2006_LISTOPAD_OKE_PR.pdf

(1082 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z BIOLOGII
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
LISTOPAD
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 18 stron (zadania
1 – 31). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy
każdym zadaniu.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu / pióra tylko z czarnym tuszem
/ atramentem.
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
6. Podczas egzaminu możesz korzystać z ołówka i gumki
(wyłącznie do rysunków) oraz linijki.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej dla
egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
60 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
82821933.009.png 82821933.010.png
2
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 1. (1 pkt)
Na schemacie przedstawiono różne poziomy organizacji budowy w świecie ożywionym.
Podaj nazwy poziomów oznaczonych literami a i b.
a – .................................................................. b – ...................................................................
Zadanie 2. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono budowę tkanki mięśniowej poprzecznie prążkowanej
kręgowców.
a) Podaj jedną, widoczną na schemacie, cechę budowy tej tkanki związaną
z wykonywaniem skurczów.
b) Wykaż związek podanej cechy budowy tej tkanki ze zdolnością do wykonywania
skurczów.
a) .................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b) .................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
82821933.011.png 82821933.012.png 82821933.001.png
Próbny egzamin maturalny z biologii
3
Poziom rozszerzony
Zadanie 3. (2 pkt)
Na rysunku przedstawiono fragment skóry człowieka.
Podaj nazwy struktur oznaczonych literami A i B oraz określ po jednej funkcji
charakterystycznej dla każdej z nich.
Element
Nazwa
Funkcja
A
B
Zadanie 4. (1 pkt)
Na schemacie przedstawiono przekrój przez kosmek ze ściany jelita cienkiego człowieka .
W tabeli poniżej zaznacz szereg (spośród I-IV), w którym literom A, B i cyfrom 1, 2
prawidłowo przyporządkowano odpowiednie określenia.
A
B
1
2
Naczynie
włosowate
Naczynie
limfatyczne
I
Transport cukrów
Transport aminokwasów
II
Naczynie
limfatyczne
Naczynie
włosowate
Transport aminokwasów
Transport kwasów
tłuszczowych
Naczynie
włosowate
Naczynie
limfatyczne
Transport kwasów
tłuszczowych
III
Transport aminokwasów
Naczynie
limfatyczne
Naczynie
włosowate
Transport kwasów
tłuszczowych
IV
Transport cukrów prostych
82821933.002.png 82821933.003.png 82821933.004.png 82821933.005.png
4
Próbny egzamin maturalny z biologii
Poziom rozszerzony
Zadanie 5. (2 pkt)
Na rysunkach przedstawiono przebieg pewnego doświadczenia.
Do każdego z naczyń (A, B i C) włożono probówkę z 5 cm 3 1% roztworu skrobi.
We wszystkich naczyniach (A, B i C) umieszczono również probówki z 1 cm 3 świeżo
pobranej śliny. Naczynia umieszczono w łaźniach wodnych o różnych temperaturach i po
wyrównaniu się temperatur w naczyniu oraz w probówkach, przelano ślinę do roztworu
skrobi. Następnie co minutę pipetą pobierano po kropli każdej z mieszanin i przy pomocy
jodyny testowano na obecność skrobi. Dla każdego zestawu (A, B i C) notowano czas,
po jakim kropla mieszaniny już nie zmieniała barwy na czarno-niebieską, co oznaczało
strawienie skrobi (negatywny test skrobiowy).
Podaj:
a) w którym z naczyń badawczych najszybciej nastąpi strawienie skrobi.
b) w którym z naczyń, po zakończeniu eksperymentu, test skrobiowy będzie pozytywny.
Każdy wybór uzasadnij jednym argumentem .
a) .................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
b) .................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................
Zadanie 6. (1 pkt)
Na rysunku przedstawiono budowę komórki zwierzęcej.
82821933.006.png 82821933.007.png
 
Próbny egzamin maturalny z biologii
5
Poziom rozszerzony
Podaj numery oraz nazwy dwóch organelli komórki spośród 1 – 4, które są ograniczone
dwiema błonami lipidowo – białkowymi.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7. (2 pkt)
Podczas prac wykopaliskowych w pozostałościach południowoafrykańskiej wioski z XI w.
znaleziono szkielet mężczyzny, który fizycznie różnił się od szkieletów innych mieszkańców
tej wioski. Jednak analiza izotopów zawartych w tym szkielecie wykazała, że stosunek
różnych izotopów węgla jest w nim podobny do stwierdzonego u innych mieszkańców tej
wioski. Skład izotopów węgla w szkielecie uzależniony jest od spożywanego pokarmu.
Archeolodzy, którzy dokonali tego odkrycia sformułowali wniosek, że mężczyzna ten przybył
do wioski z innego obszaru, a następnie spędził w niej większość swojego życia.
Podaj dwa argumenty potwierdzające wniosek archeologów.
1. ..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
2. ..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
Zadanie 8. (1 pkt)
Na rysunku przedstawiono cztery sposoby przenikania substancji przez błonę komórkową.
Przedstawione na rysunku sposoby przenikania substancji przez błonę komórkową
podziel na dwie grupy – uzupełnij poniższą tabelę.
Grupa
Sposoby przenikania
Przenikanie w stosunku do gradientów
stężeń
I
II
82821933.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin