Konkurs znajomości wierszy Jana Brzechwy dla klas I-III
Konkurs jest podsumowaniem bloku znajomości wierszy Jana Brzechwy. Można przeprowadzić go w klasie, ale również w gronie między-klasowym. W tym przypadku klasa stanowi jedną drużynę. Wszystkie zadania uczniowie rozwiązują razem, naradzając się i podejmując wspólne decyzje. Ważne jest, aby nie były to wyścigi „na czas”. Liczy się poprawne wykonanie zadania.
Nauczyciel przygotowuje zestaw zadań według podanej instrukcji.
1. Jakie warzywa rozmawiają w wierszu „Na straganie”? Wypisz ich jak najwięcej. (Uczniowie otrzymują kartę z poleceniem)
koper, szczypiorek, kalarepka, rzepa, groch, pietruszka, seler, burak, cebula, fasola, brukselka, marchewka, kapusta
2. Połącz cytaty z tytułami. (Uczniowie otrzymują rozsypkę: cytaty i tytuły
Prawidłowe pary przyklejają na kartę)
„ Moja buzia tryska zdrowiem,
Jak coś powiem, to już powiem” Samochwała
„ Janek zgubił klucz, a Wacek
Zjadł ze stołu cały placek” Skarżypyta
„ A kto dzisiaj pluł i łapał?
A kto się w głowę podrapał? Leń
„ Taki tchórz! Taki tchórz!
Ledwo wyszedł, wrócił już” Koziołeczek
Pomidor
„ We wtorek – w czerwonym winie,
A znowu w środę – w czerninie” Mucha
3. Przedstaw ruchem tytuł wiersza.
( Nauczyciel szeptem podaje hasło wybranej osobie z grupy. Dziecko pokazuje, pozostali uczniowie podają hasło po wcześniejszej wspólnej naradzie. Uznawana jest tylko pierwsza odpowiedź)
„ Leń” „ Samochwała” „Sum” „ Kaczka Dziwaczka”
„Koziołeczek” „Kwoka” „Skarżypyta” „ Katar”
„Na wyspach Bergamutach” „Pomidor” „Hipopotam”
4. Krzyżówka (Uczniowie otrzymują kartę pracy)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
1. W szkole na stole stał............. wielkości arbuza
2. Przedrzeźniał ogrodniczkę.....
3. Grzebień i .........
4. Siedział na tapczanie
5. Żuraw i .......................
6. Kąpała się w smole, rosole
7. Z domkiem na grzbiecie
8. Spotkał Katarzynę
HASŁO: ...................................................................
5. Uzupełnij cytaty. (Uczniowie otrzymują kartę pracy)
„ Wy nie wiecie, a ja wiem,
jak rozmawiać ...................................................................
Bo poznałem...........................................psi,
Gdy mieszkałem w pewnej wsi”
„ Proszę pana pewna ...........................................................
Traktowała świat z wysoka.
I mówiła z przekonaniem:
„Grunt to...................................................wychowanie”
„ Mieszkał w Wiśle ...............................................wąsaty,
znakomity .................................................................
Krzyczał więc na całe skrzele:
„Do mnie, młodzi przyjaciele!”
„ Po podwórku chodzą .......................................................
wszystkie bose nieboraczki,
A w dodatku nieodziane
To są ...................................................niesłychane”
6. Otocz pętlą wyrazy określające cechy Lisa Witalisa.
(Uczniowie otrzymują kartę pracy)
nieuczciwy, zły, dobry dla zwierząt, sprytny, uczciwy, koleżeński, przebiegły, prawdomówny, dumny, życzliwy
PUNKTACJA
1. Za każde warzywo 0,5p. - max. 6,5punktów (W wierszu jest 13 warzyw)
2. Za każdy prawidłowy tytuł 0,5p. – max. 2,5punktów
3. Za każdy tytuł 1p. ( Nauczyciel decyduje ile zagadek przypadnie na jedną grupę)
4. Za każde hasło 0,5p. – max. 4punkty
5. Za każdy prawidłowy wyraz 0,5p. – max. 4 punkty
6. Za każdą prawidłowa cechę 0,5p. – max. 2,5punktów
kisasik