Zabawy dla dzieci od 1 roku życia.doc

(296 KB) Pobierz
rysowanie i malowanie

 

 

 

Zabawy

dla dzieci

od

1 roku życia

Materiały zebrane z forum ezabawy

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy z mamą i tatą

 

J              Rysowanie i malowanie – farby plakatówki, pędzelek, dużo kartek papieru, duże kartony i.... duuuuużo cierpliwości, żeby się nie przejmować tym, że wszystko dookoła jest brudne

 

J              Karton (np. po telewizorze) do zrobienia domku, który można następnie pomalować razem z dzieckiem

 

J              Zabawa w „a ku ku” – przykrywamy dziecko chustką, można w ten sposób chować również zabawki

 

J              Jazda samochodem po mieszkaniu z przystankami, zabieranie pasażerów i nazywanie przystanków (uwaga, przystanek komoda, wsiada miś, wysiada piesek, etc.)

 

J              Wożenie dziecka w kocu po podłodze, wersja huśtawka, ale muszą być dwie dorosłe osoby do bujania

 

J              Pływamy na statkupoduszce z kanapy

 

J              Zabawa ciastoliną -robimy węże, jeże, bałwanki itp.

 

J              Domki dla misiów lub innych zabawek – kładziemy na podłodze np. kartonowe pudełka (mogą być z wieczkami), poszukiwanie ukrytych zabawek – zabawa według inwencji

 



J              Wersja garnuszka na klocuszek – dziecko wrzuca duże guziki i pojedyncze klucze do puszki z otworem

 

J              Ganie się, udając pieski, węże, latające ptaszki itp.

 

J              Czytamy książeczki tzn. objaśniamy obrazki

 

J              Zabawa w chowanego – dziecko najczęściej chowa się do naszych kryjówek J
 

J              Robimy zdjęcia telefonem lub aparatem cyfrowym różnym przedmiotom lub zabawkom w domu, następnie pokazujemy i pytamy gdzie to jest

 

J              Chowamy różne przedmioty, na początek w widoczne miejsca, następnie utrudniamy

 

 

 

 

J              Zabawy z czapkami – różne wersje: zbieramy różne czapki mamy, taty, dziecka, czepki kąpielowe, wkładamy je zwierzątkom lub przymierzamy przed lustrem śmiejąc się z siebie nawzajem, wrzucamy czapki z odległości i najczęściej z wysokości rąk mamy do łóżeczka, następnie dziecko wyrzuca je na podłogę i zabawa od nowa.

 

J              Zabawa w teatrzyk – chowamy się za fotelem, misie występują na oparciu. Scenariusz dowolny, można również śpiewać piosenki z wykorzystaniem różnych zabawek.

 

J              Zabawy z balonem – podbijanie kilku balonów, rysowanie wesołych buziek na balonach, można dokleić „włosy” z krepiny, wypuszczamy powietrze z balona i gonimy za nim

 

J              Zabawy z kolorowymi czasopismami – odszukujemy np. dzieci, samochody, zwierzątka itp.
 

 

J              Turlanie się po podłodze

 



 

 

 

 

J              Kulki z papieru – robimy kule z gazet, którymi można się obrzucać lub wrzucać np. do dużego garnka, drzemy papier na drobne kawałeczki, w ten sposób powstaje śnieg”. Kawałeczki papieru można zbierać łopatką do wiaderka, podrzucać i rozdmuchiwać - bałaganu co niemiara, ale szybko się sprząta!!

 

J              Zabawy z parasolką: do końcówek parasolki przywiązujemy na nitkach małe zabawki lub figurki wykonane z papieru – chodzimy po domu śpiewając wesołe piosenki, chowamy się pod parasol i mówimy „pada deszcz”, zabawy według inwencji, ale kolorowy parasol dobrze się sprawdza

J              Bańki mydlane

J              Tuby kartonowe – z dużych kartonów robimy, tuby i układamy tam pluszowe zwierzaki, później wyjmujemy drugą stroną

J              Oglądanie zdjęć – poświęcamy kilka zdjęć gorszej jakości na specjalny album do oglądania dla dziecka, można tam umieszczać zdjęcia wycięte z gazet

J              Poduszkowy koń – poduszkę owijamy w koc, związujemy gumą, powstaje "koń", można z niego spadać na tapczan i "wozić" inne zabawki

J              Zjeżdżalnia – obok fotela układamy poduchy, na które można zjeżdżać 

J              Odrysowywanie kształtów rączek i stóp – następnie dziecko może je pokolorować

J              Papierowe samoloty – robimy samoloty z papieru (takie jak w szkole podstawowej), rzucamy i ganiamy za nimi po całym domu

J              Basen – wyciągamy wszystkie akcesoria basenowe (czepek, kostium, koło, piłka itp. ) i pływamy po podłodze, można wykorzystać mały basenik ogrodowy – oczywiście bez wody

J              Kąpiel „na sucho” – wyjmujemy wanienkę dziecka, wrzucamy zabawki, można wykąpać lalę, wykonując wszystkie czynności jakie robimy w czasie kąpieli dziecka

J              Zabawy latarką – w ciemnym pokoju zapalamy i gasimy latarkę mówiąc „jasno – ciemno”, „światło – nie ma światła”, można przykleić kolorową krepinę.

J              Wieża z pudełek – zbieramy pudełka różnej wielkości (np. po butach, lekarstwach, ryżu, sokach itp.), budujemy z nich wieże i różne domki, a następnie rozwalamy. Można wkładać większe w mniejsze.

J              Grzechotki – do puszek po napojach lub plastikowych butelek wrzucamy ryż, kaszę itp. Grzechotki wykorzystujemy w trakcie śpiewania rytmicznych piosenek.

J              Czarodziejska różdżka – z kolorowej krepiny wycinamy paski, przyklejamy do patyczka, wykorzystujemy w czasie różnych zabaw.

J              Karuzela – wprawiamy w ruch obrotowy np. kółka z piramidki, dziecko może je łapać

J              Trąby z papieru – robimy tuby z papieru i trąbimy przez nie



J               Tor przeszkód – robimy prosty tor przeszkód z krzeseł, poduszek itp. pokonujemy go razem z dzieckiem

J              Szałas – budujemy szałas z koców i krzeseł

J               Pociąg – ustawiamy pociąg z krzeseł

 

 

Zajęcia „gospodarskie”

 

 

J              Rozpakowywanie zakupów

 

J               Zabawy z sitkami wyjmujemy sitka różnej wielkości i z różnego materiału, wkładamy większe w mniejsze, zakładamy na głowę i wygłupiamy się

 

J               Zabawy z garnkami – podobnie jak sitka, tylko może bez wersji           „na głowę”

 

J              Przesypywanki bierzemy kaszę (może być gryczana) i przesypujemy z jednej miseczki do drugiej. Można robić z innymi produktami dobrymi do przesypywania (ryż, soczewica, fasola itp.)

 

J              Zmywanie

 

J              Przekładanie owoców – z koszyczka do koszyczka itp.

 

J              Sortowanie prania

 

J              Wycieranie kurzu

 

J               Gniecenie ciasta

 

J              Zamiatanie

 

J              Czyszczenie butów

 

J              Ściąganie prania z suszarki





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uwaga!!!!!!!!

Wszystkie zabawy powinny odbywać się

pod czujnym nadzorem rodziców

 

Wierszyki – „masażyki”

 

J              Przyszła myszka do braciszka.

Tu zajrzała, tam wskoczyła,
A na koniec tu się skryła.
na plecach dziecka wykonujemy posuwiste ruchy opuszkami złączonych palców;
lekko drapiemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim; wsuwamy palec za kołnierzyk
 

J              Płynie, wije się rzeczka
Jak błyszcząca wstążeczka.
Tu się srebrzy, tam ginie,
A tam znowu wypłynie.
rysujemy na plecach dziecka falistą linię; delikatnie drapiemy je po plecach,
wsuwamy palce za kołnierzyk; przenosimy dłoń pod pachę i szybko wyjmujemy.
Wierszyk można wykorzystać podczas zabawy w kąpieli: Naśladujemy ręką wijącą
się rzeczkę to w wodzie, to kreśląc ją na plecach dziecka, chowamy rękę pod
wodą i nagle wynurzamy

 

J              Wspinał się pajączek po rynnie.

Spadł wielki deszcz i zmył pajączka

Zaświeciło słoneczko,

Wysuszyło pajączka, rynnę i...

Wspinała się pajączek po rynnie...

kroczymy palcami po plecach dziecka, od dołu ku górze; przykładamy

do nich obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół; masujemy plecy



...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin