochwała wsi i życia wiejskiego

- antyprzykłady

              - „scenki negatywne” - wyśmiewanie naśladowców obcej mody, pretensjonalność i snobizm szlachciców zapatrzonych na

                inne kraje

- proponowany styl życia dla szlachcica:

              - spokojny tryb życia w posiadłości wiejskiej, korzystanie z dóbr dawanych przez naturę w kolejnych porach roku, (zbiór

                owoców, rybołówstwo, zimowe polowania, prace w ogrodzie

 

8. Dlaczego Kochanowskiego określa się mianem „poety doctusa” ?

 

- poeta doctus : uczony poeta, Kochanowski - najwybitniejszy twórca epoki renesansu

- rozległe zainteresowania i wykształcenie

- ogromnie dbał o kształt swojego stylu, formę uprawianych gatunków, artyzm języka a także o wszechstronną wiedzę

- studiował w Akademii Krakowskiej, w Królewcu, w Padwie, te studia zadecydowały o jego erudycji

- znał obce języki klasyczne : łacinę, grekę, hebrajski

- studiował także literaturę i filozofię epoki starożytnej,

- znał dzieła Erazma z Rotterdamu i współczesnych mu twórców polskich (np. Rej)

- nawiązania do antyku (pieśni, fraszki, dramat, elegie), propagowanie filozofii starożytnych, odwołanie do tw. Horacego

- motywy z mitologii i literatury greckiej (np. wojna trojańska - OPG - można opowiedzieć)

- nie tylko poeta i dramaturg, ale też tłumacz psalmów Starego Testamentu - „Psałterz Dawidów”

- świat uznaje za wielką harmonię, znajduje wielkie wartości natury i wsi, wielbi człowieka, głosi epikureizm i stoicyzm

- „furor poeticus” - szał boski, natchnienie, otrzymuje poeta od Boga

 

9. Przedstaw alegoryczność „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego

 

- treść : OPG nawiązuje do mitu trojańskiego (Parys, królewicz trojański, porwał piękną Helenę - żonę Menelaosa, władcy

  greckiego. Mit głosi, że miłość Heleny obiecała Parysowi Afrodyta). OPG to klasyczny dramat

- w dramacie Kochanowskiego : krótki fragment tych dziejów, - moment, gdy do Troi przybywają posłowie greccy, aby

  wypertraktować oddanie Heleny mężowi i tym samym zapobiec wojnie. Król Troi (Priam) chce podjąć decyzję w oparciu o

  werdykt Rady Królewskiej. Parys pragnie zatrzymać Helenę : jego argumenty to honor Troi, ustępstwo będzie słabością

  państwa, stosuje przekupstwo. Popiera go Iketaon - symbol stronniczości, przekupstwa i demagogii. Ateneor : wzorowy

  patriota nie daje się przekupić - należy zwrócić Helenę, nie narażając kraju na wojnę. Wygrywa stronnictwo Parysa.

- dzieło alegoryczne - „pod płaszczykiem” realiów starożytnych kryją się znaczenia współczesne autorowi.

              - Troja - przenośnia Rzeczypospolitej doby J.K.

              - przesłanie pouczające obywateli, że przekupstwo i prywata może doprowadzić tylko do upadku państwa, troska o los

                ojczyzny w OPG to troska o Polskę

- skąd wiadomo?

              - król Priam wykazuje pewne podobieństwa do króla Zygmunta Augusta - chwiejnego w swych decyzjach

              - Rada Królewska w dworze obraduje na wzór polskiego sejmu: marszałkowie stukają laskami o ziemię, głosowanie przez

                rozstąpienie

 

10. Jaką filozofię zawarł Kochanowski w swoich „Pieśniach”?

 

- a) filozofia epikurejska i stoicka - wyrastające z kultury antyku grecko-rzymskiego

              Epikur : szczęście : doznawanie przyjemności, brak cierpień, życie ludzkie jest tylko epizodem - należy je cenić i żyć

              chwilą. „Przyjemnością jest grono przyjaciół i kwiaty w ogrodzie”

              Stoicy : szczęście : uniezależnienie swojego życia od okoliczności zewnętrznych. Sz. daje mądrość, wyrzeczenie się dążeń

              i pogoni za bogactwem. Życie szczęśliwe - zgodne z naturą, cnotliwe, rozumne

- b) wiara w Boga oparta na gruntownej znajomości Biblii i kultury chrześcijańskiej

- harmonijne połączenie powyższych elementów

- życiem człowieka rządzą 2 potężne siły :

              - Fortuna - kapryśna, zmienna („Bo z nas Fortuna w żywe oczy szydzi, to da, to weźmie, jako się jej widzi”)

              - Bóg - „wie rzeczy przyszłe, a śmieje się z nieba, kiedy się człowiek troszcze więcej niźli trzeba”

- człowiek stale wystawiany jest na kaprysy szczęścia, niepewność jutra. Jakie jest antidotum?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin