porusz_umysl.pdf

(123 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć z nauczania zintegrowanego dla klasy II z wykorzystaniem programu ogólnorozwojowego dla dzieci „Porusz umysł”
Scenariusz zajęć dla klasy II z wykorzystaniem
programu ogólnorozwojowego dla dzieci „Porusz umysł”
Temat lekcji: Z komputerem mogę uczyć się i bawić
Cele lekcji:
- doskonalenie umiejętności mnożenia i dzielenia w zakresie 50,
- rozwijanie logicznego myślenia, procesów pamięci,
- wspomaganie rozwoju psychoruchowego,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
- stworzenie możliwości dokonywania samooceny własnej pracy po
wykonaniu zadań.
Formy i metody pracy:
- gra dydaktyczna-rozwiązywanie zadań problemowych,
- praca zespołowa,
- praca indywidualna zróżnicowana,
- burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
- kartki z działaniami matematycznymi,
- stanowisko komputerowe i program edukacyjny „Porusz umysł”.
Czas realizacji: 2 godziny lekcyjne
Przebieg lekcji
1. Powitanie – zabawa integracyjna „Wszyscy są”
Uczniowie stoją w podwójnym kręgu, śpiewają:
Wszyscy są, witam Was,
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś Ty
raz, dwa, trzy.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji
Na tablicy magnetycznej znajdują się kartki z działaniami.
Po rozwiązaniu wszystkich działań uczniowie układają wyniki
w kolejności od najmniejszego do największego, a następnie odwracają
kartki by otrzymać hasło.
21:7 36:9 40:8 18:3 2·5 6·2 2·7 4·4 2·9 5·4 8·4 7·6 7·7
3 4 5 6 10 12 14 16 18 20 32 42 49
Z KOM PU TE REM MO GĘ U CZYĆ SIĘ I BA WIĆ
3. Burza mózgów – Co można robić na komputerze?
4. Rozmowa na temat zalet (+) i wad (-) pracy na komputerze (także
podłączonego do Internetu), a następnie:
221244767.004.png
Pogrupowanie zdań znajdujących się na tablicy magnetycznej:
Zalety
Pomaga w nauce
Dostarcza rozrywki
Umożliwia pisanie
i rysowanie
Źródło informacji
Narzędzie pracy
Wady
Długie siedzenie
bez ruchu – wady
postawy
Zmęczony wzrok
– choroby oczu
Zabiera czas
– oddziela od
rodziny i kolegów
Przebywanie
w zamkniętym
pomieszczeniu
Uzależnia
5. Prezentacja programu „Porusz umysł”, który zachęca nas do ruchu
i ogólnie bardzo rozwija.
6. Picie niegazowanej wody (zgodnie z zaleceniami P. Dennisona
– twórcy KINEZJOLOGII EDUKACYJNEJ)
7. Masowanie punktów na myślenie (punkty nad arteriami szyjnymi
– jedna ręka, druga ręka na pępku – po chwili zmiana rąk).
8. Przejście do sali komputerowej
9. Uruchomienie programu „Porusz umysł”
Ćwicz zawsze przed rozpoczęciem nauki.
1) zabawy ruchowe – pokaz ćwiczeń na monitorze
RUCHY NAPRZEMIENNE
Postawa stojąca
Uszy - nos
Słoń - lewa ręka
Słoń – prawa ręka
Do zabaw ruchowych w czasie zajęć można powrócić.
2) zabawy wzrokowo słuchowe
WYBIERZ SOBIE STOPIEŃ TRUDNOŚCI ZADAŃ
1. BUŁKA Z MASŁEM
2. TWARDY ORZECH
3. TYLKO DLA ORŁÓW
Kulki
Patrz uważnie na kolorowe kulki. Licz ile razy żółta kulka
przejdzie przez środek ekranu. Przy ćwiczeniach siedź prosto,
miej plecy wyprostowane, łopatki ściągnięte, głowę
nieruchomą. Ruch kulek śledzą same oczy.
221244767.005.png
Dźwięki
Słuchaj bardzo uważnie dźwięków, a następnie naciśnij
przycisk, który obrazuje usłyszaną kombinację dźwięków.
Umiem się poruszać
Zaznaczaj pola zgodnie z poleceniami widocznymi pod planszą,
np. „4 w dół”
3) zabawy logiczno-pamięciowe
Kolory w pamięci
Zapamiętaj kolejność zapalania się świateł, a potem odtwórz
całą sekwencję naciskając lampy w odpowiednim porządku.
Sylaby
Policz, ile jest jednakowych sylab na planszy, wskaż, którą
sylabę liczysz, a następnie wpisz policzoną ilość.
4) zabawy językowe
Poprzestawiane sylaby
Skojarzenia
Wyrazy przeciwstawne
Podsumowanie zajęć
Sprawdzenie osiągniętych wyników.
Ewaluacja
Technika „Walizeczka i kosz”
Uczniowie na dwóch karteczkach w różnych kolorach zapisują
indywidualnie, co im się podobało podczas zajęć.
Przymocowanie karteczek do odpowiednich symboli:
Głośne odczytanie przez uczniów, co zabierzemy ze sobą,
a następnie, o czym chcemy zapomnieć.
Opracowała Małgorzata Dondajewska
221244767.006.png 221244767.007.png 221244767.001.png 221244767.002.png 221244767.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin