Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne.doc

(33 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych

Scenariusz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych.

 

Data : 31. 03. 03. r.

Liczba godzin : 1

Prowadząca : mgr Danuta Komisarczyk

Temat zajęć : Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z „ó”

                       wymiennym.

Cele :

-         usprawnianie percepcji słuchowej i związków czasowo – przestrzennych

-         ćwiczenie cichego czytania ze zrozumieniem oraz koncentracji uwagi i czujności ortograficznej

-         usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej

-         ćwiczenia spostrzegania wzrokowego oraz pamięci wzrokowej

 

Przebieg zajęć.

 

1.    Usprawnianie percepcji słuchowej i związków czasowo – przestrzennych, podnoszenie sprawności grafomotorycznej.

Pomoce : instrument muzyczny, kółeczka.

 

-         Prowadzący wystukuje odpowiednie rytmy i proponuje, aby dzieci je wyklaskiwały, a następnie odtworzyły za pomocą kółeczek.

Następnie prowadzący układa rytm z kółeczek, który dzieci przez chwilę obserwują, a potem próbują wystukać i przedstawić graficznie.

 

OOO

OO   OO   OO

OOO   OOO

O   OO   O

OO   OO

2.    Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej. Tworzenie z rozsypanki  sylabowej sensownych wyrazów i hasła.

Pomoce : sylaby napisane w kółkach.

 

    Ćwi       cze     nia     or     to    gra    ficz    ne

 

-         Uczniowie odczytują sylaby, a następnie łączą je w sensowne wyrazy i tworzą

     hasło.

 

 

 

3.    Wytwarzanie związków słuchowo – wzrokowych.

Pomoce: Wiersz „ Tak się o zamienia w ó” ( dla każdego ucznia)

 

-         Wysłuchanie tekstu z kasety magnetofonowej z jednoczesnym śledzeniem go

    przez uczniów ( duży druk)

 

W lesie kłoda – w skoblu kłódka.

Wielka broda – mała bródka.

Dojna krowa – boża krówka.

Mądre słowa – miłe słówka.

Dobre lody – zimny lód.

Słodki miodek – złoty miód.

Jadą wozy – dudni wóz.

Były kozy – nie ma kóz.

Nie do wiary! Czy to czary?

Żadnych czarów nie ma tu.

Tak się o zamienia w ó.

 

4.    Ćwiczenia cichego czytania ze zrozumieniem oraz ćwiczenia koncentracji uwagi i czujności ortograficznej.

Pomoce : wiersz

 

-         Uczniowie czytają po cichu tekst i podkreślają wyrazy z ó.

-         Głośne czytanie wiersza.

-         Prowadzący wraz z uczniami dokonuje analizy ortograficznej wyrazów

    z trudnością.

 

5.    Zabawa ruchowa ze skakanką. Usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej.

 

-         Uczniowie skaczą na zmianę na lewej i prawej nodze, mówiąc wyliczankę :

„ Żeby  kózka  nie  skakała

to  by  nóżki  nie  złamała.”

    

6.    Ćwiczenia spostrzegania wzrokowego oraz pamięci wzrokowej.

Pomoce : kartki z wyrazami.

 

-         Uczniowie łączą wyrazy w pary tak, żeby „ó” wymieniało się na „o”.

-         Uczniowie głośno doczytują utworzone związki i podkreślają wyrazy z „ó”.

krówka – krowa

kłódka – kłoda

bródka – broda

słówka – słowa

miód – miodek

kózka – koza

wóz – wozy

lód – lody

7.    Usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej.

Pomoce : półkule z wyrazami

 

-         Praca indywidualna ze składanką – uczniowie dobierają półkule, na których jest „o” i składają z półkulą, na której jest „ó”.

-         Czytają pary wyrazów.

 

8.    Ćwiczenia funkcji wzrokowych i cichego czytania ze zrozumieniem oraz

    czujności ortograficznej.

Pomoce : tekst z lukami.

 

-         Dziecko czyta po cichu zdania i uzupełnia luki wyrazami z „ó”.

-         Prowadzący sprawdza poprawność wykonania.

-         Uczniowie głośno czytają zdania.

 

 

Koza ma małą ....................................................

Po ulicy jedzie ....................................................

Zamykam piwnicę na .........................................

Na stawie jest cienki ...........................................

Małe .................................................... to cielęta.

 

9.    Usprawnianie manualne, tworzenie związków słuchowo – ruchowych.

Pomoce : plastelina, wierszyk.

 

-         Uczniowie lepią z plasteliny literę „ó” i  „o”.

-         Prowadzący recytuje wierszyk :

„ Ta zabawa to ho,ho,

   gdy się „ó” zamienia w „o”.

-         Uczniowie powtarzają wierszyk i starają się go zapamiętać.

 

10. Ćwiczenia utrwalające pisownię wyrazów z „ó” wymiennym. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej

Pomoce : karty do gry w „ Piotrusia ortograficznego”.

 

-  Uczniowie grają w „ Piotrusia ortograficznego” , dobierają wyrazy , w których następuje wymiana „ ó”  na „o”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin