KAZDY DRIVER.pdf

(429 KB) Pobierz
O Tym Powienien Wiedzieć Każdy Kierowca
O Tym Powienien Wiedzieć Każdy Kierowca
Wpisał Mariusz Miąsko
Piątek, 09. Styczeń 2009 01:24 - Zmieniony Piątek, 09. Styczeń 2009 23:09
W jaki sposób kierowca może uniknąć mandatu oraz kary za wydłużenie czasu prowadzenia
pojazdu oraz skrócenie odpoczynków i przerw ?
Poniższe opracowanie może mieć szczególne znaczenie dla kierowców, na których od 29
listopada 2008 roku za przekroczenia norm wynikających z rozporządzenia 561/2006/WE organ
kontrolujący może nałożyć mandat.  Przewoźnicy oraz kierowcy skarżą się, że organy kontrolne
nakładają w trakcie kontroli na drodze kary za drobne przekroczenia norm czasu prowadzenia
pojazdów, odpoczynków i przerw a tym czasem kierowcy nie mają żadnego wpływu na
powstanie wielu z tych przekroczeń. Należy sobie więc odpowiedzieć na pytanie: czy kierowca i
przewoźnik jest bezbronny w takiej sytuacji ?
Wręcz przeciwnie. Jeszcze nigdy przewoźnicy i kierowcy nie mieli w swoim „arsenale
przepisów” tak liberalnego ustawodawstwa zwalniającego z odpowiedzialności za
przekroczenia norm jak obecnie !
Wszelkie narzekania kierowców i przewoźników na nieżyciowe i zbyt restrykcyjne prawo w tym
zakresie są całkowicie nieuzasadnione i świadczą o braku należytej znajomości przepisów.
Ustawodawca przewidział (co najmniej) cztery przepisy zwalniające kierowcę i przewoźnika z
kary:
-
po pierwsze jest to art 12/561/2006/WE,
-
po drugie art 92a ust 4 ustawy o transporcie drogowym,
-
po trzecie art 9 umowy AETR,
1 / 7
422325140.004.png
 
O Tym Powienien Wiedzieć Każdy Kierowca
Wpisał Mariusz Miąsko
Piątek, 09. Styczeń 2009 01:24 - Zmieniony Piątek, 09. Styczeń 2009 23:09
-
po czwarte art 93 ust 7 ustawy o transporcie drogowym.
Warto pamiętać, że wystarczy aby kierowca znał te 4 przepisy i umiejętnie je stosował a organ
kontrolny będzie mógł w bardzo ograniczonym zakresie nakładać kary na kierowcę oraz
przewoźnika.
W ramach niniejszej publikacji postaram się nauczyć kierowców oraz właściciela i firm
transportowych jak umiejętnie oraz „lege artis”unikać odpowiedzialności za przekroczenia
powołując się na art 12 rozporządzenia 561/2006/WE.
Po pierwsze należy pamiętać, że art 12 rozporządzenia 561 z 2006 roku znajduje zastosowanie
wyłącznie do transportu wykonywanego na terenie całej UE oraz EOG. Kierowcy wykonujący
przewozy poza terytorium Unii Europejskiej muszą powołać się odmienny przepis.
Po drugie kierowca musi wiedzieć, że art 12/561/2006/WE zwalnia z wyłącznie z
odpowiedzialności w przypadku:
-
skrócenia minimalnego okresu przerw,
-
skrócenia minimalnego okresu odpoczynków oraz
-
wydłużenia maksymalnego okresu prowadzenia pojazdu.
2 / 7
422325140.005.png
 
O Tym Powienien Wiedzieć Każdy Kierowca
Wpisał Mariusz Miąsko
Piątek, 09. Styczeń 2009 01:24 - Zmieniony Piątek, 09. Styczeń 2009 23:09
Kierowcy oraz przewoźnicy a szczególnie pracownicy spedycji oraz ekspedytury muszą także
wiedzieć z czego ten przepis nie zwalnia?
Otóż wbrew przekonaniu niektórych kierowców nie zwalnia on z kar nakładanych za
nieprawidłowości w dokumentach czyli nie zwalnia z nieprawidłowo wypełnionych wykresówek,
źle zalogowanych kart kierowcy w tachografach cyfrowych oraz źle wypełnionych zaświadczeń i
świadectw działalności itp.
Po trzecie kierowca musi dokładnie wiedzieć w jaki sposób musi się zachować aby powołanie
się na art 12 /561/2006/WE było skuteczne? Należy pamiętać, że kierowca musi koniecznie
dopełnić ściśle określonej procedury:
1) kierowca musi dokonać na rewersie wykresówki lub wydruku z tachografu cyfrowego
odręcznego zapisu o treści z której wynika, że:
a) naruszenie powstało w celu dotarcia do odpowiedniego miejsca postoju,
b) naruszenie powstało dla zabezpieczenia mienia, pojazdu lub osób,
c) naruszenie powstało z przyczyny...np.: korka drogowego, lub złych warunków drogowych, lub
braku miejsca na parkingu. Kierowca zawsze musi podać przyczynę powstania naruszenia !
Bardzo ważne że wszystkie te informacje kierowca musi wpisać jednocześnie jeśli chce uniknąć
kary.
Zachodzi jednak praktyczne pytanie: jakie miejsce postoju można uznać za „odpowiednie” oraz
kto decyduje jakie miejsce jest „odpowiednie”?
3 / 7
422325140.001.png
 
O Tym Powienien Wiedzieć Każdy Kierowca
Wpisał Mariusz Miąsko
Piątek, 09. Styczeń 2009 01:24 - Zmieniony Piątek, 09. Styczeń 2009 23:09
Z przepisu jasno wynika że to kierowca decyduje o tym które jego zdaniem miejsce postoju jest
odpowiednie.
Przykładowo:
-
W przewozie rzeczy nie ma zapewne bardziej odpowiedniego miejsca postoju niż miejsce
docelowe załadunku i rozładunku towaru lub miejsce w którym znajduje się baza firmy.
-
W przewozach autokarowych okazjonalnych osób zapewne nie ma bardziej odpowiedniego
miejsca postoju niż miejscowość w której znajduje się hotel do którego dowozimy klientów.
-
Na liniach regularnych powyżej 50 km w przewozach osób nie ma bardziej odpowiedniego
miejsca niże miejsce poszczególnych przystanków.
Nasuwa się więc kolejne praktyczne pytanie: Czy n a j b l i ż s z y parking ZAWSZE będzie
„odpowiednim” miejscem postoju?
Otóż nie koniecznie. Odpowiednim miejscem postoju wcale nie musi być najbliższy parking
ponieważ zdaniem kierowcy nie musi on spełniać szeregu warunków (np.: może nie być
wystarczająco bezpieczny) a to kierowca decyduje czy jego zdaniem miejsce jest „odpowiednie”
do odpoczynku.
Po czwarte: W praktyce kierowcy często w trakcie kontroli na drodze spotykają się z tezą
niektórych przedstawicieli organów kontrolnych, że na art. 12 kierowca może się powołać
„WYJĄTKOWO”.
4 / 7
422325140.002.png
 
O Tym Powienien Wiedzieć Każdy Kierowca
Wpisał Mariusz Miąsko
Piątek, 09. Styczeń 2009 01:24 - Zmieniony Piątek, 09. Styczeń 2009 23:09
Zachodzi więc kolejne uzasadnione pytanie: Czy art 12/561/2006/WE faktycznie można
stosować wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych?
Należy tu zaznaczyć, że organy kontrolne wydając decyzje administracyjne wielokrotnie
zajmowały stanowisko, że art 12/561/2006 roku jest przepisem do stosowania w sytuacjach
wyjątkowych.
Moim zdaniem nic bardziej mylnego – dlaczego ?
Ponieważ organy kontrolne analizując ten przepis muszą w pierwszej kolejności oprzeć się na
wykładni literalnej – czyli – muszą oprzeć się tylko na „suchej” treści przepisu i nie mogą
pozwolić sobie na żądną nadinterpretację.
Tym czasem ustawodawca w art 12/561/2006/WE wcale nie napisał że przepis ten można
stosować wyłącznie w drodze wyjątku.
Jest to jawna nadinterpretacja organów kontrolnych na niekorzyść przewoźników i kierowców.
Nie istnieje zapis zakazujący stosowania art 12 codziennie.
Zachodzi więc kolejne uzasadnione pytanie: Ile razy w tygodniu można powołać się na art
12/561/2006/WE ?
Należy pamiętać, że art 12/561/2006/WE nie tylko nie określił ile razy w tygodniu można
przekroczyć obowiązujące normy ale także nie określił jak długo może trwać takie
przekroczenie.
Przykładowo:
5 / 7
422325140.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin