Psychotron.pdf

(6236 KB) Pobierz
808470495.008.png
Lekcja próbna
2
808470495.009.png
Lekcja próbna
Wstêp
Podobnie jak wszystkie istoty ¿ywe, cz³owiek jest zale¿ny od œwiata, w którym egzy-
stuje. Mo¿e siê utrzymaæ przy ¿yciu jedynie wówczas, gdy œrodowisko zewnêtrzne
posiada okreœlone cechy fizyczne i chemiczne. Mo¿emy ¿yæ tylko w odpowiedniej
temperaturze, wilgotnoœci, ciœnieniu, promieniowaniu, przy dop³ywie wody, pokar-
mu, tlenu i bodŸców zewnêtrznych. Nasz œwiat ma tak¿e szereg w³asnoœci spo³ecz-
no-kulturowych. Trudno dyskutowaæ nad faktem naszej ewidentnej zale¿noœci od
otoczenia. Szczególnie na poziomie biologicznym ma ona charakter obiektywny, mie-
rzalny i odpowiednio udokumentowany empirycznie.
Zale¿noœæ cz³owieka od otoczenia pod jakimkolwiek wzglêdem okreœlana jest jako
potrzeba. Rozró¿nia siê potrzeby obiektywne i subiektywne. Gdzie indziej potrzeby
ludzkie dzieli siê na biologiczne i spo³eczne oraz kulturowe. ¯yj¹c w okreœlonym sys-
temie spo³ecznym, osoba ludzka wchodzi w z³o¿one zale¿noœci miêdzy-
osobowe, a one z kolei stanowi¹ podstawê wytwarza-
nia siê zadañ. W taki sposób o cz³owieku
w œwiecie wypowiadali siê czo³owi re-
prezentanci tzw. psychologii re-
gulacyjnej, M. Maruszewski,
J. Reykowski i T. Tomaszew-
ski. Tak¹ wiedzê mo¿esz od-
szukaæ w ka¿dym podrêcz-
niku akademickim. Ma ona
rzecz jasna wielk¹ wartoœæ
merytoryczn¹, poznawcz¹.
Nie bêdziemy teraz rozwa-
¿aæ, czy przedstawione treœci
maj¹ jakieœ istotne znaczenie
dla Ciebie – drogi Studencie.
Proponujê, abyœmy spróbowali prze-
œledziæ to zagadnienie inaczej. W bardziej przystêpnej formie i na przyk³adach do-
stêpnych Ci w Twym w³asnym ¿yciowym doœwiadczeniu. Najwa¿niejsz¹ myœl¹, re-
fleksj¹ pojawiaj¹c¹ siê po lekturze teorii na temat zale¿noœci cz³owieka od otoczenia
jest stwierdzenie, ¿e jako jedyni (poznani do tej pory we wszechœwiecie...) potrafimy
tak aktywnie wp³ywaæ na nasze losy–iwwymiarze jednostki, i w wymiarze ca³ego
gatunku. Zauwa¿aj¹c te nasze w³aœciwie nieograniczone mo¿liwoœci kreowania,
zdob¹dŸmy siê na chwilê powa¿nej refleksji. Zauwa¿my, w jakim kierunku zmierza
ta nasza kreacja. Zdob¹dŸmy siê równie¿ na pokorê przy odró¿nianiu spraw, na któ-
re mamy wp³yw, od tych, których zmiana nie le¿y w naszej mocy. Te „zmienialne” ele-
menty rzeczywistoœci powinny wywo³aæ w Tobie energiê i motywacjê œwiadomego
i odpowiedzialnego wspó³twórcy naszej rzeczywistoœci, a te „niezmienialne” – goto-
woϾ akceptacji i jak najlepszego wykorzystania.
Zapraszam Ciê serdecznie do lektury, doœwiadczeñ i nowych, g³êbszych oraz nieco-
dziennych refleksji. Rozwa¿ teraz, czy ten moment jest odpowiedni na lekturê pierw-
szej lekcji kursu. Zadbaj o swój komfort, skoncentruj siê i... przewróæ stronê.
3
808470495.010.png 808470495.011.png
Lekcja próbna
W jaki sposób s¹ opracowane materia³y lekcyjne „Kursu psychologii”?
Chcielibyœmy zwróciæ uwagê na specjalny, u³atwiaj¹cy naukê charakter naszych
materia³ów lekcyjnych:
ka¿dy zeszyt ma okreœlon¹, powtarzaln¹ strukturê dydaktyczn¹;
istotnym elementem tej struktury s¹ m. in. liczne przyk³ady, a tak¿e æwiczenia
praktyczne, dziêki którym na bie¿¹co bêdziesz wykorzystywa³ zdobywane umie-
jêtnoœci;
na koñcu ka¿dego zeszytu zamieszczamy zadanie domowe, które jest istotnym
sprawdzianem stopnia Twojej satysfakcji z wiedzy, któr¹ chcieliœmy przekazaæ Ci
w danej partii materia³u;
nasze kursy wyró¿niaj¹ siê bezpoœrednim stylem wyk³adu. Dla uproszczenia po-
stanowiliœmy zwracaæ siê do naszych Studentów, przyjmuj¹c formê „Ty”, a nie
„Pan/Pani”. Liczymy w tej kwestii na wyrozumia³oœæ zarówno m³odych, jak i star-
szych studentów. Uwa¿amy, ¿e teksty pisane w wybranej przez nas formie stan¹
siê bardziej przejrzyste i przyjemne w czytaniu;
stosujemy rozwi¹zania graficzne u³atwiaj¹ce przyswojenie wiedzy.
Ka¿dy student ma prywatnego nauczyciela.
Pracê domow¹ mo¿esz przys³aæ do swojego prywatnego nauczyciela, który oceni po-
prawnoœæ odpowiedzi. Komentarz nauczyciela bêdzie siê odnosi³ do zagadnieñ oma-
wianych w poszczególnych lekcjach.
Na marginesach lekcji spotkasz siê z nastêpuj¹cymi symbolami:
sygnalizuje wa¿ne za³o¿enia, na które chcemy zwróciæ Twoj¹ uwagê.
sygnalizuje przyk³ad ilustruj¹cy omawiane zagadnienie.
sygnalizuje æwiczenie praktyczne, które powinieneœ wykonaæ.
oznacza przyk³adowo, ¿e aktualnie omawiany temat zosta³ poruszony w lekcji 3 na
stronie 21.
3 (21)
4
808470495.001.png 808470495.002.png 808470495.003.png 808470495.004.png 808470495.005.png 808470495.006.png 808470495.007.png
Lekcja próbna
P ROGRAM KURSU
Tematykolejnychlekcjikursuprezentujemywformiepytań.Odpowiedźuzyskaszpozakończeniulekturynaszychmateriałów,wykonaniuwszystkich
ćwiczeńianaliziewłasnychreleksji,którepojawiąsięwtrakciezapoznawaniasięzprezentowanymizagadnieniami.
Psychologia jako nauka o człowieku we współczesnym świecie.
Lekcja 1 Jakmożnawykorzystaćwiedzępsychologiczną
nacodzień?
Lekcja 2 JakprofesjonalnipsychologowiemogąTobiepomóc
iwjakichobszarach?
Wszyscy ubiegamy się o nominacje do Oscara za role, w których
obsadziło nas życie!
Lekcja 21 JakporadzićsobiewroliDZIECKAwłasnychrodziców?
Lekcja 22 DlaczegotaktrudnospełnićwymogiroliUCZNIA/STU-
DENTA?
Lekcja 23 Wposzukiwaniu„drugiejpołówki”,czylijakradzićsobie
wroliPARTNERA?
Lekcja 24 JakpełnićroleZAWODOWE,byowocowałyonesatys-
fakcjąiradością?
Lekcja 25 Corobić,abybycieRODZICEMbyłonagradzającedla
nasidlanaszychdzieci?
Lekcja 26 Jaksprawniegodzićwymaganiaróżnychrólspołecznych?
O trudzie istnienia.
Lekcja 3 Człowiekwobecstresu;czymsąstresistresory?
Lekcja 4 Jakwpływająnanaskrytycznewydarzeniażyciowe?
Sytuacje trudne emocjonalnie i poznawczo.
Lekcja 5 Jakfunkcjonujemywsytuacjachtrudnychdozniesienia?
Lekcja 6 Comożemyzrobićwsytuacjachtrudnychdorozwiązania?
O rozwoju osobistym i samorealizacji.
Lekcja 27 Odczegozależyurzeczywistnieniemojegopotencjału?
Lekcja 28 Naczympolegadroga„zżabwksiężniczki”?
Z tarczą czy na tarczy?
Lekcja 7 Jakskutecznieiracjonalnieradzićsobiezestresem?
Lekcja 8 Dlaczegoniektóreformyobronywstresie
sąnieskuteczne?
Kiedy wszystko nas zawodzi (autopsychoterapia i terapia
profesjonalna).
Lekcja 29 Któreztechnikautopsychoterapiimożeszskutecznie
stosować?
Lekcja 30 Kiedywartopodjąćdecyzjęozwróceniusięopomoc
dopsychologa?
O poszukiwaniu i udzielaniu wsparcia.
Lekcja 9 Dlaczegojesteśmy„zwierzętamispołecznymi”?
Lekcja 10 Człowiekczłowiekowiwilkiem...,bogiem...,
człowiekiem...?
Spoglądamy w lustro i...
Lekcja 11 Dlaczegopowinniśmypoprostulubićsiebie?
Lekcja 12 Jakwystawiamyocenysamisobie?
Gdy inni obdarzą Cię zaufaniem i oczekują pomocy.
Lekcja 31 Jakmożemypomagaćinnym?
Lekcja 32 Kiedynależyzwrócićsięopomocdospecjalistów?
Obyśmy zdrowi byli...
Lekcja 33 Comożemyzrobić,abyzmniejszyćprawdopodobień-
stwowystąpieniachorobysomatycznej?
Lekcja 34 Jakiesąnaszepostawywobecchorobyichorych?
Aktorzy i reżyserzy w teatrze życia.
Lekcja 13 Jakfunkcjonujemy,wykazujączewnętrzneumiejscowienie
„kontroli”?–opowieśćo„radarowcach”.
Lekcja 14 Czymprzejawiasiępoczuciekontroliwewnętrznej?–
opowieśćo„żyroskopowcach”.
Gdy sięgniemy głębiej... (o podświadomości)
Lekcja 35 Cowartowiedziećosnach?
Lekcja 36 Cotojesthipnozaitechnikiwykorzystującepodatność
nasugestię?
Jak porozumiewamy się z ludźmi, posługując się mową
i niewerbalnie?
Lekcja 15 Jakistylkomunikacjiwerbalnejstosujesz?
Lekcja 16 Jakiezyskiistratyponosimy,stosując„gry”
interpersonalne?
Lekcja 17 Cotojest„mowaciała”?
Lekcja 18 Jaktrafnieposługiwaćsięmimiką,głosem,gestem
ijakjetrafnieinterpretować?
O zdrowiu i chorobie. „Normalny” to komplement czy obelga?
Lekcja 37 Cotojestzdrowiepsychiczneijakiesąjegomechanizmy?
Lekcja 38 Cowartowiedziećopatologiiżyciapsychicznego?
Czym zajmuje się współczesna psychologia?
Lekcja 39 Jakiesąobszaryzainteresowańpsychologa-teoretyka
napoczątkuXXIwieku?
Lekcja 40 Wjakichdziedzinachżyciapojawiasięzapotrzebowanie
napracępsychologów-praktyków?
Nie żyjemy w próżni. O poczuciu przynależności.
Lekcja 19 Cotojest„mojagrupaodniesienia”?
Lekcja 20 Jakiwpływmanamnieprzynależnośćdoróżnychgrup?
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin