zarowka.pdf

(181 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
K TO WYMYŚLIŁ ŻARÓWKĘ
T ERESA K OŚCIELNIK -P ACTWA
KTO WYMYŚLIŁ ŻARÓWKĘ
Teresa Kościelnik-Pactwa
Edukacja: polonistyczna, przyrodnicza, muzyczna, techniczna, społeczna.
Cele:
uczeń poznaje wybrane elementy biografii T. A. Edisona,
doskonali umiejętność wypowiadania się,
wzbogaca słownictwo,
rozpoznaje rodzaje rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej,
rozwija wyobraźnię.
Metody pracy: praca z tekstem, dyskusja, działania praktyczne.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: materiały na temat wynalazków i ich twórców zgromadzone przez uczniów, tekst
opowiadania Anny Kowalskiej pt. „Mamo, nigdy cię nie zawiodę” - podręcznik „Moja szkoła”, klasa III,
część 7, str. 38-39, globus, żarówka, tekturowa rolka, kolorowy papier, klej, nożyczki.
Czas: 1 lekcja.
Klasa: III.
Przebieg zajęć
1. Uczniowie prezentują zgromadzone przed lekcją informacje na temat różnych wynalazków i ich twór-
ców.
Johannes Gutenberg - wynalazca ruchomych czcionek drukarskich.
Louis Braille - wynalazca alfabetu dla niewidomych.
Thomas Edison - wynalazca żarówki.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150935456.003.png 150935456.004.png 150935456.005.png
S CENARIUSZE LEKCJI
K TO WYMYŚLIŁ ŻARÓWKĘ
T ERESA K OŚCIELNIK -P ACTWA
2. Nauczyciel, siedząc z uczniami w kręgu rozmawia na temat znaczenia wynalazków w życiu codzien-
nym.
3. Nauczyciel czyta tekst opowiadania Anny Kowalskiej pt. „Mamo, nigdy cię nie zawiodę”.
4. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Dzieci z pierwszego zespołu zadają kolegom z drugiego ze-
społu pytania dotyczące przeczytanego tekstu. Uczniowie z drugiej grupy odpowiadają na pytania kole-
gów.
5. Uczniowie odnajdują na globusie ojczyznę Edisona. Opisują położenie geograficzne tego kraju.
6. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat cech charakteru Edisona.
7. Uczniowie zapisują w zeszytach wymienione cechy wynalazcy.
Cechy charakteru Tomasza Edisona:
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
8. Nauczyciel prosi dzieci o wyszukanie fragmentów tekstu, w których znajduje się odpowiedź na pyta-
nia:
Co mówiła o Edisonie jego mama?
Jaki wynalazek zapoczątkował nowy okres w dziejach ludzkości?
Co powiedział Edison, gdy był u szczytu sławy?
9. Uczniowie porządkują rzeczowniki według rodzajów - Karta pracy .
10. Dzieci oglądają różne żarówki, odczytują ich moc. Nauczyciel zapoznaje uczniów z jednostkami
energii.
11. Podsumowanie zajęć.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150935456.006.png 150935456.001.png
S CENARIUSZE LEKCJI
K TO WYMYŚLIŁ ŻARÓWKĘ
T ERESA K OŚCIELNIK -P ACTWA
KARTA PRACY
Wpisz w odpowiednie miejsca podane rzeczowniki.
wynalazca, odkrycie, żarówka, człowiek, świeca, dziecko
uczony, eksperyment, doświadczenie, przyjaciel, matka, ojczyzna
rodzaj męski
rodzaj żeński
rodzaj nijaki
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150935456.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin