scenariusz zabaw.pdf

(1129 KB) Pobierz
53659960 UNPDF
Zabawy rozwijające zmysł dotyku i wzroku
I. Rozpoznaj drzewo
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: ogródek przedszkolny (jeśli rosną w nim różne gatunki
drzew); park; wykorzystanie zadrzewionej powierzchni napotkanej w trakcie
wycieczki
4. Pomoce i rekwizyty: opaska służąca do przewiązania oczu
5. Opis: Każde dziecko wybiera sobie swoje drzewo i przez 2 minuty ogląda je,
dotyka, rozpoznaje kształt liści itp., tak aby dokładnie zapamiętać. Następnie
z zamkniętymi, a najlepiej przewiązanymi opaską oczami jest prowadzone
przez wychowawcę do 2 różnych drzew. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie
oglądanego wcześniej drzewa.
6. Uwagi: czas trwania zabawy zależy od liczby gatunków drzew, jakie mamy do
dyspozycji w ramach danej scenerii.
II. Fasolka i kamyki
1. Cele: rozwój zmysłu dotyku, kształtowanie umiejętności rozpoznawania i porów-
nywania ciężaru przedmiotów, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: duże naczynie (najlepiej z nietłukącego się materiału);
świeża czerwona fasolka i podobnej wielkości kamienie (wcześniej znalezione
przez dzieci na podwórku przedszkolnym lub przyniesione z domu jako przykład
pamiątki); opaska służąca do przewiązania oczu
5. Opis: w dużym naczyniu znajdują się czerwona fasola i podobnej wielkości ka-
mienie. Nauczyciel po kolei zawiązuje dzieciom oczy, a następnie prosi o znale-
zienie tylko kamyków lub tylko fasoli. Można również podzielić zabawę na dwie
części (pierwsza runda – szukanie kamyków, druga runda – szukanie fasoli) lub
podzielić dzieci na dwie grupy (jedna grupa szuka kamyków, druga grupa – fasoli,
a potem odwrotnie).
6. Uwagi: zabawę można przeprowadzić np. w trakcie zajęć dotyczących wspo-
mnień z wakacji lub często odwiedzanych przez dzieci miejsc. Dzieci mogą przy-
nieść kasztany, muszelki, niewielkie kamyki itp.
53659960.066.png
 
53659960.085.png 53659960.096.png 53659960.001.png
 
53659960.022.png
 
53659960.038.png
 
53659960.039.png
 
53659960.040.png
 
53659960.041.png
 
53659960.042.png 53659960.043.png 53659960.044.png
 
53659960.045.png
 
53659960.046.png
 
53659960.047.png
 
53659960.048.png
 
53659960.049.png 53659960.050.png 53659960.051.png
 
53659960.052.png
 
53659960.053.png
 
53659960.054.png
 
53659960.055.png
 
53659960.056.png
 
53659960.057.png
 
53659960.058.png
 
53659960.059.png 53659960.060.png 53659960.061.png
 
53659960.062.png 53659960.063.png 53659960.064.png 53659960.065.png 53659960.067.png 53659960.068.png 53659960.069.png
 
53659960.070.png
 
53659960.071.png
Zabawy rozwijające zmysł smaku i wzroku
III. Królestwo soków
1. Cele: rozwój zmysłu smaku, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 30 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala
4. Pomoce i rekwizyty: wyciskarki do soków (jeśli przedszkole ich nie posiada,
można poprosić rodziców o wypożyczenie takiego sprzętu na jeden dzień); dla
każdego dziecka: marchewka, pomarańcza i cytryna; opaska służąca do prze-
wiązania oczu
5. Opis: Dzieci z pomocą nauczyciela wyciskają soki z marchewek, pomarańczy
i cytryn. Następnie zapamiętują, jaki kolor i smak ma każdy sok. Ochotnikom lub
wszystkim dzieciom zawiązujemy oczy i dajemy do spróbowania soki. Zada-
niem przedszkolaków jest rozpoznanie smaku i odgadnięcie, z czego dany sok
jest zrobiony.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
IV. Żelkowe zabawy – Kreatywny podwieczorek
1. Cele: rozwój zmysłu wzroku i smaku, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: podwieczorek w przedszkolnej sali lub na świeżym po-
wietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: różne owoce: truskawki, maliny, poziomki, pomarańcze,
jabłka, kiwi, banany, gruszki. Żelki o różnych kolorach, kształtach i wielkości, np.
długie kabelki Balla – Balla, spaghetti Sour – Snup, owoce leśne – Beerentraum;
żelki w kształcie zwierzątek – Złote Misie, okrągłe Jogi – Bussi, jednorazowe
talerzyki
5. Opis: Aby nadać podwieczorkowi niecodzienną formę przygotowujemy talerzyki
z owocami i żelkami. Nauczyciel zaprasza dzieci do częstowania się. Następnie
prosi przedszkolaki o odnalezienie żelków w określonym kolorze lub kształcie. Jeśli
maluchy dobrze sobie radzą, można zaproponować im, by mając do dyspozycji
żelki w takim samym kolorze, odnalazły wybrany przez nauczyciela smak żelków
i dobrały do niego odpowiedni owoc. Czerwone żelki smakują jak truskawka, ma-
lina lub poziomka, zielone – jak kwaśne jabłko lub kiwi, żółte mają smak cytryny,
ananasa lub banana, a pomarańczowe – pomarańczy lub moreli.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
53659960.072.png 53659960.073.png 53659960.074.png 53659960.075.png 53659960.076.png 53659960.077.png 53659960.078.png 53659960.079.png 53659960.080.png 53659960.081.png 53659960.082.png 53659960.083.png 53659960.084.png 53659960.086.png 53659960.087.png 53659960.088.png 53659960.089.png 53659960.090.png 53659960.091.png 53659960.092.png 53659960.093.png 53659960.094.png 53659960.095.png 53659960.097.png 53659960.098.png 53659960.099.png 53659960.100.png 53659960.101.png 53659960.102.png 53659960.103.png 53659960.104.png 53659960.105.png 53659960.106.png 53659960.002.png 53659960.003.png 53659960.004.png 53659960.005.png 53659960.006.png 53659960.007.png 53659960.008.png 53659960.009.png 53659960.010.png 53659960.011.png 53659960.012.png 53659960.013.png 53659960.014.png 53659960.015.png 53659960.016.png 53659960.017.png 53659960.018.png 53659960.019.png 53659960.020.png 53659960.021.png 53659960.023.png
Zabawy rozwijające zmysł słuchu
V. Karmienie wróbelka
1. Cele: rozwój zmysłu słuchu, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: niewielki pojemnik z nietłukącego się materiału np. pusz-
ka z ziarnami słonecznika lub dyni; opaska do przewiązania oczu
5. Opis: W pojemniku umieszczone są ziarna słonecznika lub dyni. Nauczyciel prosi,
by przedszkolaki dobrały się w pary. Jedno dziecko odgrywa rolę wróbelka, który
z przewiązanymi oczami nasłuchuje odgłosu ziarenek, a drugie – rolę osoby przy-
wołującej wróbelka za pomocą potrząsania pojemnikiem z ziarenkami. Parę dzieci
dzieli określona odległość. Zadaniem dziecka – wróbelka jest dotarcie do osoby
z pojemnikiem ziarenek na podstawie odgłosów wydawanych przez potrząsany
pojemnik. W kolejnej rundzie do pojemnika można włożyć np. guziki lub koraliki,
aby zróżnicować natężenie dźwięków. Nauczyciel może również zaproponować,
by dzieci sterujące odgłosami potrząsały pojemnikiem w różnym tempie, dzięki
czemu przedszkolaki będą ćwiczyć poczucie rytmu.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
VI. Odgadywanie odgłosów
1. Cele: rozwój zmysłu słuchu, ćwiczenie pamięci
2. Czas trwania: 20 minut
3. Miejsce realizacji: przedszkolna sala lub zabawa na świeżym powietrzu
4. Pomoce i rekwizyty: magnetofon; kaseta magnetofonowa, na którą nauczyciel
nagrywa dźwięki i odgłosy, z którymi dzieci stykają się na co dzień
5. Opis: Nauczyciel puszcza dzieciom z kasety różne odgłosy (np. szczekanie psa,
pukanie do drzwi, dzwonek telefonu komórkowego, grzmot, westchnienie, okrzyk
radości, płacz niemowlęcia, śmiech. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jaki dźwięk
usłyszały. Można dodatkowo poprosić przedszkolaki o opisanie,z jakimi sytuacja-
mi, zjawiskami lub uczuciami kojarzą im się dane dźwięki lub odgłosy. Dzięki temu
dzieci zapoznają się jednocześnie z nazwami tych sytuacji lub zjawisk.
6. Uwagi: Czas trwania zabawy zależy od liczebności grupy dzieci.
Przedstawione zabawy angażują także wszystkie pozostały zmysły, jednak w mniejszym stopniu niż
wymienione w opisie.
www.haribo.com
53659960.024.png 53659960.025.png 53659960.026.png 53659960.027.png 53659960.028.png 53659960.029.png 53659960.030.png 53659960.031.png 53659960.032.png 53659960.033.png 53659960.034.png 53659960.035.png 53659960.036.png 53659960.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin