IPN-Zakony w Polsce Ludowej.pdf

(1147 KB) Pobierz
141760937 UNPDF
Kościół w Polsce P od rządami K o m u n i stów. przez morze czerwone
1
??????
Przez Morze Czerwone
Kościół w polsce pod rządami komunistów
Zakony
w Polsce Ludowej
141760937.031.png 141760937.032.png 141760937.033.png 141760937.034.png 141760937.001.png 141760937.002.png 141760937.003.png 141760937.004.png 141760937.005.png 141760937.006.png 141760937.007.png 141760937.008.png 141760937.009.png 141760937.010.png 141760937.011.png 141760937.012.png 141760937.013.png 141760937.014.png
2
przez morze czerwone . Kościół w Polsce P od rządami K omunistów
wstęP
komunistycznego doprowadziła do stopniowego
usuwania zakonów z przestrzeni życia publicznego. Ze
szkodą dla całego społeczeństwa pozbaw iano zakon-
ników i siostry zakonne wpływu na szkoły, szpitale i
instytucje charytatywne. Równocześnie prowadzono
szeroką akcję represyjną środkami administracyjny-
mi i policy jny mi. Zakony w Polsce Ludowej uważane
były przez władze za wroga szczególnie trudnego do
zwalczenia. W 1952 r. tak charakteryzowano zakony
żeńskie: „jest to na ogół armia zwarta, zdyscyplino-
wana, ślepo posłuszna i oddana hierarchii Kościoła”.
Zamknięte środowiska zakonne trudniej było przez
to inwigilować i rozbjać. Nawet specjalne sekcje za-
konne w strukturach bezpieki miały problemy w
dotarciu za furtę klasztorną. Kolejny dodatek IPN
prezentuje fenomen działalności zakonów w PRL,
które okazały się jednym z ilarów trwania Kościoła
w kraju totalitarnym.
Adam Dziurok
Stroma droga
Zakony i zgromadzenia
zakonne to ważny
i zarazem wyjątkowy
fragment życia
kościelnego,
wyrosły w Kościele
na przeświadczeniu,
że do zbawienia należy
iść stromą drogą.
i zgromadzeń zakonnych był pochodną polity-
ki wobec całego Kościoła rzymskokatolickiego
i religii jako takiej. W przeciwieństwie jednak
do pozostałych krajów obozu socjalistycz-
nego, w Polsce komuniści realizowali plan
likw idacji zakonów i zgromadzeń zakonnych,
uwzględniając wydatkowo silną pozycją Ko-
ścioła katolickiego, w y nikającą z jego historii,
w tym szczególnej roli, jaką zakony zdobyły
w czasie niewoli narodowej, powstań oraz
dopiero co zakończonej II wojny światowej.
nowy ustrój, lecz stare metody
W 1949 r. zakwestionowano podstawę
prawną istnienia zakonów i zgromadzeń
zakonnych, i konsekwentnie starano się
uniemożliwić zakonom swobodne prowa-
dzenie pracy wychowawczej. Począwszy
od 1947 r. władze kolejno likwidowały za-
konne placówki oświatowe. Do 1950 r. z l i-
kwidowano ponad 80 proc. prowadzonych
przez zakonnice szkół zawodowych. Likwi-
dacji uległo większość domów dziecka oraz
przedszkoli prowadzonych przez zakonnice;
bezprecedensow ym aktem terroru skiero-
wanym przeciwko życiu zakonnemu była
tzw. akcja „X-2”, przeprowadzona w 1954 r.
w województwach wrocławskim, opolskim
i katowickim, w wyniku której powstały
specjalne obozy – miejsca odosobnienia dla
ponad 1000 sióstr.
Ks. Jerzy myszor
R ozkwitowi życia zakonnego w historii
świata chrześcjańskiego towarzyszyły
liczne napięcia, szczególnie dramatycz-
ne w czasach nowożytnych i najnowszych.
Na gruncie idei radykalnego rozdziału religii
od państwa w czasie rewolucji francuskiej
doszło do kasaty wszystkich zakonów i kon-
iskaty wszystkich dóbr zakonnych.
Kasacje i likwidacje
Te n sam proces zainicjowały Prusy w 1810
roku, w poszukiwaniu pieniędzy na spłatę kon-
trybucji nałożonej przez zwycięską Francję
Napoleona. W krajach oświeconego absolu-
tyzmu, zakony i zgromadzenia zakonne były
ośmieszane, prześladowane i po uprzedniej
koniskacie majątku zakonnego likwidowane
pod pretekstem, że nie są użyteczne społecznie.
Operacje likwidacji życia zakonnego Prusy
powtórzyły w czasie kulturkampf u. Ty m razem
ustawodawstwo antykościelne, w tym likwi-
dacja zakonów, uzasadniane było motywami
modernizacji i liberalizacji życia społecznego.
Życie kościelne miało być podporządkowane
całkowicie władzy państwowej.
Kolejny atak na życie zakonne podjęły
reżimy totalitarne, i to zarówno faszystow-
ski, jak i bolszewicki. W Polsce Ludowej sto-
sunek władz komunistycznych do zakonów
zakonnice w centrum warszawy, 1969 r.
K onsekwentna polityka antykościelna państwa
141760937.015.png 141760937.016.png
Kościół w Polsce P od rządami K o m u n i stów. przez morze czerwone
o m u n i stów. przez morze czerwone
3
sMutny Bilans
W latach 1947–1956
instytucje zakonne
w Polsce były
systematycznie
ograniczane w swych
uprawnieniach
i sukcesy wnie
likwidowane,
tak że do jesieni 1956 r.
znaczna ich część
przetrwała w stanie
szczątkow ym.
żał y: zabór drukarń w 1947 r., wyjęcie
spod prawa zgromadzeń bezhabito-
wych i usunięcie osób zakonnych ze szpi-
tali w 1949 r., kasaty zakonnych placówek
oświatowo-wychowawczych oraz usuwanie
osób zakonnych ze szkolnictwa publicznego
od tego roku, zabór części dóbr martwej ręki
(gospodarstwa rolne) w 1950 r., likw idacja niż-
szych seminariów duchownych w 1952 r. itd.
Powtórna akcja przeciwko zgromadzeniom
zakonnym, rozpoczęta w 1958 r., dokładnie
powtarzała działania z okresu stalinow-
skiego, łącznie z doborem środków i metod
opresji. Kasaty ówczesne stanowiły fragment
szerszej kampanii antykościelnej, zainicjo-
wanej przez Chruszczowa w ZSRR i krajach
socjalistycznych.
Dwie fale kasat
W latach 1944–1964 zakony żeńskie w Pol-
sce utraciły w dwóch falach kasat (1949–1956
i 1960–1964): 215 miejsc kultu, 35 szkół śred-
nich, 39 szkół podstawowych, 327 przedszkoli,
53 internaty, 117 domów dziecka, 52 domy star-
ców, 63 szpitale. Pozbaw iono pracy 7326 osób,
przejęto 658 budynków niegospodarczych i 155
gospodarstw rolnych. W roku 1962 usunięto
także zakonnice z 72 szpitali.
Zakony męskie w latach 1944–1964 utraciły
łącznie: 63 miejsca kultu, 29 seminariów du-
chow nych, 14 szkół średnich, 4 szkoł y podsta-
wowe, 6 przedszkoli, 15 internatów, 14 domów
dziecka, 12 szpitali. Pozbawiono pracy 1080
osób, przejęto 149 budynków niegospodar-
czych i 57 gospodarstw rolnych. Pod koniec
1962 r. liczba niższych seminariów duchow-
nych ograniczona została do 9, wobec istnie-
jących w 1950 r. 38 seminariów.
Jeżeli chodzi o placówki oświatowo-wycho-
wawcze, to do roku 1964 Ministerstwo Ośw iaty
zlikw idowało ogółem 680 przedszkoli, 79 szkół
i 224 domy dziecka, prowadzone przez kościel-
ne osoby prawne, w znakomitej większości –
zgromadzenia zakonne. W rezultacie w roku
Statystyka
strat zakonów
szkolny m 1978/79 (żeńskie) zgromadzenia za-
konne prowadziły 8 szkół na terenie całego
kraju, gdzie łącznie przebywało 1287 uczennic
i podopiecznych (7 liceów ogólnokształcących,
w ty m 5 z internatem, i jedna zasadnicza szkoła
gospodarcza z internatem).
Przekazano „Caritas”
Tolerowana przez wład ze państ wowe a kcja
wychowawcza i charytatywna prowadzona
była w ramach placówek Zrzeszenia Katolików
„Caritas”, powstałego z zaboru przez państwo
kościelnej Caritas w 1950 r. Placówki podległe
Zrzeszeniu w znacznej mierze stanowiły za-
kłady prowadzone wcześniej przez zakonne
osoby prawne bądź zatrudniające członków
zgromadzeń. W 1989 r. prowadziło ono 216
zakładów opiekuńczych, w których na ok.
7 tys. pracowników zatrudnionych było ok.
2,5 tys. członków 49 zgromadzeń zakonnych
(w większości – żeńskich).
Jacek Żurek
zakonnicy w procesji z relikwiami bł. władysława z Gielniowa w warszawie, 1948 r.
powyżej: na grobach powstańców warszawskich. powązki, 1947 r.
D o najbardziej dotkliwych strat nale-
141760937.017.png 141760937.018.png 141760937.019.png
4
przez morze czerwone . Kościół w Polsce P od rządami K omunistów
wróg nuMer 1
Komuniści i „zdyscyplino wana armia Kościoła”
Zakony były
postrzegane przez
władze komunistyczne
jako instytucje wrogo
nastawione do nowej
rzeczywistości
politycznej w Polsce.
miało więc na celu ograniczenie ich dzia-
łalności, podporządkowanie totalitarnemu
państwu lub ich likwidację. Podejmowały
szereg działań mających na celu zniszczenie
materialnych podstaw zakonów, by w ten spo-
sób pozbawić je źródeł inansowania zadań
wynikających z ich misji w Kościele. Stara-
ły się też osłabić ich w pł y w na społeczeństwo
oraz autory tet, jakim cieszył y się w społeczeń-
stwie i wyeliminować je z życia społecznego.
Świadomość wielkiego autorytetu zakonów
w polskim społeczeństwie powodowała, że ko-
muniści podejmowali działania zmierzające
do podważenia tego autorytetu, ośmieszenia
i kompromitowania zakonów w środkach ma-
sowego przekazu.
„Czyszczenie” Polski
Represje wobec zakonów były konsekwen-
cją akcji usuwania Kościoła z obszarów spo-
łecznych. Komuniści dążyli do „oczyszczenia”
krajobrazu Polski z habitów zakonnych, są-
dząc, że ułatwi to laicyzację społeczeństwa.
Podjęto z zakonami walkę za pomocą środków
administracyjnych, prawnych i policyjnych.
W 1949 r. władze zakwestionowały podsta-
wy prawne działalności zakonów w Polsce,
poddając je znowelizowanemu prawu o sto-
warzyszeniach. Na Ziemiach Zachodnich
i północnych władze komunistyczne po woj-
nie kwestionowały działalność niektórych
zakonów mających niemiecki charakter.
Na podstawie ustawy o przejęciu „dóbr mar-
twej ręki”, z marca 1950 r., komuniści odebrali
zakonom ziemię, gospodarstwa rolne, będące
w wielu w ypadkach podstawą utrzymania
klasztorów. Zniszczono zakonom materialne
zaplecze ich działalności.
uderzenie fiskalne
Inną formą represji wobec zakonów było
nakładanie nadmiernych podatków. Zakony
były traktowane jako prywatne przedsię-
biorstwa dochodowe. Wymierzano domom
zakonny m i klasztorom domiary podatkowe,
które był tak duże, że nie były one w stanie
nowaną i dobrze zorganizowaną
„w a lc ząc a w pierwszych szeregach
armią Kościoła”. Powołaną do umacniania
i rozszerzania jego wpływów za pomocą
różnych metod, a przede wszystkim „przez
umacnianie reakcyjnej ideologii, propagandy
katolickiej i w y w i a d u”.
Postępowanie władzy komunistycznej wo-
bec zakonów, szczególnie w latach 1948–1956,
Bernardyni (prowincjał i trzej zakonnicy) na ławie oskarżonych w tzw. procesie Inspektoratu zamojskiego AK (Lublin, październik 1951 r.)
przez morze czerwone
W ładze uważały, że są zdyscypli-
141760937.020.png 141760937.021.png 141760937.022.png 141760937.023.png 141760937.024.png
Kościół w Polsce P od rządami K o m u n i stów. przez morze czerwone
o m u n i stów. przez morze czerwone
5
wróg nuMer 1
Komuniści i „zdyscyplino wana armia Kościoła”
w ogóle ich spłacić, co też władzy dawało pre-
tekst do zabierania zakonom budynków oraz
majątku ruchomego na poczet podatku.
walka o młodzież
Komuniści od początku obawiali się wpły-
wów zakonów na społeczeństwo, a zwłaszcza
na młode pokolenie Polaków. Z tych powodów
władza komunistyczna podjęła szereg działań,
mających na celu uniemożliwienie zakonom
realizacji zadań na tym odcinku. Odbierano
im instytucje charytatywne, szpitale, przej-
mowano szkoły prowadzone przez zakony,
zakłady wychowawcze, bursy, internaty. Po-
zwolono na działanie w PRL jedynie kilku
szkołom, między innymi szkole zawodowej
salezjanów w Oświęcimiu oraz liceum ogól-
nokształcącemu pjarów w Krakowie. Szkoły,
którym pozwolono działać, nękano podat-
kami oraz częstymi, a niekiedy urągliwymi
wizytacjami.
Władze komunistyczne zaniepokojone
prężnością zakonów i zgromadzeń zakonnych
w Polsce, a szczególnie wzrostem liczbowym
zakonników, podejmowały działania mające
na celu zahamowanie liczebnego rozwoju za-
konów. Dwukrotnie w 1952 i w 1962 r. l i k w i d o -
wały zakonne niższe seminaria.
represje fiskalne
Represje, jakie dotknęły zakony ze stro-
ny władz komunistycznych, były wielowar-
stwowe i wieloaspektowe. Zwalniano osoby
konsekrowane ze szpitali i zakładów Caritas.
Zamykano zakonom konta bankowe. Wła-
dze oświaty zakazały zakonnikom i siostrom
zakonnym prowadzenia nauczania religii.
Władze komunistyczne były zdeterminowane
w niszczeniu zakonów w Polsce, dokonywały
tego w majestacie prawa, naginając je i często
z zastosowaniem brutalnych i prymity wnych
metod. W celu zmniejszenia oddziaływania za-
konów na społeczeństwo komuniści przepro-
wadzili nacjonalizację drukarni zakonnych.
Kolejnym pretekstem do stosowania represji
wobec zakonników była podjęta przez komuni-
styczne władze w 1950 r. akcja zbierania podpi-
sów pod Apelem Sztokholmskim – komuniści
przypuścili nagonkę na księży i zakonników,
którzy nie złożyli swoich podpisów pod tym
apelem. Wykorzystali ten fakt do zwalniania
zakonników pracujących w oświacie.
Procesy
Indywidualną formą represji były aresz-
towania i procesy zakonników. Miał y one za-
straszyć to środowisko i uczynić je uległym
wobec komunistów. Akcja ta przybrała naj-
większe rozmiary w okresie stalinowskim.
Aresztowano i więziono zakonników pod
proces zakonnic z namysłowa na Dolnym Śląsku, oskarżonych w 1951 r. o zabranianie
podopiecznym z ośrodka wychowawczego dla młodzieży wstępowania do zmp
różnymi zarzutami: szkalowania ustroju so-
cjalistycznego, nadużyć inansowych, szepta-
nej propagandy, wywieszania lagi papieskiej,
współpracy z obcym wywiadem (szczególnie
watykańskim), antypaństwowych wystąpień
publicznych z ambony, przynależności i po-
mocy nielegalnym organizacjom, czy też
nieprowadzenia ksiąg inwentarzowych, ra-
chunkowych. Pod zarzutem posiadania obcej
waluty w czerwcu 1950 r. aresztowano paulina
o. Karola Raczyńskiego, przeora Jasnej Góry.
W 1949 r. k s . Mieczysław Oleksy został aresz-
towany i skazany na 3 lata więzienia za wrogą
polityczną działalność wśród młodzieży oraz
za propagowanie literatury o ZSRR sprzed
1939 r. Z a obrazę moralności i nadużycia i-
nansowe skazano na kilkuletnie więzienie
trzech braci alberty nów z Wa rsz aw y. W 1950 r.
został aresztowany o. Tomasz Rostworow-
ski za antyrządową działalność w Sodalicji
Mariańskiej i współdziałanie z podziemiem
i skazany na 12 lat, podobnie ks. Stanisław
Nawrocki, aresztowany w 1950 r. i skazany
na 12 lat. W 1954 r. został aresztowany kanonik
regularny br. Józef Osowski za kolportowanie
broszur jezuickich sprzed 1939 r. o ZSRR.
Na początku lat 60. jezuita ks. Siwek został
ukarany grzywną za nielegalne zgromadze-
nie młodzieży. Za nieprowadzenie księgi in-
wentarzowej gwardian klasztoru kapucynów
w Warszawie o. Bolesław Fila został w 1963 r.
ukarany przez sąd. Do 1956 r. komuniści aresz-
towali 21 jezuitów, 19 z nich miało procesy
sądowe, na których otrzymali wieloletnie w y-
roki, a jeden – ks. Gurgacz – otrzymał karę
śmierci. Do 1951 r. bezpieka aresztowała 11
franciszkanów konwentualnych pod zarzu-
tem kontaktów z podziemiem oraz za handel
obcą walutą. W tym okresie przez więzienia
przewinęło się setki zakonników i zakonnic.
Mimo tych licznych represji nie udało się ko-
munist ycznej wład z y złamać ducha za konnego
i zniszczyć zakonów, czy ich zmarginalizować
w życiu społecznym. Jednak następne lata
pokazały, że zmiany nie dotyczyły ogólnej linii
postępowania władzy komunistycznej wobec
za konów, a jedynie stosowanych metod wobec
nich. Restrykcje wobec zakonów wprawdzie
później nie u s ta ł y, a le nie miał y już tak ostrego
charakteru.
Ks. Dominik zamiatała
141760937.025.png 141760937.026.png 141760937.027.png 141760937.028.png 141760937.029.png 141760937.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin