Bomba Radosław - Ciało i cielesność w społeczeństwie Azteków.pdf

(549 KB) Pobierz
Rados³aw Bomba - Cia³o i cielesnoœæ w spo³eczeñstwie Azteków
UNIWERSYTET
MARII CURIE – SKŁODOWSKIEJW
LUBLINIE
Wydział Humanistyczny
Zakład Kulturoznawstwa
Radosław Bomba
Ciało i cielesność w społeczeństwie Azteków
Praca licencjacka napisana
pod kierunkiem
dr Ewy GłaŜewskiej
LUBLIN 2003
Spis treści
Wstęp ................................................................................................... 7
1. Ciało i cielesność w religii, mitach i rytuałach azteckich .....9
1.1. Powstanie pierwszych ludzi..............................................................10
1.2. Ciało i makrokosmos........................................................................14
1.3. Ciało w rytuale..................................................................................17
1.4. Ciało wobec śmierci..........................................................................19
2. Podejście do ciała w poszczególnych warstwach
społeczeństwa azteckiego .........................................................................22
2.1. Rola ciała w społeczności wojowników...........................................23
2.2. Rola ciała w społeczności kapłanów.................................................26
2.3. Rola ciała w społeczności kupców....................................................27
3. Postrzeganie ciała przez Azteków. Ujęcie emiczne ...............29
3.1. Postrzeganie części ciała...................................................................30
3.2. Postrzeganie ciała Hiszpanów przez Azteków ................................38
4. Obraz ciała azteckiego w pierwszych kronikach
hiszpańskich ....................................................................................................43
4.1. Europejczycy i Nowy Świat..............................................................44
4.2. Wygląd zewnętrzny Azteków w ujęciu pierwszych
Europejczyków..........................................................................................47
4.3. Wpływ obyczajów i rytuałów na kategorie postrzegania cielesności
Azteków przez Hiszpanów.........................................................................50
4.4. WyobraŜenia i fantazmaty dotyczące cielesności Azteków.............54
5. Związki płci i cielesności w kulturze Azteków ........................57
5.1. Podział płci i wychowanie w społeczeństwie azteckim....................58
5.2. Rola ciała kobiety w społeczeństwie azteckim.................................64
5.3. Seks i płeć.........................................................................................67
Uwagi i wnioski końcowe ........................................................................71
Bibliografia .....................................................................................................74
6
Wstęp
Ciało i cielesność stanowią nieodłączny element kondycji ludzkiej. KaŜda
kultura posiada odpowiedni etos i własne kategorie w jakich postrzega ciało.
Dokładne ich przeanalizowanie pozwala nam na uchwycenie charakteru danej
kultury, panujących w niej obyczajów i norm moralnych, a takŜe licznych
znaczeń i konotacji, które manifestowane są w odpowiednim podejściu do ciała.
W ubiorze, ozdobach, bliznach i rytualnych ranach zapisane są podstawowe
prawdy oraz sposób postrzegania świata i ludzi przez daną kulturę.
Kultura Azteków reprezentuje tu dość specyficzne podejście do
poruszonych zagadnień. Temat ciała i cielesności zajmował w niej szczególne i
bardzo znaczące miejsce. Ofiary z ludzi, kanibalizm, samookaleczenia
występowały u Azteków częściej niŜ w innych kulturach i tworzyły niemalŜe
element dnia codziennego. WaŜną rolę pełnił równieŜ ubiór, ozdoby i uczesanie.
W elementach tych manifestowały się określone stosunki społeczne i
międzygrupowe. Dlatego teŜ postanowiłem przeanalizować dokładnie nastawienie
do ciała w tej kulturze traktując ją w pewien sposób jako kulturę reprezentatywną,
w której ujawniają się silnie pewne tendencje w podejściu do ciała
charakterystyczne dla wszystkich innych kultur.
Zagadnienia poruszane w tej pracy pozwolą na określenie znaczenia ciała
w poszczególnych sferach Ŝycia zarówno jednostki jak i całego społeczeństwa
azteckiego. UmoŜliwi to zaprezentowanie ciała jako nośnika informacji
dotyczących religii, mentalności i układów wewnątrzspołecznych
charakterystycznych dla kultury Azteków. WaŜny wydaje się tu równieŜ stopień
w jakim te poszczególne elementy realizowane były po przez ciało.
Ciało w kaŜdej kulturze, jest odbiciem charakteru społecznego i opatrzone
jest licznymi znaczeniami. Jak pisał Marcin Brocki: „Wielu badaczy społecznych
podkreśla obecnie, Ŝe ciało naleŜy do najwaŜniejszych symboli kulturowych, Ŝe
jest w stanie symbolizować wszystko, ale daje takŜe umysłowi gotową ramę
klasyfikacyjną w postaci swych części, dzięki czemu wszystko to, co poza ciałem,
daje się rozumieć w kategoriach cielesnych. Jest to przywilej najbardziej
agresywnych pojęć w kulturze, czyli pojęć dla niej najwaŜniejszych” 1 . Dlatego teŜ
celem mojej pracy jest przeanalizowanie ciała i jego funkcji kulturowych,
znaczeń, symboli i ról jakie pełniło ono w społeczeństwie azteckim.
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Rozdział pierwszy zawiera analizę
ciała i cielesności w religii, micie i rytuale. UmoŜliwi to ukazanie pewnych
ogólnych, związanych z tą sferą konotacji, nakazów, norm postępowania i
obowiązków dotyczących ciała i cielesności Azteków. Analizuje w nim sposób
powstania i cielesność pierwszych mitycznych rodziców, związki ciała i
makrokosmosu, postępowanie z ciałem w rytuałach i sposoby obchodzenia się z
nim po śmierci. W drugim rozdziale zajmuje się ciałem i cielesnością w
poszczególnych warstwach społeczeństwa azteckiego, czyli jak funkcjonowało
ono i jakimi symbolami opatrzone było przez kapłanów, kupców i wojowników.
Trzeci rozdział to emiczne ujęcie kwestii ciała przez Azteków. To jak sami
Aztekowie postrzegali swoją cielesność pokaŜe nam jak ciało funkcjonowało w
ich Ŝyciu społecznym i jakie pełniło w nim role. W rozdziale tym badam
znaczenia poszczególnych części ciała w mentalności całego społeczeństwa, oraz
Marcin Brocki, W cieniu ciała , „Charaktery”, nr 5 (75) 2003, s. 61.
7
1
kategorie cielesne w jakich Aztekowie postrzegali Hiszpanów w początkowej
fazie konkwisty. Opieram się tu głównie na relacjach kronikarzy pochodzenia
azteckiego i na poezji azteckiej. W rozdziale czwartym przedstawiam ujęcie ciała
Azteków w pierwszych kronikach hiszpańskich. Pozwoli to na prześledzenie
róŜnic kulturowych w podejściu do sfery ciała i cielesności, jakie występowały
między kulturą europejską i aztecką. UmoŜliwi to równieŜ poszerzenie badanego
zagadnienia ukazując je z innego niŜ aztecki punktu widzenia. Kładę tu nacisk na
wyobraŜenia Europejczyków o Nowym Świecie jeszcze przed jego odkryciem.
Badam równieŜ postrzeganie wyglądu Azteków przez Hiszpanów, wpływ
rytuałów, ofiar na podejście konkwistadorów do Indian, a takŜe fałszywe
wyobraŜenia i fantazmaty dotyczące cielesności Azteków, jakie wytworzyli
Hiszpanie. Dopełnieniem podjętych badań jest rozdział piąty poświęcony
związkom płci i cielesności w kulturze Azteków. Zajmuje się w nim podziałem
płci, wychowaniem, rolą ciała kobiety oraz znaczeniem seksu w tym
społeczeństwie.
Omawianą problematykę starałem się przedstawić w sposób jak
najbardziej holistyczny, analizując podjęte w pracy zagadnienia w miarę
całościowo, przedstawiając je w jak najszerszym kontekście. Sam temat o którym
pisze jest dość słabo zbadany i posiada stosunkowo małą bibliografię w języku
polskim. Stąd teŜ w niektórych rozdziałach z powodu braku róŜnorodnych źródeł
opierać się musiałem na pojedynczych pozycjach dotyczących omawianych
zagadnień.
8
1. Ciało i cielesność w religii, mitach i rytuałach azteckich
Religia i rytuał odgrywały istotną rolę w społeczeństwie Azteków. Rytm pór
roku i kalendarza wyznaczał święta, dni ofiar, zabawy, wojny i lęku. Cały świat
pojmowany był jako byt przepełniony boską mocą, a ludzie istnieli w nim niczym
marionetki w rękach potęŜnych i kapryśnych bogów. Religia stanowiła element,
który wypełniał kaŜdą dziedzinę Ŝycia Azteków. Rządziła ona handlem,
podbojami, polityką, ale równieŜ indywidualnym bytem jednostki 2 . W państwie
Azteków wszystko było podporządkowane celom religijnym. Azteckie imperium
stanowiło organizację polityczną, którą najlepiej określa miano teokracji
wojskowej. Przy czym cele wojskowe podporządkowane były nadrzędnym wobec
nich celom religijnym, a sam król był równieŜ najwyŜszym kapłanem 3 . Dlatego
teŜ, aby mówić o ciele i cielesności Azteków naleŜy odnieść się właśnie do religii
i mitów, których zewnętrznymi przejawami były rytuały. Pozwoli to na określenie
kategorii cielesnych, jakie wypływały bezpośrednio z przyjętych w religii zasad
oraz sposobu ich realizacji w kulturze Azteków. UmoŜliwi to takŜe prześledzenie
wyobraŜeń, magicznych funkcji i zdolności, jakimi w przeświadczeniu Azteków
dysponowało ciało ludzkie.
W mitach zawarte są przekonania i konotacje dotyczące poszczególnych
części ciała nierzadko nadające im szczególne znaczenie i funkcje magiczne.
Dokładne przeanalizowanie tych treści pozwoli na uściślenie związków człowieka
z otaczającą go rzeczywistością, czyli relacji mikro i makro kosmosu. W
społeczności Azteków związek ten w szczególny sposób wyraŜa się w podejściu
do ciała, czego przejawem były liczne ofiary z ludzi, kanibalizm i
samookaleczenia, które miały przebłagać surowych bogów i zapewnić dobrobyt.
Przy czym sam rytuał nie pełnił jedynie funkcji religijnych, ale równieŜ
polityczne, a przede wszystkim ludyczne. KaŜde święto nie ograniczało się tylko
do składania ofiar, ale stawało się wielkim festynem, któremu towarzyszyły liczne
barwne korowody tancerzy z pomalowaną skórą, przebranych w pióra i maski.
Całość widowiska była silnie udramatyzowana i tworzyła wraŜenie
przeraŜającego teatru, którego punkt kulminacyjny stanowiło złoŜenie ofiar na
kamiennym ołtarzu. Mitologia ukazuje równieŜ ewolucję wyobraŜeń podejścia do
ciała, a takŜe wierzenia dotyczące cielesności pierwszych ludzi. W mitach tych
2 Alfonso Caso, Naród słońca, Kraków 1974, s. 79.
3
9
Ibidem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin