przybadz_mikolaju.pdf

(444 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
P RZYBĄDŹ DO NAŚ Ś WIĘTY M IKOŁAJU !
A LEKSANDRA K ANIA
TEMAT DNIA: PRZYBĄDŹ DO NAS ŚWIĘTY MIKOŁAJU!
Aleksandra Kania
Edukacja: polonistyczna, matematyczna, muzyczna, plastyczna, społeczna.
Cele:
uczeń poznaje zwyczaje i tradycje mikołajkowe,
swobodnie wypowiada się na podany temat,
udziela odpowiedzi całym zdaniem na zadane pytania,
dopasowuje podpisy do obrazków,
wyróżnia w zdaniach rzeczowniki,
dodaje i odejmuje w zakresie 20.
Metody pracy: rozmowa kierowana, praca z tekstem, działania praktyczne.
Formy pracy: indywidualna jednolita, indywidualna zróżnicowana, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: książka Joanny Stec pt. „Zagadki dla najmłodszych”, wiersz Marcina Brykczyń-
skiego pt. „Święty Mikołaj”, pytania do kwizu pt. „Co wiem o świętym Mikołaju?”, puzzle matematycz-
ne, Karty pracy 1-2, tekst piosenki pt. „Przyjedź do nas, Mikołaju”, sł. Anna Biernat, muz. Zbigniew Cie-
chan - podręcznik „Moja szkoła”, klasa I, część 4, str. 28, obrazki przedstawiające: piłkę, kredki, wózek,
kubek, wiaderko, lalkę, misia, rakietę, łódkę oraz podpisy do nich.
Czas: 4 lekcje.
Klasa: II.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131589.007.png 26131589.008.png 26131589.009.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P RZYBĄDŹ DO NAŚ Ś WIĘTY M IKOŁAJU !
A LEKSANDRA K ANIA
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie.
Uczniowie odgadują zagadki. Wpisują rozwiązania do krzyżówki i odczytują hasło - Karta pracy 1 .
2. Nauczyciel przypina na tablicy ilustrację przedstawiającą Świętego Mikołaja. Uczniowie wypowiadają
się na temat dzisiejszego święta - Mikołajek.
3. Kwiz pt. „Co wiem o świętym Mikołaju?” (Na podstawie tradycji)
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
1. Gdzie mieszka święty Mikołaj?
2. Kiedy obchodzi imieniny?
3. Kiedy przychodzi do waszych domów?
4. Jaki jest ulubiony kolor świętego Mikołaja?
5. W czym przynosi dzieciom prezenty?
6. Jakim pojazdem porusza się po świecie?
7. Jakie zwierzęta ciągną pojazd świętego Mikołaja?
8. W jaki sposób podrzuca dzieciom prezenty?
9. Kto pomaga mu w przygotowaniu prezentów dla dzieci?
10. Skąd wie, jaki prezent pragnie otrzymać dziecko?
11. Co mogą dostać od świętego Mikołaja niegrzeczne dzieci?
4. Nauczyciel czyta wiersz Marcina Brykczyńskiego pt. „Święty Mikołaj”.
Uczniowie słuchając tekstu wiersza zastanawiają się nad pytaniem:
Czy Mikołaj z ilustracji może być Mikołajem z wiersza?
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131589.010.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P RZYBĄDŹ DO NAŚ Ś WIĘTY M IKOŁAJU !
A LEKSANDRA K ANIA
Święty Mikołaj
Święty Mikołaj to taki Święty,
który przynosi dzieciom prezenty.
I choć to może jedynie bajka,
mieszka podobno gdzieś w Mikołajkach.
Ma tam, jak mówią, domek z ogródkiem,
gdzie spędza chwile wytchnienia krótkie.
Bo choć to męczy go pewnie nieraz,
co dzień dla dzieci prezenty zbiera.
Wreszcie nadchodzi chwila właściwa,
więc renifery z północy wzywa.
A z nimi sanie, do których Święty
ostrożnie wkłada wszystkie prezenty.
Ruszają sanie, mkną ponad drzewa.
Święty Mikołaj wesoło śpiewa.
A z sań ku ziemi, w szalonym biegu,
prezenty lecą jak płatki śniegu.
Nad ranem koniec podniebnej jazdy.
Na pożegnanie mrugają gwiazdy.
I choć to może jedynie bajka,
Święty Mikołaj śpi w Mikołajkach.
Marcin Brykczyński
Dzieci odpowiadają na pytanie uzasadniając swoją wypowiedź.
5. Nauczyciel przypina na tablicy obrazki przedstawiające różne przedmioty.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131589.001.png 26131589.002.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P RZYBĄDŹ DO NAŚ Ś WIĘTY M IKOŁAJU !
A LEKSANDRA K ANIA
Uczniowie dopasowują podpisy do zabawek przedstawionych na rysunkach. Następnie wspólnie głośno
odczytują wyrazy.
6. Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela.
Jakimi wyrazami możemy zastąpić te wszystkie wyrazy? (prezenty, upominki, podarunki)
Jaką częścią mowy są te wyrazy? (rzeczowniki)
7. Uczniowie samodzielnie uzupełniają zdania rzeczownikami.
Chciałbym od Mikołaja dostać ................................................................................................................
Chciałabym od Mikołaja dostać ..............................................................................................................
8. Dzieci czytają głośno uzupełnione zdania. Mówią, czy lubią dostawać i dawać prezenty.
9. Nauczyciel opowiada gawędę o tradycjach mikołajkowych.
10. Uczniowie samodzielnie układają puzzle matematyczne (praca na dwóch poziomach). Wykonują
działania - dodają i odejmują w zakresie 20. Naklejają odpowiednie elementy puzzle na kartkę. Na pod-
stawie otrzymanego obrazka udzielają odpowiedzi na pytanie:
Kto dzisiaj do nas przyjdzie?
11. Nauczyciel zapowiada wizytę Mikołaja w klasie. Dzieci w oczekiwaniu na Mikołaja śpiewają piosen-
kę pt. „Przyjedź do nas, Mikołaju”.
12. Nauczyciel zaprasza Mikołaja do klasy.
Mikołaj wchodzi do pracowni, rozmawia z dziećmi i rozdaje im prezenty.
Dzieci dziękują Mikołajowi za przybycie oraz prezenty. Żegnają gościa. Następnie oglądają otrzymane
prezenty.
13. Uczniowie wspólnie odczytują szyfr, który zostawił Mikołaj - Karta pracy 2 .
14. Podsumowanie zajęć i ocena pracy uczniów.
Uczniowie przypominają, o jakiej tradycji rozmawiali na zajęciach.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131589.003.png 26131589.004.png
S CENARIUSZE LEKCJI
P RZYBĄDŹ DO NAŚ Ś WIĘTY M IKOŁAJU !
A LEKSANDRA K ANIA
KARTA PRACY 1
Rozwiąż krzyżówkę
1. Jaki to domek, niepotrzebny latem, zimą co dzień karmi zwierzęta skrzydlate?
2. Huczy, świszcze, leci w pole, czyni wkoło swe swawole. Zrywa ludziom kapelusze i wykręca para-
sole.
3. Latem było tu boisko, a gdy zimą mróz ścisnął, wylano wodę czystą, to już jest...
4. Igiełka przy igiełce, więcej ich niż u jeża. Cały rok w zielonej sukience, nawet zimą pachnąca, świe-
ża. Przy niej śpiewamy kolędy, pod nią znajdziemy prezenty.
5. Szybko po lodzie niosą nas one, obie do butów są przyczepione.
6. W oczach węgiełki, z marchwi nos wielki, na śniegu stoi, słońca się boi.
7. Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała.
Hasło: .........................................................................................................................................................
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
26131589.005.png 26131589.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin