Monika Witosz - Słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza.pdf

(1196 KB) Pobierz
Microsoft Word - Słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza końca XX i początku XXI wieku.doc
__________________słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza______________1
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Wydział Filologiczny
Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej
Monika Witosz
Słowo i milczenie
w poezji Tadeusza Różewicza
końca XX i początku XXI wieku
Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem
Prof. dr hab. Ewy Jaskółowej
Katowice 2007
__________________słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza______________2
Spis treści
Wprowadzenie …………………………………………………………………………..2
Rozdział I
Słowo w poezji Tadeusza Różewicza
Słowo – misterium Boga i człowieka …………………………………………………. ..5
Skazany na słowo …………..……………………………………………………………...8
Dramat słowa w poezji Tadeusz Różewicza ……………….………………………….10
W mocy słów okaleczonych ……………………………………………..……………...14
U zatrutych źródeł słów …………………………………………………………………43
Rozdział II
Słowo w przestrzeni dialogu
Słowo w przestrzeni dialogu ……………………………………………………………51
Spotkanie z Hölderlinem – wspólnota czasu………………………… ……………..51
Labirynty słów w poemacie – spotkanie z Baconem……………. ………………….55
Zanurzenie w żywiole wędrówki i …samotności ……………………………………57
„Brutalność faktu”, czy przeczucie metafizyki ……………………………………….62
Bliskość i dalekość ……………………………………………………………………...68
Rozdział III
Słowo wewnętrzne
Słowo wewnętrzne ……………………………………………………………………….75
Słowo miłości ……………...………………………………………………………….....78
Słowo wewnętrzne – lustro twarzy człowieka ………………………………………...84
Słowo wewnętrzne – pytanie o wartość bycia człowiekiem ………………………....90
Rozdział IV
Milczenie
Biel kartki ………………………………………………………………………………..96
To” w milczeniu i prze-milczeniu ……………………………………………………..99
Usta i mowa milczenia ………………………………………………………………....106
Zacisze serca ……………………………………………………………………………118
Zakończenie ……………………………………………………………………………125
Końcowe impresje …………………………………………….........…………………..126
Bibliografia …………………………………………………………………………….137
__________________słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza______________3
Wprowadzenie
Badanie twórczości Tadeusza Różewicza wdaje się niezwykle trudne ze względu
na istniejące bogactwo prac naukowych związanych z ponad pięćdziesięcioletnią twórczością
tego artysty. Prac, które są nieustannie ponawiane i obejmują bogate obszary literatury
wzbogacane w dorobku Różewicza o współczesną sztukę poetycką i sceniczną, myśl
filozoficzną czy malarską ekspresję. Do najbardziej znanych książek, obok których nie można
przejść obojętnie, rozpatrujących w szerokim kontekście poezję okrzykniętego w późnych
latach czterdziestych „najmłodszym klasykiem” poety, zaliczyć wypada m.in. dzieła
Tadeusza Drewnowskiego, Mariana Kisiela, Tadeusza Kłaka, Roberta Cieślaka, Kazimierza
Wyki czy Henryka Voglera. Nie można także zostać obojętnym wobec rozpraw Andrzeja
Skrendy, Tomasza Kunza czy Zbigniewa Majchrowskiego 1 .
Różnorodność nie jest jednak jedyną przeszkodą w odczytywaniu „dzisiejszego”
poety. Liryka Różewicza, sięgająca korzeniami traumatycznych doznań II wojny światowej,
od ponad pięćdziesięciu lat ewoluując, jest wyrazem istnienia w niepokoju. Wpisana w jej
materię kruchość ludzkiego losu głoszona jest w tzw. czwartym systemie wersyfikacyjnym.
Ponadto wyraża się w polifonicznej pod względem języka, stylów i metafor warstwie
collag’owego tekstu, w sylwicznej formie trenu, symultanicznym dyskursie, mozaikowej
fragmentaryczności, palimpsestowej hybrydzie, przedstawiającej w ironiczny,
demistyfikacyjny sposób panoptikum współczesnego świata wraz z konstytuującą
go kondycją jego twórcy - człowieka XX i XXI wieku. Niejednokrotnie w czasie lektury tej
poezji należy zmierzyć się z jej intertekstualnością i wielogłosowością. Tekstowa
wielowarstwowość ukazana przez interpretatora, z jaką czytelnikowi przychodzi się zmierzyć
1 Recepcja poezji Tadeusza Różewicza w przeciągu kilku dziesięcioleci jej trwania zaowocowała ogromną
ilością dzieł krytyczno-literackich, które próbowały ją podsumować, wyjaśnić, przybliżyć odbiorcy. Informacji
książkowych o biografii i twórczości poety kolejno udzielali: H. Vogler.: Różewicz. Warszawa 1969; H. Vogler.:
Tadeusz Różewicz . Warszawa 1972; K. Wyka.: Różewicz parokrotnie . Warszawa 1977; ST. Gębala.: Tadeusz
Różewicz. Wrocław 1978; St. Burkot.: Tadeusz Różewicz. Warszawa 1987; T. Drewnowski.: Walka o oddech.
O pisarstwie Tadeusza Różewicza. Warszawa 1990; Różewicz tłumaczony na języki obce pod red. P. Fasta.
Katowice 1992; Dlaczego Różewicz. Wiersze i komentarze pod red. J. Brzozowskiego i J. Podrackiego. Łódź
1993; Z. Majchrowski.: ‘Poezja jak otwarta rana…’Czytając Różewicza. Warszawa 1993; Zobaczyć poetę.
Materiały konferencji „Twórczość Tadeusza Różewicza” UAM Poznań, 4-6.11.1991 pod red. E. Guderian-
Czaplińskiej i E. Kalemby-Kasprzak. Poznań 1993; Świat integralny. Pół wieku twórczości Tadeusza Różewicza.
Materiały konferencji literackiej z 14 listopada 1994 pod red. M. Kisiela. Katowice 1994; Słowo za słowo.
Szkice o twórczości Tadeusza Różewicza pod red. M. Kisiela i Wł. Wójcika. Katowice 1998; R. Cieślak.: Oko
poety. Poezja Tadeusza Różewicza wobec sztuk plastycznych. Gdańsk 1999; T. Kłak.: Spojrzenia. Szkice o poezji
Tadeusza Różewicza. Katowice 1999; H. Filipowicz.: Laboratorium form nieczystych. Dramaturgia Tadeusza
Różewicza. Przeł. T. Kunz. Kraków 2001; A. Ściepuro.: Kto jest poetą. Formy „ja” lirycznego w poezji
Tadeusza Różewicza. Katowice2001; T. Drewnowski.: Walka o oddech. Bio-poetyka. O pisarstwie Tadeusza
Różewicza. Kraków 2002; Z. Majchrowski.: Różewicz . Wrocław 2002.
__________________słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza______________4
w czasie lektury, może albo wzbudzić postawę indyferentą, za którą zapłaci on zagubieniem
wewnętrznego rytmu Różewiczowskiego wiersza lub aktywną postawę pożeracza utworu,
który podejmie się na własną odpowiedzialność, wręcz archeologicznej pracy odsłaniania
wpisanych w otulinę tekstu znaczeń.
Niniejsza praca obejmuje tylko kilka tomików poetyckich, wydawanych w latach
1991 - 2004 i zawęża się do dwóch zasadniczych zagadnień - słowa i milczenia. Kategorie
te rozpatrywane są w oparciu o subiektywnie dokonany wybór tekstów, który z kolei został
zinterpretowany w ujęciu metody hermeneutycznej i strukturalnej. Dokonany w tym ujęciu
ogląd pozwolił na prześledzenie znaków i metafor oddających milczenie, jak i ukazał powagę
słowa i jego ograniczenie, zniszczenie wywołane działaniem człowieka współczesnego.
Kontekstem filozoficznym, wspierającym odczytywanie kulturowe i literackie stały się prace:
Barbary Skargi, Emanuela Levinas’a, Martina Heideggera, Józefa Tischnera czy Ludwika
Wittgensteina.
W odsłanianym przeze mnie polu semantycznym słowa i milczenia staram
się uchwycić niuanse warsztatu poety. Wybrane i interpretowane wiersze w sposób
szczególny mają dowodzić sprawy powszechnie doświadczanej, a mianowicie tego,
że „postrzeganie świata dokonuje się poprzez słowa i bardzo szybko zauważamy,
że to postrzeganie jest tylko naszą przemianą w słowie, najpierw nieświadomą, potem
akceptowaną. Stajemy się słowem, które nadaje rzeczywistość rzeczom, istotom 2 .
W celu oglądu słowa i milczenia praca została podzielona na dwie zasadnicze części.
Pierwsza z nich jest poświęcona słowu, które „ od strony Boga jest bezustannym dziełem
stwórczym, […], od strony człowieka jest szansą wejrzenia w Imię, ha-Szem, w jego aspekcie
zarówno ha-dabar (rzecz), jak i meta-języka, meta-gramatyki wszystkiego, co jest 3 ”.
W początkowych rozdziałach dowodzę, że właśnie za pomocą słowa poeta tworzy księgę,
mając świadomość jej wielkości i ograniczeń. W pierwszym rozdziale Słowo w poezji
Tadeusza Różewicza dowodzę sposobu postrzegania słowa, a szczególnie jego zdegradowanej
materii, będącej głosem w obronie wartości. Ponieważ poeta skazany jest na zanurzenie się
w zdegradowanym, osłabionym słowie, rozdział drugi - Słowo w przestrzeni dialogu - buduję
w oparciu o dialogiczną moc słowa, przywracającą mu utracone pola semantyczne.
Ten rozdział jest także próbą ukazania twórczości poety jako całości, twórczości zmierzającej
do domykania się.
2 Jabès E.: Powrót do Księgi. Przeł. A. Wodnicki. Posłowie J. Kania: Jabès, czyli o składaniu rozsypanego
Tekstu. Wyd. Austeria. Kraków 2005. s.122.
3 Jabés E.: Powrót do Księgi. op. cit. s.122-123.
__________________słowo i milczenie w poezji Tadeusza Różewicza______________5
W cieniu słowa wypowiadanego tkwi v erba cordis, ocierające się o granice
wyrażalności i niewyrażalności najwyraźniej przedstawione w utworze Matka odchodzi.
Temu zagadnieniu z kolei poświęcam rozdział trzeci zatytułowany Słowo wewnętrzne.
Najtrudniejszą do przedstawienia kategorią okazało się milczenie. Trudności
badawcze wiązały się z przede wszystkim ze stosowanymi przez Różewicza środkami
językowymi, prowadzącymi w obszary nieokreśloności i wykraczającymi poza język.
Rozdział czwarty jest próbą usystematyzowania i nowego spojrzenia na milczenie, w którym
zamieszkuje cisza i prze-milczenia.
Pragnę wyrazić podziękowania Tym, którzy wpłynęli na sposób odczytywania przeze
mnie tekstów poetyckich. Tym, którzy poświęcili swój czas, krytycznie odnosili się
do pisanego przeze mnie słowa o słowie i milczeniu. Tym, dzięki którym poszukiwałam
odpowiedzi w zróżnicowanych obszarach kontekstów literackich, kulturowych
i filozoficznych.
W sposób szczególny kieruję serdeczne podziękowania w stronę Pani Profesor
dr hab. Ewie Jaskółowej za wnikliwą lekturę mojej pracy, za nieustanne czuwanie nad jej
rozwojem, za niezwykle cenne i inspirujące uwagi, dzięki którym praca ta przyjęła
ostatecznie prezentowaną formę.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin