OPRACOWANIE:
MARIOLA BANASZKIEWICZ
PEDAGOGIKA
· Pochodzi z języka greckiego:
paidagogos – pais (chłopiec),
ago (prowadzę)
prowadzący chłopca.
paidagogos
· Oznacza niewolnika w starożytnej Grecji, którego zadaniem było odprowadzanie chłopców – synów wolnych obywateli, do miejsca ćwiczeń fizycznych, zwanego palestrą.
· Pod opieką paidagogosów chłopcy przygotowywali się do
ćwiczeń i zawodów fizycznych.
· Zatem wychowanie fizyczne dało początek opiece pedagogicznej i wychowaniu.
Z upływem czasu, znaczenie i zadania paidagogosa poszerzały się.
Zaczął on również uczyć wychowanka, jak ma się odpowiednio zachowywać, pracował nad rozwojem jego osobowości i moralności.
· Paidagogos z opiekuna na boisku przekształcił się w wychowawcę
· (wychowywanie- prowadzenie duchowo-moralne).
· Zespół czynności wokół wychowanka, zabiegi wychowawcze, techniki, rzemiosło wychowawcze zaczęto nazywać paidagogija.
· Obok terminu pedagogika spotykamy często również termin pedagogia.
· Pochodzący od paidagogija,
co oznacza samo dzieło wychowania,
czyli zespół czynności i umiejętności wychowawczych.
Może więc być:
· albo twórczym oddziaływaniem na dzieci i młodzież, płynącym z talentu wychowawcy- wówczas graniczy ze sztuką, a nawet staje się „sztuką sztuk”,
· albo rzemieślniczym naśladowaniem wzorców postępowania wychowawczego i wówczas staje się techniką pedagogiczną , która można przekazać innym w kształceniu kandydatów na wychowawców.
· W starożytnej Grecji spotykamy jeszcze jedną nazwę, używaną zwłaszcza w późniejszym okresie hellenistycznym, wprowadzoną przez sofistów- paideia.
Paideia
· oznacza wyższe formy działalności wychowawczej. Treścią ich było kształcenie osobowości na dobrach kultury. Słowo to oznaczało również odpowiednią działalność wychowawczą.
· Paideia w stosunku do poprzednich terminów miała szerszy zasięg , gdyż w jednym słowie łączono zarówno działalność wychowawczą, jak i refleksję nad nią.
· Fonetycznym skrótem nazwy paideia jest wyraz pedia, który służy określeniu m.in. odrębnych dziedzin pedagogiki praktycznej, np.:
(logopedia, bibliopedia).
Z kulturą grecką związany jest również termin pedagog
· niewolnik, który oznaczał wychowawcę praktyka.
· Do dzisiaj za oczywiste uważa się połączenie nauczania z kształceniem moralnym. Jest to spuścizna wieków średnich, szkoły klasztornej, gdzie ta sama osoba pełniła rolę nauczyciela i ojca duchowego.
· W czasach antycznych nauczycielowi powierzano jedynie ograniczony wycinek nauczania. Nauczyciel wzbogacał umysł dziecka technicznie, ale nie on wychowywał.
· Pedagog natomiast mimo , iż był niewolnikiem, kształtował moralnie duszę, charakter i styl życia wychowanka.
· Wpływ jego był niepomiernie większy niż czysto techniczne lekcje nauczyciela.
· Współczesna szkoła, nauczanie i właściwe sposoby przekazywania wiedzy zdominowały naszą rzeczywistość pedagogiczną.
· W przeszłości jednak wychowanie miało znacznie większe znaczenie niż nauczanie.
W czasach nowożytnych nazwa pedagog odnosiła się :
do twórców znaczących systemów pedagogicznych (Pestalozzi, Montessori),
· do wielkich wychowawców narodu – polityków, pisarzy (Napoleon, Mickiewicz, św.Jan Bosko),
lub była nazwą honorową
Po drugiej wojnie światowej pedagog, to każdy praktyk nauczyciel, co ma podkreślić, że każdy nauczyciel to pedagog.
POCZĄTKI PEDAGOGIKI NAUKOWEJ I EMPIRYCZNEJ
· Pedagogika nie miała początkowo charakteru nauki.
· W XIX wieku , który był wiekiem wielkiego postępu i rozwoju rozmaitych dyscyplin i działów wiedzy zaznaczyła się tendencja do ich „unaukawiania”. Ośrodkami postępu w zakresie poznawania różnych dyscyplin były uniwersytety i instytuty naukowe.
· Początek XIX wieku uznawany jest przez historyków pedagogiki za moment rozwoju naukowego pedagogiki
· Zasłużonym dla rozwoju tej dziedziny był Fryderyk Herbart , który po objęciu katedry filozofii w Królewcu w 1809 roku doprowadził do oddzielenia pedagogiki od filozofii. Prowadził on seminaria z pedagogiki. Opracował system pedagogiczny oparty na etyce i psychologii. Uznał on, iż głównym celem wychowania jest kształtowanie charakteru moralnego, a główne środki do jego osiągnięcia to wyrobienie karności i nauczanie wychowujące. Herbart wywarł szczególny wpływ na rozwój dydaktyki.
W pierwszej połowie XIX wieku polską myśl pedagogiczną reprezentuje rozprawa napisana przez
Józefa Hoene-Wrońskiego
pt. „ Filozofia pedagogiki”, w której autor za główny cel wychowania przyjmuje „ stworzenie się własne człowieka”.
· W tym samym czasie działa także zasługujący na uwagę
Bronisław Trentowski, który w słynnym „ Chowanna” określa pedagogikę, jako „ systematyczna umiejętność mającą na celu wskazanie człowiekowi środków i dróg, jak ma nieść własne lub obce dziecię do prawdziwego dojrzenia, czyli pełnoletności”.
· W 1846 roku Teodor Sierociński wydał w Warszawie pierwszy podręcznik pedagogiki
pt.: „ Pedagogika, czyli nauka o wychowaniu”.
Znaczący przełom w uprawianiu pedagogiki nastąpił pod wpływem psychologii eksperymentalnej.
· W Niemczech, w Lipsku, w 1879 roku Wilhelm Wundt stworzył pierwsze psychologiczne laboratorium eksperymentalne.
· Prowadzone tam były pierwsze empiryczne badania pedagogiczne nad wychowawczym i szkolnym rozwojem dzieci i młodzieży oraz nad problemami dydaktyki i higieny nauczania.
· Tą nową eksperymentalną wiedzę o dziecku i jego wychowawczym rozwoju nazwano „pedologią”.
· Dziedzina ta rozwija się po dzień dzisiejszy w bardzo różnych płaszczyznach. Korzysta z osiągnięć szczegółowych nauk o człowieku.
GŁÓWNE PRĄDY I KIERUNKI W PEDAGOGICE
N a t u r a l i z m p e d a g o g i c z n y:
· Zwany inaczej
pedagogiką funkcjonalną, pajdocentryzmem,
natywizmem,
lub teorią swobodnego wychowania.
· Był bezpośrednią kontynuacją pedagogiki eksperymentalnej.
· Odzwierciedla ruch reformatorskich tzw. nowego wychowania, który wyrósł z nauk biomedycznych i psychologicznych.
· W centrum zainteresowania stawiał dziecko
· Utożsamiał procesy wychowania jednostki z tokiem jej naturalnego, spontanicznego rozwoju (dziecko z natury jest dobre.
· Rozwinął się w początkach XX wieku.
· Przedstawiciele: m.in. J. Dewey, J. Korczak.
S o c j o l o g i z m p e d a g o g i c z n y:
· inaczej:
pedagogika socjologiczna,
pedagogika społeczna,
pedagogika środowisk wychowawczych.
· Głosi, że wychowanie jest faktem społecznym. Każde społeczeństwo tworzy sobie własny ideał człowieka i ideał wychowania.
· Socjologizm traktował zjawiska wychowania jako skutek oddziaływań społecznych na jednostki i grupy. Mówił o „urabianiu” osoby wychowanka do uczestnictwa w grupie.
· Stosował metody socjologii w badaniach zjawisk wychowawczych.
· Przedstawiciele: m.in. H. Radlińska, S. Karpowicz, F. Znaniecki.
P e d a g o g i k a k u l t u r y:
personalizm pedagogiczny
pedagogika humanistyczna
· Rozwinęła się jako próba nie tylko pogodzenia , ale i przeciwstawienia się jednostronności psychologizmu i naturalizmu i socjologizmu pedagogicznego.
· Według niej proces wychowania określany jest jako spotkanie jednostki ludzkiej- osoby- z obiektywnymi warunkami, dobrami kultury. Człowiek bierze udział w ich tworzeniu, a tym samym wzbogaca swe siły duchowe i tworzy nowe wartości.
· Przedstawiciele: m.in. B. Nawroczyński, B. Suchodolski
Pedagogika marksistowska:
pedagogika materialistyczna
· Oparta na filozofia marksistowskiej. Człowiek wprawdzie uznany za najwyższą wartość , lecz jego istota i rodzaj są zdeterminowane całkowicie przez warunki bytu społecznego i prawa rządzące bytem społecznym. Wychowanie służy przekształcaniu stosunków społecznych w i mię „ sprawiedliwości społecznej”.
·...
drakmorek