„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Alicja Jędrzejczyk
Przygotowanie aparatury oraz instrumentów
stomatologicznych 322[01].Z1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
1
Recenzenci:
dr n. med. Małgorzata Figurska
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alicja Jędrzejczyk
Konsultacja:
mgr inŜ. Halina Śledziona
Poradnik stanowi podstawę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01]Z1.03
„Przygotowanie aparatury oraz instrumentów stomatologicznych”, zawartego w modułowym
programie nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
2
SPIS TREŚCI
. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. WyposaŜenie podstawowe 11
4.1.1. Materiał nauczania 11
4.1.2. Pytania sprawdzające 13
4.1.3. Ćwiczenia 14
4.1.4. Sprawdzian postępów 15
4.2. WyposaŜenie specjalistyczne i pomocnicze 16
4.2.1. Materiał nauczania 16
4.2.2. Pytania sprawdzające 22
4.2.3. Ćwiczenia 23
4.2.4. Sprawdzian postępów 24
5. Sprawdzian osiągnięć 25
6. Literatura 29
3
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy i umiejętności dotyczącej
przygotowania i zastosowania aparatury i instrumentów stomatologicznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne, w których wyszczególniono jakie umiejętności powinieneś posiadać
przed przystąpieniem do realizacji jednostki modułowej,
- cele kształcenia, pokazują jakie umiejętności opanujesz po przeprowadzeniu procesu
kształcenia,
- materiał nauczania, w którym zawarte są niezbędne treści teoretyczne, aby umoŜliwić
wykonanie ich w praktyce,
- pytania sprawdzające, które umoŜliwią ocenę przygotowania do wykonania ćwiczeń
potwierdzających nabycie umiejętności,
- ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania zawierają: polecenie, sposób wykonania oraz
wykaz materiałów do wykonania ćwiczenia, pomogą ukształtować umiejętności
praktyczne i zweryfikować nabytą wiedzę teoretyczną,
- sprawdzian postępów pomoŜe ocenić poziom wiedzy po wykonaniu ćwiczeń,
- sprawdzian osiągnięć, po zrealizowaniu wszystkich tematów jednostki modułowej
pozwoli ocenić poziom nabytych umiejętności w procesie kształcenia,
- wykaz literatury.
4
Schemat układu jednostek modułowych
322[01]Z1
Organizacja pracy
w gabinecie
stomatologicznym
322[01]Z1.01
Przygotowanie gabinetu
stomatologicznego do pracy
322[01]Z1.02
Przygotowanie materiałów
stomatologicznych
322[01]Z1.03
Przygotowanie aparatury
oraz instrumentów
5
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej i ochrony
środowiska,
- stosować podstawy dezynfekcji i sterylizacji w gabinecie stomatologicznym,
- stosować leki uŜywane w leczeniu chorób jamy ustnej,
- stosować klasyfikację materiałów stomatologicznych,
- planować wyposaŜenie gabinetu zgodnie z przepisami i zasadami ergonomii,
- pracować w zespole stomatologicznym,
- nawiązywać i utrzymywać kontakty międzyludzkie,
- stosować przepisy prawa i zasady ekonomiki w ochronie zdrowia.
6
3. CELE KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
- określić zakres czynności i zabiegów związanych z konserwacją sprzętu
stomatologicznego, wykonywanych przez asystentkę stomatologiczną,
- określić zasady uŜytkowania fotela stomatologicznego,
- określić zasady uŜytkowania oraz bieŜącej konserwacji unitu stomatologicznego,
- określić zasady uŜytkowania i konserwacji urządzeń ssących oraz spluwaczki,
- scharakteryzować aparaty strumieniowo-ścierne,
- określić zasady uŜytkowania oraz bieŜącej konserwacji reflektora,
- scharakteryzować zasady postępowania ze skalerem ultradźwiękowym po wykonaniu
zabiegu,
- określić zastosowanie lamp polimeryzacyjnych oraz zasad ich konserwacji,
- określić zasady uŜytkowania i konserwacji mieszalników do amalgamatu,
– wykonać czynności związane z przygotowaniem aparatury oraz instrumentarium
stomatologicznego do pracy,
- przeprowadzić konserwację sprzętu stosowanego w gabinecie stomatologicznym,
- określić zasady konserwacji i przechowywania narzędzi stomatologicznych,
- przeprowadzić konserwację instrumentów stomatologicznych,
- wykonać czynności związane z obsługą autoklawu,
- określić zasady uŜytkowania lampy bakteriobójczej,
- wykonać czynności związane z obsługą myjki ultradźwiękowej,
- określić zasady postępowania z aparatami rentgenowskimi stosowanymi w gabinecie
stomatologicznym,
- zinterpretować przepisy dotyczące ochrony przed promieniowaniem jonizującym,
- scharakteryzować sposoby ochrony pacjenta i personelu przed promieniowaniem
jonizującym,
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz
ochrony środowiska.
7
4. MATERIAŁ NAUCZANIA
4.1. WyposaŜenie podstawowe
4.1.1. Materiał nauczania
WyposaŜenie i urządzenie gabinetu jest związane z rodzajem działalności i musi
uwzględniać zasady ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Prawidłowe
funkcjonowanie poradni stomatologicznej zaleŜy od jej wyposaŜenia w sprzęt, instrumenty,
materiały i leki oraz od takiego ich ustawienia (rozmieszczenia), aby urządzenia były
w zasięgu rąk lekarza i asystentki.
Asystentka musi dbać o to, aby sprzęt był sprawny, instrumenty właściwie odkaŜone,
wyjałowione i konserwowane. Sprzątanie stanowisk pracy przez asystentkę stomatologiczną
powinno odbywać się raz w tygodniu i polegać na dokładnym sprzątaniu, odka...
ruda-23