Scenariusz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych.
Data : 31. 03. 03. r.
Liczba godzin : 1
Prowadząca : mgr Danuta Komisarczyk
Temat zajęć : Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z „ó”
wymiennym.
Cele :
- usprawnianie percepcji słuchowej i związków czasowo – przestrzennych
- ćwiczenie cichego czytania ze zrozumieniem oraz koncentracji uwagi i czujności ortograficznej
- usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego oraz pamięci wzrokowej
Przebieg zajęć.
1. Usprawnianie percepcji słuchowej i związków czasowo – przestrzennych, podnoszenie sprawności grafomotorycznej.
Pomoce : instrument muzyczny, kółeczka.
- Prowadzący wystukuje odpowiednie rytmy i proponuje, aby dzieci je wyklaskiwały, a następnie odtworzyły za pomocą kółeczek.
Następnie prowadzący układa rytm z kółeczek, który dzieci przez chwilę obserwują, a potem próbują wystukać i przedstawić graficznie.
OOO
OO OO OO
OOO OOO
O OO O
2. Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej. Tworzenie z rozsypanki sylabowej sensownych wyrazów i hasła.
Pomoce : sylaby napisane w kółkach.
- Uczniowie odczytują sylaby, a następnie łączą je w sensowne wyrazy i tworzą
hasło.
3. Wytwarzanie związków słuchowo – wzrokowych.
Pomoce: Wiersz „ Tak się o zamienia w ó” ( dla każdego ucznia)
- Wysłuchanie tekstu z kasety magnetofonowej z jednoczesnym śledzeniem go
przez uczniów ( duży druk)
W lesie kłoda – w skoblu kłódka.
Wielka broda – mała bródka.
Dojna krowa – boża krówka.
Mądre słowa – miłe słówka.
Dobre lody – zimny lód.
Słodki miodek – złoty miód.
Jadą wozy – dudni wóz.
Były kozy – nie ma kóz.
Nie do wiary! Czy to czary?
Żadnych czarów nie ma tu.
Tak się o zamienia w ó.
4. Ćwiczenia cichego czytania ze zrozumieniem oraz ćwiczenia koncentracji uwagi i czujności ortograficznej.
Pomoce : wiersz
- Uczniowie czytają po cichu tekst i podkreślają wyrazy z ó.
- Głośne czytanie wiersza.
- Prowadzący wraz z uczniami dokonuje analizy ortograficznej wyrazów
z trudnością.
5. Zabawa ruchowa ze skakanką. Usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej.
- Uczniowie skaczą na zmianę na lewej i prawej nodze, mówiąc wyliczankę :
„ Żeby kózka nie skakała
to by nóżki nie złamała.”
6. Ćwiczenia spostrzegania wzrokowego oraz pamięci wzrokowej.
Pomoce : kartki z wyrazami.
- Uczniowie łączą wyrazy w pary tak, żeby „ó” wymieniało się na „o”.
- Uczniowie głośno doczytują utworzone związki i podkreślają wyrazy z „ó”.
krówka – krowa
kłódka – kłoda
bródka – broda
słówka – słowa
miód – miodek
kózka – koza
wóz – wozy
lód – lody
7. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.
- Praca indywidualna ze składanką – uczniowie dobierają półkule, na których jest „o” i składają z półkulą, na której jest „ó”.
- Czytają pary wyrazów.
8. Ćwiczenia funkcji wzrokowych i cichego czytania ze zrozumieniem oraz
czujności ortograficznej.
Pomoce : tekst z lukami.
- Dziecko czyta po cichu zdania i uzupełnia luki wyrazami z „ó”.
- Prowadzący sprawdza poprawność wykonania.
- Uczniowie głośno czytają zdania.
Koza ma małą ....................................................
Po ulicy jedzie ....................................................
Zamykam piwnicę na .........................................
Na stawie jest cienki ...........................................
Małe .................................................... to cielęta.
9. Usprawnianie manualne, tworzenie związków słuchowo – ruchowych.
Pomoce : plastelina, wierszyk.
- Uczniowie lepią z plasteliny literę „ó” i „o”.
- Prowadzący recytuje wierszyk :
„ Ta zabawa to ho,ho,
gdy się „ó” zamienia w „o”.
- Uczniowie powtarzają wierszyk i starają się go zapamiętać.
10. Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z „ó” wymiennym. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
Pomoce : karty do gry w „ Piotrusia ortograficznego”.
- Uczniowie grają w „ Piotrusia ortograficznego” , dobierają wyrazy , w których następuje wymiana „ ó” na „o”.
naughty_angel