CZYTAJ TO!!!.doc

(31 KB) Pobierz
PROGRAM DYDAKTYCZNO-KOMPUTEROWY DO OBLICZANIA PASOWAŃ WAŁKÓW I OTWORÓW

PROGRAM DYDAKTYCZNO-KOMPUTEROWY DO OBLICZANIA PASOWAŃ WAŁKÓW I OTWORÓW

   

Program komputerowy umieszczony na płycie CD jest opracowany w oparciu o program użytkowy MS Excel, będący wszechstronnym arkuszem  kalkulacyjnym pracującym w środowisku Windows. 

Aby skorzystać z tego programu należy znać obsługę komputera w  stopniu  podstawowym.

 

1. Otwieranie pliku z programem ćwiczeniowym:

Aplikacje tą należy przekopiować na twardy dysk do utworzonego      

folderu w celu zapisania własnych obliczeń lub ewentualnie otwierać   

plik bezpośrednio z płyty CD (bez możliwości zapisu własnych

obliczeń).

 

2. Poruszanie się w obrębie arkusza obliczeniowego i wprowadzanie danych:

W prezentowanym programie znajdują się arkusze, które zawierają informacje potrzebne do obliczeń (np. rysunki, wzory, tabele) i takie, w których należy wpisywać dane założeniowe potrzebne do obliczeń.

W celu wprowadzenia danych do arkusza pt. "Obliczenia 1" bądź  "Obliczenia 2" należy:

·      przy pomocy myszy lub klawiszy strzałek zaznaczyć odpowiednią komórkę, aby stała się aktywną,

·      wpisać do tej komórki odpowiednią wartość liczbową w miejsce istniejącej wartości (chcąc wprowadzić dane z Polskich Norm zawartych w tabelach (tabele ABC÷ZC dotyczą otworów, natomiast abc÷zc wałków), należy po aktywacji  danej komórki wpisać znak równości (=). Następnie odnaleźć daną wartość w tabelach, uaktywnić komórkę zawierającą żądaną wartość i nacisnąć klawisz [Enter]. Spowoduje to wprowadzenie danej z PN dookreślonej komórki w arkuszu obliczeniowym),

·      nacisnąć klawisz [Enter] lub [Tab], aby przejść do następnej komórki. Do tego celu można również wykorzystać klawisze strzałek.

 

U W A G I:

·      Jeśli zachodzi konieczność obserwowania większego formatu arkusza, to  

·      należy z menu Widok wskazać polecenie Pełny ekran.

·      Jeśli zachodzi potrzeba zmiany skali arkusza, to należy z menu Widok  wskazać polecenie Powiększenie i w oknie dialogowym określić skalę oglądanego arkusza.

·      Niektóre komórki  mogą mieć w prawym górnym rogu czerwone kropki (kwadraciki lub trójkąciki), oznacza to, że posiadają one notatkę, z którą warto zapoznać się przed wpisaniem do tej komórki odpowiedniej wartości. W tym celu należy wskazać myszą tę komórkę, aby pojawiło się okienko z notatką.

·      W Excelu 98 notatka jest nazywana komentarzem i gdyby treść jego była tylko częściowo widoczna należy kliknąć prawym przyciskiem myszy z menu podręcznego wybrać Edytuj komentarz, a następnie za pomocą białych kwadracików powiększyć okienko komentarza.

·      Jeżeli do komórki została wpisana błędna wartość, to najlepiej nacisnąć klawisz [Enter], ponownie zaznaczyć tę komórkę i wpisać w miejsce błędnej poprawną wartość. Można do tego celu użyć również klawisza Backspace.

·      Pozostałe arkusze oprócz arkuszy do obliczeń, są w skoroszycie zablokowanie i nanoszenie w nich zmian jest niemożliwe.  

·      Jeżeli do pracy w tym programie komputerowym używa się monitora kolorowego, to informuje się, że do komórek żółtych wpisuje się dane założeniowe (również z tablic), do niebieskich dane dodatkowe np. z tablic, natomiast w komórkach zielonych pojawiają się wartości obliczone.

 

3. Uwagi o drukowaniu programu:

Istnieje możliwość wydrukowania zarówno zaznaczonych obszarów lub arkuszy, jak i całego skoroszytu. Większość arkuszy trzeba do drukowania odpowiednio przygotować.

W tym celu należy:

Þ    przy pomocy szarego przycisku umieszczonego w lewym górnym rogu arkusza, w miejscu gdzie spotykają się nagłówki wierszy i kolumn, zaznaczyć wszystkie komórki arkusza,

Þ    dokonać odpowiedniego formatowania arkusza, jak np. zmiana koloru komórek, rozmiaru czcionek i itp., jeżeli zachodzi taka potrzeba,

Þ    z menu Plik wskazać polecenie Ustawienia strony i w oknie dialogowym wprowadzić odpowiednie ustawienia parametrów strony.

 

Aby wydrukować skoroszyt należy:

Þ    zaznaczyć odpowiednie karty skoroszytu lub wybrany zakres karty,

Þ    z menu Plik wybrać Drukuj i w oknie dialogowym zaznaczyć opcje, z których zachodzi potrzeba skorzystania,

Þ    kliknąć OK w celu drukowania.

 

 

ŻYCZĘ MIŁEJ PRACY Z PROGRAMEM!!!

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin