Nowak Marian - Teorie i koncepcje wychowania.pdf
(
4092 KB
)
Pobierz
624662278 UNPDF
M. Nowak,
Teorie i koncepcje wychowania
, Warszawa 2008,
ISBN 978-83-0501-28-3, © by WAiP 2008
Wydawcy:
Iwona Zarzycka, Bożenna Żółtowska
Redaktor:
Mieczysława Decewicz
Opracowanie typograiczne serii:
Marek Stańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych:
Wojciech Stukonis
Fotograia na okładce:
archiwum Autora
Indeks osób:
Zdzisława Ziembińska
ISBN: 978-83-60501-28-3
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2008
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o.
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
M. Nowak,
Teorie i koncepcje wychowania
, Warszawa 2008,
ISBN 978-83-0501-28-3, © by WAiP 2008
Spis treści
Wstęp
15
ROZDZIAŁ 1.
Teoria i teorie oraz koncepcje i modele
wychowania (aspekty etymologiczne i problemy
kategorialne)
19
1.1. „Teoria/-e wychowania” – geneza, okoliczności
i uwarunkowania ich powstawania 20
1.1.1. Od umiejętności praktycznych i sztuki wychowania do teorii
i nauki o wychowaniu
20
1.1.2. Etapy formowania się teorii o wychowaniu
oraz jej poziomy
23
1.1.2.1. Od teorii potocznych do teorii naukowej
24
1.1.2.2. Teoria i wiedza naukowa w pedagogice jako suma
różnych poziomów releksji
27
1.1.2.3. Teoria wychowania jako teoria naukowa
i metateoria
33
1.1.3. Modele i koncepcje a teorie wychowania
35
1.1.3.1. Model wychowania
35
1.1.3.2. Pojęcie koncepcji wychowania
37
1.2. Zadania i funkcje teorii wychowania 39
1.2.1. Celowość i zadania teorii wychowania w kontekście jej
teoretyczności i praktyczności
39
1.2.2. Rola i funkcje teorii wychowania
43
1.2.3. Relacja między teorią a praktyką w myśleniu i działalności
wychowawczej
46
1.3. „Dobra teoria” i jej charakterystyka 50
1.3.1. Wychowanie jako teoria i praktyka a problem ważności
i wiarygodności badań naukowych
50
www.waip.com.pl
M. Nowak,
Teorie i koncepcje wychowania
, Warszawa 2008,
ISBN 978-83-0501-28-3, © by WAiP 2008
6
1.3.2. Antropologiczny charakter poznawczego wysiłku człowieka
w zakresie badań teorii wychowania
52
1.3.3. O potrzebie humanistycznego zorientowania teorii
wychowania
55
Pytania kontrolne
57
Problemy do dyskusji
57
ROZDZIAŁ 2.
Teoria wychowania a inne dyscypliny
pedagogiczne
58
2.1. Teoria wychowania w kontekście współczesnych ujęć nauki
i poznania naukowego 59
2.1.1. Trudności z rozumieniem pojęcia nauka
59
2.1.2. Problem statusu teorii wychowania jako dyscypliny wiedzy
(i ogólnie pedagogiki jako nauki) w kontekście ogólnego
status quaestionis
w naukach
63
2.1.2.1. Miejsce teorii wychowania wśród innych dyscyplin
pedagogicznych
65
2.1.2.2. Teoria wychowania a światopogląd, retoryka
i ideologia
77
2.1.2.3. Teoria wychowania jako dyscyplina
antropologiczna
85
2.2. Teoria wychowania a dyscypliny podstawowe i dyscypliny
pedagogiczne 87
2.2.1. Teoria wychowania a dyscypliny podstawowe jako jej
naukowe źródła
87
2.2.1.1. Teoria wychowania a biologia (biologia
wychowania)
87
2.2.1.2. Teoria wychowania a psychologia (psychologia
rozwoju człowieka i psychologia wychowawcza)
88
2.2.1.3. Teoria wychowania a socjologia (socjologia
wychowania)
89
2.2.1.4. Filozoiczne oblicze teorii wychowania (ilozoia
stosowana i ilozoia wychowania)
90
2.2.1.5. Teoria wychowania w dialogu z teologią (teologią
wychowania)
96
2.2.2. Teoria wychowania a inne dyscypliny pedagogiczne
100
M. Nowak,
Teorie i koncepcje wychowania
, Warszawa 2008,
ISBN 978-83-0501-28-3, © by WAiP 2008
7
2.2.2.1. Pedagogika i jej subdyscypliny
101
2.2.2.2. Teoria wychowania a pedagogika ogólna
101
2.2.2.3. Teoria wychowania a dydaktyka
102
2.2.2.4. Teoria wychowania a pedagogika społeczna
102
2.2.2.5. Teoria wychowania a pedagogika kultury,
wielokulturowości i religii
103
2.3. Charakterystyka teorii wychowania, jej odmian i specyiki 107
2.3.1. Okoliczności powstawania i rozwoju teorii wychowania
107
2.3.2. Rodzaje teorii naukowych i teorii wychowania
111
2.3.3. Praktyczny wymiar teorii wychowania a jej utylitaryzm
i pragmatyzm
114
2.3.3.1. Charakterystyka teorii wychowania jako dyscypliny
praktycznej
115
2.3.3.2. Epistemologia praktyki a współczesne tendencje
115
Pytania kontrolne
119
Problemy do dyskusji
119
ROZDZIAŁ 3.
Metodologiczne problemy teorii
wychowania
121
3.1. Wyznaczenie obszaru i zdeiniowanie przedmiotu badań teorii
wychowania 121
3.1.1. Deiniowanie i ustalanie przedmiotu badań teorii
wychowania
122
3.1.1.1. Obszary badań i analizowane problemy u wybranych
teoretyków wychowania
122
3.1.1.2. Zakres, specyika i wyodrębnianie przedmiotu badań
w głównych okresach rozwoju teorii wychowania
128
3.1.1.3. Podstawowe problemy i kierunki badań teorii
wychowania
131
3.1.2. Przedmiot badań a specyika rzeczywistości
wychowania
132
3.1.3. Wzajemne relacje i zależności między przedmiotem
i metodą badań
139
3.2. Metodologia badań teorii wychowania 141
3.2.1. Podstawowe zarzuty dotyczące metodologii badań w teorii
wychowania
141
www.waip.com.pl
M. Nowak,
Teorie i koncepcje wychowania
, Warszawa 2008,
ISBN 978-83-0501-28-3, © by WAiP 2008
8
3.2.2. Główne orientacje badawcze w teorii wychowania
143
3.2.2.1. Orientacja tradycyjna
143
3.2.2.2. Orientacja fenomenologiczna
145
3.2.2.3. Orientacja scjentystyczna
145
3.2.2.4. Orientacja antymetodologiczna
145
3.2.3. Kryzys metodologicznej tożsamości teorii wychowania
a postępujący rozwój jej metodologicznej świadomości
147
3.2.3.1. Propozycja „radykalnej, krytycznej zmiany statusu
poznawczego” teorii wychowania
147
3.2.3.2. Propozycje nowych kryteriów i metod oraz zasad
badań
148
3.2.3.3. Ku zorientowanej na człowieka metodologii badań
teorii wychowania
151
3.3. O nowe podejście w metodologii badań teorii wychowania 166
3.3.1. Odzyskiwanie wychowania
167
3.3.2. Badania teorii wychowania a współpraca z zespołem nauk
o wychowaniu
169
3.3.3. Nowe propozycje i modele podejść badaczy rzeczywistości
wychowania
171
Pytania kontrolne
175
Problemy do dyskusji
175
ROZDZIAŁ 4.
Teoretyczne i koncepcyjne ujęcia
wychowania
177
4.1. Fenomen wychowania 178
4.1.1. Ujęcia wychowania podkreślające jego związek z życiem
178
4.1.2. Podstawowe problemy związane z deiniowaniem
wychowania
182
4.1.3. Terminologiczne i etymologiczne problemy dotyczące
rozumienia wychowania
183
4.1.3.1. Rozwój języka teorii wychowania na przykładzie
historii pojęć formacja i wychowanie
183
4.1.3.2. Wychowanie jako działalność na rzecz formacji
186
4.2. Rozumienie wychowania i jego deinicje 189
4.2.1. Zakresy znaczeniowe pojęcia wychowanie: szerokie, wąskie
i najwęższe rozumienie wychowania
189
Plik z chomika:
emaciak
Inne pliki z tego folderu:
Diagnoza klasa 3-materiaÅy dla nauczyciela.pdf
(1871 KB)
(Specyficzne trudności w nauce).pdf
(123 KB)
49_podloze_niepowodzen_szkolnych_uczniow.pdf
(101 KB)
KONSPEKT ZAJĘĆ KOREKCYJNO-przykład.doc
(46 KB)
Test do badania poziomu sprawnoÅci manualnej i percepcji wzrokowej H. Spionek.doc
(162 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dogoterapia
Dokumenty
Dziecięce porażenie mózgowe
Farma
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin