Historia grupy Pink Floyd.pdf
(
1278 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Historia grupy Pink Floyd
1
Historia grupy Pink Floyd
Pink Floyd
–
popularny zespół
rock
owy (odmiana
psychodeliczno-
progresywna)
, tworzący od
1965 r
. Grupa zdobyła
międzynarodową sławę i stworzyła najbardziej charakterystyczne dla
siebie utwory w składzie:
Roger Waters (
bas, śpiew),
David Gilmour
(gitara, śpiew),
Richard Wright (
instrumenty klawiszowe, śpiew),
Nick
Mason (
perkusja).
Początkowo zespół tworzył w stylu muzyki
rhythm'n'blues,
potem
ewoluował w kierunku
rocka psychodelicznego
i
rocka progresywnego
wiele eksperymentując, wykorzystując nowe brzmienia i formy
muzyczne. Tworzył m.in.
opery rockowe
i
albumy koncepcyjne
. Grupa
prezentowała oryginalny, łatwo rozpoznawalny styl muzyczny.
Rozpadła się na początku lat 80. XX wieku, po kilku latach
reaktywowała swoją działalność w zmienionym składzie.
Koncert Rogera Watersa, fragment scenografii
przypominający oryginalną okładkę albumu
Dark
Side of the Moon
Początki
Grupa powstała wiosną
1965
r. w
Londyn
ie, początkowo pod nazwą
Sigma-6
. Tworzyli ją studenci wydziału
architektury London Polytechnical School:
Roger Waters
(
gitara,
śpiew),
Richard Wright (
gitara,
śpiew),
Nick
Mason (
perkusja)
, Clive Metcalf (
gitara basowa)
, Keith Noble (śpiew) i Juliette Gale (śpiew). Początkowo zespół
pozostawał pod silnym wpływem popularnej wówczas muzyki
rhythm'n'blues,
jednakże już wtedy nie stronił od
muzycznych eksperymentów, takich jak wplatanie w utwory fragmentów muzyki klasycznej.
Formacja bardzo często zmieniała nazwę (
T-Set
,
Tea Set
,
The Screaming Abdabs
,
The Architectual Abdabs
) oraz
skład. Z zespołu odeszły obie wokalistki i basista, pojawił się za to
Bob Klose (
gitara). Pojawienie się nowego,
profesjonalnego gitarzysty wymusiło przesunięcia w trzonie zespołu. Rick Wright zasiadł za instrumentami
klawiszowymi nie zważając, iż gry nauczył się na dwutygodniowym kursie dla początkujących. Roger Waters
przesiadł się na gitarę basową. Wraz z Klosem na krótko do grupy dołącza wokalista
Chris Dennis.
W tamtym czasie
zespół, tak jak wiele innych, pozostawał w "muzycznym podziemiu", grywając koncerty dla małej publiczności w
londyńskich klubach. Artyści nie mieli większych ambicji, ani warsztatu muzycznego (z wyjątkiem Klose'a).
Grupa zapewne podzieliłaby los setek innych powstających w tym czasie w całej
Anglii,
gdyby nie dołączył do niej
początkujący malarz, gitarzysta i wizjoner
Syd Barrett
. Grał dobrze na gitarze, miał oryginalne pomysły muzyczne,
był inspirującym poetą. Szybko jednak w zespole doszło do pierwszego konfliktu. Barrett i Klose byli muzykami
bardzo ambitnymi, o różnych poglądach na przyszłość muzyczną grupy. Po odejściu Klose'a i Dennisa ustalił się
pierwszy stały skład: Syd Barrett (gitara, śpiew), Roger Waters (bas, gitara, śpiew), Rick Wright (instrumenty
klawiszowe, śpiew), Nick Mason (perkusja). Wtedy też ustaliła się ostatecznie nazwa grupy. Z dwóch płyt
długogrających, wyciągniętych na "chybił trafił" z kolekcji Barretta, wybrano imiona dwóch klasycznych
blues
manów -
Pink Anderson
a i
Floyda Councila.
W ten sposób zrodziła się nazwa
The Pink Floyd Sound
, która na
prośbę menadżerów grupy, Petera Jennera i Andrew Kinga, została skrócona do
Pink Floyd
.
Kwartet zaczął koncertować w londyńskich klubach, zdobywając coraz większą sławę. Szczególnie upodobał sobie
występy na cotygodniowych imprezach
Spontaneous Underground
w klubie
Marquee
oraz w klubie
UFO
,
goszczącym często gwiazdy ówczesnej alternatywy. Jednym z opiekunów klubu był
Paul McCartney
. Atrakcją
grupy był Barrett ze swoimi popisami techniki gitarowej, łatwo rozpoznawalnym głosem, ciekawymi tekstami oraz
ogólna,
psychodeliczna
atmosfera koncertów. Pink Floyd byli jedną z pierwszych grup rockowych, które zaczęły do
swoich występów wprowadzać elementy multimedialne. Pozostali muzycy swe braki techniczne rekompensowali
Historia grupy Pink Floyd
2
innowacyjnością w wykorzystaniu instrumentów oraz awangardowymi pomysłami: kreatywne wykorzystanie
sprzężenia zwrotnego,
wprowadzenie elektronicznych efektów dźwiękowych do muzyki, zaskakujące aranżacje. W
1966 r. Pink Floyd dokonał swoich pierwszych nagrań w londyńskim studiu
The Thompson Private Recording
Studio
, rejestrując własne i cudze kompozycje
Lucy Leave
,
I'm A King Bee
,
I Get Stoned
i
Let's Roll Another One
,
które jednak nigdy nie doczekały się oficjalnego wydania.
Pierwszym wydawnictwem grupy była zarejestrowana w styczniu 1967 r. ścieżka dźwiękowa do filmu
Tonite Let's
All Make Love In London
, rozprowadzana jednak w ograniczonym nakładzie i przypomniana szerszej publiczności
dopiero w 1968 r. (reedycja w 1990 r.). Dlatego też za debiut płytowy Pink Floyd uważa się wydany
11 marca
1967
r.
singel
Arnold Layne/Candy And A Currant Bun
. O prawa do wydania pierwszego singla zespołu konkurowały
dwie firmy,
Polydor
i
EMI
. Znacznie lepsze warunki finansowe zaproponowała EMI, co doprowadziło do podpisania
z nią kontraktu. Z tą wytwórnią zespół związał się na stałe.
Po niespodziewanym sukcesie pierwszego singla (w owych czasach rzadko zdarzało się, by debiutancki singel
lokalnej gwiazdy docierał w oficjalnych zestawieniach do 20 pozycji) zespół zabrał się do pierwszej sesji
nagraniowej w profesjonalnym studiu
Abbey Road
, za sąsiadów zza ściany mając nagrywającą płytę
Sgt. Pepper's
Lonely Hearts Club Band
g
rupę
The Beatles
. Owocem trwającej od 16 marca do połowy czerwca sesji był, wydany
16 czerwca, drugi singel
See Emily Play/The Scarecrow
oraz debiutancki album Pink Floyd
The Piper at the Gates
of Dawn
(
5 sierpnia).
Pierwsza płyta zespołu była na wiele sposobów nowatorska. Przede wszystkim zawierała oprócz krótkich,
przebojowych piosenek, co było charakterystyczne szczególnie dla debiutanckich płyt w owych czasach, wiele
dłuższych, eksperymentalnych kompozycji instrumentalnych, przesyconych nietypowymi efektami dźwiękowymi i
psychodelicznym klimatem. Na albumie nie znalazły dla siebie miejsca wcześniejsze przeboje Pink Floyd, zarówno
wydane wcześniej na singlach, jak i znane jedynie z koncertów zespołu. Wyjątkiem są jedynie
The Scarecrow
ze
strony B drugiego singla i
Interstellar Overdrive
–
rozimprowizowany
eksperyment, będący dotąd ozdobą
wszystkich niemal koncertów i nieoficjalnym przebojem klubów londyńskiego podziemia. Stało się tak za sprawą
bajkowo-psychodelicznej konwencji albumu, wymuszającej specyficzny dobór utworów. Jego tytuł zaczerpnięto z
książki
Wind In The Willow
(
O czym szumią wierzby
)
Kennetha Grahame'a
. Choć pozbawiona promocji singlowej,
płyta odniosła sukces, docierając na Wyspach Brytyjskich do szóstej pozycji list przebojów i otwierając Pink Floyd
drogę do międzynarodowej kariery.
Odejście Syda i
Saucerful of Secrets
Pierwszy album sprawił, że Pink Floyd awansowało do rangi gwiazdy rozpoznawanej nie tylko w Wielkiej Brytanii,
ale również poza jej granicami. W październiku rozpoczęli swoje pierwsze tournée po
Stanach Zjednoczonych,
gdzie
występowali m.in. razem z
Janis Joplin.
Występy zespołu zostały przyjęte raczej chłodno. Na domiar złego, coraz
większe problemy zaczął sprawiać uzależniony od narkotyków Barrett. Nie zjawiał się na koncertach bądź też nie
był zdolny do wyjścia na scenę. W takich przypadkach zastępował go gitarzysta zaprzyjaźnionej grupy
The Nice
David O'List. Szybko pojawił się jednak pomysł rozszerzenia składu o drugiego gitarzystę, zastępującego Barretta w
chwilach jego niedyspozycji. Początkowo wybór padł na
Jeffa Becka,
jednak jego żądania finansowe były dla Pink
Floyd nie do przyjęcia.
W listopadzie zespół rozpoczął kolejną sesję nagraniową w studiu Abbey Road, rejestrując materiał powstały z
myślą o drugiej płycie długogrającej. Podczas sesji, w trakcie której Barrett znów nie był w stanie uczestniczyć w
pracach zespołu, do studia przybył dawny przyjaciel Barretta i Watersa z czasów szkolnych,
David Gilmour.
Niemal
natychmiast otrzymał propozycję przystąpienia do zespołu w roli gitarzysty i wokalisty. Zanim jednak to nastąpiło,
18 listopada u
kazał się singel
Apples And Oranges/Paintbox
, ostatnie nagranie Pink Floyd w starym składzie. Płyta
nie osiągnęła już takiego sukcesu jak poprzedniczki.
W
1968
r. Pink Floyd zaczęli już w pięcioosobowym składzie, szybko jednak okazało się, że problemy Barretta są
dużo poważniejsze, niż wcześniej przypuszczano, u lidera grupy rozpoznano bowiem
schizofrenię
. Mimo to Pink
Historia grupy Pink Floyd
3
Floyd zdążyli jeszcze w tym składzie nagrać kilka utworów. W trakcie występów na żywo zabrakło jednak Barretta,
który oficjalnie opuścił zespół
2 marca.
Podobno bezpośrednim powodem tej decyzji była propozycja lidera, by
przyjąć do zespołu ulicznych muzyków
–
akordeonistę i saksofonistę
–
co było zapewne formą riposty za
poszerzenie składu o Gilmoura. Po tej decyzji przyszłość Pink Floyd zawisła na włosku, menedżerowie grupy
sugerowali nawet jej rozwiązanie.
Mimo że nikt nie wierzył w sukces Pink Floyd bez wielkiego lidera, jakim był Barrett, muzycy podjęli jednak
ryzyko i postanowili działać dalej w składzie
Roger Waters
(bas, śpiew),
David Gilmour (
gitara, śpiew),
Richard
Wright (
instrumenty klawiszowe, śpiew),
Nick Mason (
perkusja), który to skład pozostał niezmieniony przez
najbliższe 12 lat, tworząc najpopularniejsze dzieła zespołu.
Nowy Pink Floyd od razu zabrał się do pracy. Już
12 kwietnia u
kazał się kolejny singel grupy
It Would Be So
Nice/Julia Dream
, pierwsze wydawnictwo nie zawierające kompozycji Barretta. Cztery dni później w Rzymie
zarejestrowano ścieżkę dźwiękową do filmu
The Committee
, która jednak nigdy nie znalazła się na żadnym
oficjalnym wydawnictwie.
Sukcesem okazał się drugi
longplay z
espołu,
A Saucerful of Secrets
(
wydany
29 czerwca
), nagrany częściowo
jeszcze z udziałem Barretta. Szybko okazało się jednak, że jedyna kompozycja byłego lidera
–
Jugband Blues
jest
najsłabszą na tej płycie. Pozostałe utwory stały się zaczątkiem nowego stylu, który grupa miała rozwijać w
późniejszych latach. Album zebrał bardzo dobre recenzje i dotarł do dziewiątej pozycji list przebojów. Pokazał też,
że Pink Floyd to już nie tylko gwiazda londyńskiego podziemia, ale zespół dojrzały, poszukujący nowych form
wyrazu.
Resztę roku zespół spędził na koncertowaniu w Stanach Zjednoczonych i Europie, gdzie prezentował całkiem nowe
kompozycje. Dopiero na jesieni Pink Floyd znów na krótko trafili do studia, by nagrać utwory na kolejny singel
grupy,
Point Me At The Sky/Careful With That Axe Eugene
(wydany
17 grudnia)
. Singel okazał się jednak tak
wielkim niewypałem, że na długie lata Pink Floyd zrezygnowali w ogóle z wydawania
„
małych płyt
”
.
Eksperymenty progresywne
Koncertowanie wypełniło grupie niemal cały
1969 r
. Także w tej dziedzinie Pink Floyd postanowili być nowatorscy.
Ich występy z serii
The More Furious Madness From The Massed Gadgets Of Auximenes
przypominały w formie
bardziej spektakle teatralne niż koncerty rockowe. Grupa wykorzystywała na niespotykaną wtedy skalę efekty
wizualne (pokazy slajdów i filmów), oraz skonstruowany specjalnie na ich zamówienie skomplikowany system
nagłośnienia
Azimuth Coordinator
pozwalający imitować efekt wydobywania się dźwięku z dowolnego punktu sali.
Tamtego roku zespół znalazł także czas by kilkakrotnie odwiedzić
studio. Owocem jednej z takich sesji był album
More
(data wydania
27
lipca
), zawierający ścieżkę dźwiękową do filmu
Barbeta Schroedera o
tym samym tytule. Album sprawiał jednak wrażenie zbioru pomysłów
odrzuconych przez zespół, być może z innego, ważniejszego, projektu
i z małymi wyjątkami, odbiegał od poziomu prezentowanego przez
Pink Floyd. Dał jednak grupie szansę na poznanie nowych
muzycznych doświadczeń, m.in. Waters i Gilmour przejęli po raz
pierwszy pieczę nad produkcją płyty. Podczas innej sesji powstał
utwór
Moonhead
, stworzony na zamówienie kilku stacji telewizyjnych
jako muzyka ilustracyjna do bezpośredniej transmisji z lądowania
statku
Apollo 11 n
a
Księżycu
. Pozostałe sesje, jak również nagrania w
trakcie koncertów, dokonywane były już z myślą o kolejnej płycie.
Apollo 11 na Księżycu
Podwójny album
Ummagumma
wydany w
1969
r. był przełomowym w historii grupy. Pierwsza płyta to zapis
koncertu, na którym grupa gra swoje
„
kosmiczne utwory
”
:
Astronomy Domine
,
Careful With That Axe, Eugene
,
Set
Historia grupy Pink Floyd
4
the Controls...
i
Saucerful...
. Druga płyta była zaś eksperymentem awangardowym w stylu
progresywnego rocka
.
Każdy z czterech muzyków skomponował swój własny materiał. Płyta jest więc bardzo niespójna. Czteroczęściowy
utwór cykliczny
Wrighta w
wagnerowskim
stylu,
Sysyphus
, zagrany na różnych instrumentach klawiszowych przy
akompaniamencie bębnów, jest dziełem nieco pretensjonalnym, lecz ciągle jednym z najciekawszych w gatunku
progresywnego rocka. Waters nagrał dwie
folkowe p
iosenki z nieoczekiwanymi
„
zakrętami
”
. Trzyczęściowa
The
Narrow Way
Gilmoura to interesująca
etiuda
na gitarę elektryczną i akustyczną.
The grand Vizier's Garden Party
,
studium na instrumenty perkusyjne Masona, jest interesujące, choć nie jest uważane powszechnie za
wybitne
Wikipedia:Weryfikowalność.
Zachęcona artystycznym i komercyjnym sukcesem progresywnej części albumu
Ummagumma
, grupa postanowiła
skomponować wielkie dzieło "symfoniczne"
–
rodzaj
opus magnum
.
Współpracując z kompozytorem
Ronem
Geesinem s
komponowali 23-minutową
suitę n
a wiolonczelę solo, orkiestrę dętą, chór i grupę rockową. Kompozycja
zatytułowana
Atom Heart Mother
u
kazała się na stronie A albumu o tym samym tytule. Dla wielu fanów grupy płyta
ta jest szczytowym osiągnięciem grupy, dla innych ślepym zaułkiem. Druga strona płyty bliższa jest głównemu
nurtowi
psychodelicznego rocka
. Trzy utwory:
If
Watersa,
Summer 68
Wrighta i
Fat Old Sun
Gilmoura są
przykładem solidnych psychodelicznych, balansujących na granicy progresywności kompozycji.
Zamykający płytę, trzynastominutowy utwór
Alan's Psychedelic Breakfast
jest żartem muzycznym. Utwór składa się
z kilkunastu krótkich instrumentalnych przejść, przerwanych nagranym procesem przygotowywania śniadania przez
jednego z inżynierów dźwięku Pink Floyd. Utwór kończył się dźwiękiem spadających kropli wody ze zbyt słabo
zakręconego kranu. Dźwięk ostatniej kropli został zapisany na zamykającej ścieżce
winylowej płyty
tak, że mógł
być odtwarzany w nieskończoność. Tego efektu niestety nie udało się odtworzyć na
CD.
Sukces
Atom Heart Mother
był połowiczny. Utwór znalazł uznanie słuchaczy i krytyków, lecz odtwarzanie go na
żywo wymagało zatrudnienia orkiestry dętej oraz chóru
[1]
. Grupa postanowiła więc skomponować inne
progresywne dzieło, tym razem zakrojone na mniejszą skalę. W ten sposób powstała suita
Echoes
,
która znalazła się
na stronie B albumu
Meddle
wydanego w
1971
r. Utwór rozpoczyna się od pojedynczego dźwięku granego na
pianinie
–
przepuszczonego przez odpowiednie efekty i powtarzającego się przez półtorej minuty utworu. Z czasem
do gry włączają się kolejne instrumenty (gitara, gitara basowa, organy, perkusja) w długim i delikatnym
crescendo
,
przechodząc w duet łagodnie grającej gitary i organów. Kulminacją pierwszej części utworu jest krótki, poetycki
tekst śpiewany przez Davida Gilmoura i Richarda Wrighta oraz kończący ją duet gitary i gitary basowej,
podkreślany wyeksponowaną ścieżką perkusji. W drugiej części słyszymy wiatr, krakanie wron i dźwięki podobne
ludzkiemu zawodzeniu w oddali. Raz po raz pojawia się też głośno wyjąca gitara. W pewnym momencie powraca
otwierające utwór unisono na pianinie, prowadzące do trzeciej części będącej bliskim powtórzeniem pierwszej.
Echoes
idealnie zgrywa się z ostatnią 24-minutową sekwencją filmu Stanleya Kubricka
Odyseja kosmiczna 2001
.
Strona A albumu zawiera pięć krótszych utworów, z których najbardziej znanym jest
One of These Days
, blisko
sześciominutowa kompozycja instrumentalna. Otwiera ją dźwięk wiejącego wiatru, z którego wyłania się gitara
basowa, przepuszczona przez kamerę pogłosową, dołącza do niej perkusja i organy grające powtarzające się pasaże i
w końcu agresywne solo gitary stalowej. W połowie czwartej minuty perkusista Nick Mason wypowiada, głosem
zniekształconym przez elektroniczny przetwornik, zdanie:
„
One of these days, I'm going to cut you into little pieces
”
(
„
Któregoś dnia potnę cię na małe kawałeczki
”
). W
codzie u
tworu muzyka zwija się znów do dźwięku wiejącego
wiatru. Jak głosi anegdota, utwór był poświęcony znanemu londyńskiemu prezenterowi radiowemu, który zalazł
muzykom za skórę, często i niewybrednie krytykując ich piosenki.
Pozostałe utwory są bardziej tradycyjne w formie.
A Pillow of Winds
to spokojna ballada z delikatnym wokalem
Gilmoura. Utrzymane w podobnym klimacie
Fearless
, kończy się śpiewanym przez kibiców Liverpool FC
You'll
Never Walk Alone
.
San Tropez
Watersa jest w porównaniu z resztą płyty dość wesołym i szybkim utworem.
Natomiast
Seamus
t
o krótki blues, w którym gitarzysta zespołu dzieli obowiązki wokalisty z psem. Piosenka ta
często wskazywana jest przez fanów jako najsłabsza na tym krążku, a nawet w całym dorobku grupy. Inni dopatrują
się w niej żartu muzycznego i nawiązania do bluesowych korzeni zespołu.
Historia grupy Pink Floyd
5
Dark Side of the Moon
W
1972
r. grupa wydała interesującą, lecz niezauważoną płytę
zawierającą muzykę filmową do filmu Barbeta Schroedera
La Vallée
,
która ukazała sie pod tytułem
Obscured by Clouds
.
Rok wcześniej Pink
Floyd zasłynął z innego nietypowego przedsięwzięcia. Był to koncert
bez publiczności, wykonany w amfiteatrze pośród ruin Pompejów.
Koncert sfilmowany przez
Adriana Mabena
był pokazywany w kinach
pod tytułem
Pink Floyd: Live at Pompeii
.
Grupa w czasie tego
koncertu zagrała większość ze swoich najlepszych kompozycji z
psychodelicznego i kosmicznego okresu. Do filmu włączono także
rozmowy z muzykami oraz sceny ze studia, pokazujące pracę nad
kolejnym albumem grupy
Dark Side of the Moon
, słynną
Ciemną
stroną Księżyca
.
W
1973 r
., gdy ukazał się ten album, choć przyjęto go entuzjastycznie,
mało kto się spodziewał, że stanie się on nie tylko największym
dokonaniem grupy, lecz także jednym z kilku najsłynniejszych
albumów w historii muzyki rockowej. Album utrzymał się przez ponad
sto miesięcy w pierwszej setce
Billboardu i
do dziś jest jednym z
najlepiej sprzedających się albumów rockowych. Gdy się ukazał, muzyka na nim grana była już dobrze znana fanom
zespołu, gdyż nowe utwory grane były na koncertach. W momencie gdy zespół wszedł do studia, muzyka była już w
pełni skomponowana i przećwiczona. Pozwoliło to muzykom pracować nad poszczególnymi fragmentami
oddzielnie, rzadko spotykając się w studio.
Keith Emerson
wspomina, jak w przerwie wspólnego koncertu
przypadkowo usłyszał Watersa rozdzielającego czas w studio pomiędzy poszczególnych muzyków. Zdziwiony
zapytał go, czy nie prościej by było spotkać się wszystkim razem. Odpowiedź Watersa była zaskakująca: "To
zaoszczędza nam wielu kłótni".
Roger Waters w trasie
Dark Side of the Moon live
Muzycy byli także otwarci na sugestie i rady innych. Zgodnie z sugestią
Alana Parsonsa
włączyli do utworu
Time
zsynchronizowane dźwięki bijących zegarów, nagrane i zmiksowane przez niego. Dźwięk otwierających się kas
sklepowych i przesypujących monet jest zgrany z otwierającym utworem
Money
riffe
m granym na gitarze basowej.
Po raz też pierwszy muzycy zaprosili do współpracy innych artystów.
Także i okładka płyty
–
pryzmat rozszczepiający światło na czarnym
tle, stał się jedną z najlepiej rozpoznawalnych ikon muzyki rockowej.
By wybrać grafikę zaprojektowaną przez firmę
Hipgnosis,
z którą
grupa współpracowała już wcześniej, spośród kilku innych projektów,
wystarczyło kilka sekund.
W sferze tekstowej album był również czymś nowym. Teksty
autorstwa Watersa mówią o ludzkich lękach, o samotności, o
przemijającym czasie (zwłaszcza
Time
), kruchości ludzkiej
egzystencji, szaleństwie i zachłanności. W czasie pracy nad albumem
Roger Waters nagrywał krótkie wypowiedzi osób spotykanych w
studiach na Abbey Road. Kilka z nich zostało zmiksowanych z
muzyką. Najbardziej znana jest wypowiedź dozorcy budynku, którego można usłyszeć w ostatnich sekundach
wybrzmiewającej muzyki, gdy powraca dźwięk bijącego serca
There is no dark side of the moon really, as a matter
of fact it's all dark
(
nie ma żadnej 'ciemnej strony' księżyca, w rzeczywistości on cały jest ciemny
–
angielskie
dark
może być tu rozumiane jako ponure lub smutne).
Schemat działania
pryzmat
u przypominający
oryginalną okładkę albumu
Plik z chomika:
alex669
Inne pliki z tego folderu:
Dyskografia.pdf
(168 KB)
Historia grupy Pink Floyd.pdf
(1278 KB)
Pink Floyd.pdf
(1110 KB)
Inne foldery tego chomika:
1966 - The Early Singles
1966 - Tonite Let's All Make Love in London
1967 The Piper At The Gates Of Dawn
1968 A Saucerful Of Secrets
1969 - More (Soundtrack From The Film)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin